Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Lipunmyynti lähijunissa loppuu  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 | Siirry alas Tulostusversio
Heikki Kannosto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 121


« : Elokuu 25, 2016, 15:19:30 »

Näin tietää Kauppalehti kertoa:

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/lipunmyynti-lahijunissa-loppuu/fwd5hCU7

Onko esimerkiksi Ainolassa ja Jokelassa edes lippukonetta? Tuleeko lähijunan yhteen eteiseen lippukone? Vai joutuuko piletit hakemaan kioskilta jonka koordinaatit ovat Timbuktusta itään ja Texasista länteen? Eihän tuossa tnnu olevan järjen häivää kuten ei suomalaisessa junaliikenteessä muutenkaan.

Anteeksi että katselen asiaa tavallisen matkustajan näkökulmasta.
tallennettu
Olli Saari
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 22


« Vastaus #1 : Elokuu 25, 2016, 17:05:42 »

Tuota samaa itsekin mieti, ei taida uudella ja hienolla kehäradalla olla lippuautomaatteja lentoasemaa lukuun ottamatta, tai ei ainakaan kaikilla. Miten toimitaan jos matkakortissa ei ole arvoa/aikaa, mutta käteistä olisi ja pitäisi päästä Helsinkiin/Helsingistä, matkan aikana tulee lipuntarkastaja, eihän siitä voi tarkastusmakua kirjoittaa, jos ei ole palveluttomuudesta johtuen voinut ostaa lippua.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #2 : Elokuu 25, 2016, 18:12:30 »

Hommahan ollut jo kauan ihan perseestä (anteeksi tyylitön sana) ja pahempaan päin ollaan vauhdilla menossa.
tallennettu
Juha Liimatta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 293


« Vastaus #3 : Syyskuu 01, 2016, 22:19:03 »

Kyseessä on taas Vr:n "uudistus". Tuntuu todella oudolta, jos on halua maksaa matkansa, ei siihen ole järjellistä mahdollisuutta. Aivan hanurista tämä(kin) asia.
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 912


« Vastaus #4 : Syyskuu 02, 2016, 07:55:32 »

Kyseessä on taas Vr:n "uudistus". Tuntuu todella oudolta, jos on halua maksaa matkansa, ei siihen ole järjellistä mahdollisuutta. Aivan hanurista tämä(kin) asia.

Taitaa olla HSL:n halu olla maksamatta lipunmyyjistä.
tallennettu
Janne Louhi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 131


« Vastaus #5 : Syyskuu 02, 2016, 09:46:13 »

Sitten pitäisi saada spärrit asemille ja myös metroasemille. Ei se muuten tuu toimimaan vaan pummilla ajelijoita piisaa.
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 912


« Vastaus #6 : Syyskuu 03, 2016, 16:30:09 »

Sitten pitäisi saada spärrit asemille ja myös metroasemille. Ei se muuten tuu toimimaan vaan pummilla ajelijoita piisaa.

Kuten esmes ratikoissa? Onko se ollut ongelma?
tallennettu
Matti Lehtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 197


« Vastaus #7 : Syyskuu 03, 2016, 17:02:29 »

........ Miten toimitaan jos matkakortissa ei ole arvoa/aikaa, mutta käteistä olisi ja pitäisi päästä Helsinkiin/Helsingistä ......
Tilataan mobiililippu, älypuhelin löytyy lähes joka taskusta. Todennäköisesti kuitenkin automaatti tulee asemille, joilla sitä ei vielä ole, kun myynti junissa loppuu. Mielestäni ruikutus tästä kansainvälisen käytännön leviämisestä on ihan turhaa. Tanskan esimerkki löytyy tuolta ulkomaan osastolta.

Maailma muuttuu, nyt ollaan yli 2010-luvun puolivälin, ei enää 1900-luvulla.
tallennettu
Timo Järvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 236


« Vastaus #8 : Syyskuu 03, 2016, 19:53:55 »

Hommahan ollut jo kauan ihan perseestä (anteeksi tyylitön sana) ja pahempaan päin ollaan vauhdilla menossa.

No VR:n, kuten muidenkin valtionyhtiöiden ainoa tarkoitus on nykyisin olla tietyn eliittiporukan henkilökohtaisia rahanteko-automaatteja. Mitä taas tulee VR:n asiakaspalveluun, se on edelleenkin kylmän sodan aikaisen DDR:n rajavalvonnan tasoa.

Se on esimerkiksi jo pitkän aikaa (vuosia) ihmettänyt, miksi VR:n junien sisäisissä kuulutuksissa on usein pääosissa  matkalipun hankkimisesta ja tarkastusmaksusta huomauttaminen. Nimittäin, kun vertaa matkantekoa esimerkiksi kaukoliikenteen busseihin, niissä asiakas toivotetaan kuljettajan toimesta tervetulleeksi ilman sen kummempia seremonioita ja valmiiksi negatiivista asennetta. Jos joku matkustaa junassa tai bussissa tarkoituksella liputta, pakkoko siitä on syyllistää kaikkia matkustajia.

VR:llä tulee olemaan tällä menoa vielä pitkä matka jouhevaan ja luontaiseen asiakaspalveluun, jota ei saavuteta kalliilla mainostoimistojen tuunaamilla kampanjoilla. Ensiksi VR:ssä voisivat miettiä ensinnä oman olemassaolonsa tarkoitusta ja sitä, mitä asiakas yritykselle viime kädessä merkitsee.

Sitäkin voisi miettiä, paljonko firma menettää joka kerta potentiaalisia asiakkaita, kun se ajaa pysähtymättä isompien ja pienempien asemien ohi.
tallennettu
Eero Karttunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 75


« Vastaus #9 : Syyskuu 03, 2016, 20:41:45 »

........ Miten toimitaan jos matkakortissa ei ole arvoa/aikaa, mutta käteistä olisi ja pitäisi päästä Helsinkiin/Helsingistä ......
Tilataan mobiililippu, älypuhelin löytyy lähes joka taskusta. Todennäköisesti kuitenkin automaatti tulee asemille, joilla sitä ei vielä ole, kun myynti junissa loppuu. Mielestäni ruikutus tästä kansainvälisen käytännön leviämisestä on ihan turhaa. Tanskan esimerkki löytyy tuolta ulkomaan osastolta.

Maailma muuttuu, nyt ollaan yli 2010-luvun puolivälin, ei enää 1900-luvulla.


Ei muuten löydy älypuhelinta lähes joka taskusta, varsinkaan eläkeläisten taskusta, puhumattakaan että kaikki osaisivat ja pystyisivät tällaista laitetta edes käyttämään lipun ostamiseen. Todellakaan matkustajan ei tarvitse hankkia kallista älypuhelinta voidakseen maksaa paikallismatkansa julkisessa kulkuneuvossa. Nimenomaan liikennöitsijän asiana on järjestää järkevä mahdollisuus maksaa matkansa ilman matkustajalta vaadittavaa kallista apuvälinettä. Olen muuten jo pari kuukautta sitten kysellyt HSL:ltä miten esim. Peijaksen sairaalassa vierailulla tai hoidossa käynyt henkilö, jolla ei ole HSL:n arvokorttia eikä älypuhelinta, pystyy sairaalan viereiseltä Rekolan asemalta saamaan matkalipun toisaalta HSL:n alueelle ja miten pystyy saamaan matkalipun toisaalta esim VR:n alueelle Hyvinkäälle, jos junissa ei enää ole rahastajia. R-kioskiakaan ei ole lähettyvillä. Vastaus kuului siihen tapaan, että ei vielä tiedetä mille asemille HSL:n automatteja asennetaan ja käskettiin minua kysymään VR:ltä miten he aikovat järjestää omat asiansa. Johon vastasin, että nimenomaan HSL:n ja VR:n asiana on, tarvittaessa yhteisesti neuvottelemalla, järjestää matkustajien lipunsaanti siten, että matkustaja voi ostaa lipun hankkimatta tätä tarkoitusta varten mitään älypuhelimia, tai elleivät liikennöitsijät järkevää lipunmyyntiä järjestä, sitten matkustajan kuuluu saada matkustaa ilmaiseksi siihen saakka kun matkustaja voi lipun järkevästi hankkia. Tähän uudempaan viestiini ei ole vielä vastattu.
tallennettu
Jaakko Tuominen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 155


« Vastaus #10 : Syyskuu 03, 2016, 21:31:38 »

Eero, puhut asiaa.
tallennettu
Tuomas Savela
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 28


« Vastaus #11 : Syyskuu 04, 2016, 14:45:14 »

Lipunmyynti lähijunissa tosiaan on loppumassa, HSL:n tahtotilan mukaisesti. Täysin ongelmatonta ei junamyyntikanavan lopettaminen tietenkään ole, johtuen monista eri syistä kuten lippuyhteistyöstä VR:n ja HSL:n kesken. VR:n lipputuotteita saa tällä hetkellä ostettua konduktöörin lisäksi myös mobiilista, verkkokaupasta, aseman lipunmyynnistä, lippuautomaatista, asiakaspalvelusta, R-kioskeilta sekä matkatoimistoista. Vyöhykelippuja ei saa ostettua matkatoimistoista tai asiakaspalvelusta, verkkokauppaan ne on tulossa ostettavaksi.

Tällä hetkellä siis paikkoja, joissa ei saa HSL-alueella ostettua VR:n lippua asemalla tai sen välittömässä läheisyydessä on Ilmala, Valimo, Mäkkylä, Kilo, Kera, Koivuhovi, Tuomarila, Masala, Jorvas, Tolsa, Kivistö, Aviapolis, Leinelä sekä Rekola. Kuitenkin jokaisesta näistäkin on melko kohtuullinen matka johonkin R-kioskille, poislukien Kirkkonummen suunta. HSL-lippujen hankinta taas onkin hieman ongelmallisempaa isolla osalla asemista, mutta automaatit on luvattu saapuvaksi asemille.

Ei ole kovin järkevää mikäli toiminta mallinnettaan muutamien matkustajien käyttötottumusten vuoksi.
tallennettu
Eero Karttunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 75


« Vastaus #12 : Syyskuu 07, 2016, 07:11:23 »

Kovistettuani HSL:n matkustajapalvelujen osastonjohtaja Pirkko Lentoa puuttuvasta vastauksesta sain eilen vastauksen. Vastaus tiivistettynä:

Rekolan asemalle tulee HSL:n kertalippuautomaatti ennen kuin konduktöörit lakkaavat myymästä HSL-lippuja lähijunissa. HSL ei poista konduktöörejä junista; he ovat VR:n henkilökuntaa ja VR vastaa konduktöörien tehtävistä jatkossakin. VR myös vastaa vyöhykelippujensä myynnistä. Tältä osin Lento on välttänyt kysymykseni Rekola-Hyvinkää lippujen ostamismahdollisuudesta VR:n vastattavaksi. HSL:n myynnin päättyminen johtuu siitä, että HSL:n hallituksen päätöksen mukaisesti käynnissä olevassa lippu- ja informaatiojärjestelmän uudistuksessa HSL-lippujen myyntiä ei toteuteta VR:n myyntikanaviin. Tämä tarkoittaa sitä, että VR:n asemilta, automaateista ja lähijunista ei enää voi ostaa HSL:n kertalippuja sen jälkeen kun LIJ-järjestelmä on otettu käyttöön täydessä laajuudessaan. Kertalippujen myynti on jatkuvasti vähentynyt matkakortin käytön yhä kasvaessa ja mobiililippujen yleistyessä. Matkustajan on itse huolehdittava että hänellä on voimassa oleva asianmukainen matkalippu.

Elikkä kun kysyin esimerkkinä Rekolan aseman lipunmyynnin tilannette lipunmyynnin poistuessa junista, sain vastauksen että Rekolan asemalla tulee HSL:n kertalippuautomaatti, mutta vastauksessa ei tietenkään valoiteteta sitä, tuleeko myös muille nyt automaattia vaille oleville asemille lippuautomaatti ja ellei tule, niin saako silloin liputon matkustaja matkustaa ilmaiseksi junalla paikkaan jossa lipun voi järkevällä tavalla ostaa. Ilmeisesti ei, kun kerran HSL sysää vastuun lipusta matkustajan huolehdistavaksi. Savelan antaman listan mukaan automaatittomia asemia on huomattava määrä.

Saamani vastauksen mukaan siis junissa säilyy edelleen HSL-alueella konduktööri, mutta ilmeisesti siis hän tekee kaikkia muuta mutta ei myy HSL-lippuja. Odotan mielenkiinnolla VR:n vastausta siitä, saako tämä konduktööri myydä HSL-alueella esim. Rekolasta junaan nousevalle matkustajalle vyöhykelipun vaikkapa Hyvinkäälle. Eräissä tapauksissa vieläpä sama Rekolassa pysähtyvä juna (T) jatkaa matkaa Riihimäelle saakka.

Savela edellä vähättelee lipun ostamisen ongelmia luettelemalla tapoja saada itselleen lippu eri paikoista ja "jokaisesta näistäkin (asemalta) on kohtuullinen matka johonkin R-kioskille". Jos ajatellaan esim Rekolan seutua, niin aseman lähettyvillä radan itä- tai länsipuolella (jossa on Peijaksen sairaala) ei ole lainkaan R-kioskia. Sairaalaan tulee potilaita aina Hyvinkäätä myöten, jolloin sinne tulee myös omaisia eri puolelta Uuttamaata. Erityisesti näille potilaille ja heidän vierailulla käyville omaisilleen  lippujen saatavuus olisi selkeä ongelma, ellei lippumahdollisuutta järjestettäisi Rekolan asemalle ja ellei vyöhykelippuja myytäisi junassa. Olisihan merkillistä, jos Rekolasta tai Peijaksen sairaalasta junaan pyrkivän matkustajan pitäisi Savelan tarkoittamalla tavalla pistäytyä Koivukylän aseman vieressä Havukoskella olevan lähimmän R-kioskin kautta päästäkseen junaan, vaikka lähin asema on Rekola. Kun paikallisliikenteen junaa käytetään, niin ei silloin matkustajan tosiaankin tarvitse kävellä seuraavan aseman viereen hankkiakseen R-kioskista tms matkalipun, vaan matkustajan täytyy voida käyttää lähintä asemaa. Kuten jo aikaisemmin totesin, ainakaan vanhempi osa kansalaisista ei omista älypuhelinta eikä hallitse älypuhelimien käyttöä ostaakseen lipun. Kysymys ei ole vain muutamien matkustajan tottumuksista, kuten Savela yrittää vähätellä. Liikennöinnistä vastavien täytyy tietysti järjestää asemille lippuautomaatit, joista liputon voi ostaa matkaan vaadittavan  lipun. Matkustajan ei todellakaan tarvitse alkaa etsiä lähiseuduita mitään R-kioskia tai matkatoimistoa tms. päästäkseen paikallisjunaan. Pelkäänpä että junalipun ostokysymys päättyy jossain vaiheessa oikeuskanslerin tai oikeusasiamiehen tutkittavaksi, elleivät matkustajat saa järkevällä tavalla ostettua  paikallisliikenteen kertalippujaan. Savelan kertoma asia, että vyöhykelippuja on tulossa ostettavaksi myös verkosta, on toki hyvä asia matkustajan kannalta.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 925


« Vastaus #13 : Syyskuu 07, 2016, 09:40:03 »

Matkustajan ei todellakaan tarvitse alkaa etsiä lähiseuduita mitään R-kioskia tai matkatoimistoa tms. päästäkseen paikallisjunaan.

Mites jos tämä matkustaja lippugeokätköilyn sijaan hyppäisi Peijaksen sairaalan edestä lähtevään HSL:n bussiin, ostaisi siitä käteisellä HSL-alueen lipun ja matkustaisi sillä esimerkiksi Koivukylän tai Korson asemalle, jossa sitten vaihtaisi junaan? Kävelymatkakin vähenisi arviolta 62 metriin Peijaksen sairaaala-Rekolan asema -välin puolesta kilometristä. Nähdäkseni toisin päin matkustettaessa (Peijaksen sairaalan suuntaan) vastaavaa HSL:n lipunsaantiongelmaa ei ole, sillä yllä olevan tekstin perusteella vain Rekolan asema tässä esimerkin tapauksessa on lippuautomaatin puuttumisen vuoksi pullonkaula.
tallennettu
Tuomas Savela
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 28


« Vastaus #14 : Syyskuu 07, 2016, 11:48:09 »

Saamani vastauksen mukaan siis junissa säilyy edelleen HSL-alueella konduktööri, mutta ilmeisesti siis hän tekee kaikkia muuta mutta ei myy HSL-lippuja.

Aloitetaan vastailu tuosta. Konduktööritoiminta lähijunissa muuttuu ensi vuonna radikaalisti, nykyisestä toimintamallista siirrytään kiertävään konduktöörimalliin, jossa konduktööri ei ole lähtöasemalta määräasemalle junan kyydissä. Kiertävässä konduktöörimallissa konduktöörit toimivat pareittain palvellen matkustajia asemilla sekä junissa. Lipunmyynti poistuu konduktöörien työtehtävistä, ja korostetummassa osassa on asiakaskohtaamiset ja -palvelu. Tulevalla mallilla myös nykyiseen verrattuna pimentoon jääneet ei-lipunmyyntiosastot etenkin hyötyvät toimintatavasta, jossa konduktööripari tavoittaa koko junan.

Jos ajatellaan esim Rekolan seutua, niin aseman lähettyvillä radan itä- tai länsipuolella (jossa on Peijaksen sairaala) ei ole lainkaan R-kioskia. Sairaalaan tulee potilaita aina Hyvinkäätä myöten...

Voisivatko omaiset ostaa lipun jo menomatkalla Hyvinkään päässä, mikäli muut ostokanavat eivät sovellu käyttöön?

Ongelma ei ole tietenkään vain muutamilla, mutta marginaalijoukosta silti puhutaan. Osa tästäkin marginaalijoukosta käyttää junamyyntikanavaa tällä hetkellä sillä eivät tunne vaihtoehtoisia myyntikanavia, tai myyntikanavan nopeuden vuoksi. Ja lisäksi korostan sitä, että aiemmassa postauksessani ilmaistiin nykyhetken tilanne VR:n lipunmyyntiautomaattien suhteen, lisäyksiä on tulossa niille asemille, joissa ostotapahtuma tällä hetkellä on ongelmallinen tai välimatka suuri myyntipisteeseen.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 265


« Vastaus #15 : Syyskuu 07, 2016, 11:49:45 »

Myyvätkö bussit nykyisin enää kertalippuja jotka eivät ole valmiiksi leimattu, eli että niitä voisi käyttää myöheminkin? Tai automaatit tai R-kiskat?
Olen joskus ennen vanhaan ostanut bussikuskilta muutaman kertalipun etukäteen ja käyttänyt sitä mukaa kun tarvitsen. Varsinkin ulkomailla vieraissa kaupungeissa.
Ei taida onnistua HSL-alueella enää koska on vain matkakortinlukijoita eikä leimauskonita enää. Mutta bussikuskeilla ja junien konnareilla taitaa olla leimauspihtejä vielä, vai onko?

t. Rainer

tallennettu
Tuomas Savela
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 28


« Vastaus #16 : Syyskuu 07, 2016, 12:20:40 »

HSL-alueella ei myydä itse validoitavia lippuja, R-kioskit myyvät vuorokausilippuja jotka tulevat voimaan ensimmäisestä käyttökerrasta.
tallennettu
Eero Karttunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 75


« Vastaus #17 : Syyskuu 07, 2016, 12:23:15 »

Matkustajan ei todellakaan tarvitse alkaa etsiä lähiseuduita mitään R-kioskia tai matkatoimistoa tms. päästäkseen paikallisjunaan.

Mites jos tämä matkustaja lippugeokätköilyn sijaan hyppäisi Peijaksen sairaalan edestä lähtevään HSL:n bussiin, ostaisi siitä käteisellä HSL-alueen lipun ja matkustaisi sillä esimerkiksi Koivukylän tai Korson asemalle, jossa sitten vaihtaisi junaan? Kävelymatkakin vähenisi arviolta 62 metriin Peijaksen sairaaala-Rekolan asema -välin puolesta kilometristä. Nähdäkseni toisin päin matkustettaessa (Peijaksen sairaalan suuntaan) vastaavaa HSL:n lipunsaantiongelmaa ei ole, sillä yllä olevan tekstin perusteella vain Rekolan asema tässä esimerkin tapauksessa on lippuautomaatin puuttumisen vuoksi pullonkaula.

Tässä olisi hyvä ratkaisu, jos potilas tai potilaan omainen vain tietäisi ja osaisi näin menetellä. Sairaalaan tulee potilaita kaikkialta ympäri Uuttamaata. Sairaalan potilasoppaissa mainitaan tietyjä busseja ja rautatieasemaksi kerrotaan Rekola. Potilaat ja vierailijat siis kävelevät Rekolan rautatieasemalla ja siellä alkavat ihmetellä nykyisinkin ja kysellä muilta matkustajilta, mistä saa junalippuja kun ei ole lippuautomatteja. Vastaus: Osta konduktööriltä junasta. Ellei asemalle nyt tulisi automattia, kävelisikö matkustaja lipun saadakseen takaisin sairaalan luokse vai Koivukylän tai Korson asemalle hankkimaan tuota  HSL:n mukaan matkustajan vastuulla olevaa lippua? Yksi huomattava seikka tietysti on sekin, että ei niitä busseja ihan joka hetki ole sairaalan luota lähtemässä ja mitä useampi vaihto kulkuneuvosta toiseen, niin sitä kauemmin kestää matka. Olisiko silloin parempi tulla omalla autolla? Jotta potilas tai omaiset osaisivat Mikon kertomalla tavalla menetellä, siitä pitäisi heitä myös tehokkaasti informoida tilanteesta. Saman neuvon voisi tietysti antaa asolalaisille ja rekolalaisille ja muidenkin pikkuseisakkeiden asiakkaille: "Älkää menkö liputtomana suoraan läheiselle rautatieasemalle, vaan ajakaa bussilla jollekin muulle asemalle niin saatte bussinkuljettajalta lipun." Olen kuitenkin sitä mieltä, että rautatieasemia on pääkaupunkiseudulla niin vähäinen määrä, että jos kerran on varaa määrätä, että konduktöörit eivät saa myydä lippuja, niin  liikennöinnistä vastaavien täytyy järjestää vähintäinkin kertalipun saanti matkustajille kaikilla asemilla.

Entä sitten esim hyvinkääläiset sairaalaan tulleet junalle menevät potilaat, ellei VR:n vyöhykelippua Rekola-Hyvinkää saisikaan ostettua junasta konduktööriltä? VR:ltä ei ole vielä tullut vastausta, myykö konduktööri HSL-alueella edes VR:n vyöhykelippuja. Mikon neuvon mukaisesti, siis ensin HSL:n bussilla jollekin asemalle, jossa on jokin  paikka, josta VR:n lippuja saa? Maksat siis tästä matkasta erikseen HSL:n kertamaksun. Sitten maksat VR:n vyöhykelipun hinnan. HSL:n vastauksesta ilmenee, että HSL:n automaatista saa yleensäkin vain HSL:n lippuja, siis Rekolaan ainakaan HSL ei asenna sellaista automaattia josta saisi ostettua VR:n vyöhykelippuja. Paljon helpomaa olisi tietysti että edes VR:n vyöhykelipun voisi ostaa junasta.

Ehdottomasti helpoin tapa olisi että HSL:n automatti todella asennettaisiin kaikille HSL:n alueen liikennepaikoille, jossa sitä ei ole. Asikas voisi mennä heti junaan viereisellä asemalla eikä Mikon kertomalla tavalla tarvitsisi pelleillä ajamalla ensin HSL:n bussilla seuraavalle asemalle, siis vain saadakseen matkansa maksettua. Ja jos kerran junassa on edelleen VR:n konduktööri, niin hänen pitäisi ehdottomasti myydä VR:n vyöhykelippuja kuten nytkin,  jos kerran asakkaan matka ulottuu VR:n vyöhyketariffin alueelle.
tallennettu
Tuomas Savela
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 28


« Vastaus #18 : Syyskuu 07, 2016, 12:38:41 »

Voisiko yksi ratkaisu olla Peijaksen suhteen lipunmyyntiautomaatti sairaalan aulaan?
tallennettu
Eero Karttunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 75


« Vastaus #19 : Syyskuu 07, 2016, 13:38:43 »

Voisiko yksi ratkaisu olla Peijaksen suhteen lipunmyyntiautomaatti sairaalan aulaan?

Varmaan erinomainen idea sinänsä. Sekä HSL:n että VR:n automaatit siis, yksihän automaatti ei riitä kun HSL:n automaatista saa vain HSL:n lippuja ja VR:n automaatista sen lippuja. Mutta onhan Rekolan seisakkeen lähettyvillä radan molemmin puolin paljon asutusta ja ihan tavallisia junankäyttäjiäkin. Monella on toki HSL:n arvokortti ja monella jopa se kuuluisa älypuhelin. Monet menevät HSL:n alueelle mutta toiset menevät Keravan ohitse VR:n vyöhyketariffialueelle. Myös muiden kuin sairaalan asiakkaiden pitäisi saada asianmukaiset matkaliput, kun kerran paikkakunnalla juna-asema on ja aseman ympäristöön rakennetaan jatkuvasti uusia asuntoja. Jos Rekolan puolella asuva menisin aseman tunnelin kautta hakemaan liput sairaalan aulasta, niin siitä kertyisi kävellen ainakin puolentoista kilometrin lisämatka. Näiden automaatien luonnollinen paikka olisi kyllä Rekolan asemalla.

tallennettu
Antti Havukainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 139


« Vastaus #20 : Syyskuu 07, 2016, 14:05:46 »

Saamani vastauksen mukaan siis junissa säilyy edelleen HSL-alueella konduktööri, mutta ilmeisesti siis hän tekee kaikkia muuta mutta ei myy HSL-lippuja.

Aloitetaan vastailu tuosta. Konduktööritoiminta lähijunissa muuttuu ensi vuonna radikaalisti, nykyisestä toimintamallista siirrytään kiertävään konduktöörimalliin, jossa konduktööri ei ole lähtöasemalta määräasemalle junan kyydissä. Kiertävässä konduktöörimallissa konduktöörit toimivat pareittain palvellen matkustajia asemilla sekä junissa. Lipunmyynti poistuu konduktöörien työtehtävistä, ja korostetummassa osassa on asiakaskohtaamiset ja -palvelu. Tulevalla mallilla myös nykyiseen verrattuna pimentoon jääneet ei-lipunmyyntiosastot etenkin hyötyvät toimintatavasta, jossa konduktööripari tavoittaa koko junan.

Mitähän tuo asiakaskohtaaminen ja -palvelu mahtaa käytännön tasolla tarkoittaa, ilmeisesti ainakin lipuntarkastusta ja liputtomien matkustajien ulosheittoa? Eli jos junaan astuu esimerkiksi tietämätön turisti, jolla olisi käteistä rahaa sekä halukkuutta ostaa lippu, niin onko tällaisen "konduktööripartion" ainoa vaihtoehto heittää matkustaja seuraavalla asemalla pihalle? Vai voidaanko tällaisessa tilanteessa tapauskohtaisesti katsoa liputtomuutta läpi sormien ja kerrotaan turistille, että junaan mahdollisesti osuvan HSL:n sinitakkipartion edustajat eivät välttämättä suhtaudu asiaan yhtä myötämielisesti?

Jatkossa ilmeisesti myös liputon, matkakortiton ja HSL-mobiilisovelluksen omistamaton matkustaja lentää tarkastajien osuessa kohdalle junasta automaattisesti pihalle heti tarkastusmaksun kirjoittamisen jälkeen, koska mahdollisuutta lipun ostamiseen ei ole. Vielä nykyäänhän matka käsittääkseni voi tarkastusmaksun kirjoittamisen jälkeen jatkua samalla junalla, mikäli rahaa ja halukkuutta lipun ostamiseen sattuu löytymään.
tallennettu
Heikki Kannosto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 121


« Vastaus #21 : Syyskuu 07, 2016, 21:42:35 »

Entä sitten esim hyvinkääläiset sairaalaan tulleet junalle menevät potilaat, ellei VR:n vyöhykelippua Rekola-Hyvinkää saisikaan ostettua junasta konduktööriltä?
Onneksi Hyvinkäällä on edelleen aluesairaala joka hoitaa myös Järvenpään, Mäntsälän ja Tuusulan asujaimet. Keravalaisparat joutuvat asioimaan Peijaksessa.

Ehdottomasti helpoin tapa olisi että HSL:n automatti todella asennettaisiin kaikille HSL:n alueen liikennepaikoille, jossa sitä ei ole. Asikas voisi mennä heti junaan viereisellä asemalla eikä Mikon kertomalla tavalla tarvitsisi pelleillä ajamalla ensin HSL:n bussilla seuraavalle asemalle, siis vain saadakseen matkansa maksettua. Ja jos kerran junassa on edelleen VR:n konduktööri, niin hänen pitäisi ehdottomasti myydä VR:n vyöhykelippuja kuten nytkin,  jos kerran asakkaan matka ulottuu VR:n vyöhyketariffin alueelle.
Eiköhän tuohonkin löydetä jokin mahdollisimman mutkikas tapa. Naapurin kissa kuuli monnilaiselta harakalta että joukkoliikenteen trendinä on nykyisin matkustajien vähentäminen kaikin voimin kunnes vuoden 2032 paikkeilla aletaan houkutella niitä seitsemäätoista matkustajaa jotka vielä saattaisivat valita julkisen liikenteen. Vielä ei ole tiedossa mistä silloin otetaan kalustoa kun viimeinenkin käyttökelpoinen on juuri saatu hävitetyksi.
tallennettu
Tuomas Savela
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 28


« Vastaus #22 : Syyskuu 08, 2016, 08:18:14 »

Mitähän tuo asiakaskohtaaminen ja -palvelu mahtaa käytännön tasolla tarkoittaa, ilmeisesti ainakin lipuntarkastusta ja liputtomien matkustajien ulosheittoa? Eli jos junaan astuu esimerkiksi tietämätön turisti, jolla olisi käteistä rahaa sekä halukkuutta ostaa lippu, niin onko tällaisen "konduktööripartion" ainoa vaihtoehto heittää matkustaja seuraavalla asemalla pihalle? Vai voidaanko tällaisessa tilanteessa tapauskohtaisesti katsoa liputtomuutta läpi sormien ja kerrotaan turistille, että junaan mahdollisesti osuvan HSL:n sinitakkipartion edustajat eivät välttämättä suhtaudu asiaan yhtä myötämielisesti?
Matkustusoikeuden varmistaminen synnyttää asiakaskohtaamisia, mutta ensisijaisena toimintana junissa sekä laiturilla kuitenkin on asiakkaiden palvelu sekä opastaminen, turvallisuuden ylläpito sekä palvelutason tarkkailu. Tarkoituksena ei siis ole toimia lipuntarkastajina ja ulosheittäjinä, vaan opastaa ja neuvoa uusien maksukanavien käytössä, jatkoyhteyksien suhteen sekä häiriötilanteissa.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2502


« Vastaus #23 : Syyskuu 08, 2016, 17:26:46 »

Mitähän tuo asiakaskohtaaminen ja -palvelu mahtaa käytännön tasolla tarkoittaa, ilmeisesti ainakin lipuntarkastusta ja liputtomien matkustajien ulosheittoa? Eli jos junaan astuu esimerkiksi tietämätön turisti, jolla olisi käteistä rahaa sekä halukkuutta ostaa lippu, niin onko tällaisen "konduktööripartion" ainoa vaihtoehto heittää matkustaja seuraavalla asemalla pihalle? Vai voidaanko tällaisessa tilanteessa tapauskohtaisesti katsoa liputtomuutta läpi sormien ja kerrotaan turistille, että junaan mahdollisesti osuvan HSL:n sinitakkipartion edustajat eivät välttämättä suhtaudu asiaan yhtä myötämielisesti?
Matkustusoikeuden varmistaminen synnyttää asiakaskohtaamisia, mutta ensisijaisena toimintana junissa sekä laiturilla kuitenkin on asiakkaiden palvelu sekä opastaminen, turvallisuuden ylläpito sekä palvelutason tarkkailu. Tarkoituksena ei siis ole toimia lipuntarkastajina ja ulosheittäjinä, vaan opastaa ja neuvoa uusien maksukanavien käytössä, jatkoyhteyksien suhteen sekä häiriötilanteissa.

...eli istua junan takapään ohjaamossa.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Matti Lehtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 197


« Vastaus #24 : Joulukuu 07, 2016, 20:38:54 »

Positiivista tässä on, että 'partiointi' kuitenkin jatkuu.

Liikuin viikonloppuna melko paljon Tukholman raideliikenteessä. Siellä ihka ensimmäisellä matkalla jouduin lipuntarkastukseen, partiossa kolme naistarkastajaa ja kaksi miesvartijaa. Porttisysteemi karsii mahdollisuutta kovin aktiiviseen pummimatkustukseen, mutta portittomiakin asemia on.

Tämä olikin sitten ainut kontakti viralliseen rahastavaan tai valvovaan henkilöstöön junien sisällä. Epävirallista rahastusaktiviteettia oli sitten sitäkin enemmän. Kipon ja paperin palan kanssa kiertäjiä oli runsaasti, joissain  vuoroissa enemmän kuin yksi.

Ottamatta mitenkään kantaa asian sosiaalisiin taustoihin, toivon mukaan vastaavaa ei tule laajemmin Suomeen myöskään lipunmyyntikäytännön muuttuessa.
tallennettu
Sivuja: [1] 2 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Lipunmyynti lähijunissa loppuu  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2017 Resiina