Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Stora Enso sulkee Heinolan aaltopahvitehtaan – Lahteen huippuyksikkö  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 406


« : Syyskuu 15, 2016, 10:40:38 »

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/stora-enso-sulkemassa-tehtaan-suomessa---60-henkea-ulos/2XqpfCzQ

Näinköhän seis-levy tavoittaa seuraavan 3-4:n vuoden aikana myös Heinolan radan. Mutta missä ensin? Myllyojalla? vaiko sittenkin suoraan Lahdessa, Mukkulan vaihteen kohdilla? Epäilenpä jälkimmäistä.  Itkee
tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 882


« Vastaus #1 : Syyskuu 15, 2016, 12:15:10 »

Ei vaikuta Heinolan rataan mitenkään, aaltopahvitehdas ei käytä kuljetuksia. Fluting-tehdas elää ja voi hyvin joka kuljetuksia käyttää.
tallennettu
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 406


« Vastaus #2 : Syyskuu 15, 2016, 12:24:58 »

Jaahas, eli kyse oli "onneksi" sittenkin tuosta stora enson pienemmästä yksiköstä kiinni joka taas ei sijannut radan varrella.  Cool

tallennettu
Mikael Sahervo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 349


« Vastaus #3 : Marraskuu 10, 2016, 19:05:33 »

Stora Enson yt-neuvottelut Lahden ja Heinolan yksiköissä ovat päättyneet. Henkilöstön vähennystarve on 47.

Stora Enson Heinolan aaltopahvitehdas suljetaan pysyvästi ja pakkaustuotanto siirretään Lahden yksikköön. Yhtiö arvioi henkilöstön vähennystarpeeksi 47 henkilöä. Heinolan tehtaalla on 130 työntekijää.

– Irtisanomistarve pieneni hieman. Alun perin tarve oli 60 henkilöä, sanoo viestintäjohtaja Liisa Nyyssönen.

Stora Enso lupaa auttaa irtisanottavia työntekijöitä löytämään uusia työmahdollisuuksia. Kaikki avoimet työpaikat muissa Stora Enson yksiköissä ovat heidän haettavissaan.

Heinolan pääluottamusmies Matti Sirenin mukaan työnantaja ei ole eritellyt tarkemmin kenen kohdalle irtisanomiset osuvat.

– Yt-neuvottelut koskivat Lahtea ja Heinolaa, mutta todennäköisesti tämä kolahtaa Heinolaan enemmän, sanoo Siren.

Muut siirtyvät tuotannon mukana Lahden tehtaalle. Sirenin mukaan työt kuitenkin jatkuvat Heinolassa pitkälle ensi vuoteen. Lahden investointi ei juuri lohduta, kun irtisanomislappuja aletaan jakaa ennen joulua.

– Henkilöstön vähennyksillä maksatetaan investoinnit, sanoo pääluottamusmies Siren.

Lahteen 19 miljoonan investointi

Lahteen perustetaan aaltopahvipakkausten huippuyksikkö. Stora Enso investoi noin 19 miljoonaa euroa mm. uusiin koneisiin. Yksikkö valmistuu vuoden 2018 ensimmäisen neljänneksen loppuun mennessä.

– Tässä vaiheessa uusista työpaikoista ei voi sanoa mitään, mutta uusi investointi turvaa ja parantaa olennaisesti Lahden tehtaan kilpailuasetelmaa, sanoo Nyyssönen.

Stora Enso työllistää tällä hetkellä Päijät-Hämeessä noin 420 henkilöä aaltopahvin raaka-aineen valmistukseen ja aaltopahvin jalostukseen liittyvässä liiketoiminnassaan.

Muutos ei vaikuta aaltopahvipakkausten tuotantoon Kristiinankaupungissa eikä aaltopahvin raaka-aineen valmistukseen Heinolan fluting-tehtaalla.

http://yle.fi/uutiset/3-9284821
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #4 : Marraskuu 10, 2016, 19:32:01 »

Tämä tehdas ei käyttänyt rautateitä kuljetuksissaan.
tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 882


« Vastaus #5 : Marraskuu 10, 2016, 19:36:32 »

http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,9713.0.html
tallennettu
Mikael Sahervo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 349


« Vastaus #6 : Marraskuu 10, 2016, 20:27:53 »

Eli ilmeisesti lakkautettava tehdas on Sahanniemen puolella ja se mihin nykyäänkin kulkee raakapuuta ja lähtee flutingia on Rautsalon puolella?
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #7 : Marraskuu 10, 2016, 21:06:46 »

Eli ilmeisesti lakkautettava tehdas on Sahanniemen puolella ja se mihin nykyäänkin kulkee raakapuuta ja lähtee flutingia on Rautsalon puolella?

Juuri näin.
tallennettu
Markus Räsänen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 271


« Vastaus #8 : Marraskuu 11, 2016, 11:03:18 »

Olen näköjään jälleen pihalla Lahden junista! Huh Siis mitä kulkee T2869:ä, ovatko hbi-vaunut Lahden vai Heinolan vaunuja? 2869/2897 kulkupäivinä ei kulje kuin yksi vuoro Heinolaan ja takaisin.
tallennettu
Mikael Sahervo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 349


« Vastaus #9 : Marraskuu 12, 2016, 16:34:58 »

T2869 tuo Loviisasta Hbi ja mitä muita Hbin ja Hbikk ja keskiviikkoisin ja perjantaisin jos on Lahen päivystäjä ollut niin Lahessa littetään junaan joko Mukkulasta tai BE Groupilta tulleet vaunut. Yleensä T2878 tuo Kouvolasta Lahteen vaunut jotka menevät Heinolaan ja T2878 veturi vie myös T2869 rungon Kouvolaan. Sitten vaihtotyöliike 65750/65751 yleensä samat veturit jotka kävivät Loviisassa hoitaa Heinolan liikenteen ja T2897 vie Heinolan vaunut illalla Lahesta Kouvolaan.
tallennettu
Markus Räsänen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 271


« Vastaus #10 : Marraskuu 13, 2016, 02:37:14 »

T2869 tuo Loviisasta Hbi ja mitä muita Hbin ja Hbikk ja keskiviikkoisin ja perjantaisin jos on Lahen päivystäjä ollut niin Lahessa littetään junaan joko Mukkulasta tai BE Groupilta tulleet vaunut. Yleensä T2878 tuo Kouvolasta Lahteen vaunut jotka menevät Heinolaan ja T2878 veturi vie myös T2869 rungon Kouvolaan. Sitten vaihtotyöliike 65750/65751 yleensä samat veturit jotka kävivät Loviisassa hoitaa Heinolan liikenteen ja T2897 vie Heinolan vaunut illalla Lahesta Kouvolaan.

Mikäli itse olen oikein ymmärtänyt niin yöllä kulkeva dieselvetoinen T2860 vie Loviisan junan satamaan. Mikäli T2878 liikkuu jää sen Dv päivystämään Lahteen ja on hoitanut Heinolan aamu/iltapäivä vaihtotyön. Loviisan juna tulee Lahteen, jossa tätä nykyään vetovastuu siirtyy Susille tai Marsuille, jossa ymmärtääkseni liitetään  samalla Heinolan/Lahden vaunuja (Vihreät Vtadit, Habbins). Loviisan junan tuoneet joko lähtevät illan Heinolan keikalle ja tuovat Illan Heinolan vaunut Kouvolaan T2897:ssä. T2869:n Hbi:ssä on jotain paperiteollisuuden tuotteita. Vtad:n sisältöä voin vain arvata? Epäilisin viljaa, sillä Uuteenkylän Vtadit ovat pienempiä ja niissä kuljetetaan varmuudella sementtiä.
tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 882


« Vastaus #11 : Marraskuu 13, 2016, 12:13:09 »

T2869 tuo Loviisasta Hbi ja mitä muita Hbin ja Hbikk ja keskiviikkoisin ja perjantaisin jos on Lahen päivystäjä ollut niin Lahessa littetään junaan joko Mukkulasta tai BE Groupilta tulleet vaunut. Yleensä T2878 tuo Kouvolasta Lahteen vaunut jotka menevät Heinolaan ja T2878 veturi vie myös T2869 rungon Kouvolaan. Sitten vaihtotyöliike 65750/65751 yleensä samat veturit jotka kävivät Loviisassa hoitaa Heinolan liikenteen ja T2897 vie Heinolan vaunut illalla Lahesta Kouvolaan.

Mikäli itse olen oikein ymmärtänyt niin yöllä kulkeva dieselvetoinen T2860 vie Loviisan junan satamaan. Mikäli T2878 liikkuu jää sen Dv päivystämään Lahteen ja on hoitanut Heinolan aamu/iltapäivä vaihtotyön. Loviisan juna tulee Lahteen, jossa tätä nykyään vetovastuu siirtyy Susille tai Marsuille, jossa ymmärtääkseni liitetään  samalla Heinolan/Lahden vaunuja (Vihreät Vtadit, Habbins). Loviisan junan tuoneet joko lähtevät illan Heinolan keikalle ja tuovat Illan Heinolan vaunut Kouvolaan T2897:ssä. T2869:n Hbi:ssä on jotain paperiteollisuuden tuotteita. Vtad:n sisältöä voin vain arvata? Epäilisin viljaa, sillä Uuteenkylän Vtadit ovat pienempiä ja niissä kuljetetaan varmuudella sementtiä.

2869 Hbi:ssä ei ole mitään lastina, ne ovat sahatavaravaunuja jotka vievät lastinsa Loviisan satamaan ja tulevat tyhjänä hakemaan uutta lastia. Tänä päivänä Loviisan liikenne on varmaan 95% sahatavaraa, kun muu liikenne on lähestulkoon  loppunut tai satunnaista.
tallennettu
Mikael Sahervo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 349


« Vastaus #12 : Marraskuu 13, 2016, 18:09:42 »

T2878 kulkee lähes poikkeuksetta Sr1 vedolla ja Lahen päivystäjän veturi tulee aamulla T2860 mukana eli ke ja pe T2860 tulee  Lahteen kolmella veturilla toki poikkeuksia on. T2869 ei vie Kouvolaan Heinolan vaunuja. Ne tulevat  Lahteen T2878 mukana ja lähtevät T2897 mukana jossa on vetureina Loviisassa ja Heinolassa vaihtotyöliikkeen 65751/65750 mukana. T2869 mukana Hbi/Hbin/Hbikk ja Habbin vaunujen lisäksi Mukkulasta Vtad/Vgk kyydissä todennäköisesti mallasta koska Viking Malt valmistaa maltaita. Sen lisäksi tulee välillä BE Groupilta tyhjiä venäläisiä teräskelavaunuja.
tallennettu
Markus Räsänen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 271


« Vastaus #13 : Marraskuu 14, 2016, 10:57:09 »

T2878 kulkee lähes poikkeuksetta Sr1 vedolla ja Lahen päivystäjän veturi tulee aamulla T2860 mukana eli ke ja pe T2860 tulee  Lahteen kolmella veturilla toki poikkeuksia on. T2869 ei vie Kouvolaan Heinolan vaunuja. Ne tulevat  Lahteen T2878 mukana ja lähtevät T2897 mukana jossa on vetureina Loviisassa ja Heinolassa vaihtotyöliikkeen 65751/65750 mukana. T2869 mukana Hbi/Hbin/Hbikk ja Habbin vaunujen lisäksi Mukkulasta Vtad/Vgk kyydissä todennäköisesti mallasta koska Viking Malt valmistaa maltaita. Sen lisäksi tulee välillä BE Groupilta tyhjiä venäläisiä teräskelavaunuja.

Tarkoitatko Mikael tuolla teräskelavaunuilla avo- vai umpivaunuja? en muista kyllä koskaan nähneeni teräskelavaunuja Lahden junassa, mutta en lähde asiaa kiistämään. T2869:n yleisin kokoonpano on nykyään on muotoa Sr1/Sr2+hkbar+Vtad tai Sr1/Sr2+hbi+habbins.


* DSC_2214 (1200 x 800).jpg (145.62 kilotavua, 1200x800 - tarkasteltu 310 kertaa.)

* DSC_1499 (1200 x 800).jpg (275.27 kilotavua, 1200x800 - tarkasteltu 383 kertaa.)
tallennettu
Mikael Sahervo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 349


« Vastaus #14 : Marraskuu 14, 2016, 21:58:38 »

En nyt kovin usein kesän/syksyn aikana ole käynyt seuraamassa kuin usein BE Groupille on liikennettä. Mutta niitä venäläisiä teräskelavaunuja on ollut sekä avonaisia että umpinaisia. Kerran oli myös suomalaisia mutta se on todella harvinaista nykyään. Tossa kun laitoit noi kuvat niin ylemmässä taitaa olla että Loviisan juna on peruttu koska matkassa on vain Mukkulasta Viking Maltilta tulleita vaunuja. Alempi on ilmeisesti viime keväältä koska keulilla on Sr2? Loviisan juna on ollu peruttu kesän aikaan aika useaan kertaan kun katsoo Julian kulkutietohistoriaa.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Stora Enso sulkee Heinolan aaltopahvitehtaan – Lahteen huippuyksikkö  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina