Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: HS: Aatonaattona (23.12.) ajossa "kaikkien aikojen pisin matkustajajuna"  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 2 3 [4] | Siirry alas Tulostusversio
Lauri Helke
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 12


« Vastaus #75 : Joulukuu 29, 2016, 14:25:54 »

Jos kahden virroittimen läheisyys on ongelma, niin miksi toinen veturi ei voi olla junakokoonpanon perässä, siis yli 400 metrin päässä?
tallennettu
Miika Tuomela
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 61


« Vastaus #76 : Joulukuu 29, 2016, 15:07:54 »

Jos kahden virroittimen läheisyys on ongelma, niin miksi toinen veturi ei voi olla junakokoonpanon perässä, siis yli 400 metrin päässä?

Lueppa ketjua taaksepäin, niin saatat löytää vastauksen tynkää Iskee silmää Iskee silmää
tallennettu

Porilaista hulluutta.
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2423


« Vastaus #77 : Helmikuu 15, 2023, 11:29:35 »

Tähän vanhaan ketjuun voisi lisätä kuriositeettina pisin tunnettu puuvaunuista koottu juna:
8.11.1965 Helsingistä 00:35 tyhjävaunujuna Hki-Tpe 116 aks (29 vaunua), veturi Hr12 2208. Juna palautti maakuntaan sinne sijoitetut varavaunut (7.11.1965 paluuliikenteen junista).

Kouvolan suunnan varavaunuja palautettiin P72:lla 8.11.1965 klo 8:22 (veturi Hr12 2241+84 aks).

Saman pyhäinpäivän paluuliikenteessä oli myös pitkä höyryvetoinen lisäjuna:
LP 76A (aikataulun mukaan tulo 7.11.1965 klo 23:06, todellisuudessa 8.11.1965 klo 00:20) Tr1 1075+76 aks.

(veturit, akseliluvut ja kelloajat Pekka Honkasen havainnoista)

tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 615


« Vastaus #78 : Helmikuu 15, 2023, 19:53:53 »

Tähän vanhaan ketjuun voisi lisätä kuriositeettina pisin tunnettu puuvaunuista koottu juna:
8.11.1965 Helsingistä 00:35 tyhjävaunujuna Hki-Tpe 116 aks (29 vaunua), veturi Hr12 2208. Juna palautti maakuntaan sinne sijoitetut varavaunut (7.11.1965 paluuliikenteen junista).

Kouvolan suunnan varavaunuja palautettiin P72:lla 8.11.1965 klo 8:22 (veturi Hr12 2241+84 aks).

Saman pyhäinpäivän paluuliikenteessä oli myös pitkä höyryvetoinen lisäjuna:
LP 76A (aikataulun mukaan tulo 7.11.1965 klo 23:06, todellisuudessa 8.11.1965 klo 00:20) Tr1 1075+76 aks.

Kiitos mielenkiintoisista havainnoista. Vuoden 1957 Jt ei tosiaan tuntenut erillistä (80 akselin) rajaa matkustajajunille vaan niille periaatteessa päti sama 120 akselin maksimipituus, mitä junille siihen aikaan yleensä ja havainnot tukevat, että näin oli käytännössäkin.

P72:n tuloaika Helsinkiin oli tuolloin klo. 8:25 eli ilmeisesti juna oli vaunumäärästä huolimatta jopa vähän etuajassa. Tosin yöpikajunana P72:n aikataulu oli varsin löysä.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2423


« Vastaus #79 : Helmikuu 15, 2023, 21:17:58 »

Hups. Pieni ajatusvirhe jäi tekstiini. Kouvolan suunnasta tulleet varavaunut palautettiin tietenkin vasta illalla 8.11 (5, 71, 81), mutta mikään niistä ei ollut pidempi kuin saapuva P 72, mikä oli tarkoitukseni sanoa.

Mielenkiintoinen illala saapunut juna oli myös LP 4A (todellinen saapumisaika 24:00) muodostuen Dm4 1619+1621+8 vaunua (oletettavasti puuvaunuja, koska kiitojunarungot olivat ajossa MK-junissa). Varmaan LP 4A on laskettu Tr1-vetoisen P 76A:n edelle Riihimäellä, koska 76A pysähtyi Hyvinkäällä ja Keravalla, mutta 4A ajoi pysähtymättä Riihimäeltä Helsinkiin.
tallennettu
Sivuja: 1 2 3 [4] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: HS: Aatonaattona (23.12.) ajossa "kaikkien aikojen pisin matkustajajuna"  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina