Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Porin Mäntyluodon radan sähköistäminen etenee  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Kari Huuva
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 180


« : Lokakuu 11, 2016, 17:45:47 »

http://yle.fi/uutiset/3-9222604

Parin vuoden päästä voi olla Porin sataman radallakin deeverit historiaa.
tallennettu
Timo Heikkinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 28


« Vastaus #1 : Lokakuu 12, 2016, 10:11:06 »

Porin kaupunki ja Liikennevirasto valmistelleet aiesopimuksen Mäntyluodon satamaradan sähköistämisestä. Seuraavaksi asia etenee Porin kaupungin hallitukseen ja valtuustoon. Valtion puolelta kantaa ottaa aikanaan eduskunta. Kustannus arvion 7,1miljoonaa euroa josta Porin kaupungin osuus olisi 1.4miljoona euroa. Juttua Satakunnan kansan sivulta http://www.satakunnankansa.fi/satakunta/porin-sataman-dieselveturit-vihdoin-historiaan/



En malta olla kommentoimatta dieselvetureista eroon pääsemistä. Kai Mäntyluodossa jonkinlainen veturi vaunuja liikuttelee edelleen kun tuskin sähköjä vedetään Kallonlahden rikastevarastoihin asti  Iskee silmää
tallennettu
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 292


« Vastaus #2 : Lokakuu 12, 2016, 12:10:53 »

En malta olla kommentoimatta dieselvetureista eroon pääsemistä. Kai Mäntyluodossa jonkinlainen veturi vaunuja liikuttelee edelleen kun tuskin sähköjä vedetään Kallonlahden rikastevarastoihin asti  Iskee silmää

Eikös Vektori olisi tuossa tehtävässä elementissään? En ole ihan varma Sr3:n kelluvuudesta ‒ mutta luulisin, ettei siihen tarvitse kuin viritellä jonkunlaisen potkurin, niin sehän hakisi proomuihin lastatut kupari- ja nikkelirikasteet vaikka valtamerten takaa aina Etelä-Amerikan ja Kaakkois-Aasian kaivoksia myöten.
tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
Kari Huuva
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 180


« Vastaus #3 : Lokakuu 12, 2016, 12:38:34 »

Porin kaupunki ja Liikennevirasto valmistelleet aiesopimuksen Mäntyluodon satamaradan sähköistämisestä. Seuraavaksi asia etenee Porin kaupungin hallitukseen ja valtuustoon. Valtion puolelta kantaa ottaa aikanaan eduskunta. Kustannus arvion 7,1miljoonaa euroa josta Porin kaupungin osuus olisi 1.4miljoona euroa. Juttua Satakunnan kansan sivulta http://www.satakunnankansa.fi/satakunta/porin-sataman-dieselveturit-vihdoin-historiaan/



En malta olla kommentoimatta dieselvetureista eroon pääsemistä. Kai Mäntyluodossa jonkinlainen veturi vaunuja liikuttelee edelleen kun tuskin sähköjä vedetään Kallonlahden rikastevarastoihin asti  Iskee silmää

Tottakai vaihtotyöt pääasiassa hoidetaan edelleen dieselillä.
En ihan usko, että sr-3 tulee ihan nopeasti rikastetta vetämään radalle.
tallennettu
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 292


« Vastaus #4 : Lokakuu 12, 2016, 14:19:59 »

Nii, emmääkään kyl usko, että Sr3:sia kannattaa käyttää oikeastaan missään. Nehän voi vaiks joutessas maata ilmalan ratapihalla. Ei kyl ainakaan niiden last mile -toimintoa kantsi käytttää. Luulen että Mäntyluodon radalla kuljeskelee Deevereitä (dv-12) vielä ainakin kakskytä vuatta.
tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
Kari Huuva
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 180


« Vastaus #5 : Lokakuu 12, 2016, 15:27:30 »

Nii, emmääkään kyl usko, että Sr3:sia kannattaa käyttää oikeastaan missään. Nehän voi vaiks joutessas maata ilmalan ratapihalla. Ei kyl ainakaan niiden last mile -toimintoa kantsi käytttää. Luulen että Mäntyluodon radalla kuljeskelee Deevereitä (dv-12) vielä ainakin kakskytä vuatta.

No tämä varmaan oli sarkasmia, mutta uskoisin alkuun tällaisella lyhyellä välillä käytettävän vanhempia sähkäreitä ja vaihtotyöt MN, Pri ja HVA hoidettavan dieselillä.
Näillä kaikilla asemilla on kuitenkin muita vaihtotöitä, ja SR-3 veturista ei nyt mitään vaihtotyökonetta tule.
Ainakin VR:n mukaan tullaan käyttämään hiljaisilla paikoilla puuvaihdoissa, siis paikoissa jossa kuljettaja hoitaa vaihdon ja voi näin käydä lastauspaikalla tällä uudella koneella.
Äänekosken liikenteessä tullaan käyttämään, mutta en nää tätä väliä nyt optimaalisena, mutta mistä sitä tietää. Voihan vaikka olla, että Porin sataman liikenne loppuu muuten kuin rikasteen osalta kokonaan ja kuljettaja käy uudella koneella hakemassa uuden rungon ja vie tyhjän kuormaukseen.
Kokemäki voisi olla hyvä esimerkki tällaisesta paikasta.
tallennettu
Jarmo Pyytövaara
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 121


« Vastaus #6 : Lokakuu 12, 2016, 23:35:36 »

Mahtaakohan VR:n tavaraliikenne lähteä uuteen nousuun jos rata todella sähköistetään?

Ajolangojen puutteestako, nykyinen vähäinen tavaraliikenne kyseisellä välillä johtuu, vai aivan joistakin muista syistä?  Pyörittää silmiään

Mihinkä aikaan vuorokaudesta, Porin asemalla, sähkövetureita vaihdetaan dieseleihin kun tavarajunia Mäntyluotoon vedetään?  Huh

Jotta dieseleitä ei tarvitsisi vastaisuudessa käyttää niin sähköistys pitää ulottaa myös Metallikylän Bolidenin tehtaalle asti eikä vain Mänty- ja Tahkoluotoon.

Kun Vaasan rata sähköistettiin, paljonko tavaraliikenne sähköistyksen johdosta tai ansiosta nousi kyseisellä rataosalla?  Virnistää

tallennettu
Kari Huuva
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 180


« Vastaus #7 : Lokakuu 12, 2016, 23:50:41 »

Mahtaakohan VR:n tavaraliikenne lähteä uuteen nousuun jos rata todella sähköistetään?

Ajolangojen puutteestako, nykyinen vähäinen tavaraliikenne kyseisellä välillä johtuu, vai aivan joistakin muista syistä?  Pyörittää silmiään

Mihinkä aikaan vuorokaudesta, Porin asemalla, sähkövetureita vaihdetaan dieseleihin kun tavarajunia Mäntyluotoon vedetään?  Huh

Jotta dieseleitä ei tarvitsisi vastaisuudessa käyttää niin sähköistys pitää ulottaa myös Metallikylän Bolidenin tehtaalle asti eikä vain Mänty- ja Tahkoluotoon.

Kun Vaasan rata sähköistettiin, paljonko tavaraliikenne sähköistyksen johdosta tai ansiosta nousi kyseisellä rataosalla?  Virnistää



Ihan varmasti tarvitaan dieseleitä vaihtotöissä Porissakin.
Aika vähän sähkäriä dieseliin vedetään, mutta aina silloin, kun tavaraa tulee Tampereelta sähkärillä Poriin ja ne jatkavat matkaa satamaan asti ja illalla päinvastoin.
Eiköhän tällä palvella Bolidenin kuljetuksia, jotka voidaan hoitaa nyt tehokkaammin, sekä satamaa, joka pääsee nyt samaan kustannustasoon kuljetuksissa mm.:ssa Rauman kanssa.
Eli ehkä jokunen kuljetus enemmän vedetään Rauman sijasta Poriin, toivotaan tietysti uusia kuljetuksia.
Tässä vielä vanhempi uutinen sähköistyksen tarpeesta.

http://yle.fi/uutiset/3-8743672
tallennettu
Marko Manninen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 128


« Vastaus #8 : Lokakuu 13, 2016, 12:20:11 »

Eikös Harjavallan rikastevaunut vedetä koko matkan deevereillä??
Eikös tämä liikenne pystytä hoitamaan Sr3:lla kokonaan? Samaten Porin tehtaidenkin liikenne.

Huomaan taas kerran tässäkin keskustelussa huonon sävyn. Aina, kun jostain saadaan vähänenkin raha jonkun radan kehittämiseen. Mäntyluon satamassa on kuitenkin potentiaalia esim. radan suhteen. Lielahti-Peipohja kunnostettiin kestämään 25 tonnin akseli painot ja entuudestaan Harjavalta-Mäntyluoto on parannettu rikaste kuljetusten takia. En äkkiseltään löytänyt tietoa Peipohja-Harjavallan kunnostuksesta, kaiketi vielä 22,5 tonnia. Ei varmaankaan ole kovin kallis investointi.

Onko tietoa, kuinka monta riisseliä on töissä Harjavalta-Tahkoluoto akselilla työskentelee vakituiseen??

Nyt on entistä paremmat edellyytykset rakentaa lähijuna verkosto Kokemäki-Mäntyluoto välille.  Hymyilee leveästi
Pori-Tampere junien ei tarvitsisi pysähtyä Harjavallassa tämän jälkeen. Liikennettä hoidettaisiin esim. 1-2 Sm4 junalla.
Kokemäki-Harjavalta-Nakkila-Ulvila-Mikkola-Pori-Karjaranta-Ulasoori-Kyläsaari-Pihlava-Yyteri-Mäntyluoto.
Porin, Harjavallan ja Kokemäen asemilla olisi jo valmius tähän liikenteeseen.
tallennettu
Kari Huuva
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 180


« Vastaus #9 : Lokakuu 13, 2016, 14:39:27 »

Eikös Harjavallan rikastevaunut vedetä koko matkan deevereillä??
Eikös tämä liikenne pystytä hoitamaan Sr3:lla kokonaan? Samaten Porin tehtaidenkin liikenne.

Huomaan taas kerran tässäkin keskustelussa huonon sävyn. Aina, kun jostain saadaan vähänenkin raha jonkun radan kehittämiseen. Mäntyluon satamassa on kuitenkin potentiaalia esim. radan suhteen. Lielahti-Peipohja kunnostettiin kestämään 25 tonnin akseli painot ja entuudestaan Harjavalta-Mäntyluoto on parannettu rikaste kuljetusten takia. En äkkiseltään löytänyt tietoa Peipohja-Harjavallan kunnostuksesta, kaiketi vielä 22,5 tonnia. Ei varmaankaan ole kovin kallis investointi.

Onko tietoa, kuinka monta riisseliä on töissä Harjavalta-Tahkoluoto akselilla työskentelee vakituiseen??

Nyt on entistä paremmat edellyytykset rakentaa lähijuna verkosto Kokemäki-Mäntyluoto välille.  Hymyilee leveästi
Pori-Tampere junien ei tarvitsisi pysähtyä Harjavallassa tämän jälkeen. Liikennettä hoidettaisiin esim. 1-2 Sm4 junalla.
Kokemäki-Harjavalta-Nakkila-Ulvila-Mikkola-Pori-Karjaranta-Ulasoori-Kyläsaari-Pihlava-Yyteri-Mäntyluoto.
Porin, Harjavallan ja Kokemäen asemilla olisi jo valmius tähän liikenteeseen.


Pystytään varmaan hoitamaan SR-3:lla. En kuitenkaan usko tähän niin kauan kuin näillä kaikilla kolmella paikalla on muutakin liikennettä ja tarvitaan päivystäjää.
Vai meinaatko, että tänne tulisi neljä Vectronia mistä kolme olisi päivystäjänä ja yksi menisi linjalla väliä MN- Hva?
Näin se tällä hetkellä hoidetaan neljällä Deeverillä.
Voihan olla, että maailma muuttuu, mutta itse uskoisin täällä olevan päivystäjinä deeverit tulevaisuudessakin ja välin Hva-Mn-Hva hoidetaan SR1:llä.
tallennettu
Kari Huuva
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 180


« Vastaus #10 : Toukokuu 19, 2017, 15:22:49 »

Tämäkin päätetty ja ensi vuonna alkaa työt.

https://www.satakunnankansa.fi/kotimaa/mantyluodon-radan-sahkoistamisesta-sopimus-200147356/
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Porin Mäntyluodon radan sähköistäminen etenee  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2017 Resiina