Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Nurminen Railin kalusto  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« : Marraskuu 22, 2016, 14:54:26 »

Aloitetaanpa Nurminen Railin ja Rustranscomin seuraamiseen uusi keskustelunaihe.

Juttu menee lyhykäisyydessään niin että VR:n ja RzD:n monopolinaan pitämä itärajan ylitys raiteilla on EU:ssa direktiivien vastainen ja se halutaan purkaa. (Aika monessa paikassa monopolit sinänsä ovat hyi hyi, joten tässä ei sinänsä liene yllättävää) Apajille on ilmoittautunut muun muassa yhdistelmä Nurminen Logistics ja Rustranscom yhteisyrityksensä kautta. Rustranscom yksinäänkin on käsittääkseni suurinpiirtein VR:n luokkaa, eli siitä pienemmästä päästä venäläisiä operaattoreita. Paitsi että liikennettä tulee Suomen kiskoille näiltä toimijoilta, tulee sitä lopultakin varmaan muiltakin.

Monopolin purkautuminen on hyvä uutinen järkevän toiminnan kannalta, koska onhan surkuhupaisaa nähdä miten puulogistiikka toimii itärajan pinnassa: puuvaunuja kuulemma lastataan Imatralla rajan takana pilvin pimein niihin amerikkalaismallisiin venäläisvunuihin ja venäläisen näköisiin pankkovaunuihin, mitä itärajan lähistöllä ja Salpausselän metsäteollisuuslaitoksilla näkee. Sitten RzD:n diesel-veturi nappaa letkasta kiinni ja vetää sen Imatrankoskelle. Matkaa tulee muutama kilometri. Monopoliyhtiö (sopimuksen mukainen ainoa kelpaava yritys) VR ottaa vaunut Seepran perään ja vetää ne Imatran tavararatapihalle muutaman kilometrin päähän. Siellä vaunut luovutetaan Ratarahdin hellään huomaan kahden Dv16:n käsitellessä jokaisen 4000 tonnin painoisen junan tehtaan nieluun muutaman kilometrin päähän. Ei voi muutakuin ihmetellä miten tällainen järjestely on kestänyt kilpailuympäristössä niin monta vuotta kuin on...   

Kysymys loppuun: onko kellään vihjeitä, millä veturikalustolla Nurminen Rail alkaa ajaa tavarajuniaan? Vaihtoehtoja Venäjän + Suomen liikennöintiin taitaa olla monia. Ja en nyt tarkoita kulunvalvontaa vaan ihan veturimalleja, joita meillä ja muualla näkee tällaisessa rajat ylittävässä liikenteessä. Vaunut ilmeisesti tulevat Rustranscomin omalta tehtaalta, joten tuossa ei liene mysteeriä.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 895


« Vastaus #1 : Marraskuu 22, 2016, 18:24:27 »

Aloitetaanpa Nurminen Railin ja Rustranscomin seuraamiseen uusi keskustelunaihe.

Juttu menee lyhykäisyydessään niin että VR:n ja RzD:n monopolinaan pitämä itärajan ylitys raiteilla on EU:ssa direktiivien vastainen ja se halutaan purkaa. (Aika monessa paikassa monopolit sinänsä ovat hyi hyi, joten tässä ei sinänsä liene yllättävää) Apajille on ilmoittautunut muun muassa yhdistelmä Nurminen Logistics ja Rustranscom yhteisyrityksensä kautta. Rustranscom yksinäänkin on käsittääkseni suurinpiirtein VR:n luokkaa, eli siitä pienemmästä päästä venäläisiä operaattoreita. Paitsi että liikennettä tulee Suomen kiskoille näiltä toimijoilta, tulee sitä lopultakin varmaan muiltakin.

Monopolin purkautuminen on hyvä uutinen järkevän toiminnan kannalta, koska onhan surkuhupaisaa nähdä miten puulogistiikka toimii itärajan pinnassa: puuvaunuja kuulemma lastataan Imatralla rajan takana pilvin pimein niihin amerikkalaismallisiin venäläisvunuihin ja venäläisen näköisiin pankkovaunuihin, mitä itärajan lähistöllä ja Salpausselän metsäteollisuuslaitoksilla näkee. Sitten RzD:n diesel-veturi nappaa letkasta kiinni ja vetää sen Imatrankoskelle. Matkaa tulee muutama kilometri. Monopoliyhtiö (sopimuksen mukainen ainoa kelpaava yritys) VR ottaa vaunut Seepran perään ja vetää ne Imatran tavararatapihalle muutaman kilometrin päähän. Siellä vaunut luovutetaan Ratarahdin hellään huomaan kahden Dv16:n käsitellessä jokaisen 4000 tonnin painoisen junan tehtaan nieluun muutaman kilometrin päähän. Ei voi muutakuin ihmetellä miten tällainen järjestely on kestänyt kilpailuympäristössä niin monta vuotta kuin on...   

Kysymys loppuun: onko kellään vihjeitä, millä veturikalustolla Nurminen Rail alkaa ajaa tavarajuniaan? Vaihtoehtoja Venäjän + Suomen liikennöintiin taitaa olla monia. Ja en nyt tarkoita kulunvalvontaa vaan ihan veturimalleja, joita meillä ja muualla näkee tällaisessa rajat ylittävässä liikenteessä. Vaunut ilmeisesti tulevat Rustranscomin omalta tehtaalta, joten tuossa ei liene mysteeriä.

monopoli poistuu 22.12.2016

http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,9887.0.html

tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #2 : Marraskuu 22, 2016, 20:05:24 »

Vähän hämmentää tuon toisen threadin keskustelu, nähdään vain pelkoja eikä ollenkaan mahdollisuuksia. Eikös tämä ole nimenomaan suuri mahdollisuus ihan kaikille toimijoille?

Edelleen askarruttaa mistä todennäköinen vetokalusto alkaa rakentua...

Tässä yksi mahdollinen hyvin yleinen malli:
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Nurminen Railin kalusto  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina