Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Poistettu  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 | Siirry alas Tulostusversio
[Tunnus poistettu]
Vieras
« : Syyskuu 09, 2016, 15:10:15 »

Poistettu
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 02, 2016, 06:25:15 kirjoittanut Mikael Vati » tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #1 : Syyskuu 09, 2016, 15:37:12 »

HLV taitaa olla lähiliikenteen kalustosiirto, ellen nyt aivan väärässä ole. Myös täällä vaunut.orgissa on tuollainen "Pieniä kysymyksiä ja pieniä vastauksia"-osio, jossa voit kysyä näitä, ettei aina tarvitse aloittaa uutta aihetta. Hymyilee
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 908


« Vastaus #2 : Syyskuu 09, 2016, 15:43:22 »

Itse asiassa HLV on veturivetoinen HL-juna, pääasiassa D-junia pääradalla.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 2424


« Vastaus #3 : Syyskuu 09, 2016, 19:49:12 »

Minä vierastan termiä "tyhmä kysymys". Ei se ole tyhmää, jos haluaa tietää enemmän. Ei kukaan ole syntynyt kaikki tieto päässään. Täällä on monen ikäistä vastaajaa ja monen eri alan tietojen hallitsijaa. Aina jollain on aikaa vastata.

Mahdollinen vastaaja voi aina halutessaan sisäistää ongelman ja antaa linkin laajempaan tiedostoon tai itse kertoa vähän laajemmin kuin kysytään, mikäli kysymys sattuu tilanteeseen, jossa on aikaa vastata laajasti.

Jos mennään vanhoihin aikoihin, niin ei täällä enää ole montaa meitä, jotka voimme vastata omakohtaisesti 1950-60-lukujen liikenteestä. Ei mikään vanhaa koskeva kysymys ainakaan voi olla "tyhmä". Niitä vuosikymmeniä useimmat eivät ole eläneet. Ei meillä senaikaisilla varmaan ole enää paljoa aikaa jäljellä. Siksi on kiva vastata tuon ajan kysymyksiin vielä kun on joku tolkku omassa päänupissa.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #4 : Syyskuu 09, 2016, 20:33:34 »

Itse asiassa HLV on veturivetoinen HL-juna, pääasiassa D-junia pääradalla.
Niinpä tietysti, menin ihan sekaisin kun vaunut.orgin kulkutiedoissa D-junat ovat D-tunnuksella, mutta Juliassa ne ovatkin HLV-tunnuksella.
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 908


« Vastaus #5 : Syyskuu 09, 2016, 20:48:38 »

Mistä se löytyy  Virnistää oon nii hyvä ettimään etten löydä

Noita ei taida olla missään virallisessa ja julkisessa lähteessä, en ainakaan muista nähneeni. Mutta kerätään tähän:

AE - Allegro
H - Taajamajuna
HDM - Taajamajuna Dm-kalustolla
HL - Lähiliikenne
HLV - Lähiliikenne, veturivetoinen
HSM - Taajamjuna Sm-kalustolla
HV - Lähiliikenne, tyhjävaunujuna
IC - IC-juna
IC2 - IC2-juna (ei käytössä enää)
LIV - Liikenneviraston juna
MUS - Museojuna
MUV - Museojuna vaihtotyönä
MV - Tyhjävaunujuna, kaukoliikenne
P - Pikajuna
PAI - Päivystäjä
PVS - Pikajuna, Venäjän liikenne, suomalainen vaunusto
PVV - Pikajuna, Venäjän liikenne, venäläinen vaunusto
PYO - Yöpikajuna
S - Pendolino
SAA - Saatto
T - Tavarajuna
TYO - Työjuna
V - Virkatarvejuna
VET - Veturijuna
VLI - Vaihtoliike(?)

(Päivitetty ja täydennetty ketjun viestien avulla)
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 12, 2016, 00:07:01 kirjoittanut Teemu Sirkiä » tallennettu
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 416


« Vastaus #6 : Syyskuu 09, 2016, 21:12:27 »

MUV - Museojuna, tyhjävaunujuna (onkohan käytössä?)

MUV taitaa olla yhtä kuin museovaihtotyö. Ainakin kaikki MUV-tyypin junat ovat tähän asti liikkuneet vaihtotyönumerolla ja "vaihtotyörataosuuksilla" (Hki-Psl, Tl-Vi, Lh-Muk ym).
tallennettu
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 416


« Vastaus #7 : Syyskuu 09, 2016, 21:21:39 »

PVS - (Arvauksia otetaan vastaan)

Pikajuna Haaparannasta (S = Sverige)?  Hymyilee leveästi

VLI - Vaihtoliike(?)

Yksi veikkaus olisi, että tuo olisi jokin (venäläinen?) veturisiirto. Liikenneviraston listaus ilmaisee sen ylätyypiksi/junalajiksi "Locomotive".
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1081


« Vastaus #8 : Syyskuu 09, 2016, 22:10:44 »

PVS - (Arvauksia otetaan vastaan)

Puolustusvoimat?
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #9 : Syyskuu 09, 2016, 22:11:55 »

Eikö tost puutu myös ICYO? Vai mikä se ny oli, kuitenki uuden juna-ajan edellä joku ennakkoaikataulu tunti sillasen.
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 908


« Vastaus #10 : Syyskuu 09, 2016, 22:34:56 »

Eikö tost puutu myös ICYO? Vai mikä se ny oli, kuitenki uuden juna-ajan edellä joku ennakkoaikataulu tunti sillasen.

Olisikohan tuo ollut joskus ICN, ei jaksa muistaa. Lista ei varmaankaan ole kattava, menneitä tunnuksia puuttunee paljonkin. Esimerkiksi JK (=jakelu- ja keräilyjuna) tai TK (=kiitotavarajuna). Tuossa on ne tunnukset, jotka avoin data tällä hetkellä listaa. Sisäisessä käytössä on myös tavaraliikenteestä tarkempaa jaottelua kuten TA, TL ja TR.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #11 : Syyskuu 10, 2016, 01:57:53 »

Noi HLV:t on jänniä, koska ne hoidetaan kaukoliikennehenkilökunnan voimin (ainakin hoidettiin pari vuotta sitten).
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Milo Hilve
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 76


« Vastaus #12 : Syyskuu 10, 2016, 11:51:45 »

Noi HLV:t on jänniä, koska ne hoidetaan kaukoliikennehenkilökunnan voimin (ainakin hoidettiin pari vuotta sitten).
Lähiksen konnareilla ei ole (voimassaolevaa) koulutusta Eileihin.
tallennettu
Tuomas Savela
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 28


« Vastaus #13 : Syyskuu 11, 2016, 20:56:52 »

PVS - (Arvauksia otetaan vastaan)
PVV - Pikajuna, kansainvälinen juna Venäjälle/ltä
PVS = Pikajuna, Venäjän liikenne, suomalainen vaunusto
PVV = Pikajuna, Venäjän liikenne, venäläinen vaunusto
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 908


« Vastaus #14 : Syyskuu 12, 2016, 00:04:12 »

PVS = Pikajuna, Venäjän liikenne, suomalainen vaunusto
PVV = Pikajuna, Venäjän liikenne, venäläinen vaunusto

Nythän nuokin lyhenteet ovat ihan loogiset, kiitos!

Voisiko ylläpito otsikoida ketjun paremmin, niin tämän voisi löytää tulevaisuudessakin.
tallennettu
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 544


« Vastaus #15 : Syyskuu 12, 2016, 00:14:42 »

Noi HLV:t on jänniä, koska ne hoidetaan kaukoliikennehenkilökunnan voimin (ainakin hoidettiin pari vuotta sitten).
Lähiksen konnareilla ei ole (voimassaolevaa) koulutusta Eileihin.
Osittain totta, mutta se ei ole syy. Eilit ajetaan kaukoliikenteenä sillä lähiliikenneyksikkö hoitaa vain Sm-liikennettä. Ja siihen osittain liittyy konnarien pätevyydet.
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2585


« Vastaus #16 : Syyskuu 12, 2016, 16:25:15 »

Sisäisessä käytössä on myös tavaraliikenteestä tarkempaa jaottelua kuten TA, TL ja TR.

Mahtavatkohan nämäkin joskus löytyä avoimesta datasta?
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Harry Rajala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 47


« Vastaus #17 : Syyskuu 29, 2016, 13:58:23 »

LOL uupuu listauksesta, ilmeisesti liittynee Helsinki-Vantaan liikennöintiin. Mahtaisivatko tietävimmät kertoa nuo kolme lyhennyksen lähtökohtana olevaa sanaa?
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 908


« Vastaus #18 : Syyskuu 29, 2016, 17:22:59 »

LOL uupuu listauksesta, ilmeisesti liittynee Helsinki-Vantaan liikennöintiin. Mahtaisivatko tietävimmät kertoa nuo kolme lyhennyksen lähtökohtana olevaa sanaa?

Luultavasti Lähiliikenne - ostoliikenne. Ainakin siihen sopivissa yhteyksissä tuo on aiemmin esiintynyt.
tallennettu
Miika Tuomela
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 61


« Vastaus #19 : Syyskuu 29, 2016, 20:27:52 »

Mitä nämä TA, TR ja TL muuten tarkoittavat?
tallennettu

Porilaista hulluutta.
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #20 : Syyskuu 29, 2016, 20:37:33 »

Mitä nämä TA, TR ja TL muuten tarkoittavat?

TA = Asiakasjuna

TR = Raakapuu

TL = Lähiverkkojuna (entinen JK-juna, jakelu- ja keräily)


Nämä junatyypit ovat liikesalaisuuden piirissä, eivätkä näin ollen julkista tietoa. Tästä syystä avoimessa datassa näkyy näistä vain alku "T". Tosin toisinaan niitä on vahingossa lipsahtanut vakinaisten junien luetteloihin... liekö siitä joutunut joku "puhutteluun" joskus, mene ja tiedä?
tallennettu
Marko Nyby
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 22


« Vastaus #21 : Lokakuu 11, 2016, 08:42:22 »

Jatketaanpa: miten Dv12-veturin voimansiirto on toteutettu? "Vauhdissa" ei ilmeisesti voi vaihtaa M- ja T-alueiden välillä? Riittääkö vaihtamiseen pysähtyminen ja yhden vivun kääntö, vai pitääkö tehdä muutakin? (Vrt. http://vaunut.org/kuva/84863?s=1 -> jos vaihtaminen M/T olisi mahdollista linjanopeuksissa, niin tällaista keskustelua ei tarvittaisi?).
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #22 : Lokakuu 24, 2016, 13:42:24 »

Kysymyksesi keskittyy vain aluevaihteeseen, kysy tarkennusta muusta voimansiirrosta, jos todella tarkoitit asiaa laajemmassa merkityksessä.

Moottoristahan menee akseli vaihteistoon, ja ensimmäisenä ovat vaihteet 1-3 ja sitten tämä kokonaisvälityssuhdetta muuttava aluevaihde, sen jälkeen suunnanvaihdon hammaspyörästöt ja sieltä lähtee akseli ulos teleille (toivottavasti järjestys oli oikea, ei ole nyt räjäytyskuvaa vieressä).

Aluevaihteessa on tosiaankin kaksi asentoa ja niitä vastaavaa välitystä. Vivussa on varmistintappi. Kääntö tapahtuu vetämällä varmistintappi ulos ja vääntämällä vivusta toiseen asentoon, johon vipu asettuu ja samalla voidaan varmistintappi päästää lukitsemaan liike. Kääntäminen edellyttää, että vaihde ei ole päällä. Päämoottori saa olla käynnissä.

Verrattuna Dr13:een tämä on helppoa ja melkeinpä hauskaa. Dr13:ssa nimittäin pitää avata ratamoottorin kotelo, etsiä kammella varustettu erikoisavain ja avata sillä aluevaihteen lukitus, olikohan 21 kierrosta...Sitten paineilmaventtiiliä käyttämällä klonksautetaan aluevaihde toiseen ääriasentoon ja ruuvataan lukitus takaisin kiinni. Jos kääntö ei mennyt perille asti, ei lukitus mene paikoilleen, vaan on yritettävä uudelleen. Jos kääntö ei onnistu paineilmalla, mukana oli pari liki metrin mittaista kankea, jotka sovitettiin mekanismiin ja niillä väännettiin aluevaihde toiseen asentoon. Ja lukitus kiinni.

Ja sitten sama toiselle telille.
tallennettu
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 543


« Vastaus #23 : Lokakuu 26, 2016, 11:02:55 »

Kysymyksesi keskittyy vain aluevaihteeseen, kysy tarkennusta muusta voimansiirrosta, jos todella tarkoitit asiaa laajemmassa merkityksessä.

Moottoristahan menee akseli vaihteistoon, ja ensimmäisenä ovat vaihteet 1-3 ja sitten tämä kokonaisvälityssuhdetta muuttava aluevaihde, sen jälkeen suunnanvaihdon hammaspyörästöt ja sieltä lähtee akseli ulos teleille (toivottavasti järjestys oli oikea, ei ole nyt räjäytyskuvaa vieressä).

Aluevaihteessa on tosiaankin kaksi asentoa ja niitä vastaavaa välitystä. Vivussa on varmistintappi. Kääntö tapahtuu vetämällä varmistintappi ulos ja vääntämällä vivusta toiseen asentoon, johon vipu asettuu ja samalla voidaan varmistintappi päästää lukitsemaan liike. Kääntäminen edellyttää, että vaihde ei ole päällä. Päämoottori saa olla käynnissä.

Verrattuna Dr13:een tämä on helppoa ja melkeinpä hauskaa. Dr13:ssa nimittäin pitää avata ratamoottorin kotelo, etsiä kammella varustettu erikoisavain ja avata sillä aluevaihteen lukitus, olikohan 21 kierrosta...Sitten paineilmaventtiiliä käyttämällä klonksautetaan aluevaihde toiseen ääriasentoon ja ruuvataan lukitus takaisin kiinni. Jos kääntö ei mennyt perille asti, ei lukitus mene paikoilleen, vaan on yritettävä uudelleen. Jos kääntö ei onnistu paineilmalla, mukana oli pari liki metrin mittaista kankea, jotka sovitettiin mekanismiin ja niillä väännettiin aluevaihde toiseen asentoon. Ja lukitus kiinni.

Ja sitten sama toiselle telille.

Tästäpä tuleekin mieleen kysymys: kuinka yleisesti T-aluevaihdetta on käytetty eri veturisarjoissa (Dv12, Dr13, Dr14)? Kimmon kertoman perusteella voisin kuvitella, että tuskin kovin usein ainakaan Dr13:ssa...
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #24 : Lokakuu 26, 2016, 23:49:33 »

Kyllä niin Dv12 kuin Dr13:kin ovat pehmeitä tavarajunan vetäjiä M-aluevaihteella. Jos junaa on ehkä 30% sallitusta niin M-alueella ehkä pärjää, mutta täysillä tonneilla, joka tietysti on varsin tavanomainen käytäntö, on aluevaihde syytä kääntää T:lle myös Dr13:ssa, Dv12:ssahan se nyt on minuutin homma per veturipari.
tallennettu
Sivuja: [1] 2 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Poistettu  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina