Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Savon radan linjaus Töröstinmäki-Kellomäki Kouvolassa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Jukka Viitala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 280


« : Lokakuu 06, 2016, 21:45:54 »

Joku vuosi sitten eräät tietäjät kuoliaaksinauroivat havaintoni siitä, että nykyisen Savon radan erkaneminen Kouvolasta länteen olisi suunniteltu ratapihan etelälaidalta ja yli pääradan. Oheinen ote vuoden 1965 kartasta saattaapi työntää hymyn kohti pakoaukkoa ja veikkaanpa penkereen ja Töröstinmäen leikkauksenkin löytyvän maastosta...


* Töröstinmäki.jpg (294.77 kilotavua, 1105x679 - tarkasteltu 1127 kertaa.)
tallennettu
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 583


« Vastaus #1 : Lokakuu 06, 2016, 21:52:46 »

Mikähän idea tuossa olisi ollut? Tulla tuolta puolen Savon radalle häiritsemättä Lh-Kv pääraiteen liikennettä?
tallennettu
Jukka Viitala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 280


« Vastaus #2 : Lokakuu 06, 2016, 22:27:01 »

Ehkäpä silloin oli ajatuksena suunnata tavaraliikenne Kotkan radalle... siltaa pitkin yli pääradan siis, päärata putoaa tuossa kohdin Korian suoralle leikkauksessa.

Kouvolan suhteen nyt yleensäkään ei ole mitään ideaa, sota-aikainen Koria-Voikkaa olisi valmiiksi rakennettuna siirtänyt koko tuppukylän historiaan...

Nyt siellä odotetaan kauhulla sitä, että LiVi huomaa mitään oikaisemattoman oikoradan jatkon Lahti-Heinola-Mäntyharju oikaisevan oikeasti sawolaisyhteyksiä tsadiin.

Kouvolan lobbaus tappoi jo 80-luvulla HelI-radan, siitä on muistona Suurenvuoren tunnelin itäpään levennys erkanemisvaihdetta varten Haminan radalla. Kyseinen rata olisi kulkenut pitkin rannikkoa ja transitopöntöt olisivat jääneet Haminaan ja Kotkaan, jalostustuotteet Porvooseen. Nyt niitä vatkataan edestakaisin pohjavesialueella. Kouvolassa. Ei mitään hätää, on ihan normaalia, että lapsellasi on 6 sormea... toisessa kädessä. Sitä toista et halua nähdä. En minäkään.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 06, 2016, 23:03:09 kirjoittanut Jukka Viitala » tallennettu
Tuomas Pätäri
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 274


« Vastaus #3 : Lokakuu 06, 2016, 23:36:55 »

Päättelin samaa joskus Kouvolan asemakaavasta vaikken muista koskaan nähneeni varsinaista tietoa suunnitelmasta. Kaava kuitenkin kertoo aika vahvasti että jonkinlainen suunnitelma joka tapauksessa on ollut olemassa. Tonttirajoista voi päätellä että jonkinlaisia lohkoamistoimenpiteitäkin on tehty. Tonttirajat näkyvät linkissä
http://www.paikkatietoikkuna.fi/web/fi/kartta?ver=1.17&zoomLevel=12&coord=482599.969_6747609.376&mapLayers=24+100+default,90+100+default&showMarker=true (kun sen copypasteaa kokonaan)
ja siinä näkyy myös miten lännestä/luoteesta on samanaikaisesti tulossa 4 junaa Kouvolaan! (oikeasti yksi lienee Edollinen pois päin menevä).


* asemak.JPG (328.88 kilotavua, 1362x665 - tarkasteltu 569 kertaa.)
tallennettu
Reino Kalliomäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 463


« Vastaus #4 : Lokakuu 07, 2016, 12:28:58 »

Katselin samaa kuvaa kuin Tuomaskin. Vuoden 1955 matkailukartta näyttää vielä paremmin, se löytyy koti.kapsi-sivustolta:    http://koti.kapsi.fi/timomeriluoto/KARTAT/Kaupunkikartat/Kouvola%20matkailukartta%201955.jpg   .
Siihen on jopa piirretty raiteen suunnitelma! Itse asiassa raiteet on vielä piirretty vanhaan leikkaukseen, ja koko ratapihan pidennys on siinä katkoviivasuunnitelmaa. Juttu käy järkeen, ja on varmaan ajateltu sodan jälkeisessä epätietoisuuden ja eteenpäin pyrkimyksen tilanteessa.
Kouvolan länsipään pidennyksestä on oudon paha löytää tietoja VR.n historiankirjoista.
tallennettu
Risto Sollo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 104


« Vastaus #5 : Lokakuu 09, 2016, 09:58:17 »

Joo,kyllä siellä leikkaus löytyy,pahasti metsittyneenä mutta kuitenkin selvästi erottuvana,näkyy Töröstinmäen pururadalta hyvin.Mitähän arvioisin,2-3 m syvyyttä voisi olla ja ehkä parisataa metriä pituutta...Pengerrystä en ole osannut etsiä.Elikkä alettu on mutta jätetty kesken... Iskee silmää
tallennettu
Ilari Uotila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 32


« Vastaus #6 : Lokakuu 09, 2016, 18:59:24 »

Pengerrystäkin on aikanaan tehty, näkyy 2-kerrosvaunun yläkerrasta. Toissa kesänä oli muutama tunti kulutettavana Kouvolassa ja lähdinpä sitten katsomaan tuota kesken jäänyttä hanketta. Metsittyneen leikkauksen jatkona on lohkareista tehtyä pengerrystä, korkeus ei riitä sillalle. Kouvolan karttapalvelulta löytyy peruskarttaa tarkempi maastokartta jossa sekä leikkaus ja pengerrys näkyvät:
 http://kartta.kouvola.fi/ims/?layers=Maastokartta&cp=6750216,27482528&z=0.5
tallennettu
Jukka Viitala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 280


« Vastaus #7 : Lokakuu 14, 2016, 23:55:06 »

70- luvulla leikkaukseen saakka oli kiskotus ja siellä keikkui käytöstä poistettuja G-vaunuja. Keikkui koska ratavalli oli aika möykkyinen.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Savon radan linjaus Töröstinmäki-Kellomäki Kouvolassa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina