Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Höyryveturimatkat syyttää Trafia eriarvoisesta kohtelusta  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 | Siirry alas Tulostusversio
Teemu Peltonen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 259


« : Lokakuu 05, 2016, 09:08:15 »

Lainaus
Markkinointivastaava Marko Koskisen mukaan Höyryveturimatkat 1009 joutui kesällä epätasa-arvoisen kohtelun takia keskeyttämään höyryveturi Ukko-Pekan liikennöinnin.

— Mitä enemmän asioita näkee nyt jälkeenpäin, sitä enemmän alkaa ihmetellä kesän tapahtumia. Se ei todellakaan ollut sitä, miltä asia kuulosti tai näytti.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi keskeytti heinäkuun puolivälissä Ukko-Pekan liikennöinnin Savonlinnan ja Punkaharjun välillä. Poliisi pysäytti junan, koska veturin ohjaimissa olleen yhtiön toimitusjohtajan ajo-oikeus ei ollut voimassa hänen täytettyään 68 vuotta.

— Kyse oli enemmän jostain muusta kuin ikäasiasta. Se oli hyvä veruke toiminnan keskeyttämiselle. Trafi on juuri käsitellyt toisen toimijan toimia. Haapamäen Museoveturiyhdistys HMVY on ajanut junia ilmaan minkäänlaisia lupia vuosien ajan, Koskinen sanoo.

Osastopäällikkö Heidi Niemimuukko Trafista sanoo, että HMVY:n valvonta perustuu toimijan suoriutumisen arviointiin.

— HMVY:n kuljettajakäytännöt ovat selvityksen alla. Meille ilmoitettiin mahdollisista laittomuuksista ja asiaan reagoitiin välittömästi.

Tilanne erosi Niemimuukon mukaan Höyryveturimatkat 1009:n tapauksesta siten, että ilmianto tehtiin jälkikäteen eikä laittomuuksista ollut näyttöä.

— HMVY:llä on selvitetyissä tapauksissa ollut aina junassa kelpoinen kuljettaja ja tämän lisäksi henkilö, jolla on pätevyys kyseisen veturityypin kuljettamiseen.

— Höyryveturimatkat 1009:n tapauksessa junaa kuljetti henkilö, jolla ei ollut voimassa olevaa pätevyyttä, Niemimuukko jatkaa.

Hän rinnastaa Ukko-Pekan tilanteen autoliikenteeseen.

— Se että kuljettajalla on joskus ollut voimassa oleva ajokortti, ei oikeuta häntä ajamaan autoa sitten kun ajokortti menetetään esimerkiksi terveydellisistä syistä. Junaliikenteessä ajo-oikeus lakkaa nykyisen lainsäädännön mukaan 68 vuotiaana.

http://www.kouvolansanomat.fi/Online/2016/10/05/H%C3%B6yryveturimatkat%20syytt%C3%A4%C3%A4%20Trafia%20eriarvoisesta%20kohtelusta/2016221336791/4
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #1 : Lokakuu 05, 2016, 09:59:44 »

Henkilökohtaisesti pidän tällaista asiattomana. Ensinnäkin on olemassa tietyt säännöt ja ohjeet ja toiseksi niitä kannattaa kaikkien noudattaa, myös 1009:n. Tietysti ymmärrän tarpeen kääntää jokainen kivi ympäri,  mutta eikö olisi tärkeämpääkin tekemistä?
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1117


« Vastaus #2 : Lokakuu 05, 2016, 12:28:53 »

Huomatkaa, että Kouvolan Sanomien uutista on päivitetty 5.10.2016 klo 12.38.

Jutun lopussa lukee nyt näin:
--
"Uutisesta on kello 12.38 poistettu Haapamäen Museoveturiyhdistystä HMVY:tä koskeva virheellinen väite junien kuljettamisesta ilman lupia. Trafi selvitti asiaa ilmiantoa koskevalta ajalta ja totesi, että kuljettajan pätevyyteen liittyvät vaatimukset täyttyivät HMVY:ssä."
tallennettu
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 572


« Vastaus #3 : Lokakuu 05, 2016, 13:54:23 »

"Lisäksi uutiseen on korjattu kello 14.25, että HMVY:n kuljettajakäytännöt olivat selvityksen alla, mutta eivät ole enää."

Jollakulla oli siis omista syistään tarvetta levittää perättömiä väitteitä.
tallennettu

"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1131


« Vastaus #4 : Lokakuu 05, 2016, 14:49:33 »

Julkisuuden hallinnan kannalta vanhakantainen tapa on yrittää siirtää painopiste ulkopolitiikkaan, kun sisäpolitiikassa on ongelmia. Iskee silmää Tuskinpa mikään organisaatio voi perustaa markkinointiakaan sen varaan, että haukutaan kilpailijoiden tuotteita — omien tuotteiden hyvien ominaisuuksien korostamisella saavutetaan selvästi parempi lopputulos.

Kaikkein tehokkain tapa julkisuuden hallinnan kannalta on aluksi tunnustaa omat mokat ja laiminlyönnit. Tämän jälkeen voidaan sitten kertoa, miten ongelmat ratkaistaan ja miten organisaatio varmistaa sen, että tulevaisuudessa mitään vastaavaa ei tapahtu.
tallennettu
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 430


« Vastaus #5 : Lokakuu 05, 2016, 15:36:16 »

Hmmm.

Kun kerran heittää lantaa tuulettimeen, ei jälkikäteen ole helppo pestä tapetteja.

Tällä tarkoitan tuota toista liikennöitsijää kohden heitettyä epäilyä, joka on päässyt nettimaailmaan on esimerkiksi täällä sivustolla lopun aikaa. Nyt Haapamäkeläisistä tehtiin ilmianto, joka ei sitten ollutkaan totta?

Pirulauta, on tää uskomatonta hiekkalaatikolla tappelua.
tallennettu
Jouni Haimi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 17


« Vastaus #6 : Lokakuu 05, 2016, 16:14:07 »

Hmmm.

Kun kerran heittää lantaa tuulettimeen, ei jälkikäteen ole helppo pestä tapetteja.

Tällä tarkoitan tuota toista liikennöitsijää kohden heitettyä epäilyä, joka on päässyt nettimaailmaan on esimerkiksi täällä sivustolla lopun aikaa. Nyt Haapamäkeläisistä tehtiin ilmianto, joka ei sitten ollutkaan totta?

Pirulauta, on tää uskomatonta hiekkalaatikolla tappelua.


Niin on vaikka luulisi että eri toimijoista huolimaat rautatiehistoria yhdistäisi.
tallennettu
Juha Vuorinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 138


« Vastaus #7 : Lokakuu 05, 2016, 16:24:26 »

http://www.kouvolansanomat.fi/Online/.../2016221340830/4

// linkki lyhennetty
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 08, 2016, 08:48:42 kirjoittanut Olli Keski-Rahkonen » tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1117


« Vastaus #8 : Lokakuu 05, 2016, 17:19:44 »

Juhan kommentti yllä olevassa Kouvolan Sanomien haastattelussa ei jätä tulkinnanvaraa:

— Meillä ei koskaan ole ollut, eikä koskaan tule olemaan pienintäkään epäselvyyttä siitä, ovatko henkilöstöllämme pätevyydet kunnossa. Emme ole saaneet asiasta huomautuksia tai palautetta Liikenteen turvallisuusvirasto Trafilta, Vuorinen korostaa.

Suosittelen lukemaan Kouvolan Sanomien ykkösjutun lukijakommentteja: lopultakin myös tavalliset taatelintallaajat alkavat ymmärtää, missä se itse ongelma tapaus 1009:ssä tosiasiallisesti on.

Asiaa sivuten: kirjoitin pari päivää sitten Facebookin Rautatieharrastus-ryhmään Savon radan päivästä ja Höyryveturimatkat 1009 Oy:n toiminnasta näin:
--

Poikkeuksellisesti tämä nostalgia-ajo ei saa minulta peukkua, sillä tähän kyseiseen reissuun liittyy sellainen kuvio, että Savon radan päivän ohjelma oli suunniteltu järjestäjien toimesta siten, että Savon radan juhlallisuuksiin osallistuu Keitele-Museon Lättähattu. Lätälle oli laadittu ajoja varten oheiset aikataulut, joissa ei ole mainittu rivilläkään Höyryveturimatkat 1009 Oy:tä (jäljempänä HVM 1009 Oy).

Ei ole kahta sanaa, kummassa on enemmän vetovoimaa, Lättähatussa vai 155-tonnisessa Ukko-Pekassa vaunuineen. Savon radan päivän järjestävä taho ei ollut osannut varautua siihen, että HVM 1009 Oy varaa täysin yllättäen itselleen ratakapasiteettia siten, että sen junat lähtevät Savon radan päivän juhla-asemilta noin puolta tuntia ennen Lättähattua vieden näin samalla Lätän asiakkaat HVM 1009 Oy:lle. HVM 1009 Oy:ltä oli ratakapasiteettivarauksen selvittyä tiedusteltu erikseen mahdollisuutta, josko he voisivat jättää tällä kertaa Savon radan päivän väliin, sillä HVM 1009 Oy:n osallistuessa tapahtumaan kalustoineen, oli selvää, että Savon radan päivän järjestävän porukan talkootyö valuu hukkaan ja matkustajat valitsevat luonnollisesti höyryveturin vetämän junan Lättähatun sijaan. Esitetty toive ei kuitenkaan käynyt HVM 1009 Oy:lle, vaan he tulivat tästä huolimatta ikään kuin valmiiseen pöytään ja veivät näin maksavat asiakkaat itselleen.

Rataverkko on toki vapaa kaikille ja nostalgia-ajot ovat enemmän kuin tervetulleita rataverkollemme. Myös Höyryveturimatkat 1009 Oy:lle löytyy varmasti ajopäiviä ja asiakkaita ympäri Suomen. Sen sijaan HVM 1009 Oy:n tämänkertainen toiminta rikkoo paitsi järjestäjän esittämää toivetta ajojen jättämisestä Savon radan päivän tapahtuman osalta sikseen, se osoittaa myös täydellistä piittaamattomuutta toisten tekemää työtä kohtaan.

Huomioiden tämän tapauksen ja Höyryveturimatkat 1009 Oy:n aiemmat tekemiset sekä heidän aiheuttamat lukuisat turvallisuuspoikkeamat ja suorat vaaratilanteet, minun on mahdotonta kuvitella, että Höyryveturimatkat 1009 Oy:n toiminta toisi toivottua lisäarvoa suomalaiseen museojunaliikenteeseen.

Ohessa Savon radan päivän ohjelma 1.10.2016, jossa ei ole mainittu Höyryveturimatkat 1009 Oy:tä.


--


* 2016-savonradanpaiva-schedule-large.jpg (114.74 kilotavua, 900x1272 - tarkasteltu 413 kertaa.)
tallennettu
Ismo Kirves
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 93


« Vastaus #9 : Lokakuu 05, 2016, 18:00:09 »

Tähän voi todeta, että rautateiden turvallisuuskulttuuri toimii. Poliisi ei valvo täällä, vaan toimijat valvovat toisiaan. Ja osaltaan säännökset edellyttävät, että poikkeamista ilmoitetaan. Olipa sitten kyse omista tai toisten touhuista. Lisäksi toimijoilta edellytetään ns. omaa valvontaa. Se vaatiikin sitten enemmän pokkaa mennä sanomaan omille kavereille, että tässä asiassa on turvallisuuspuute, jonka vuoksi emme voisi tänään liikennöidä.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 11, 2016, 10:59:57 kirjoittanut Ismo Kirves » tallennettu
Perttu Karttunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 183


« Vastaus #10 : Lokakuu 05, 2016, 18:19:51 »

Siis mitä ihmettä Hymyilee leveästi Viitaten tuohon Savon rataa koskevaan juttuun, miten joku voi toimia noin? Sehän on sama asia että minä ottaisin tuon Kaivosrautatieyhdistyksen aikanaan kunnostaman veturin ja vaunut, ja veisin ne Jokioisille ja ajelisin heidän liikennöintipäivänään siellä, ilman että ilmottaisin etukäteen mitään.  Luulisi suurempi intressi olla tehdä yhteistyötä eri toimijiden kesken eikä tällaista pelletouhua. Kyllä nyt täytyy sanoa että ei HVN1009 ainakaan mainettaan paranna näillä tempauksilla. Vaan omaa kuoppaansa kaivavat.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #11 : Lokakuu 05, 2016, 21:40:30 »

Vaikka menee ohi otsikon aiheesta, mutta kun tässä keskustelussa on myös parjattu Savon radan päivän 1009 junia, niin kommentoin sitä asiaa.
Tarkoitus oli, että enemmän tapahtumaa -> enemmän ihmisiä liikkeellä -> enemmän matkustajia kaikkiin juniin, myös lättiin. Ts. tarkoitus oli hyödyttää kaikkia. Asioita voi toki tarkastella monesta näkökulmasta, mutta halusin nostaa tämän toisen näkökulman esille myös.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #12 : Lokakuu 05, 2016, 21:51:17 »

Toivottavasti Eero Lehto osaa myös valottaa tätä:

"Markkinointivastaava Marko Koskisen mukaan Höyryveturimatkat 1009 joutui kesällä epätasa-arvoisen kohtelun takia keskeyttämään höyryveturi Ukko-Pekan liikennöinnin.

— Mitä enemmän asioita näkee nyt jälkeenpäin, sitä enemmän alkaa ihmetellä kesän tapahtumia. Se ei todellakaan ollut sitä, miltä asia kuulosti tai näytti."

Mitä se sitten oli? Onko asiassa ehkä johdettu viranomaisia harhaan jonkun taholta, vai miksi HVM1009 joutui tuollaiseen pyöritykseen, ellei kerran asia ollut sitä, miltä se kuulosti tai näytti?

tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 615


« Vastaus #13 : Lokakuu 05, 2016, 22:26:40 »

Vaikka menee ohi otsikon aiheesta, mutta kun tässä keskustelussa on myös parjattu Savon radan päivän 1009 junia, niin kommentoin sitä asiaa.
Tarkoitus oli, että enemmän tapahtumaa -> enemmän ihmisiä liikkeellä -> enemmän matkustajia kaikkiin juniin, myös lättiin. Ts. tarkoitus oli hyödyttää kaikkia. Asioita voi toki tarkastella monesta näkökulmasta, mutta halusin nostaa tämän toisen näkökulman esille myös.

Jos tilaisuuden järjestäjien taholta on toivottu, ettei ajoja järjestetä niin olisihan kohteliasta ottaa toive huomioon, vaikka kuinka itse uskoisi lisätarjonnan hyödyttävän kaikkia. Tosin taisi kolmelle neljästä Savon radan Lättähattujunasta olla rinnakkainen vuoro ainakin osalla matkaa ja aina niin päin, että HVM1009 ajaa edellä, joten aikamoinen sattuma, jos tämmöiseen aikataulurakenteeseen on päädytty täysin vilpittömässä tarkoituksessa.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1117


« Vastaus #14 : Lokakuu 05, 2016, 22:30:18 »

Vaikka menee ohi otsikon aiheesta, mutta kun tässä keskustelussa on myös parjattu Savon radan päivän 1009 junia, niin kommentoin sitä asiaa.

Ei tämä mene yhtään ohi otsikon aiheen, sillä tämä kaikki liittyy edustamasi yhtiön toimintaan. Kertauksen vuoksi vasta nyt mukaan ehtineille lukijoille, Eero Lehto istuu Höyryveturimatkat 1009 Oy:n hallituksessa.

Tarkoitus oli, että enemmän tapahtumaa -> enemmän ihmisiä liikkeellä -> enemmän matkustajia kaikkiin juniin, myös lättiin. Ts. tarkoitus oli hyödyttää kaikkia. Asioita voi toki tarkastella monesta näkökulmasta, mutta halusin nostaa tämän toisen näkökulman esille myös.

Käytän nyt rautalankaa: järjestän juhlat ja juhliini mahtuu 21 henkilöä, ei enempää. Ilmoitan juhlijakiintiön olevan täysi ja esitän sinulle hyvissä ajoin toiveen, että mitä jos et tänä vuonna tulisi juhliini, sillä juhliini ei yksinkertaisesti mahdu enempää väkeä. Tästä huolimatta tulet juhliini ja kerrot jälkikäteen, kuinka toit juhliini lisämaustetta läsnäolollasi.

Käytän vielä toisen kierroksen rautalankaa kysymyksen muodossa: miksi edustamasi yhtiö osallistui Savon radan päivän juhlallisuuksiin, vaikka teille oli nimenomaisesti ja jo hyvissä ajoin esitetty toive, että mitä jos ette tällä kertaa osallistuisi, sillä junien aikataulut ja muu ohjelma oli suunniteltu Keitele-Museon Lättien kulkua silmällä pitäen? Miksi haitte tästä huolimatta ratakapasiteettia juuri ennen Lättäjunia, vaikka tämä toive oli teillä tiedossa etukäteen?

Väen määrä museotapahtumissa oli ja on aina suurin piirtein vakio, joten Ukko-Pekan mukanaolo ei sitä merkittävästi lisännyt. Lopputulokseksi tästä kuokkavieraanvaraisuudestanne jäi se, että kaikki hävisivät. Vaikka miten nyt yrität selittää pahvilaatikon pyörivän palloa paremmin mäkeä alas, se ei yksinkertaisesti ole totta.

Liikkeenjohdollisena konsulttilausuntona voisin esittää seuraavaa, eikä vinkkini edes maksa mitään:
- Höyryveturimatkat 1009 Oy voisi ottaa viimeistään nyt lusikan kauniiseen käteen ja muuttaa merkittävästi toimintatapojaan.
- Rehellisintä olisi tietysti, että yhtiön toimitusjohtaja sanoisi itse sanottavansa, eikä käyttäisi tätä tarkoitusta varten sanansaattajia.
- Älä syytä toista omista virheistäsi. Koskaan.

Korostan sitä, että tässä koko Höyryveturimatkat 1009 Oy:n sekasotkussa on kyse vain ja ainoastaan siitä, ettei Höyryveturimatkat 1009 Oy toimi oikeastaan millään osa-alueella niin kuin pitäisi.
tallennettu
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 907


« Vastaus #15 : Lokakuu 06, 2016, 15:20:21 »

Höyryveturimatkojen esittämä väite, että HMVY on ajanut "ilman minkäänlaisia lupia vuosien ajan" on törkeä. Juttu oli näyttävästi myös painetuissa Kouvolan Sanomissa. Miten yritys aikoo pahoitella tekemäänsä perätöntä solvausta?

Tällä palstalla puhutaan, että Höyryveturimatkoja "lytätään" tai että sillä on "kivittäjiä" ja "ilmiantajia", jotka tuntevat "antipatiaa" yritystä kohtaan. Mitä muuta kuin antipatiaa normaali ihminen voisi tuntea? On vaikea ymmärtää, mikä tarkoitus on toiminnalla, jossa ollaan vihoissa melkein kaiken ympäröivän todellisuuden kanssa. Millainen lähtökohta tämä vihamieli ja itsepäisyys on turvalliseen toimintaan rautateillä? Valitsemallaan tyylillä Höyryveturimatkat tulee olemaan jatkossakin ilmiantojen kohteena. Vika ei ole ilmiantajien.

Savon radan päivästä on edellä Pertun ja Mikon viesteissä mainittu oleelliset. Minkä tahansa tapahtuman, vaikkapa HVM1009:n pikkujouluajelun järjestäjällä on oltava suvereeni oikeus päättää, mitä tapahtuman ohjelmassa on tai ei ole. Jos järjestäjä kysyttäessä ilmoittaa, että "tänä vuonna hoidamme liikenteen entiseen malliin pitkäaikaisen kumppanimme kanssa, mutta tulevasta vuodesta voidaan myöhemmin keskustella", pitää olla selvää, että tätä vastausta kunnioitetaan. Ei ole HVM1009:n tai minkään muunkaan ulkopuolisen tahon asia ryhtyä pohtimaan, miten johonkin tapahtumaan saataisiin "enemmän ihmisiä, enemmän matkustajia", jollei tällaisesta ole sovittu.

Käymistäni keskusteluista HVM1009:n kanssa käy kiistattomasti ilmi, että kyseisellä toimijalla on vihamielinen asenne Keitele-Museoon, ja ajelulla aiheutettiin haittaa Keitele-Museolle. Ei tullut myöskään "enemmän ihmisiä". Savon radan ajelua on seitsemänä aikaisempana syksynä toteutettu hyvällä mielellä, vaatimattomana maalaistapahtumana, asiallisesti toimivan kumppanin kanssa. Tämän kahdeksanteen tulleen episodin jälkeen hyvä mieli on tuhottu, ja tulevaisuus yhtäkkiä epäselvä.

Kyse onkin nyt laajemmasta ongelmasta kuin jonkun piskuisen kyläporukan huolesta omasta pikku tapahtumastaan. Voivatko muut museojunaoperaattorit ja tapahtumien järjestäjät jatkossa enää luottaa siihen, että he saavat tehdä tapahtumansa rauhassa, sellaisina kuin itse haluavat, vain onko museoliikenteeseen julistettu junasota, jossa tullaan valmiiseen pöytään poimimaan toisilta liikennöitsijöiltä matkustajia? Miten myönteinen olisi tällaisen sodan lopputulos? Entä miten viranomaiset reagoivat, kun museoliikenne on nykyisin jatkuvasti ikävissä otsikoissa, jollaisia ei ennen nähty koskaan? Miten myönteinen on sen reagoinnin tulos?

Minä kannustan kaikkia rautatieharrastajia ja matkustajia tukemaan vain asiallisesti toimivia operaattoreita. Samalla kannustan kaikkia puuttumaan epäkohtiin ja epäasialliseen käytökseen ja välttämään asiattomuuden tukemista. Jokainen tekee jokaisella teollaan valintoja. Ei ole kivittämistä sanoa, ettei hyväksy vääryyttä.

Näissä piireissä on aivan liikaa huonoa käytöstä (en tarkoita nyt mitään nettipalstan riitoja), joka karkottaa joukostamme fiksuja ihmisiä. Hyvien asioiden toteuttamiseksi joutuu kohtaamaan erikoista toimintaa, ja ylimääräistä energiaa kuluu eri tahojen oudon käytöksen kanssa taisteluun. Lievimmillään on liikkeellä paljon ilkeyttä. Kun tavataan, puhutaan poissaolevista pahaa, ja opetetaan aloittelevatkin harrastajat ilkkumaan tiettyjä henkilöitä, joita he eivät kenties ole koskaan kohdanneetkaan.

Intohimo tekniikkaan voi olla monilla hallitsevampaa kuin empatia ja sosiaaliset kyvyt. Se ei oikeuta ohittamaan inhimillistä käytöstä eikä pyhitä asiattomuuksia. Niille täytyy olla nollatoleranssi, kuten normaalisti on kaikessa ihmisten välisessä toiminnassa.
tallennettu

Salattu jäseniltä: Poliisin etsinnästä kaksi vuotta - alaikäisten turvaksi ei ole tehty mitään https://salattujasenilta.blogspot.com/2021/12/poliisin-etsinnasta-kaksi-vuotta.html
Juha Vuorinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 138


« Vastaus #16 : Lokakuu 07, 2016, 09:05:49 »

Höyryveturimatkat 1009 Oy näyttää jatkavan museojunaliikenteessään Savon radan päivästä tutulla tyylillä. Nyt "lisää matkustajia tuomaan" on haettu rinnakkaista ratakapasiteettia Turku-Uusikaupunki -välille samaan aikaan HMVY:n joulujunan kanssa. Liitteenä aamun tilanne, jossa näkyy HVM1009:n museojuna 1942. Muiden HVM1009:n museojunien kapasiteetteja samalle päivälle ei ilmeisesti ole vielä vahvistettu?


* Tku-Ukp-3-12-2016.JPG (137.95 kilotavua, 1849x765 - tarkasteltu 610 kertaa.)
tallennettu
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 572


« Vastaus #17 : Lokakuu 07, 2016, 09:26:08 »

Höyryveturimatkat 1009 Oy näyttää jatkavan museojunaliikenteessään Savon radan päivästä tutulla tyylillä. Nyt "lisää matkustajia tuomaan" on haettu rinnakkaista ratakapasiteettia Turku-Uusikaupunki -välille samaan aikaan HMVY:n joulujunan kanssa. Liitteenä aamun tilanne, jossa näkyy HVM1009:n museojuna 1942. Muiden HVM1009:n museojunien kapasiteetteja samalle päivälle ei ilmeisesti ole vielä vahvistettu?

Jos minä olisin 1009, en minä kyllä niin hölmö olisi, että tunkisin samaan aikaan toisten kanssa samalle radalle - molemmathan siinä häviävät - vaan veisin junani johonkin sellaiseen paikkaan, jossa ei samaan aikaan ole muuta museo- tai nostalgiajunaliikennettä, jolloin luultavasti molemmat voittaisivat. Järkyttynyt
tallennettu

"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
Jonne Seppänen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 308


« Vastaus #18 : Lokakuu 07, 2016, 12:08:22 »

Nyt "lisää matkustajia tuomaan" on haettu rinnakkaista ratakapasiteettia Turku-Uusikaupunki -välille samaan aikaan HMVY:n joulujunan kanssa.

On kyllä vaikea keksiä motiivia tällaiselle toiminnalle. Ensimmäisenä mieleen tulee kiusanteko.
tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 615


« Vastaus #19 : Lokakuu 07, 2016, 14:31:55 »

Jos minä olisin 1009, en minä kyllä niin hölmö olisi, että tunkisin samaan aikaan toisten kanssa samalle radalle - molemmathan siinä häviävät - vaan veisin junani johonkin sellaiseen paikkaan, jossa ei samaan aikaan ole muuta museo- tai nostalgiajunaliikennettä, jolloin luultavasti molemmat voittaisivat. Järkyttynyt

Tämmöisessä toiminnassa tuskin yksittäisen ajon kannattavuus on pääasia vaan pyrkimys savustaa muut toimijat reviiriltä pois.
tallennettu
Jouni Haimi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 17


« Vastaus #20 : Lokakuu 07, 2016, 19:03:27 »

Jos minä olisin 1009, en minä kyllä niin hölmö olisi, että tunkisin samaan aikaan toisten kanssa samalle radalle - molemmathan siinä häviävät - vaan veisin junani johonkin sellaiseen paikkaan, jossa ei samaan aikaan ole muuta museo- tai nostalgiajunaliikennettä, jolloin luultavasti molemmat voittaisivat. Järkyttynyt

Tämmöisessä toiminnassa tuskin yksittäisen ajon kannattavuus on pääasia vaan pyrkimys savustaa muut toimijat reviiriltä pois.

totta mutta miksi? ehkä syy onkin tuossa osakeyhtiö muodossa jolla rajataan yhdistyksen tavat varainhankintaan pois
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #21 : Lokakuu 07, 2016, 21:27:21 »

Höyryveturimatkat 1009 Oy näyttää jatkavan museojunaliikenteessään Savon radan päivästä tutulla tyylillä. Nyt "lisää matkustajia tuomaan" on haettu rinnakkaista ratakapasiteettia Turku-Uusikaupunki -välille samaan aikaan HMVY:n joulujunan kanssa. Liitteenä aamun tilanne, jossa näkyy HVM1009:n museojuna 1942. Muiden HVM1009:n museojunien kapasiteetteja samalle päivälle ei ilmeisesti ole vielä vahvistettu?

Joulupukkijunat poikkeavat jonkin verran muista museojunista sikäli, että ne ovat ennenkaikkea perhetapahtumia ja luonteeltaan paikallisia. Joulupukkijunia voisi siis aivan hyvin ajaa monesta kaupungista samana päivänä maanlaajuisena tempauksena, niin että ajot tukisivat toisiaan. Tällä tavoin lisätarjonta todella toisi lisää asiakkaita kaikille.

Nyt Höyryveturimatkat 1009 Oy:n toiminta täyttää varmuudella vain omaan jalkaan ampumisen tunnusmerkistön.
tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1131


« Vastaus #22 : Lokakuu 08, 2016, 08:03:19 »

Asiaa voidaan tarkastella (ainakin) kahdesta tulokulmasta:

1. Mennään kuokkimaan höyryjunan kanssa valmiiseen pöytään ja noukitaan rusinat pullasta — tapahtumajärjestäjä on jo tehnyt kaikki muut duunit valmiiksi.

2. Rautatieliikenteen näkökulmasta taas rautatiekilpailun voidaan nyt todeta alkaneen museojunaliikenteestä Suomessa. Teorian mukaanhan tarjontaa syntyy aina sinne, missä oletetaan olevan kysyntää. Operaattorit varaavat asianmukaisesti ratakapasiteettia ja kisaavat keskenään asiakkaista tuotteidensa ominaisuuksien avulla.  Virnistää Asiakkaat taas äänestävät jaloillaan ja se operaattori on voittaja, joka saa eniten asiakkaiden ääniä. Kilpailu siis lisää palveluiden tarjontaa, parantaa niiden laatua ja pitää lippujen hinnat kurissa.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 08, 2016, 09:06:01 kirjoittanut Petri Sallinen » tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 615


« Vastaus #23 : Lokakuu 08, 2016, 10:45:16 »

2. Rautatieliikenteen näkökulmasta taas rautatiekilpailun voidaan nyt todeta alkaneen museojunaliikenteestä Suomessa. Teorian mukaanhan tarjontaa syntyy aina sinne, missä oletetaan olevan kysyntää. Operaattorit varaavat asianmukaisesti ratakapasiteettia ja kisaavat keskenään asiakkaista tuotteidensa ominaisuuksien avulla.  Virnistää Asiakkaat taas äänestävät jaloillaan ja se operaattori on voittaja, joka saa eniten asiakkaiden ääniä. Kilpailu siis lisää palveluiden tarjontaa, parantaa niiden laatua ja pitää lippujen hinnat kurissa.

Museojunaliikenne tarkoittaa lainkin mukaan liikennettä, jolla ei tavoitella liiketaloudellista voittoa, joten siihen ei tule myöskään soveltaa kaikkia liike-elämän toimintatapoja. Esim. Dv15-16-sarjojen veturit ovat taatusti tehneet Suomen rautateillä paljon isomman työn, kuin Hr1-veturit mutta rautatiehistoriaan niukasti perehtyneen suuren yleisön silmissä Dv15-16-vetureilla ei ole samanlaista vetovoimaa. Jos arvoa annetaan ainoastaan sille, mikä juna saa vedettyä asemalle eniten porukkaa niin Dv15-16-vetureita ei nähtäisi museotapahtumissa ikinä. Historian puolesta ne kuitenkin ansaitsevat sinne paikkansa vähintään yhtä hyvin. Siten rautatiekilpailulla ei ole näissä asioissa mitään tekemistä perinteen ja historian kanssa, kuten museotoiminnassa varmaan pitäisi olla vaan se on pelkästään museoliikenteen kaapuun puettua liiketoimintaa.
tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1131


« Vastaus #24 : Lokakuu 08, 2016, 12:42:07 »

Museojunaliikenne tarkoittaa lainkin mukaan liikennettä, jolla ei tavoitella liiketaloudellista voittoa, joten siihen ei tule myöskään soveltaa kaikkia liike-elämän toimintatapoja.

Huomasit kai tekstissäni hymiön  Iskee silmää

Tuota en tiennytkään, että lain mukaan museojunaliikenne on määritelty toiminnaksi, jolla ei (saa?) tavoitella liiketaloudellista voittoa. Pitääkö operaattorin vuosittain esittää jollekin viranomaiselle tappiollinen tai nollatuloksellinen tilinpäätös vai tarkastellaanko operaattorin tulosta jollain pidemmällä aikavälillä? Voimakkaasti reguloiduilla toimialoilla, kuten sähkösiirtotoiminnassa taas on asetettu taloudellisia reunaehtoja, joiden noudatttaminen on säännöllisesti osoitettava valvovalle viranomaiselle.
tallennettu
Sivuja: [1] 2 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Höyryveturimatkat syyttää Trafia eriarvoisesta kohtelusta  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina