Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: HELI-rata poistettu  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« : Marraskuu 19, 2016, 13:51:18 »

Heli-rata on huomaamattani poistettu kaavasta jo vuonna 2011. (Ja varmaan aika moni muukaan ei ole havainnut tämän kulkukäytävän muutosta). Tilalle on tullut ajatus väylän vetämisestä tunnelissa Helsinki-Vantaan lentoasemalle, sieltä pohjoiskoilliseen Keravalle ja Keravalta itäsuuntaan:

https://fi.wikipedia.org/wiki/HELI-rata#/media/File:Vaihtoehtoja_Helsinki-Pietari_-radalle.png

Nyt Helsinki suunnittelee Tapanilassa Heli-radan pääradan erkanemiskohdalle rakentamista suhteellisen täyteen taloja, joten tämän perusteella Heli-radan ensimmäinen osa on sitten tukossa. Toki tunneloimalla on ratoja ennenkin rakennettu, joten eivät nämä maanpäällisten rakenteiden täydentämiset totaalisia kuoliniskuja ole, tekevät rakentamisesta vain hieman kalliimpaa. Ja nuo talot sitten kun ne on rakennettu ovat kaupunkiradan erinomaisten palvelujen vieressä ja hyötyvät sen kapasiteetista. Yhden ratahankkeen poistuminen tuo siten liikettä toiselle jo olemassaolevalle radalle.

Muistaakseni seurasin mielenkiinnolla tuon "Tapanilan kiila"-alueen tiimoilta käytävää keskustelua peräti 30 vuoden ajan! 

Helsingin kaupungin dokumentteja aiheesta:
https://www.sttinfo.fi/tiedote?publisherId=17506771&releaseId=54378863

https://dev.hel.fi/paatokset/media/att/2b/2bb7c63345b098da19faa2ea0813c66aa1526945.pdf
tallennettu
Seppo Kiuru
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 36


« Vastaus #1 : Marraskuu 19, 2016, 17:30:12 »

Onkohan joku tosiaan vielä aikonut HELI-rataa tuosta Tapanilan kiilasta? Puistola, Suurmetsä, Jakomäki, Rajakylä ja Vaarala tiellä. Sieltä olisi pitänyt purkaa aika monta taloa.
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #2 : Marraskuu 19, 2016, 18:35:56 »

Mutta onhan siinä ihan loistava ränni vielä Suurmetsäntien vieressä ja Jakomäkeä hipoen Fazerilan ohi Kehä 3:n ja Porvoon moottoritien risteykseen. Tuosta tulee ajettua viikoittain...

Nythän siihen taatusti tulee taloja tiehen kiinni kuten Tapanilassa on jo rakennettu ja Tapanilan keskustassa nyt aloitetaan. Ja vieressä on myös Malmin lentokentän alue, johon ensivuodesta (jos oikein muistan) aletaan pykätä täydennysrakentamista 35000 hengelle. Aluehan on siitä mukava että täydennettynä joissakin piirroksissa olevalla spåralla siitä pääsee yhdessä hetkessä Malmille junalle. 

Onkohan joku tosiaan vielä aikonut HELI-rataa tuosta Tapanilan kiilasta? Puistola, Suurmetsä, Jakomäki, Rajakylä ja Vaarala tiellä. Sieltä olisi pitänyt purkaa aika monta taloa.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2423


« Vastaus #3 : Marraskuu 19, 2016, 19:06:53 »

Jos väylä poistetaan, niin se on sitten poistettu. Jos Malmin lentokenttä poistetaan (minusta tyhmintä mitä voidaan tehdä), niin se on poistettu. Tunneleista on turha puhua, kun niihin ei kukaan usko. Eihän niitä ole Helsinginniemen sisällälläkään. Kivoja karttoja ja suunnitellmia on hauska piirrellä, jos niiden perustaksi ei ole mitään todellista (kaikkien puolueiden hyväksymää) mandaattia. Muutoin seuraavat päättäjät voivat muuttaa edelliset päätökset. Ja ikiliikkuja maksaa, näin kaukaa katsottuna.
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #4 : Marraskuu 19, 2016, 19:50:57 »

Juu, ainakin meillä pitäisi olla norjalaisten kassa kaikkien tunnelien rahoittamiseen Iskee silmää

Osloon kun menee autolla, niin matkahan voi olla (riippuu reitistä) yhtä tunnelijyrkänteiden ajoa...ja onhan se Värtanilta lähtevä Stokiksen tunnelikin mahtava kaikkine taiteellisine puineen ym. koristeineen, ainakin näin uutena. Mitenkä tuo jälkimmäinen muuten rahoitettiinkaan?
tallennettu
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 406


« Vastaus #5 : Marraskuu 19, 2016, 21:01:55 »

Pidän tuota loppuunkäsiteltyä päätöstä pisara-radan ohella oikeana. Vasta kun nyt saatiin se oikorata Lahteen, pitäköön utopioisaan oikoradat Luumäkeen.

Suunnitelkaa nyt ensin se länsimetron kaksoisvaihde älkääköön olko kuin tulta syöksevä lohikäärme ykkösvaiheeseen tyytyen.

T:"Junan poistuoma"
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2423


« Vastaus #6 : Marraskuu 19, 2016, 21:36:58 »

Kun rautatieharrastajilta ei saa selvää kannannottoa, niin osaako kukaan sanoa yksiselitteisesti eri puolueiden kannnanoton? Jos sellaista ei ole, niin miten asiasta voi tietää seuraavissa vaaleissa? Voiko Suomessa saada jonkun pitävän päätöksen tai kannanoton vain ei?
tallennettu
Seppo Kiuru
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 36


« Vastaus #7 : Marraskuu 19, 2016, 22:41:49 »

Mitähän en minä aloittelijana tiedä, mutta eikös ennen viime vaaleja oltu aika myönteisiä Pisara-radalle, ja yhtäkkiä se torpattiin vaalien lähestyessä?
Kun en ole mistään varma, pitäisikö uuden hallituksen päättää ensimmäisenä tällaiset isot päätökset? Pisara, Hornet, mahdolliset merivoimien ohjukset etc?
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #8 : Marraskuu 20, 2016, 04:21:21 »

Onhan meillä nyt listalla suomalaisraideleveydellä ainakin Pisara-rata, Lentokenttätunnelirata Helsinki-Helsinki-Vantaa/Seutula-Kerava, Vehkala (siitä Keähäradalta)-Klaukkala-työmatkarata, Espoo-Turku-oikorata, Kerava-Nikkilä/Sipoon keskus-työmatkarata, Itämetron laajennus Östersundomiin, Itämetron jatko Vuosaari - Vuosaaren satama, Länsimetron laajennus Kivenlahti-Kauklahti, Metron kakkoslinja nyt hyvin tukkoiselle Etelä-Pohjois-akselille

ja kapearaidepuolella "Jokeri 1" / bussi 550 spåratus rakenteilla ja spåra Hakaniemestä Laajasalon ja Vartiosaaaren kautta Vuosaareen (kartassa melkein suora yhteys) alkamassa ja muita kapsuprojekteja

normaaliraidelevydellä Tallinna-Helsinki-jatko Rail Balticalle, jossa on meneillään tällä hetkellä Kaunasin kiertäminen + joen ylitys. (Ja vaikka näennäisesti tuolla edistyminen on hidasta, niin valmistelevia töitä on tehty Ylemisteen saakka (siinä Tallinnan mäen päällä lentokentän lähellä). Tähän lisäksi tulee nyt meneillään olevan Tampereen spåra (olikos tämä normaaliraidelevyksinen?)

Lisäksi rahoituksista kilpailevat kansallisen tason raideprojektit.

Joten johtopäätöksenä: Heli-rata taisi jäädä tässä kovassa rahoitusskabassa 70-luvulle. Vai jäikö?

Aihekuvituksena lisäsin Tukholman Arlandan toiselta maanalaiselta juna-asemalta kuvan SJ:n Star Wars X40:stä. Vastaa lähinnä meikäläistä Pupua ajokäytöltään.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: HELI-rata poistettu  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina