??.??.1913 / Karkkila (HKR)

??.??.1913 Hyvinkään-Pyhäjärven rautatien radan tarkastusjuna saapuu Högfors'iin.
Rakennustaito: Suomen rakennusmestariliiton ammattilehti N:o 1 1914, s. 4 (26).
Tarkemmin sanoen juna saapuu Högforsin ruukille. Nykytermein: Hyvinkään-Karkkilan rautatien radan tarkastusjuna saapuu Karkkilaan Högforsin tehtaalle.

Veturi on rautatien uusin veturi, n:ro 4. Vrt. http://vaunut.org/kuva/123184 .
Katetun tavaravaunun littera on G. Numerosta ei saa muuta selvää, kuin että se on yksinumeroinen. Sen oli valmistanut Hietalahden laivatelakka.
Matkustajavaunu on Hietalahden Laivatelakan vuonna 1911 valmistama yhdistetty II & III lk vaunu, numeroltaan joko 2 tai 3.

Junan tulosta Karkkilaan ja tehtaalle:
http://www.karkkila.fi/ruukkimuseo/Juna%​20lahdon%20ja%20saapumisen%20paikat.html

Kuvan tiedot
Liikennepaikka: Karkkila (HKR)
Kuvaaja: - (Lisännyt: Kurt Ristniemi)
Lisätty: 15.11.2017 19:36
Muu tunniste
Sekalaiset: Kapearaiteinen
Sijainti: Linjalla
Vuodenajat: Kesä

Kommentit

15.11.2017 19:39 Kurt Ristniemi: Onkos tämä veturi HKR:n nro 4?
15.11.2017 19:57 Eljas Pölhö: HKR 4 valmistui 26.7.1911. Jos kuva on myöhäisempi, veturi voi olla HKR 3 tai 4, muutoin HKR 3.
15.11.2017 20:22 Kurt Ristniemi: Ajoitus on karkea arvaus. Se perustuu artikkelin lauseeseen 'Jo elokuun 25 p:nä [1911] voitiin ensimmäinen juna kulettaa Högforsiin'. Sen perusteella veturi voi siis olla HKR 3 tai 4.
https://digi.kansalliskirjasto.fi/aikaka​usi/binding/965274?page=25
16.11.2017 10:23 Reino Kalliomäki: Nelonen. Kolmosesta puuttuivat uutena keski-ikkunat! Ne ilmestyvät myöhemmin, samoin kuin molempiin katoluukku.
16.11.2017 12:04 Jyrki Längman: Matkustajavaunu on HKR 2
(Käyttäjä muokannut 16.11.17 12:05)
16.11.2017 12:18 Kurt Ristniemi: Kiitokset avuista.
Arvelinkin, että veturien 3 ja 4 välillä hyvin sattoi olla pieniä eroavuuksia. Mutta sitä en osannut arvata, että joku tunnistaa vaunun.
16.11.2017 12:27 Jyrki Längman: Matkustavaunu on helppo tunnistaa sillä se on yhä olemassa. Karkkilan radan liikenteen loppumisen jälkeen kyseinen vaunu seisoi pitkään muistomerkkijunassa Karkkilassa josta se siirrettiin Jokioisille. Jokioisten museorautatiellä vaunu kunnostettiin perusteellisesti, nykyään kyseinen vaunu on liikennekäytössä Jokioisten museorautatiellä. Vaunu kunnostettiin mahdollisimman lähelle tähän samaan asuun kuin tässä kuvassa se on. On todella hienoa nähdä tämä vaunu ammattiliikenteessä tässä kuvassa
(Käyttäjä muokannut 16.11.17 12:29)
16.11.2017 12:36 Marko Laine: Vaunu voi kyllä myös olla HKR 3, sillä kylkinumeroa ei kuvassa näy. Vaunut 2 ja 3 olivat identtiset ja muistaakseni molemmat valmistuivat vuonna 1911.
(Käyttäjä muokannut 16.11.17 13:50)
16.11.2017 23:06 Jussi Tepponen: HB:ssa 27.8.1911 kirjoitetaan, että ensimmäinen juna Karkkilan asemalle olisi mennyt eilen (gårdagen), eli 26.8. 1911. Olisikohan, että 25.8. sinne meni työjuna ja kuvassa ollut "hienompi" juna tuli vasta 26.8?
https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanoma​lehti/binding/1173870?page=6&term=H%C3%B​6gfors

Myös Västra Nyland kirjoittaa 29.08.1911, että "I lördags gick det första tåget..", eli juuri tuona 26.8. 1911:
https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanoma​lehti/binding/1345088?page=1&term=H%C3%B​6gfors
(Käyttäjä muokannut 16.11.17 23:11)
04.01.2018 22:26 Markku Halen: Kuvan juna on saapumassa tehdasalueelle. Kapeat kiskot kirjan mukaan pistoraide tehtaalle valmistui vasta v.1913.
04.01.2018 23:28 Reino Kalliomäki: Markku on huomannut selvän tulkintavirheen. Radan 50v- historiikissä vuodelta 1961 lukee: ”Pääteasema oli sijoitettu kirkonkylän pohjoisreunaan, mistä oli vedetty pistoraide … tehtaan alueelle ”, kupoliuuni (ja tehdas) olivat joen toisella puolella. ”Epäkohta korjattiin 1913 rakentamalla silta …. ja raiteita jatkettiin …” Arvelen tämän olevan jutun taustalla. Yhteys tehtaalle oli toki radan kuningasajatus .
05.01.2018 09:28 Kurt Ristniemi: Ajoitusvirhe on nyt korjattu.
Toki arvelin, että rakennukset ovat tehdaslueelta, mutta seutua tuntemattomana ja karttaa tutkimatta en tiennyt että Pyhäjärven/Karkkilan (Högfors) asema oli ennen Högforsin tehdasaluetta, ei sen jälkeen. Ja sitä varsinkaan en tiennyt, että tehdasalueelle rata vedettiin vasta vuonna 1913.
Mutta vorgissa virheet useimmiten korjataan ajan myötä. Mikä onkin yksi vorgin paremmista puolista.

Minulle Högfors tuo aina mieleen sloganin 'Högfors-amme ilonamme'.

Kirjoita kommentti Sinun täytyy kirjautua sisään, jotta voit kirjoittaa kommentteja!