06.07.2016 / pusikossa, Hyvinkää asema

06.07.2016 Dr14 vihreänä toiselta puolelta.

Kuvan tiedot
Kuvaaja: Eevert Naskila
Kuvasarja: Vihreä Dr14
Lisätty: 06.07.2016 16:23
Muu tunniste
Sijainti: Asemalla/Ratapihalla
Vuodenajat: Kesä

Kommentit

06.07.2016 17:36 Joni Saarnio: aika makeejuna!
06.07.2016 18:33 Juha Mäkinen: Kuvassa ei näy ensimmäistäkään junaa.
06.07.2016 18:56 : Pakko aina n***** pilkkua... tähän on vorg mennyt.... :/
06.07.2016 19:38 Perttu Karttunen: Hyvät on värit näinpäin, herää vaan kymysys että miksi ei alunperin jo ollut näin päin värimaailma. Tosin ehkä suomessa toimisi kaikkein parhaiten joku muu väri kuin valkoinen tai vihreä, mutta kai tämäsitä vitivalkoista paremmin näky eikä likakaan ihan niin herkästä näy
06.07.2016 20:44 Jukka Nykänen: Valitettavasti vorg on ollut pilalla jo pitkään näiden " Mäkisien" ym. mukuloiden takia. Ei kaikki mukulat tietystikkään, mutta joillain on vaan mennyt yksi Pepsi koneella istuessa liikaa. Sääli sinänsä, kun jotkut vanhat kuvaajat on hienot kuvansa tälläisen suunsoiton takia poistaneet.
(Käyttäjä muokannut 06.07.16 20:51)
06.07.2016 21:11 Eemeli Mäenpää: Nykäsen kanssa samaa mieltä.
07.07.2016 10:32 Juha Mäkinen: Mä en juo pepsiä ja olen kaukana mukulasta. Huomautuksen tarkoitusperänä vain paha särähdys omassa korvassani noin perustermin pahalle väärinkäytölle, vrt. rekka-auto - kuorma-auto, peräkärry - traileri, juna - vaihtotyö - ratatyö.

Työssäni nämä termien eroavaisuudet hyvin merkittävässä asemassa, enkä soisi maallikonkaan noita sekoittelevan. Pahoittelut mielipahasta, jota kommenttini aiheutti, mutta oletin tämän olevan rautatieaiheinen nettisaitti, jolloin terminologian olettaisi olevan parempaa kuin suoli24 sivustolla.
07.07.2016 11:34 Taavi Ahonen: Jos tarkkoja ollaan niin eikös tuo ole juna. Eikös juna ole mikä tahansa yhdistelmä kiskokalustoa, jolle on annettu numero? Muistaakseni on käyty aiemminkin keskustelua tästä. Toki olisi selkeämpää tässä tapauksessa puhua kyllä veturista
07.07.2016 11:50 Tuomas Vartiala: Veturi ei ole linjallakaan juna numeron kanssa. Numero on kulku/junatunnus. Ja tunnuksena on vet eli veturi.
07.07.2016 14:09 Jorma Toivonen: Termiä juna voidaan käsitellä monelta kantilta, muutama esimerkki Kustantaja Laaksosen kustantamasta ”Pienestä Junakirjasta”:



Juna = junalla tarkoitetaan paitsi junaa sanan varsinaisessa merkityksessä, siis veturia siihen kytkettyine vaunuineen, myös yksinäistä veturia, moottorivaunua, kisko- ja rata-autoa sekä moottoriresiinaa.

(Valtionrautatiet: Junaturvallisuussääntö 1951 – otettu käyttöön 1.3.1952 klo 12.00).



Juna on kalusto, joka on asetettu kulkuun junana. Junaan on sovellettava junaliikennettä koskevia määräyksiä.

(Ratahallintokeskus: Junaturvallisuussääntö 5.6.2005).



Juna tarkoittaa kalustoa joka määrätty junaksi ja jonka liikennöinnissä on noudatettava junaliikennettä koskevia määräyksiä.

(Liikenteen turvallisuusvirasto: Määräys TRAFI/18213/03.04.02.02/2010).



Junan määrittely aikojen saatossa on vaihdellut. Puhekielessä juna yleensä tarkoittaa mitä hyvänsä kiskoilla kulkevaa kalustoa.



Jos siis halutaan olla oikein pilkunviilaajia, täytyy huomioida joka kerran ajanjakso, mitä käsitellään ja etsiä sen ajan käsitys junasta. Jopa nykytermi juna on ollut hyvin varhain muodossa ratajuna jne. Myös täytyy tietää sanan käyttäjän tarkoitus – tarkoittaako hän virallista termiä vai haluaako hän käyttää sanaa tavallisen kansalaisen tavoin. Useasti lautamiesjärjen käyttö auttaa välttämään turhaa polemiikkia.



Terv. SKS
07.07.2016 17:31 Pasi Utriainen: Eikös VET tarkoita veturijunaa? "Juna on useammasta tai yhdestä veturista ja/tai vaunusta koostuva liikkuva yksikkö". http://www.resiinalehti.fi/artikkeli/6
07.07.2016 17:44 Teemu Sirkiä: Tieliikennelaista saadaan ehkä väljin määritelmä: "Junalla tarkoitetaan tässä pykälässä jokaista rautatiekiskoilla kulkevaa laitetta." Mutta mikä sitten junan määritelmä pitäisi olla? Yksittäinen veturiko ei voi olla juna, kun taas esim. Dm12 on ihan selkeästi juna? Ei voida siis vaatia, että junassa pitäisi olla esimerkiksi vaunuja. Onko kahden veturin muodostama juna hyväksyttävämpi juna kuin yhden veturin?
07.07.2016 18:15 Aarni Mäkinen: Mitiää puhuko joku minusta?
07.07.2016 18:20 Niko Padatsu: Eiköhän tässä tarkoitettu toista "Mäkistä" Aarni.
07.07.2016 18:49 Jukka Nykänen: Juuri ne Suomi 24- sivut on tarkoitettu tälläiselle kinaamiselle. Tiedän myös rekan ja kuorma-auton, täysperän jne.. eron. Menee vaan vähän pilkunnu..imiseksi ja ohi asian nää Mäkisen kommentit. Onneksi suurin osa vorgilaisista on asiallisia. Niitäkin näkee, että jotkut ei osaa edes kirjoittaa, vaan kirjoittaa ilman välimerkkejä yhteen pötköön. Niistäkin on turha mielestäni nillittää, jos asia tulee selväksi. Meitä on katos erilaisia tiedoiltaan ja taidoiltaan. Mä olen kanssa muuten ollut kuljetusalalla yli 25 vuotta ja mulle on aivan sama millä nimikkeellä kukin kutsuu jotain kulkuneuvoa. Joillekkin se on yksi pätemisen muoto kun luulee olevansa jotenkin viisaampi muita. Ja Aarnista ei ollut kyse. Avauduin kun ärsyttää se, että jotkut on juuri näiden pikkuviisaiden takia häipynyt ja vieneet kuvansakkin pois.
07.07.2016 18:52 Jukka Nykänen: Onnistuneempi väritys maalattuihin deevereihin nähden, jos pakko oli kerran väri muuttaa.
07.07.2016 21:25 Juha Mäkinen: Mä näen nämä erot sääntömaailman näkökulmasta katsottuna. Lienee minullakin oikeus tuoda näkemykseni julki ilman lynkkäystä, eikö?

Toivoisin kuitenkin täällä alan harrastajien parissa, että pidettäisiin oikeista termeistä kiinni, aivan sama sille oikeinkirjoitukselle. Pääasia, että asia tulee ymmärretyksi ilman väärinkäsityksiä ja vääriä tulkintoja vääristä termeistä johtuen. Suoli24:n kirjoittajille sallin ilman jupinoita juna sanan käytön kaikkien kiskoilla liikkuvien yksiköiden kohdalla. :)

Ei lisättävää tähän aiheeseen, kiitos kommenteista.
08.07.2016 20:46 Jukka Nykänen: Ole hyvä vaan. Itse toivoisin, että keskityttäisiin itse harrastukseen ja varsinkin kuviin, ja ei yritettäisi spennailla joillain termeillä. Toki nekin on tärkeitä, mutta tyyli millä ne esitetään muille mukamas jotenkin ammattimaisesti, on typerää. Monet on ollut jo harrastajia 50- luvulta asti ja ei tarvitse opetusta näistä asioista. Mutta jatka vaan samaan tyyliin, ja löydät täältäkin ystäviä, kuten Suomi 24- sivuilta. Ei mullakaan tarvetta lisätä enään aiheeseen mitään. Juna tämä kuitenkin on, eikä esim. auto tai laiva.. Tällaista katselin jo 70- luvun puolivälissä Multisillassa Tampereella kallion päällä.
09.07.2016 11:37 Jape Ruotsalainen: Oleellista on juuri se, miten asiat esitetään. Tarkat termit ovat tärkeitä, mutta tärkeää on myös rento meininki.
(Käyttäjä muokannut 09.07.16 11:38)
09.07.2016 18:40 Jukka Nykänen: Aivan samaa mieltä. Täällä on ammattilaisia ja "ammattilaisia". Lisäksi on harrastajia ja todella pitkän linjan harrastajia , joilla on jopa 50 ja 60- luvun itse otettuja kuvia. Kun sellaisen suututtaa ja se häipyy kuvinensa täältä, niin mielestäni siinä kukaan ei voita mitään.
09.07.2016 23:01 Aarni Mäkinen: No hyvä ettei asia koskenut minua, sillä en tykkää mölistä
10.07.2016 14:23 Kimmo T. Lumirae: Tähän pätee vähän sama kuin kirjoitusvirheisiin: ne ovat tahattomia. Aina voi ystävällisesti korjata että "veturihan tuo on eikä juna, mutta ei se niin tarkkaa ole. Ja veturi voi joskus kulkea junana". Tai sitten antaa asian olla siinä missä kirjoitus- ja eritoten kielioppivirheiden.

Joku voi kirjoittaa varikon kuvasta että "tosta tankataan sitten pensaa tankkiin" ja se voi olla joko aloittelevan harrastajan ensimmäinen havainto veturivarikosta tai se voi olla pitkän linjan harrastajan tai ammattilaisen silmäniskun kera kirjoitettu murjaisu. Pitääkö kirjoittajalle sanoa, että "et sä kans mitään tiedä" vai annetaanko olla?

Ei tämä ole niin tarkkaa.

Myönnän itse kirjoittavani korjauksia, mutta pyrin siihen, että kovat faktat olisivat oikein, ihan jo syystä, että vorgiin viitataan tietolähteenä jo wikipediassakin ja sitä taas käyttää mm. media ja wikipediasta saattavat esim. konekäännöksin ulkomaiset harrastajat kerätä tietoa (niin minä ainakin teen, luen puolalaista tai venäläistä wikipediaa koneella kääntäen ja opiskelen koko ajan lisää diesel- ja sähkövetureiden teknistä historiaa, joka rautatieharrastukseni painopiste on). Ja kun sinne lähtee virheellinen tieto leviämään niin sitä et kyllä korjaa millään. Niinpä korjataan mieluummin täällä, tavallaan tiedon alkulähteillä.

Kirjoita kommentti Sinun täytyy kirjautua sisään, jotta voit kirjoittaa kommentteja!