Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR uusii kalustonsa kunnossapitoa – Hyvinkään konepaja saatetaan sulkea kokonaan  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Kari Suominen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 69


« : Marraskuu 22, 2016, 12:04:06 »

VR kaavailee junakalustonsa kunnossapitoverkoston uudistamista ja tiivistämistä. Asiasta uutisoi YLE
http://yle.fi/uutiset/3-9308249
tallennettu
Heikki Vilhunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 174


« Vastaus #1 : Marraskuu 22, 2016, 17:54:22 »

Minkähän kokoluokan kulusäästöt ovat luvassa konepajan sulkemisesta ?
tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 615


« Vastaus #2 : Marraskuu 23, 2016, 03:56:17 »

Minkähän kokoluokan kulusäästöt ovat luvassa konepajan sulkemisesta ?

Helsingin tavarasatamat piti siirtää Vuosaareen, Pasilan konepaja ja ratapiha lakkauttaa ja viimeisimpänä Malmin lentoasemalle halutaan rakentaa kerrostaloja. Näiden esimerkkien perusteella lienee vain ajan kysymys, koska Ilmalan ratapiha joutuu tulilinjalle. Onkohan viisasta laskea kaikki mahdollinen Ilmalan huollon varaan?
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2418


« Vastaus #3 : Marraskuu 23, 2016, 11:01:44 »

Onko Suomessa keskusteltu VR:n konepajatoiminnan yhtiöittämisestä Ruotsin malliin? Vai onko aihe liian kuuma peruna? Ruotsissa on useampiakin konepajatoimijoita, jotka tarjoavat palveluitaan kaikille halukkaille. Katsokaapa kuinka monta konepajaa 1998 SJ:stä yksityistetyn SweMaintin kannattaa ylläpitää eri puolilla Ruotsia. http://www.swemaint.se/sv-se/vara-verkstaeder/
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2122


« Vastaus #4 : Marraskuu 23, 2016, 11:21:13 »

Eihän sitä voi tehdä, koska Suomessa on erikoisolosuhteet. Ja yhtiöitetty konepaja voi tuottaa palveluja mahdollisille kilpailijoille. Lisäksi konepajatoiminnan alasajo helpottaa koko rautatieliikenteen alasajoa Suomessa.
tallennettu
Heikki Vilhunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 174


« Vastaus #5 : Marraskuu 23, 2016, 11:34:45 »

Onko Suomessa keskusteltu VR:n konepajatoiminnan yhtiöittämisestä Ruotsin malliin? Vai onko aihe liian kuuma peruna? Ruotsissa on useampiakin konepajatoimijoita, jotka tarjoavat palveluitaan kaikille halukkaille. Katsokaapa kuinka monta konepajaa 1998 SJ:stä yksityistetyn SweMaintin kannattaa ylläpitää eri puolilla Ruotsia. http://www.swemaint.se/sv-se/vara-verkstaeder/
Montako konepajaa jää VR:lle tulevan Hyvinkään konepajan sulkemisen jälkeen?
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2122


« Vastaus #6 : Marraskuu 23, 2016, 13:28:15 »

Jos olen ymmärtänyt, niin ainoa on Pieksämäen konepaja.
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 680


« Vastaus #7 : Marraskuu 23, 2016, 13:34:44 »

VR:n säästösuunnitelmia uutisoitiin kyllä MTV:n uutisissa (YLE tv:tä en katsele), mutta ei niissä Hyvinkäästä puhuttu mitään.
Viitaten VR:ää vuosia rapauttaneeseen lippu/hinnoittelusekoiluun, vainoaako kevytmielinen sekoilu Hyvinkäätä?.

Täysimittainen hyvin hoidettu konepaja on syntynyt vuosikymmenien kehittämityön tuloksena.
VR:n tultua kilpailutilanteeseen, on konepajatoimintojakin luultavasti tarpeen suunnata uudelleen kansantaloudellisestikin järkevästi.  Perusteltuja muutoksia ei vastusteta.

Mahdollisesti esiintynyt (?), tehostamista estänyt ay-jarruttelu loppuu kyllä ilman koko toiminnan hätäistä hävittämistä.  Asialliset selvitykset mahdollisen hajasijoituksen toteutustavasta, seurauksista, hyödyistä ja vaatimista investoinneista käsittääkseni puuttuvat.

Hyvinkään konepaja oli perinteisen VR:n perustama ja investoima.
Sen ei pitäisi lainkaan sisältyä nykyVR:ään jolle se on jostain syystä tileissä lipsahtanut.
Valtio-omistajan tulee siksi ottaa se erilleen nykyVR:stä, ja ilman korvausta.

Niin että Hyvinkään konepaja vapautetaan järkevän siirtymäkauden aikana nykyVR:n hovipalvelijan kahleista, esimerkiksi palvelemaan uusiakin toimijoita ja toimimaan esimerkiksi uustuotteidenkin valmistajana.

Hätäisistä suunnitelmista ja suunnittelijoista aiheutuva tempoileva touhu luultavasti aiheuttaa vakavaa kansantaloudellista vahinkoa.
Hyvinkää ei kai uppoa mm. Koneen ansiosta, mutta upotusyrityksetkin aiheuttavat vahinkoa.
Murphyn laki toimii, jos tili-ihmisten paniikki ohjaa toimintaa. Taitaa olla Guggenheim-touhua!  
tallennettu
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 430


« Vastaus #8 : Marraskuu 23, 2016, 15:06:21 »

Eikös Ouluun ole tulossa tai tullut penojen terveysasema, silloin ilmalaan voi hyvin kaavoittaa vaikka ihmiskanoloita, eli kerrostaloja?
Sitten vaan on tehtävä diili jonkunnlavettifirman kanssa, että hankkivat niin pitkää kalustoa, että seisemänvaunuinen yksikkö kulkee kerralla huoltoon(ratavuokra liian kallis, että kannattaa ajaa tai hinata).
tallennettu
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 543


« Vastaus #9 : Marraskuu 23, 2016, 16:20:55 »

Minkähän kokoluokan kulusäästöt ovat luvassa konepajan sulkemisesta ?

Helsingin tavarasatamat piti siirtää Vuosaareen, Pasilan konepaja ja ratapiha lakkauttaa ja viimeisimpänä Malmin lentoasemalle halutaan rakentaa kerrostaloja. Näiden esimerkkien perusteella lienee vain ajan kysymys, koska Ilmalan ratapiha joutuu tulilinjalle. Onkohan viisasta laskea kaikki mahdollinen Ilmalan huollon varaan?
Uskoisin, että Ilmalaa ei uhkaa mikään.
tallennettu
Aarni Mäkinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 26


« Vastaus #10 : Marraskuu 23, 2016, 16:57:36 »

Eihän tässä ole mitään tolkkua. Johan Pieksämäen konepajalle tulee kunnolla tungosta jos siellä tehtäisiin kaikki suuremmat rempat vetureille/vaunuille.
tallennettu
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 892


« Vastaus #11 : Marraskuu 23, 2016, 22:49:13 »

VR Group voi päättömyydessään ulkoistaa Knp toiminnan koska se ei ole ydinliiketoimintaa.
tallennettu

Junia Oulaisten asemalla.
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 865


« Vastaus #12 : Marraskuu 24, 2016, 11:33:37 »

Mä kävin vierailulla Hyvinkään konepajalla n 2-3 vuotta sitten, ja silloin oli jo ilmassa huolta siitä että se myyydään tai lopetetaan.
Kovin hiljaiselta meininki vaikutti siellä, vain 2 veturia oli sisällä täyskorjauksessa, ja pari vaunua. Edellisen kerran vierailin n 30 vuotta sitten ja silloin joka raiteella oli joku veturi korjauksessa ja täys pöhinä päällä.
Konepajaan on sidottu paljon pääomaa varaosien muodossa, lähes jokaiselle VR:n liikkuvalle vehkeelle löytyy siltä varaosa, mutta onko se ainoa paikka säilyttää niitä?
Muita asiakkaita konepaja oli onnistunut hankkimaan Puolustusvoimista, mutta tässäkään ei ollut kyse raskaiden aseiden tai esim panssarivaunujen korjauksesta, jonka olisin kuvitellut olevan luontevinta, vaan jotain pienempiä ajoneuvokorjauksia.
Konepajan henkilöstöpolitiikasta kerrottiin että uusia työntekijöitä ei palkata, pyrkijöitä sinne olisi mutta ei töitä.

tallennettu
Heikki Vilhunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 174


« Vastaus #13 : Marraskuu 24, 2016, 19:39:08 »

Hyvin on eri mielipiteitä liikkeellä. Eljas haluaisi yhtiöittää liiketoiminnan, Jyrki suorastaan kavahtaa moista ajatusta. Erkki vaikuttaa pitävän Hyvinkään pajaa ylivertaisena, Rainer taas toteaa ettei siellä oikein enää tehdä mitään.

Saapi nähdä, kuka meidän asiantuntijaraadista vetää pisimmän korren... Iskee silmää
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR uusii kalustonsa kunnossapitoa – Hyvinkään konepaja saatetaan sulkea kokonaan  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina