Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Korkeita vaunuja Venäjälle  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 836


« : Tammikuu 16, 2017, 10:54:13 »


Saakohan nämä tulla Suomeenkin ?

http://www.railwaygazette.com/news/freight/single-view/view/high-capacity-covered-van-approved.html
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #1 : Tammikuu 16, 2017, 11:08:06 »

https://www.uniwagon.com/en/products/box_cars_for_the_transportation_of_packaged_and_general_cargo/box_car_model_11-6874/

Height from rail top level, maximum, mm 4,770

tallennettu
Olli Keski-Rahkonen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 264


« Vastaus #2 : Tammikuu 16, 2017, 12:10:16 »

Esimerkiksi Simn-vaunun suurin korkeus kiskon harjasta on 5131 mm, joten äkkiseltään luulisi tämän mahtuvan suomalaisellekin rataverkolle.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #3 : Tammikuu 16, 2017, 13:06:59 »

Suomen kuormaulottuma on kyllä saman levyinen ja saman korkuinen kuin Venäjän, mutta katon viiste saa Venäjällä alkaa hieman ylempänä kuin Suomessa. Vaunun sivuilla kerrotaan sen olevan "mahdollisimman iso" ja "kuormaulottuman T-1 mukainen". Eli, kuormaulottuma T-1 lienee aika tasan tuon vaunun mitat: http://www.vashdom.ru/gost/9238-83/ .
Kuvassa katkoviivalla merkittyyn yläosaan liittyen sanotaan: katso kohta 3.8.

Se puolestaan sanoo:
Lainaus
3.8.  По габаритам Т, Тпр и 1-Т с использованием их очертаний по штриховым линиям (- - - - - - -) подвижной состав должен проектироваться и строиться после устранения соответствующих негабаритностей сооружений и устройств (в соответствии с требованиями, устанавливаемыми Инструкцией по применению габаритов приближения строений и подвижного состава) на всей сети железных дорог Союза ССР или на отдельных замкнутых направлениях по разрешению Министерства путей сообщения, а при обращении подвижного состава только на территории промышленных и транспортных предприятий - по разрешению соответствующего министерства или ведомства при согласовании с Министерством путей сообщения возможности и условия его пересылки по путям общей сети от завода-изготовителя до места назначения как негабаритного груза на своих осях.

Ymmärtäisin tämän tarkoittavan, että vaunun käytössä on rataosakohtaisia rajoituksia, jotka on erikseen varmistettava rautatieministeriöltä kutakin vaunutyyppiä kohti.
Päättelisin, että vaunu noudattaa katkoviivoin merkittyä ulottumaa, eli ei mahdu Suomen kuormaulottumaan yläosiensa liian leveiden laitojen takia.
Korkeus, 4770, on kuitenkin vähemmän kuin kuormaulottuman suurin sallittu korkeus, ja valokuvia katselemalla vaikuttaa siltä, että katon kaareutumisen alareuna on ehkä 40 cm matalammalla kuin katon yläosa, eli kaareutuminen alkaisi n. 4350mm korkeudella.
...mikä muuten stemmaa kuormaulottuma T-1:n kaavapiirroksen pisteen A2 kaksi kanssa jetsulleen.
Suomen kuormaulottuman seinän pystysuora osa loppuu 4370 mm korkeudella.

Eli mahtuuhan se, todennäköisesti. Tai jos ei mahdu, kyse on poikkileikkauksen neliösentistä tai muutamasta ja erikoislupa lienee saatavissa. ATU:n läpihän tuo ei kuitenkaan tunge, eli opastimiin jää yhä riittävä väli.

Tuomio: Todennäköisesti mahtuu täysin ja jos ei pieneltä osin mahdukaan, erikoisluvalla saanee silti kulkea.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 865


« Vastaus #4 : Tammikuu 16, 2017, 16:18:21 »

Miten on venäläisten 2-kerrosmatkustajavaunujen kanssa, tullaanko näkemään niitä Suomen liikenteessä vai ottaako kiinni jostain?

http://visual.rzd.ru/photobank/public/ru?STRUCTURE_ID=4&layer_id=5328&refererLayerId=5327&id=49997

t. Rainer





tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #5 : Tammikuu 16, 2017, 17:27:37 »

Miten on venäläisten 2-kerrosmatkustajavaunujen kanssa, tullaanko näkemään niitä Suomen liikenteessä vai ottaako kiinni jostain?

http://visual.rzd.ru/photobank/public/ru?STRUCTURE_ID=4&layer_id=5328&refererLayerId=5327&id=49997

t. Rainer

Suoralta kädeltä voi lähinnä sanoa, että Ed:n yläkerran ikkunat ovat seinän viistossa osassa, Venäjän kaksikerrosvaunujen ikkunat puolestaan suorassa osassa. Silmämääräisesti näyttäisivät kuitenkin olevan karkeasti samalla korkeudella kuin Ed:ssä. Viittaisi siihen, että ehkä venäläisvaunut eivät Suomeen mahtuisi?
http://www.rzd-expo.ru/innovation/stock/passenger_rolling_stock/ mukaan korkeus 5250 mm, leveys (ilman vohveleita, heh) 3150 mm. Jossain mainittiin vaunun käyttävän kuormaulottumaa Тпр, joka sallii Suomen ulottumiin liian korkeat suorat sivuseinät. Leveyttä on hieman vähemmän kuin Тпр:n sallimat 3550 milliä, mutta se ei auta, kun nuo vaunut ovat leveydeltään pitkälti samat kuin Suomen kuormaulottuman sallima. Eli: Ei Suomeen. Kaiketi.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Pekka Porkkakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 144


« Vastaus #6 : Tammikuu 16, 2017, 21:00:38 »

Miten on venäläisten 2-kerrosmatkustajavaunujen kanssa, tullaanko näkemään niitä Suomen liikenteessä vai ottaako kiinni jostain?
Talgon henkilö kehuskeli aikanaan, että Venäjän rautatieviranomaiset olivat hyväksyneet vaunun.
tallennettu
Jarmo Puntanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 138


« Vastaus #7 : Tammikuu 17, 2017, 02:55:05 »

Miten on venäläisten 2-kerrosmatkustajavaunujen kanssa, tullaanko näkemään niitä Suomen liikenteessä vai ottaako kiinni jostain?
Talgon henkilö kehuskeli aikanaan, että Venäjän rautatieviranomaiset olivat hyväksyneet vaunun.

Tuskin Venäjällä kulkeekaan hyväksymättömiä venäläisiä vaunutyyppejä.
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2122


« Vastaus #8 : Tammikuu 17, 2017, 10:02:33 »

Suomen kuormaulottuma on kyllä saman levyinen ja saman korkuinen kuin Venäjän, mutta katon viiste saa Venäjällä alkaa hieman ylempänä kuin Suomessa. Vaunun sivuilla kerrotaan sen olevan "mahdollisimman iso" ja "kuormaulottuman T-1 mukainen". Eli, kuormaulottuma T-1 lienee aika tasan tuon vaunun mitat: http://www.vashdom.ru/gost/9238-83/ .
Kuvassa katkoviivalla merkittyyn yläosaan liittyen sanotaan: katso kohta 3.8.

Se puolestaan sanoo:
Lainaus
3.8.  По габаритам Т, Тпр и 1-Т с использованием их очертаний по штриховым линиям (- - - - - - -) подвижной состав должен проектироваться и строиться после устранения соответствующих негабаритностей сооружений и устройств (в соответствии с требованиями, устанавливаемыми Инструкцией по применению габаритов приближения строений и подвижного состава) на всей сети железных дорог Союза ССР или на отдельных замкнутых направлениях по разрешению Министерства путей сообщения, а при обращении подвижного состава только на территории промышленных и транспортных предприятий - по разрешению соответствующего министерства или ведомства при согласовании с Министерством путей сообщения возможности и условия его пересылки по путям общей сети от завода-изготовителя до места назначения как негабаритного груза на своих осях.

Ymmärtäisin tämän tarkoittavan, että vaunun käytössä on rataosakohtaisia rajoituksia, jotka on erikseen varmistettava rautatieministeriöltä kutakin vaunutyyppiä kohti.
Päättelisin, että vaunu noudattaa katkoviivoin merkittyä ulottumaa, eli ei mahdu Suomen kuormaulottumaan yläosiensa liian leveiden laitojen takia.
Korkeus, 4770, on kuitenkin vähemmän kuin kuormaulottuman suurin sallittu korkeus, ja valokuvia katselemalla vaikuttaa siltä, että katon kaareutumisen alareuna on ehkä 40 cm matalammalla kuin katon yläosa, eli kaareutuminen alkaisi n. 4350mm korkeudella.
...mikä muuten stemmaa kuormaulottuma T-1:n kaavapiirroksen pisteen A2 kaksi kanssa jetsulleen.
Suomen kuormaulottuman seinän pystysuora osa loppuu 4370 mm korkeudella.

Eli mahtuuhan se, todennäköisesti. Tai jos ei mahdu, kyse on poikkileikkauksen neliösentistä tai muutamasta ja erikoislupa lienee saatavissa. ATU:n läpihän tuo ei kuitenkaan tunge, eli opastimiin jää yhä riittävä väli.


Liikenneviraston RATO21 Liikkuva kalusto ( http://www2.liikennevirasto.fi/julkaisut/pdf3/lo_2012-21_rato_21_web.pdf )
kertoo määritelmissään seuraavia:
Kuormanulottumalla (KU) tarkoitetaan tilaa, jonka sisällä avovaunussa olevan kuorman on pysyttävä vaunun ollessa keskiasennossa suoralla tasaisella raiteella. Kuormanulottuma määritellään sellaiseen vaunun mukaan, jonka telikeskiöväli on enintään 17 metriä

Liikkuvan kaluston ulottumalla (LKU) tarkoitetaan tilaa, jonka sisällä liikkuvan kaluston on pysyttävä ollessaan paikallaan keskiasennossa suoralla tasaisella raiteella.

Lisäksi kohdassa 21.2 löytyy seuraavaa: Liikkuvan kaluston staattinen ulottuma FIN1 on määritetty standardin SFS-EN 15273–
2:2010 /5/ liitteessä F, jossa on myös määritelty sekä läntisen ja itäisen yhdysliikenteen
että junalauttaliikenteeseen tarkoitettujen vaunujen ulottumalle asetetut vaatimukset

Ilmeisestikin tätä edeltävä versio: https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiRwteH3MjRAhXLCiwKHbBJBKUQFggdMAE&url=http%3A%2F%2Fwww.trafi.fi%2Ffilebank%2Fa%2F1450265937%2F70c246da027450c3d844c41fac23be9b%2F19278-K-LIMO_1.pdf&usg=AFQjCNGQyG964CiHTwL80RMXL16LFv-dbQ
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #9 : Tammikuu 17, 2017, 12:09:41 »

Miten on venäläisten 2-kerrosmatkustajavaunujen kanssa, tullaanko näkemään niitä Suomen liikenteessä vai ottaako kiinni jostain?
Talgon henkilö kehuskeli aikanaan, että Venäjän rautatieviranomaiset olivat hyväksyneet vaunun.

Tuskin Venäjällä kulkeekaan hyväksymättömiä venäläisiä vaunutyyppejä.

Mulla ei ole tietoa, että Talgo liittyisi Venäjän kaksikerrosvaunuihin.
Sen sijaan Talgo on Ed-vaunujen alkuperäinen suunnittelija, eli voisiko kyseinen kehuskelu olla tarkoittanut, että Ed-vaunuille on preliminäärinen hyväksyntä Venäjän rataverkolle? Eli toisin sanoen: Viranomainen on sanonut, että "kyllä me tuo hyväksytään, jos hyväksyttäväksi joskus tuotte."
Tämä on siis tulkintani väitteestä "Talgon henkilö kehuskeli aikanaan, että Venäjän rautatieviranomaiset olivat hyväksyneet vaunun", eikä perustu mihinkään tätä varsinaisempaan tietoon.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Korkeita vaunuja Venäjälle  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina