Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: HS: Aatonaattona (23.12.) ajossa "kaikkien aikojen pisin matkustajajuna"  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 2 [3] 4 | Siirry alas Tulostusversio
Timo Keski-Petäjä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 331


« Vastaus #50 : Joulukuu 23, 2016, 21:27:44 »

Tähän vetokalustokeskustelun väliin vielä YLEn tekemä video, joka viimeistään osoittaa, että kyllä oli taitava PR-temppu tämä "superjuna" - tilaa tuli mediassa ropisemalla: http://yle.fi/uutiset/3-9372102 .

Huippu oli kyllä tämä aamun uutinen YLEllä, jossa oli grafiikatkin kohdillaan  Pyörittää silmiään : http://yle.fi/uutiset/3-9369043 .
tallennettu
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1226


« Vastaus #51 : Joulukuu 23, 2016, 21:32:09 »

Varmaan tyhmä kysymys, mutta miksi kahdella veturilla ajo tiputtaa Sn:n 160:iin?

Kun kaksi Sr2:ta on peräkkäin, niin riippuen siitä, mitkä virroittimet on ylhäällä, niin Sn on 35, 140 tai 160km/h. Taitaa tuossa muitakin syitä olla, mutta niitä minä en tiedä.
tallennettu

Miika Tuomela
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 61


« Vastaus #52 : Joulukuu 23, 2016, 21:36:02 »

Varmaan tyhmä kysymys, mutta miksi kahdella veturilla ajo tiputtaa Sn:n 160:iin?

Parivedossa virroittimet ovat niin lähekkäin, että ajolanka "painuu" liikaa.
Näin minun tietojen mukaan.
tallennettu

Porilaista hulluutta.
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1117


« Vastaus #53 : Joulukuu 23, 2016, 22:08:37 »

Tähän vetokalustokeskustelun väliin vielä YLEn tekemä video, joka viimeistään osoittaa, että kyllä oli taitava PR-temppu tämä "superjuna" - tilaa tuli mediassa ropisemalla: http://yle.fi/uutiset/3-9372102 .

Itse asiassa en jaksa uskoa tämän olleen VR:ltä minkäänlainen pr-temppu, sillä VR:n nettisivuilla – mihin myös Timon mainitsemassa Ylen jutussa on linkki – superjunasta on mainittu kokonaisella yhdellä lauseella näin: "Perjantaina 23.12. Helsingistä Rovaniemelle suuntaa ennätyspitkä, 15-vaunuinen superjuna, jossa on lähes 1500 asiakaspaikkaa." Tämän yhden ainoan lauseen pohjalta media lähti sitten tekemään lukuisia juttuja "superjunasta". VR:n kannalta tämä oli tietysti erinomaista ja ennen kaikkea edullista promoamista, kun markkinointi valtakunnan suurimmissa medioissa maksoi 0,00 euroa alkavilta palstamillimetreiltä...  Iskee silmää

Mutta yhtä kaikki, joskus äärimmäisen hyvin ennalta suunnitellusta asiasta, kuten vaikkapa jonkin tuotteen lanseerauksesta, voi tulla täysi pannukakku ja floppi, ja sitten taas jokin toinen vähäpätöiseksi suunniteltu juttu tuokin yllättäen valtavasti näkyvyyttä. Nämä ovat toisinaan herran hallussa ja joskus käy hillomunkki – tällä kertaa arpaonni suosi VR:ää.
tallennettu
Timo Keski-Petäjä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 331


« Vastaus #54 : Joulukuu 23, 2016, 22:16:23 »

MTV uutisoi "superjunan" myöhästymisestä  Virnistää : http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/tupakkatauko-venahti-joulun-superjuna-perille-vasta-huomenna/6238906 .
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1117


« Vastaus #55 : Joulukuu 23, 2016, 22:29:24 »


Oli pakko ottaa screenshot Amppareista: hakusana "superjuna" palautti tällaiset uutisotsikot hetki sitten – huomatkaa, että tupakka-aihe on kiinnostanut lukijoita eniten...  Hymyilee
--


* Ampparit-superjuna_23122016.png (268.74 kilotavua, 893x998 - tarkasteltu 446 kertaa.)
tallennettu
Matti Grönroos
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 343


« Vastaus #56 : Joulukuu 23, 2016, 22:40:45 »


Tupakkataukojen aiheuttamasta aikataulun venymisestä puhuminen on soopaa, kun myöhästyminen on kasvanut tasaisesti matkan edetessä. Hämeenlinnasta on lähdetty 6 min myöhässä, Tonpereelta 16, Seinäjoelta  17, Kokkolasta 28 ja Oulusta 33.
tallennettu
Eero Hoikkala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 186


« Vastaus #57 : Joulukuu 24, 2016, 00:01:15 »

Saapumisaika Rovaniemelle klo 0.00
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #58 : Joulukuu 24, 2016, 03:24:46 »

VR-Yhtymä Oy:n tärkeimmän arvon: matkustajat ovat yökkösiä, eikä heitä saa palvella

Paskat.
VR:llä vaan ollaan tyhmiä ja huonosti toteutetun johtamisjärjestelmän kangistamia, eikä asioita vaan saada tapahtumaan järkevästi. Se on eri asia kuin yökköstely.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #59 : Joulukuu 24, 2016, 03:26:49 »

Miten muuten, onko Sr3:t jo siinä määrin käytössä, että junaan olisi voitu laittaa yksi tai kaksi vektronia?
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #60 : Joulukuu 24, 2016, 04:31:04 »

Olen eri mieltä, 1960-70 luvun vaihteessa aloite Naantalin paikallisjunien lopettamiseen tuli osittain myös kuskeilta ja konnareilta - vitutti tehdä töitä. Kyllä se kusipäisyys ja neuvostopalveluasenne on firmassa aivan joka tasolla.
tallennettu
Kari Haapakangas
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 137


« Vastaus #61 : Joulukuu 24, 2016, 05:57:22 »


Tupakkataukojen aiheuttamasta aikataulun venymisestä puhuminen on soopaa, kun myöhästyminen on kasvanut tasaisesti matkan edetessä. Hämeenlinnasta on lähdetty 6 min myöhässä, Tonpereelta 16, Seinäjoelta  17, Kokkolasta 28 ja Oulusta 33.

Pinttyneelle nikotinistille tuossa on vielä aika vähän tupakkataukoja... Minä opin jo armeijassa, että nikotinistit tekevät kerrassaan hämmästyttäviä juttuja saadakseen annoksensa.
tallennettu
Nikolas Peippo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 291


« Vastaus #62 : Joulukuu 24, 2016, 07:09:10 »

Miten muuten, onko Sr3:t jo siinä määrin käytössä, että junaan olisi voitu laittaa yksi tai kaksi vektronia?

Tuskin, Vectronit ovat vielä Siemensin omaisuutta.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #63 : Joulukuu 24, 2016, 12:56:31 »

Olen eri mieltä, 1960-70 luvun vaihteessa aloite Naantalin paikallisjunien lopettamiseen tuli osittain myös kuskeilta ja konnareilta - vitutti tehdä töitä. Kyllä se kusipäisyys ja neuvostopalveluasenne on firmassa aivan joka tasolla.

Kiitän jouluaattoaamun aidoista nauruista.  Virnistää
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1117


« Vastaus #64 : Joulukuu 24, 2016, 13:19:25 »

Huomasin juuri, että "superjunan" 15-vaunuinen runko palautuu parhaillaan Rovaniemeltä Helsinkiin junana IC22.

(EDIT: alla oleva lisäys)

Tietynvärinen lehdistö voisi tehdä tästä jutun vaikkapa otsikolla "Superjunan salattu paluu – shokkikuvat vain lehdessä!"
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 24, 2016, 13:36:26 kirjoittanut Mikko Nyman » tallennettu
Timo Keski-Petäjä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 331


« Vastaus #65 : Joulukuu 24, 2016, 15:11:01 »

Huomasin juuri, että "superjunan" 15-vaunuinen runko palautuu parhaillaan Rovaniemeltä Helsinkiin junana IC22.

Kiitokset vinkistä  Hymyilee - pitihän se heti joulusaunan jälkeen käydä kuvaamassa: https://youtu.be/_86D8Sub7Es .
tallennettu
Jouni Ijäs
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 44


« Vastaus #66 : Joulukuu 24, 2016, 16:31:20 »

Mutta jos junan pituudesta puhutaan niin esim. yöllä 30.6-1.7.1997 oli Kemijärven yöjunassa Helsingin suuntaan 20 vaunua.  Siniset vaunut olivat noin 26,4 m pituudeltaan eli 20 vaunustakin tulee jo 528 m. Tosin joukossa oli myös autovaunuja mutta matkustajajuna se oli silti. Tämä esimerkki kai riittää todistamaan, että 450-metrinen matkustajajuna ei ole kaikkien aikojen pisin. Painavin tai suurimman paikkaluvun omaava IC-juna tuo saattaa olla mutta muita superlatiiveja käytettäessä luullaan liikoja.

Yöjunassa 2.8.2009  Rovaniemeltä Tampereelle oli 22 vaunua. Alkumatkan Ouluun asti oli veturina 1xDr16. Loppumatkan 1x Sr2
tallennettu
Heikki Kannosto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 149


« Vastaus #67 : Joulukuu 24, 2016, 20:09:24 »

39 Ek-vaunua tarjoaisi 2379 istumapaikkaa ja jos juna täydennettäisiin 80-akseliseksi pisimmällä äffällä olisi junan pituus ilmeisesti 567,2 metriä.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1781


« Vastaus #68 : Joulukuu 25, 2016, 09:40:01 »

Mutta jos junan pituudesta puhutaan niin esim. yöllä 30.6-1.7.1997 oli Kemijärven yöjunassa Helsingin suuntaan 20 vaunua.  Siniset vaunut olivat noin 26,4 m pituudeltaan eli 20 vaunustakin tulee jo 528 m. Tosin joukossa oli myös autovaunuja mutta matkustajajuna se oli silti. Tämä esimerkki kai riittää todistamaan, että 450-metrinen matkustajajuna ei ole kaikkien aikojen pisin. Painavin tai suurimman paikkaluvun omaava IC-juna tuo saattaa olla mutta muita superlatiiveja käytettäessä luullaan liikoja.
Yöjunassa 2.8.2009  Rovaniemeltä Tampereelle oli 22 vaunua. Alkumatkan Ouluun asti oli veturina 1xDr16. Loppumatkan 1x Sr2
23.12.2016 kulkeneista matkustajajunista pisin oli PYO 270 Kolarin ja Oulun välillä, 2Dr16 ja 18 vaunua, pituus 521 metriä:

http://julia.dy.fi/timetables?s=270&d=23.12.2016
tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 615


« Vastaus #69 : Joulukuu 25, 2016, 18:23:16 »

Tupakkataukojen aiheuttamasta aikataulun venymisestä puhuminen on soopaa, kun myöhästyminen on kasvanut tasaisesti matkan edetessä. Hämeenlinnasta on lähdetty 6 min myöhässä, Tonpereelta 16, Seinäjoelta  17, Kokkolasta 28 ja Oulusta 33.

Nimenomaan. Kulkuaikatietojen perusteella välipysähdykset olivat 2-3 min luokkaa paitsi Tampereella ja Oulussa oli vähän pidempi 5-6 min pysähdys. Nämähän ovat lähinnä ällistyttävän lyhyitä pysähdysaikoja, koska tuon verran aikaa tapaa kulua tavallisena arkipäivänäkin. Superjunan matkustajille kuuluisi siis lähinnä kiitos, että ovat hoitaneet junaan nousemisen ja sieltä poistumisen ilmeisen sukkelasti, koska suurempi matkustajamäärä ei ole juuri aiheuttanut pysähdysaikojen pitenemistä. Kemin pitkäksi venähtänyt pysähdys johtui junakohtauksesta eikä siten ollut matkustajien vika.
tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 615


« Vastaus #70 : Joulukuu 25, 2016, 18:31:01 »

Yöjunassa 2.8.2009  Rovaniemeltä Tampereelle oli 22 vaunua. Alkumatkan Ouluun asti oli veturina 1xDr16. Loppumatkan 1x Sr2

Onkohan päivämäärässä vuosiluvun osalta virhe, koska sähköistys valmistui Rovaniemelle vuoden 2004 lopussa? Vuosien 1996 ja 2004 välillä mainittu tilanne oli vetovoiman osalta arkipäivää ja 22 vaunuakin on täysin uskottava, koska poikkeusluvalla on ajettu sinisten vaunujenkin aikaan yli 20 vaunun junia, vaikka itse en pysty esittämään mitään tarkkaa päivämäärää, koska sellaisia on ollut kulussa.
tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 615


« Vastaus #71 : Joulukuu 25, 2016, 18:38:43 »

39 Ek-vaunua tarjoaisi 2379 istumapaikkaa ja jos juna täydennettäisiin 80-akseliseksi pisimmällä äffällä olisi junan pituus ilmeisesti 567,2 metriä.

Tosin Ek-vaunujen aikaan ei kai ollut 80-akselin kokorajoitusta matkustajajunille vaan se tuli vasta vuoden 1969 Jt:n myötä. Sitä ennen matkustajajuniin sai laittaa vaikka 120-akselia, joka oli junien yleinen maksimiakseliluku. Tämä juuri mahdollisti sen, että 60-luvulla juhlapyhien yhteydessä voitiin ajaa noin 90-akselisiakin pikajunia.
tallennettu
Jouni Ijäs
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 44


« Vastaus #72 : Joulukuu 26, 2016, 12:12:58 »

Yöjunassa 2.8.2009  Rovaniemeltä Tampereelle oli 22 vaunua. Alkumatkan Ouluun asti oli veturina 1xDr16. Loppumatkan 1x Sr2

Onkohan päivämäärässä vuosiluvun osalta virhe, koska sähköistys valmistui Rovaniemelle vuoden 2004 lopussa? Vuosien 1996 ja 2004 välillä mainittu tilanne oli vetovoiman osalta arkipäivää ja 22 vaunuakin on täysin uskottava, koska poikkeusluvalla on ajettu sinisten vaunujenkin aikaan yli 20 vaunun junia, vaikka itse en pysty esittämään mitään tarkkaa päivämäärää, koska sellaisia on ollut kulussa.

On päivämäärässä virhe Hymyilee 2.8.1999 on oikea päivämäärä
tallennettu
Aapo Halminen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 78


« Vastaus #73 : Joulukuu 28, 2016, 16:02:08 »

Varmaan tyhmä kysymys, mutta miksi kahdella veturilla ajo tiputtaa Sn:n 160:iin?

Parivedossa virroittimet ovat niin lähekkäin, että ajolanka "painuu" liikaa.
Näin minun tietojen mukaan.

Onko pariajossa molemmissa vetureissa taaimmainen virroitin käytössä? Entä mitä jos etummaisessa veturissa olisikin käytössä etuvirroitin, olisiko sillä merkittävää vaikutusta ja kumpaan suuntaan?
tallennettu
Miika Tuomela
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 61


« Vastaus #74 : Joulukuu 29, 2016, 13:19:34 »

Varmaan tyhmä kysymys, mutta miksi kahdella veturilla ajo tiputtaa Sn:n 160:iin?

Parivedossa virroittimet ovat niin lähekkäin, että ajolanka "painuu" liikaa.
Näin minun tietojen mukaan.

Onko pariajossa molemmissa vetureissa taaimmainen virroitin käytössä? Entä mitä jos etummaisessa veturissa olisikin käytössä etuvirroitin, olisiko sillä merkittävää vaikutusta ja kumpaan suuntaan?

Ainakin Sr2:ssa automatiikka määrää etummaisen veturin virroittimen "eteen" ja takimmaisen veturin virroittimen "taakse", joten.. niin....
tallennettu

Porilaista hulluutta.
Sivuja: 1 2 [3] 4 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: HS: Aatonaattona (23.12.) ajossa "kaikkien aikojen pisin matkustajajuna"  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina