Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Motor Rail "Simplex"; jäljelle jääneet yksilöt  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Arttu Manninen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 20


« : Joulukuu 06, 2016, 14:48:28 »

Yksi kapearaiteisten teollisuusvetureiden klassikko on brittiläinen poikittaismoottorinen "Simplex", jonka ensimmäinen versio, "Bow-Frame Simplex" loi uraa jo ensimmäisen maailmansodan kapearaideradoilla. Suomessakin (uudempia) Simplexejä oli, lähinnä kai tiiliteollisuuden 600-millisillä radoilla, ja muutama niistä palveli kapearaiteisten katkeraan loppuun saakka 1970-luvun puolivälissä.

Olen nyt pohdiskellut että montako yksilöä on Suomessa jäänyt jäljelle, ja aika heikolta näyttää. Jokioisten museon varastoissa on yksi 900-millinen alkuperäisellä moottorilla; Kovjoella yksi 600-millinen ja yksityiskokoelmassa Hämeenkyrössä yksi (ex Kallioistenmaan tiilitehdas, ex Satoturve) ilman moottoria.

Olen yrittänyt jäljittää muita 1970-luvulla tunnettuja yksilöitä, mutta ilmeisesti ovat kaikki romuksi menneet. Eniten harmittaa Meltolan Keräyspisteen "muistomerkki", joka on kaiketi romutettu vuoden 2002 paikkeilla. Virenojan tiilitehtaan 2-3 veturia lienevät menneet romuksi tehtaan palon jälkiraivauksessa, samoin Leppäkosken tiilitehtaan kone(et?). Konnunsuolla oli aikoinaan myös pari.

tallennettu
Robert Sand
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 271


« Vastaus #1 : Joulukuu 06, 2016, 17:08:12 »

Kovjoella myös toisen Simplexin osia. Runko ei ole mutta paljon muuta. Oliko jopa moottori ja vaihdelaatikko myös, en muista. Täytyy tarkistaa kun käyn Kovjoella. Osat tuli toisen Simplexin mukaan Kalajoelta missä olivat olleet käytössä Hiekkasärkillä. Tämä osissa olevan Sumplexin alkuperästä en valitettavasti mitään tiedä.
tallennettu
Arttu Manninen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 20


« Vastaus #2 : Joulukuu 06, 2016, 18:59:37 »

Hauskaa kuulla, Robert, että tuollaiset osat ovat tallessa. Joskus 90-luvulla inventoin hiukan Kalajoen radan tilannetta ja kuulin tuntemattomasta veturista, joka oli jäänyt johonkin autokorjaamoon maksamattomien remonttilaskujen pantiksi. Lienee ehkä ollut sitten MR Simplex? Onko siitä akselistot tallella?
tallennettu
Reino Kalliomäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 463


« Vastaus #3 : Joulukuu 07, 2016, 00:17:50 »

Keräsin pikaisesti kokoon yksinkertaisen listan Simplex-vetureista. Vorgin haulla, ja Resiina-lehdestä.  Siellähän on vanhoja Eljaksen tietoja tiili-, ja turveratojen vetureista. Varmaan hänellä on asiallinen lista tähän verrattuna. Esitänkin lopuksi vielä ”kuulopuheita”, jotka olen korvamerkinnyt lähemmin tutkittavaksi. Vaan tietääkö joku jo?
Rastunsuo          1+1?        (kun ehdin paikalle, kiskoja ja vaunuja oli jäljellä)
Pateniemi            1+1?       (veturia  pyydettäessä pääsin käsitykseen, että oli ollut toinenkin?)
Virenoja               2
Paloheimo            1-4     (ehkä useita eri tehtailla?)
Meltola                 1
Leppäkoski            2       (Rauhaniemi-Sipilä)  (kuvista arvioiden tyyppi 20/28,  uudehko, niittaamaton runko)
Leppäkoski            1       (Leppäkosken tiilitehdas Oy, joen eteläpuolella)
Hämeenkyrö         1
Nykarleby J.            1 +1?
Vain kerran pikaisesti poikkesin Tolkkisissa. Paikallinen muistelija kertoi, että Aug. Eklöfin tehtailla oli aluksi kaksi makaavasylinteristä saksalaista ”ryykirautaa”, sitten kaksi englantilaista tyyliin Ruston/Hibberd, ja lopuksi kaksi Simplexiä. Metalli-Matias taisi romuttaa Veitsiluodon veturit?
Simplexeistä on julkaistu kirja ”A Guide to SIMPLEX narrow gauge locomotives”, kts liite.  Kirjan mukaan englantilaiset ovat säilyttäneet noin 275 Simplexiä.  Valmistusmäärää en uskalla edes arvioida. Varmasti tätä tavattoman yleistä veturityyppiä on tuotu meillekin enemmän kuin arvaakaan. WWI:sen kenttäradoista on monia kirjoja.
Leppäkosken tiilitehdas Oy:n viimeinen ajo oli 3.9.1973 (liitekuva), Virenojalla tehtiin työtä pitempään.  Jäljelle jääneitä on ilmeisesti vain edellisisä vastauksissa mainitut. Pateniemen veturi oli tullessaan ajokuntoinen. Mitä mahtaa kuulua nykyään Hämeenkyröön?


* sapientia-non-vi.jpg (38.21 kilotavua, 608x285 - tarkasteltu 173 kertaa.)

* tyyppikirjo-hakemistossa.jpg (146.36 kilotavua, 498x616 - tarkasteltu 196 kertaa.)

* Leppäkoski030973.jpg (469.36 kilotavua, 1349x1100 - tarkasteltu 307 kertaa.)
tallennettu
Arttu Manninen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 20


« Vastaus #4 : Joulukuu 09, 2016, 11:35:22 »

Kiitos Reino mielenkiintoisesta yhteenvedosta. Romuksi taisivat tosiaan mennä enimmät Simplexit. Olisikohan ollut sieltä Eklöf'iltä se Meltolan veturi? Ei parane ehkä liikaa noita kirjoja hankkia, rupeaa tekemään veturiakin mieli..
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2418


« Vastaus #5 : Joulukuu 09, 2016, 14:46:38 »

Minulla ei ole aavistustakaan mitä voisi olla jäljellä, mutta olleita yksilöitä olivat ainakin:
Aug. Eklöf, Tolkkinen 3 kpl (9318 sittemmin Meltolan romuliikkeellä). Muutoin samat määrät kuin Reinolla (2 kpl Deutz, 2 kpl Planet)
Hyvinkään Tiili Oy 1 kpl (asuinalue "Veikkari" Hyvinkäällä tulee nimistä Veikko Piekkari, tehtaan om/tj)
Kalajoen Rantajuna Oy 1 kpl (9844, oliko toinenkin Simplex?), ent Rastunsuo, sittemmin Kovjoelle.
Leppäkosken Tiilitehdas Oy 1 kpl
Olkkala Oy 2 kpl (molemmat tiilitehtaan käytössä)
Oulu Oy 3 kpl (9775 sittemmin Minkiölle, 12449 ja 12450)
Paloheimo Yhtymä Kolsan tiilitehdas, Jokela 1 kpl (21564)
Paloheimo Yhtymä Santamäen tiilitehdas, Launonen 1 kpl (21558, meni Virenojalle)
Rake Oy Kallioistenmaan tiilitehdas, Jokela 1 kpl (meni Satoturpeelle)
Rauhaniemi-Sipilä Oy, Leppäkoski 2 kpl (toinen ent Sipilä Oy, toinen ent Kolsan tiilitehdas) (9292 ja 21564, näistä jälkimmäinen meni Virenojalle))
Ryttylän Tiilitehdas Oy 2 kpl (toinen oli 9578)
Satoturve Oy, Eura/Eurajoki/Kiukainen alue 1 kpl (ent Rake Kallioistenmaan tiilitehdas)
Sipilän Tiilitehdas Oy 1 kpl (9292)
Soinlahti Oy 1 kpl
VAPO Rastunsuo, Rautalampi 1 kpl (9844), käytettynä hankittu, meni Kalajoelle
Virenojan Tiilitehdas Oy, Orimattila 2 kpl (21558 ja 21564, ent Paloheimo ja Rauhaniemi-Sipilä)

Ei tämäkään lista varmaan ole täydellinen, näitä on niin helppo unohtaa.
tallennettu
Pekka Porkkakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 144


« Vastaus #6 : Joulukuu 11, 2016, 21:30:35 »

Olkkala Oy 2 kpl (molemmat tiilitehtaan käytössä)
Soinlahti Oy 1 kpl

Jukka Sarkki ei mainitse mitään toisesta Olkkalan Simplexistä! Vain oli tieto että veturi tuli Hämeenkylästä.
Soinlahti aloitti vuonna 1950. Lieneekö hankittu vähän käytettynä?

Ei tämäkään lista varmaan ole täydellinen, näitä on niin helppo unohtaa.

Paraisten kalkkitehtaan rata 1946-1953 => Montolan kalkkirata 1954-1962 (4719/1946)   
Konnunsuo–Muukko 1954-196x
tallennettu
Robert Sand
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 271


« Vastaus #7 : Joulukuu 11, 2016, 23:33:39 »

Tarkistin Kovjoen Simplexit. Siellä on siis 9844 joka on käyttökuntoinen ja NJ:n eniten käytetty veturi. Sitten löytyy myös toisen Simplexin osat. Löytyy moottori, jarrujärjestelmä, hiekkalaatikot puskimet ja vähän muita osia. Ei siis lähelläkään kokonaista veturia. Vetruin runko, akselisto ja vaihdelaatikko oli ymmärtääkseni käytössä Kalajoen rantaradalla. Tämä veturi on luultavasti romutettu koska yrityksistäni huolimatta ei ole löydetty Kalajoelta.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2418


« Vastaus #8 : Joulukuu 12, 2016, 15:24:21 »

Kuten Pekka huomasi, niin tietysti unohdin Paraisten Kalkin veturin. Se on siis varma tapaus. Käytössä Paraisilla 1946-1953 ja Loukolammella 1954-1962. Romutettu tai myyty romuksi 1963.

Konnunsuo puuttui tarkoituksella, koska en ole itse siellä nähnyt Simplexiä eikä sellainen esiinny missään listoillani. Niin moni on kuitenkin sijoittanut Simplexin sinne, että se pitänee paikkansa.

Olkkalan radan ja tehtaan lista on mun vanhimpia, peräisin jo 60-luvun puolivälistä, varmaan muistitietona aiemmista vierailuista. Siinä on kolme moottoriveturia, 2 Simplexiä ja yksi O&K. Simplexien kohtalosta minulla ei ole tietoa, mutta O&K oli Porin tien vierellä olleessa veturitallissa yhden höyryveturin kanssa vielä 60/70 lukujen taitteessa.

TUKOn Hämeenkylän tiilitehdas perustettiin 1951 ja jonkun tiililehden silloisen artikkelin mukaan savi tuotiin tehtaalle autoilla. Silloin kun itse pääsin käymään siellä, niin kukaan oppaista ei ollut kuullut mitään saviradasta. Tieto "Hämeenkylän" vetureista on kuitenkin niin laajalle levinnyt, että varmaan siinäkin on jotain perää. Ehkä TUKO hankki veturin/veturit, mutta muutti suunnitelmia ja möi sen/ne pois.

Soinlahdella kävin 9.8.1971. Siellä kerrottiin, että rataa oli ollut n. 800m vuosina 1950-1956. Aluksi oli ollut hevosveto, sitten hankittiin Simplex-veturi. Vuoden 1956 jälkeen savi tuotiin kuorma-autoilla sumppausvarastoon. Sieltä tehtaalle oli n. 100m, jolla välillä toimi vinssiveto. Vaunuja oli 8 kpl à 0,75 m3. Savimaalla oli kauhakaivinkone. Ratasysteemi toimi yhdessä vuorossa ja talvisin se oli "paketissa" purumaton alla.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Motor Rail "Simplex"; jäljelle jääneet yksilöt  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina