Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: HS: Aatonaattona (23.12.) ajossa "kaikkien aikojen pisin matkustajajuna"  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 3 4 | Siirry alas Tulostusversio
Timo Keski-Petäjä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 331


« : Joulukuu 01, 2016, 07:20:20 »

Helsingin Sanomat uutisoi (1.12.16, s. A 18), että VR ajaa aatonaattona (23.12.16) kaikkien aikojen pisimmän matkustajajunan.

Junassa on 15 kaksikerrosvaunua ja kaksi ravintolavaunua. Juna on IC 27 Helsingistä Rovaniemelle, ja se lähtee matkalleen 23.12. klo 15.27. Junaan mahtuu 1500 matkustajaa.

Edit: lisätty lainausmerkit pituuden ilmaisuun  Hymyilee leveästi
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 01, 2016, 16:08:01 kirjoittanut Timo Keski-Petäjä » tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 2418


« Vastaus #1 : Joulukuu 01, 2016, 08:41:17 »

Helsingin Sanomat uutisoi (1.12.16, s. A 18), että VR ajaa aatonaattona (23.12.16) kaikkien aikojen pisimmän matkustajajunan.

Junassa on 15 kaksikerrosvaunua ja kaksi ravintolavaunua. Juna on IC 27 Helsingistä Rovaniemelle, ja se lähtee matkalleen 23.12. klo 15.27. Junaan mahtuu 1500 matkustajaa.
Mistä näitä höpöjuttuja sikiää. Jo höyryveturikaudella ajettiin pidempiä matkustajajunia juhlapyhinä.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 865


« Vastaus #2 : Joulukuu 01, 2016, 08:42:06 »

Kemijärven yöjunassa on 1980-luvulla ollut juhlapyhien aattoina joskus 20 vaunua, mutta osa autovaunuja, ja osa liitetty mukaan vasta Tampereella.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #3 : Joulukuu 01, 2016, 08:57:24 »

Helsingin Sanomat uutisoi (1.12.16, s. A 18), että VR ajaa aatonaattona (23.12.16) kaikkien aikojen pisimmän matkustajajunan.

Junassa on 15 kaksikerrosvaunua ja kaksi ravintolavaunua. Juna on IC 27 Helsingistä Rovaniemelle, ja se lähtee matkalleen 23.12. klo 15.27. Junaan mahtuu 1500 matkustajaa.
Mistä näitä höpöjuttuja sikiää. Jo höyryveturikaudella ajettiin pidempiä matkustajajunia juhlapyhinä.
En kiistä, mutta paljonko höyryaikaan/1980-luvulla ennen kaksikerrosvaunuja noiden junien matkustajakapasiteetti on ollut?
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2122


« Vastaus #4 : Joulukuu 01, 2016, 09:01:30 »

Ja joskus P71 Helsingistä Kontiomäelle on ollut Helsingin ja Kouvolan välillä 80 akselia. Mukana silloin oli myös kiitotavaravaunujen lisäksi Leningradin makuuvaunut.

Mutta silloin junassa oli mukana myös puukorisia vaunuja. Nyt olisi kiva, kun vanhoja vaunuluetteloita tai havaintoja tarkoista kokoonpanoista olisi tallella. Voisi laskea myös junan pituuden metreissä.
Tuo uusi 'ennätysjuna' on pituudeltaan n.450 m. Vertailutietona pitkistä puukorisista matkustajavaunuista koottu juna olisi suuruudeltaan hieman alle 430 m. Jos tuollaisessa junassa olisi 5 teräskorista vaunua, olisi tuo juna pituudeltaan samaa luokkaa, kuin nyt mainittu 'ennätysjuna'.

Tuo 'ennätysjunan' 68 akselia oli myös JTT:n aikaan (ja ainakin viime kevääseen saakka) maksimikokoinen juna, jolla junan jarrulaji on R. P -jarrulajilla tuo raja oli 80 aks.

Näillä tiedoilla veikkaan, että Suomen pisin matkustajajuna on ollut pidempi kuin tuo Helsingin Sanomien 'ennätysjuna' niin metreissä kuin myös akseleilla mitattuna.
tallennettu
Tauno-Juhani Lappi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 296


« Vastaus #5 : Joulukuu 01, 2016, 09:03:46 »

Lienee siinä mielessä ennätys, ettei pelkästään kaksikerrosvaunuista koostuvassa junassa ole ollut näin monta vaunua. Juna palannee aattona takaisin jolloin puolet vaunuista lienee suljettuna. Tapaninpäivänä ei kovin pitkiä paluujunia löydy.
tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 615


« Vastaus #6 : Joulukuu 01, 2016, 09:17:27 »

En kiistä, mutta paljonko höyryaikaan/1980-luvulla ennen kaksikerrosvaunuja noiden junien matkustajakapasiteetti on ollut?

Jos 60-luvulla pisimmät junat ovat olleet juhlapyhien aikaan 22 vaunun luokkaa ja siitä parin vaunun verran olisi konduktööri- ja ravintolaosastoa ja loput laskettaisiin 72- ja 100-paikkaisten Ei-vaunujen keskiarvon mukaan eli 86 matkustajapaikkaa 20 vaunun verran niin istumapaikoille mahtuisi 1720 matkustajaa. 15 kpl 113-paikkaisia Ed-vaunuja sisältää 1695 matkustajapaikkaa eli aika lailla samoissa lukemissa ollaan.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1684


« Vastaus #7 : Joulukuu 01, 2016, 09:24:35 »

Helsingin Sanomat uutisoi (1.12.16, s. A 18), että VR ajaa aatonaattona (23.12.16) kaikkien aikojen pisimmän matkustajajunan.

Junassa on 15 kaksikerrosvaunua ja kaksi ravintolavaunua. Juna on IC 27 Helsingistä Rovaniemelle, ja se lähtee matkalleen 23.12. klo 15.27. Junaan mahtuu 1500 matkustajaa.
Mistä näitä höpöjuttuja sikiää. Jo höyryveturikaudella ajettiin pidempiä matkustajajunia juhlapyhinä.

VR:n tiedotus lienee lähteenä tällaisille jutuille.
tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 615


« Vastaus #8 : Joulukuu 01, 2016, 09:31:14 »

Mutta jos junan pituudesta puhutaan niin esim. yöllä 30.6-1.7.1997 oli Kemijärven yöjunassa Helsingin suuntaan 20 vaunua.  Siniset vaunut olivat noin 26,4 m pituudeltaan eli 20 vaunustakin tulee jo 528 m. Tosin joukossa oli myös autovaunuja mutta matkustajajuna se oli silti. Tämä esimerkki kai riittää todistamaan, että 450-metrinen matkustajajuna ei ole kaikkien aikojen pisin. Painavin tai suurimman paikkaluvun omaava IC-juna tuo saattaa olla mutta muita superlatiiveja käytettäessä luullaan liikoja.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 2418


« Vastaus #9 : Joulukuu 01, 2016, 09:40:55 »

Juolahti itsellekin mieleen, että olisiko puuvaunuista koottu juna senteissä lyhyempi. Höyryveturikaudella pisimmät olivat 21 vaunua/84 aks eli n. 445 m. Uusilla vaunuilla 17 kpl pituus on n. 449 m. Pitää mennä dieselaikaan, jotta 84 akseliin saatiin mukaan teräsvaunuja ja pisimmät taisivat olla 88 akselia. Pisin muistini mukaan oli 92 aks, mutta muisti on huono ja epäluotettava. Petrin 20 sinistä taitaa olla varmuudella todetuista pisin.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #10 : Joulukuu 01, 2016, 09:46:21 »

Kiitos luvuista! Mikä mahtaa puolestaan olla maksimi junan mitaksi, ts. paljonko kaksikerrosvaunuilla olisi yhdellä junalla Suomessa mahdollista matkustajia siirtää?
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1684


« Vastaus #11 : Joulukuu 01, 2016, 10:13:34 »

Entäs matkustajamäärä? Kaksikerrosvaunujen paikkaluku on kuitenkin reilusti suurempi kuin yksikerrosvaunujen. Yöjunien makuuvaunuista puhumattakaan, kun keskusteluun tuotiin jo nekin. Nythän kyse on pelkkiä istumapaikkoja sisältävästä junasta.
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2122


« Vastaus #12 : Joulukuu 01, 2016, 10:38:48 »

Entäs matkustajamäärä? Kaksikerrosvaunujen paikkaluku on kuitenkin reilusti suurempi kuin yksikerrosvaunujen. Yöjunien makuuvaunuista puhumattakaan, kun keskusteluun tuotiin jo nekin. Nythän kyse on pelkkiä istumapaikkoja sisältävästä junasta.
Jos ajatellaan, että 20 vaunuinen juna koostuisi 17 100 paikkaisista päivävaunuista ja junassa olisi kuitenkin ravintola- ja konduktöörivaunut sekä 1. luokan vaunu, junan paikkaluku olisi 1700 2. lk ja 64 1. lkm paikkaa. Jos oletettaisiin, että noista 17 vaunusta olisi 5 kpl 72 paikkaista vaunua ja 2 kpl 90 paikkaista 2. lk vaunua, junan paikkaluku olisi 1604 paikkaa.

Vielä 1980-luvun alussa viikonloppupikajunat koostuivat 2 lk osalta päivävaunuista, joiden istumajärjestys oli 2 + 3, eli 100 ja 90 paikkaisista Ei vaunusta, lähiliikenteeseen muutetuista 83 ja 94 paikkaisista päivävaunuista sekä EFi ja CEi vaunuista.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1780


« Vastaus #13 : Joulukuu 01, 2016, 10:44:15 »

Poikkeustilanteistakin löytyy toki vielä pidempiä kuin normaali 20 vaunua. 90-luvun alussa oli JYP:n Turusta palaamassa olleella fanijunalla ja illan viimeisellä Helsingistä tulevalla junalla veturiongelmia. Kolmas Dr13 veti lopulta molempien junien vaunut Jyväskylään, yhteensä 22 vaunua.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 865


« Vastaus #14 : Joulukuu 01, 2016, 11:08:15 »

Nykyajan 17 vaunuinen 2-kerros IC-juna voisi teoriassa ottaa 1921 matkustajaa istumapaikoilleen jos kaikki vaunut Ed tyyppiä.
Jos kuitenkin yksi vaunu on Edb ja kaksi raviontoaa Edr , ja yksi palveluvaunu Eds niin paikkaluku on 1731.

Jos haluttaisiin luoda 1950-luvun tunnelmaa niin että istutaan 2+3 , niin se olisi mahdollista Eil-vaunuista kootulla 20-vaunuisella roikalla, siihen mahtuisi 2260 matkustajaa!
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1109


« Vastaus #15 : Joulukuu 01, 2016, 11:09:30 »

Poikkeustilanteistakin löytyy toki vielä pidempiä kuin normaali 20 vaunua. 90-luvun alussa oli JYP:n Turusta palaamassa olleella fanijunalla ja illan viimeisellä Helsingistä tulevalla junalla veturiongelmia. Kolmas Dr13 veti lopulta molempien junien vaunut Jyväskylään, yhteensä 22 vaunua.

Ja eikös SAK:n mielenosoitusjuna 90-luvun alussa ollut myös 20-vaunuinen? Tästä taitaa olla kuva Resiinassakin. Samoin vuoden 1990 Suurkisojen juna Pieksämäeltä Jyväskylän kautta Helsinkiin oli myös 20-vaunuinen. Mainittakoon, että tämä kyseinen 20-vaunuinen matkustajajuna pysähtyi myös Vaajakoskella matkustajien ottamista varten...  Hymyilee
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #16 : Joulukuu 01, 2016, 11:17:54 »

Nykyajan 17 vaunuinen 2-kerros IC-juna voisi teoriassa ottaa 1921 matkustajaa istumapaikoilleen jos kaikki vaunut Ed tyyppiä.
Jos kuitenkin yksi vaunu on Edb ja kaksi raviontoaa Edr , ja yksi palveluvaunu Eds niin paikkaluku on 1731.

Jos haluttaisiin luoda 1950-luvun tunnelmaa niin että istutaan 2+3 , niin se olisi mahdollista Eil-vaunuista kootulla 20-vaunuisella roikalla, siihen mahtuisi 2260 matkustajaa!
Onko siis 17-vaunua (kaksikerroksisina) maksimipituus ja kaksikerrosvaunut jonkinverran Eil:ejä pidempiä (jos näitä maksimissaan 20)? Mahtaako pituuden kasvattamisen rajana olla kaikkien vaunujen mahtuminen asemalaiturille?
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2122


« Vastaus #17 : Joulukuu 01, 2016, 11:22:01 »

Nykyajan 17 vaunuinen 2-kerros IC-juna voisi teoriassa ottaa 1921 matkustajaa istumapaikoilleen jos kaikki vaunut Ed tyyppiä.
Jos kuitenkin yksi vaunu on Edb ja kaksi raviontoaa Edr , ja yksi palveluvaunu Eds niin paikkaluku on 1731.

Jos haluttaisiin luoda 1950-luvun tunnelmaa niin että istutaan 2+3 , niin se olisi mahdollista Eil-vaunuista kootulla 20-vaunuisella roikalla, siihen mahtuisi 2260 matkustajaa!
Onko siis 17-vaunua (kaksikerroksisina) maksimipituus ja kaksikerrosvaunut jonkinverran Eil:ejä pidempiä (jos näitä maksimissaan 20)? Mahtaako pituuden kasvattamisen rajana olla kaikkien vaunujen mahtuminen asemalaiturille?
Yksi raja taitaa myös tulla jarrujärjestelmien (käytännössä Suomessa jarrulajin) kautta junan suurinpaan pituuteen.
tallennettu
Milo Hilve
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 76


« Vastaus #18 : Joulukuu 01, 2016, 11:50:10 »

Nykyajan 17 vaunuinen 2-kerros IC-juna voisi teoriassa ottaa 1921 matkustajaa istumapaikoilleen jos kaikki vaunut Ed tyyppiä.
Jos kuitenkin yksi vaunu on Edb ja kaksi raviontoaa Edr , ja yksi palveluvaunu Eds niin paikkaluku on 1731.

Jos haluttaisiin luoda 1950-luvun tunnelmaa niin että istutaan 2+3 , niin se olisi mahdollista Eil-vaunuista kootulla 20-vaunuisella roikalla, siihen mahtuisi 2260 matkustajaa!
Onko siis 17-vaunua (kaksikerroksisina) maksimipituus ja kaksikerrosvaunut jonkinverran Eil:ejä pidempiä (jos näitä maksimissaan 20)? Mahtaako pituuden kasvattamisen rajana olla kaikkien vaunujen mahtuminen asemalaiturille?
Sama pituus on kaksikerrosvaunuilla, kun Eileillä. Edo tosin pikkasen pidempi.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1684


« Vastaus #19 : Joulukuu 01, 2016, 12:57:46 »

Nykyajan 17 vaunuinen 2-kerros IC-juna voisi teoriassa ottaa 1921 matkustajaa istumapaikoilleen jos kaikki vaunut Ed tyyppiä.
Jos kuitenkin yksi vaunu on Edb ja kaksi raviontoaa Edr , ja yksi palveluvaunu Eds niin paikkaluku on 1731.

Jos haluttaisiin luoda 1950-luvun tunnelmaa niin että istutaan 2+3 , niin se olisi mahdollista Eil-vaunuista kootulla 20-vaunuisella roikalla, siihen mahtuisi 2260 matkustajaa!
Onko siis 17-vaunua (kaksikerroksisina) maksimipituus ja kaksikerrosvaunut jonkinverran Eil:ejä pidempiä (jos näitä maksimissaan 20)? Mahtaako pituuden kasvattamisen rajana olla kaikkien vaunujen mahtuminen asemalaiturille?

Eihän nykyisinkään kaikki junat mahdu kaikkien asemien laitureille. 

Esimerkiksi Lempäälässä pysähtyvissä IC:ssä kuulutetaan asemalle jääviä siirtymään keskimmäisiin vaunuihin. Nämä vapaamuotoiset spontaanit kuulutukset ovat mukava poikkeus valmiisiin kuulutuksiin. Viimeksi oli hauska kuulutus jotenkin siihen malliin, että "koska juna pitkä ja laituri lyhyt.."
tallennettu
Timo Keski-Petäjä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 331


« Vastaus #20 : Joulukuu 01, 2016, 14:10:50 »

Mukavaa on kaltaiseni tontun kuitenkin muiden joulupuuhien lomassa sen verran hellittää rusinapaketista että pääsee tämän kuvaamaan. Edellinen ennätys on 13 Ed-vaunua ac/dc:n jäljiltä.

Joten kiitokset vaan operaattorille ennakkotiedosta ja Hesarille jutusta. Eihän nykyään kukaan mitään huomaa jos ei vähän liiottele.

Intiassa tuollaisen junan kyydissä olisi varmaan 5000 matkustajaa (ja loput katolla) ja junan pituuskin olisi sellainen että asemalta toiselle voi kävellä suoraan kahden ravintolan kautta vaikka juna ei edes liiku...
tallennettu
Teemu Saukkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 700


« Vastaus #21 : Joulukuu 01, 2016, 14:39:48 »

Tuleeko Karjalan radallekin lisävaunuja?
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #22 : Joulukuu 01, 2016, 15:58:39 »

Mitä Lempäälään tulee. laitureiden pidennys olisi helposti mahdollista kumpaankiin suuntaan jos olisi halukasta "takooväkeä", mutta kun ensin tilataan suunnitelma, sitten kilpailutetaan ja valitetaan, niin sata euroa muuttuu nopeasti  miljoonaksi.
Tämä kunnan uusi linssilude voisi ottaa asiaan vähän kantaa.
tallennettu
Ville Hautamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 956


« Vastaus #23 : Joulukuu 01, 2016, 20:47:12 »

Mitä Lempäälään tulee. laitureiden pidennys olisi helposti mahdollista kumpaankiin suuntaan jos olisi halukasta "takooväkeä", mutta kun ensin tilataan suunnitelma, sitten kilpailutetaan ja valitetaan, niin sata euroa muuttuu nopeasti  miljoonaksi.
Tämä kunnan uusi linssilude voisi ottaa asiaan vähän kantaa.

Matkustajalaiturit ovat niin lyhyitä, että IC 147 ei joulukuun aikataulumuutoksen jälkeen enää pysähdy Lempäälässä. VR:n mukaan pysähtyminen on mahdotonta: http://lvs.fi/2016/11/22/vrn-ic-147-enaa-vain-pyyhaltaa-lempaalan-ohi/
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1109


« Vastaus #24 : Joulukuu 01, 2016, 20:55:43 »

Matkustajalaiturit ovat niin lyhyitä, että IC 147 ei joulukuun aikataulumuutoksen jälkeen enää pysähdy Lempäälässä. VR:n mukaan pysähtyminen on mahdotonta: http://lvs.fi/2016/11/22/vrn-ic-147-enaa-vain-pyyhaltaa-lempaalan-ohi/

tallennettu
Sivuja: [1] 2 3 4 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: HS: Aatonaattona (23.12.) ajossa "kaikkien aikojen pisin matkustajajuna"  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina