Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Uudenkaupungin radan sähköistäminen nousi taas esiin – helpottaisi pendelöintiä  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Pietu Tuovinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 356


« : Marraskuu 17, 2016, 11:07:08 »

Autotehtaan hurja työvoiman tarve on tehnyt Uudenkaupungin ja maakuntaliiton ajaman hankkeen ajankohtaiseksi. Junarata halutaan sähköistää ja avata myös henkilöliikenteelle.
Koko juttu: http://yle.fi/uutiset/3-9297068
tallennettu

Don't panic.
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 615


« Vastaus #1 : Marraskuu 17, 2016, 15:54:51 »

Jos sähköistetään niin toivottavasti vain Uudenkaupungin asemalle saakka ja loppumatka ajettaisiin Vectronin dieselkäytöllä. Olisi harmi, jos Kalarannan puisto tuhottaisiin sähköradan tieltä.
tallennettu
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 583


« Vastaus #2 : Marraskuu 17, 2016, 19:39:09 »

60 km 60 km/h ajettavaa sähkörataa.
tallennettu
Tuomas Pätäri
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 274


« Vastaus #3 : Marraskuu 18, 2016, 07:37:32 »

Hirveästi uutisessa painotetaan, miten nykyinen veturin vaihto Turussa "ei ole turvallista"  Huh
tallennettu
Jukka Voudinmäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 356


« Vastaus #4 : Marraskuu 18, 2016, 08:14:49 »

Hirveästi uutisessa painotetaan, miten nykyinen veturin vaihto Turussa "ei ole turvallista"  Huh

Samaa jäin itsekin ihmettelemään.

Kertokaahan asiaa tuntevat, mikä veturinvaihdosta tekee niin vaarallisen. Ja onko sama vaara olemassa muillakin niillä ratapihoilla, joissa vaihdetaan sähkövedosta dieselvetoon - tai päinvastoin?
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1693


« Vastaus #5 : Marraskuu 18, 2016, 10:31:02 »

Hirveästi uutisessa painotetaan, miten nykyinen veturin vaihto Turussa "ei ole turvallista"  Huh

Samaa jäin itsekin ihmettelemään.

Kertokaahan asiaa tuntevat, mikä veturinvaihdosta tekee niin vaarallisen. Ja onko sama vaara olemassa muillakin niillä ratapihoilla, joissa vaihdetaan sähkövedosta dieselvetoon - tai päinvastoin?

Tuohon tarttumisessa taitaa olla kyse siitä, että se on niitä harvoja faktoja, joihin Ukin radan sähköistämistä voi kiistatta perustella.

VAK-vaunujen seisottaminen ja vetureiden vaihtaminen osana keskellä suurta kaupunkia on kiistatta vaaraa aiheuttava toimenpide. Vaara lienee mitättömän ja pienen väliltä per kerta, mutta kun se toistuu yö toisensa jälkeen vuosikymmenestä toiseen, niin on se nollaa suurempi riski.

Kun jotain asiaa ajetaan, niin tottahan johonkin pieneenkin faktaan kannattaa tarttua, jotta saa uskottavuutta tavoitteelleen.

Puheet jostakin "työläisjunista" on melkolailla utopiaa. Ensinnäkin Ukin päässäkin autotehdas sijaitsee turhan kaukana rautatiestä ja vaatisi liityntäliikenteen sinnekin. Eikä työntekijät Turussakaan taida ydinkeskustassa asua. Kun vielä muistetaan radan alhainen nopeusrajoitus, niin melkolailla turhaa puhetta perustella autotehtaan työntekijöillä sähköistämistä.

Varsinkin kun dieselkäyttöisiä kiskobusseja olisi kaiketi heti vapaana liikennöinnin aloittamiseen, jos nyt välttämättä halutaan kiskoilla liikkua.

Kumipyöräbussit ovat niin paljon joustavampia vlineitä tuohon ajoon, että ei taatusti saa yhtälöä kääntymään rautateiden eduksi. Kokemustahan tuollaisista vuoroista Turussa on, kun Nokialle Saloon sellaisia ajettiin useampi vuosi.
tallennettu
Miro Salo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 87


« Vastaus #6 : Marraskuu 18, 2016, 11:55:42 »

Kumipyörilla tapahtuvan työmatkaliikenteen puolesta puhuu myös se, että ei tuo työvoiman tarve autotehtaalla mikään ikuinen ole. Lyhyitä sopimuksiahan nuo tuollaiset on, ja muutaman vuoden päästä työvoiman tarve voi taas romahtaa. Pahimmillaan juuri silloin, kun sähköt on vedetty ja kalustokin tuohon tarkoitukseen hankittuna.
tallennettu

"Toimijoiden pieni määrä mahdollistaa sen sijaan vielä kovemman kilpailun, joten kuluttajan näkökulmasta tämä on etu"
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 874


« Vastaus #7 : Marraskuu 18, 2016, 12:04:15 »

Olen ihmetellyt miksi voi kestä niin kauabn  saada niitä sähköjä  Hangon radalle?
Sillä kulkee paljon enemmän ihmisiä kuin Turun ja Uudenkaupungin välillä, ja tavaraakin.

Sähköt Hangon radalle palauttaisi suoran, taajamissa pysähtyvän junan Helsingistä länsi-Uudellemaalle jollainen katosi Y-junan supistusten ja IC-junien uuden pysähtymiskäytännön myötä n vuosi sitten.

Jos "tunnin juna" Helsingistä Turkuun on niin hirmu tärkeä, niin rakentakaa se Elsa-ratakin, mutta sähköistäkää samalla Hangon rata.

t. Rainer

tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 615


« Vastaus #8 : Marraskuu 18, 2016, 14:30:51 »

Puheet jostakin "työläisjunista" on melkolailla utopiaa. Ensinnäkin Ukin päässäkin autotehdas sijaitsee turhan kaukana rautatiestä ja vaatisi liityntäliikenteen sinnekin.

Tuo on totta. Ei matka niin pitkä ole, etteikö sitä joku voisi kävellä mutta sen verran pitkä, että turha odottaa edes kymmenien ihmisten ottavan sitä päivittäiseksi rutiiniksi.


Kumipyöräbussit ovat niin paljon joustavampia vlineitä tuohon ajoon, että ei taatusti saa yhtälöä kääntymään rautateiden eduksi. Kokemustahan tuollaisista vuoroista Turussa on, kun Nokialle Saloon sellaisia ajettiin useampi vuosi.

Turusta Uuteenkaupunkiin mennään tosin maanteitse aika lailla mutkan kautta, joten matka-ajassa keskustasta keskustaan ei eroa liene paljoakaan. Ainakaan, jos juna ei tekisi montaa välipysähdystä. Suora bussi Turun keskustasta autotehtaalle olisi epäilemättä huomattavasti junaa nopeampi.
tallennettu
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 430


« Vastaus #9 : Marraskuu 18, 2016, 16:38:11 »

Ei muuta kuin hylkyjonosta yksi pendoliino liikkeelle, keulalle vetämään sähköistyksen valmistumiseen asti Dr16...saisivat tehtaan työläiset havaita, mitä tarkoittaa toimintavarmuus...kun kahlaavat kiskojen vieressä väliä jomman kumman simahdettua radalle.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Uudenkaupungin radan sähköistäminen nousi taas esiin – helpottaisi pendelöintiä  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina