05.02.2020 / Kemijärvi

05.02.2020 5.2.2020 Kemijärven asemalla. The Brite Sparks-filmiyhtiö Iso-Britanniasta vieraili Kemijärvellä 5.-6.2.2020. Yhtiön kuvaajat Max Surridge ja Ross Young olivat Suomessa kuvaamassa jaksoa Helsinki-Kemijärvi sarjaan "World´s most scenic Railway Journeys" Brittiläinen Channel 5 on tilannut sarjan yhtiöltä. Kuvausryhmä oli ollut Suomessa jo viikon kuvaten eri rataosuuksilla Kuopio mukaan lukien. 5.2. ryhmä ajoi välin Rovaniemi-Kemijärvi. Max oli kuvaamassa veturissa ja Ross haastatteli kemijärveläistä junaharrastajaa matkan aikana päivävaunussa. Teemana oli taannoisen junakapinan merkitys junaliikenteelle ja Kemijärvelle. 6.2. Max ja Ross kuvasivat Kemijärven ja Suomutunturin talvimaisemia ja osallistuivat laavulla lappilaiseen tunnelmointiin, lumikenkäkävelyä unohtamatta. Kahdessa kuvassa nähdään kuinka Max videoi Kemijärven tunnelmia junan saavuttua perille ja kahden kuvaajan runsasta kalustoa aseman pihalla. https://www.channel5.com/show/worlds-mos​t-scenic-railway-journeys/

Kuvan tiedot
Liikennepaikka: Kemijärvi (Liikennepaikan tiedot)
Kuvaaja: Mauri Monto
Kuvasarja: World´s most scenic Railway Journeys
Lisätty: 24.03.2020 10:47
Muu tunniste
Sekalaiset: Tapahtuma
Sijainti: Asemalla/Ratapihalla
Vuodenajat: Talvi

Kommentit

24.03.2020 11:19 Teemu Saukkonen: Ohoh, ihan jalustan kanssa on lähdetty. Lienee siis kunnollinen dokumentti tulossa, eikä sitä nykyajan normaalia "dir. cant. Ilmari Piiparinen aamunkoitteessa"-tyyliä...
24.03.2020 11:48 Mauri Monto: Kyllä, ammattimiehet olivat puuhissaan. Kolmijalkajalustoja oli useampi mukana. Liikkuvaa kuvaa varten oli erillinen "gimbaali", joka poistaa vapaasti liikutettavasta kamerasta kaiken tärinän. Kamera ripustetaan kehikkoon joka sallii vapaan liikkeen. Inertia eli jatkuvuus estää tärinän ja kamera on aina vaakasuorassa ja oikein suunnattu jos gimbaali ja kamera ovat tasapainossa keskenään. Gimbaalia käytetään erityisesti kun kuvaaja seuraa kävelevän henkilön askelia ja kuvaa lähes maan tasalla vietävällä kameralla. Sitä tehtiin tässäkin tapauksessa. Runsas tekniikka tuottaa materiaalia, jossa tuo tekniikka ei näy eikä tunnu:) Sain auttaa poikia kaluston purkamisessa junasta asemalle, tavaraa oli paljon.
Suomen jälkeen yhtiön seuraava kohde oli kuulemma parin viikon päästä Sri Lankassa. Mitenkähän junakuvaukset siellä menivät, aika näyttää. Vanhempia jaksoja löytyy ylempänä olevasta linkistä.
24.03.2020 11:55 Teemu Saukkonen: Kumma kun 2000-luvulla lähes kaikki ohjelmat on tehty niin surkealla tavalla ettei edes 80-luvun kotivideoissa ollut yhtä avutonta kamerankäyttöä (ei tainnut olla zoomiakaan renkattavaksi). Mutta tässä siis osataan. Silloinkin oli tuo vakaaja käytössä kun serkku esiintyi pääosassa, melko pieni firma mutta kallis laite kuulemma oli eivätkä suostuneet myymään sitä...: https://areena.yle.fi/1-1398108
24.03.2020 14:52 Mikko Herpman: Mahtoiko uusi "digiaika" huumata tekojöitä ja perusasiat unohtuivat. Toki ammattiproduktioissa jalusta on aina mukana ja kaivetaan esille. Samaten "Steadicam" -kameravarustushan on jo vanha keksintö.
Tokihan nykyään saa käteviä käsigimbaaleja joihin saa vaikka kännykän, taikka GoPron kiinni ja tulee vakaata kuvaa, olikohan näistä pikkugimbaaleista Maurin kommentoissa kyse?
24.03.2020 19:53 Mauri Monto: Vakaaja oli isompaa kokoa, se kantaa vähän kookkaamman ammattimaisen videokameran.
26.03.2020 22:10 Teemu Lokka: jäänpä odottamaan että tulee ulos joskus.... mulla on jo noita muutama jakso hallussa ...

Kirjoita kommentti Sinun täytyy kirjautua sisään, jotta voit kirjoittaa kommentteja!