30.06.2010 / Riihimäki Arolampi

30.06.2010 Sr1 3037:n koeajo Hyvinkäältä Hämeenlinnaan...

Kuvan tiedot
Kuvaaja: Jorma Toivonen
Kuvasarja: Vihertää
Lisätty: 30.06.2010 15:43
Junatyyppi
VET: 99919
Muu tunniste
Sijainti: Linjalla
Vuodenajat: Kesä

Kommentit

30.06.2010 15:54 [Tunnus poistettu]: No kylläpäs on epäonnistunut design. Väreissä ei vikaa sinänsä, mutta tuo omituinen kuviointi. Amatöörimäisen näköistä.
30.06.2010 16:57 Tuukka Ryyppö: Vaikka muuten pidän vihervalkodesigniä onnistuneena, on tämä kuvan maalaus rumin, jonka tiedän VR:llä ikinä olleen.
30.06.2010 16:58 Tuukka Ryyppö: Vanhasta veturista voi saada modernimmannäköisen maalilla, mutta jos siitä yrittää pakolla tehdä upouuden pelkkää maalia käyttämällä, tulee lopputuloksesta melkoinen hirvitys. Niin kuin kuvasta näkyy..
30.06.2010 17:25 Jukka Virtanen: Tuo on hieno, ei näytä enää punaraitaeristevillapaalilta.
30.06.2010 17:50 : Pyyhälsi ohi Hämeenlinnasta Toijalaan...
30.06.2010 17:57 Pirkko Alanen: Söpö! Ja uppoaa hienosti maisemaan niin kesällä kuin talvellakin.
30.06.2010 18:12 Viljami Jokinen: Sitähän tässä haetaan.. maastoutumista. :D
30.06.2010 18:47 Elias Murto: Hieman samaa ilmettä kuin ensimmäisessä valko-puna-maalauksessa. Mustien ikkunapuitteiden puuttuminen pistää silmään. Muuten ihan ok. Toista vinoraitaakin vähän jää kaipaamaan.
30.06.2010 18:54 Marko Nurmi: Jotenkin ujon ja "tehottaman" näköinen.
30.06.2010 19:28 Harri Junttila: Itse asiassa ei tuo pahalta näytä, sanoisin että kaivattua uudistusta. Mielestäni ehdottomasti kaipaisi tummat ikkunakehykset ja vihteä vr logo keulaan valkoiselle alueelle, tai valkoinen logo tuohon vihreään viivaan keulassa.
30.06.2010 19:43 Timo Salminen: Ilmeisesti ajatus on, että kun lunta on talvisinkin yhä vähemmän, tämä suorastaan pomppaa esiin mustanharmaasta maastosta. Tosin värityksen suunnittelija ei ole tainnut oivaltaa, että tämä logiikka pätee vain Etelä-Suomeen.
30.06.2010 20:21 [Tunnus poistettu]: Etuosa näyttää aika paljaalta veturissa. VR logo sopisi hyvin siihen ja ikkunaan ´´kehykseksi´´ mustaa. Rumempi kuin punaiset värit.
30.06.2010 20:45 Timo Koivulehto: Sivuprofiili on kyllä onnistunt, mutta keula on kyllä turhan alastoman näköinen.
30.06.2010 21:07 Petri Koskela: Ensimmäinen assosiaatio oli että on tarkoitettu tavarajuniin - johtuu varmaankin Fleischmannin luetteloista 60-luvulla opitusta vihreän värin kytköksestä tavarajunavetureihin: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/co​mmons/2/2b/Db-140128-02.jpg
30.06.2010 21:30 Harri Junttila: No suomessahan tunnetusti on aina se, että pitää olla yleisveturi joka soveltuu kaikkeen. olisihan se ihan mahdoton ajatus esimerkiksi hommata raskasta vaikka 6-akselista veturia pelkästään tavaraliikenteeseen... :)
01.07.2010 07:03 Kimmo Säteri: Petri: muistaakseni vihreän värin käyttö saksalaisissa sähkövetureissa liittyi huippunopeuteen. Oliko se niin, että veturit joiden sn oli enintään 140, saivat vihreän yläosan (esim. sarjat 140, 141, 150 ja 151) ja ne veturit, joiden sn oli suurempi kuin 140 saivat sitten sinisen ylöosan (esim. sarjat 110 ja 181.2). Tokihan tavarajunavetureilla on pienempi sn kuin matkustajajunavetureilla, joten sikäli olet oikeassa. 1970-luvun puolivälissä vetureiden väritys sitten uudistettiin muutenkin.
01.07.2010 12:29 : Kuinkahan paljon tasoristeysonnettomuuksien määrä kasvaa näiden vetureiden maalauksien myötä.
(Käyttäjä muokannut 01.07.10 12:29)
01.07.2010 12:50 Tuukka Ryyppö: En usko, että lainkaan.
02.07.2010 09:25 Marko Laine: Ei nykypäivänä enää vetureiden värityksen pitäisi vaikuttaaa tasoristeysonnettomuuksien syntyyn. Tilanne on muuttunut paljon 1980-luvulta, sillä tasoristeyksiä on poistunut tasaiseen tahtiin. Vetureissahan on nykyisin valot päällä myös päivällä, joten jos autoilija ei neä veturinvaloja, niin tuskin näkee vastaantulevien autojenkaan valoja. Joten vaihtoehtoina autonkuljettajille näöntarkastus tai nokkakolari / tasoristeysturma...
02.07.2010 13:46 Niila Heikkilä: Valojen käyttö päivällä vakinaistettiin jo 1970-luvun alussa, joten se turvallisuusaste on ollut voimassa kyllä jo koko 1980-luvun. Uskallan Tuukan ja Markon toteamukseen esittää vastaväitteen että veturin keulan näkyväisyyteen liittyvät riskit suurenevat jos keulassa ei olisi yhtään mitään huomioväriä. Tasoristeysten määrä on vähentynyt, mutta niitä on silti jäljellä yllättävän paljon etenkin pohjoisessa. Vähäliikenteisillä radoilla joissa on paljon vartioimattomia tasoristeyksiä, olisi SA-INT maastoväreihin maalattu Dm12 melko vaarallinen ohjus. Vaikkapa tiettyyn aikaan vuorokaudesta esiintyvä hankala valaistustilanne, jossa aurinko on juuri passelissa kulmassa lähestyvään junaan nähden, niin turvaväri on pienen ohikiitävän hetken ajan ainut näkyvä tekijä. Ehkä juuri se viimeinen oljenkorsi. Lisäksi on syytä muistaa että radalla liikkuu myös muita. Urbaanissa yhteiskunnassa asiattomia radallakävelijöitä, ja radan ylläpitoa suorittavia ratatyömiehiä. Ensinmainittua voidaan rajoittaa aidoilla, mutta jälkimmäinen radallaliikkuminen on pakollista, ellei jopa suotavaa, jotta rataverkko pysyisi kunnossa.
08.07.2010 01:10 [Tunnus poistettu]: Hieno väritys! Hienolta näyttää!
08.07.2010 04:48 Topi Lajunen: Mä rohkenen olla Niilan kanssa eri mieltä. Mikäli tasoristeyksen ylittäjä katsoo tuleeko juna, niin ylittäjä kyllä näkee sen, riippumatta keulan värityksestä. Jos taas ylittäjä ei katso, tuleeko juna... niin keulassa saa olla vaikka neonkeltainen karvakolmio, niin ei se ylittäjä sitä näe, kun ei siihen suuntaan katso.
08.07.2010 10:59 [Tunnus poistettu]: Komppaan Topia tässä. Vai eikö autokouluissa enää opeteta niin kuin 70-luvun alussa, että rautatien tasoristeystä ei saa ylittää ennen kuin on varmistanut, ettei junaa tule. Meille painotettiin, että tarvittaessa on vaikka pysähdyttävä ja noustava autosta varmistamaan ylityksen turvallisuus. Entä kuinka moni arvon lajitovereista muistaa, että auton poppikone on sammutettava tasoristeykseen tultaessa? Ja jos muistaakin, kuinka moni sammuttaa? Joka ainoa junan eteen/kylkeen autolla ajanut on ansainnut oman Darwin Awardinsa. So simple.
09.07.2010 03:27 Tommi P Toivanen: Ei kai poppikonetta nykylainsäädännön mukaan tarvitse tasoristeykseen tultaessa sammuttaa? Ainakin muistelen että laki on jossakin välissä muuttunut siltä osin. Autokoulussa ei kyllä turhan paljoa tasoristeyksistä puhuttu, hyvä jos jossain vähän ohi mennen sivuttiin.
20.01.2015 15:50 Teemu Saukkonen: Automaattisesti tulee katsottua kumpaankin suuntaan ennen ylitystä, jopa tässä vaikka justiinsa kirosin punaisella olevaa opastinta (joka kertoi että ensimmäinen kuvattava ei tule) http://vaunut.org/kuva/98659
Voihan sieltä juna tulla vaikka olisi tolppa punaisena, ei nykytekniikkaan voi täysin luottaa. Ja toiset luottavat näköjään tuuriin (kuvan linkki).

Kirjoita kommentti Sinun täytyy kirjautua sisään, jotta voit kirjoittaa kommentteja!