30.06.2012 / Välillä Kemijärvi–Kelloselkä

30.06.2012 Kaukaa kuuluu lätän kellon kilkatus ja sen jälkeen alkaa kuulua Valmetin röhinä ja sieltä se Lättä saapuu Sallan asemalle.

Kuvan tiedot
Kuvaaja: Toni Lassila
Kuvasarja: Lättähatulla Sallaan/Kelloselkään 30.7.2012
Lisätty: 31.08.2012 16:31
Muu tunniste
Rautatieinfra: Asemarakennus, Merkki
Sekalaiset: Tapahtuma
Sijainti: Linjalla
Vuodenajat: Kesä

Kommentit

31.08.2012 20:18 Mika Hakala: On aika omanlaatuista kuvaa (Lue. omanlaatuista, ennenkuin Salvador Dalinin leimat saa ko. kuva). Tämä on pelkästään hyvä asia, sillä työttömyyttä uhkaa nyt Sokli, melkein viisaita lastauslaituri ja viisaita työttömyys.
31.08.2012 20:21 Toni Lassila: On omasta mielestäni aika p***a laatuinen kuva.
(Käyttäjä muokannut 31.08.12 20:23)
31.08.2012 20:22 Toni Lassila: Tai tämähän on vähänkuin joku maalaus.
31.08.2012 20:34 : Totta tämä näyttää ihan maalaukselta:)
02.09.2012 00:43 Valtteri Paakkari: Millä kameralla tämä otos on kuvattu? Vaikuttaa jopa tärähtäneen tämä kuva.
02.09.2012 07:25 Toni Lassila: Sony DSC-W550.
02.09.2012 13:25 Niila Heikkilä: Kameran asetuksissa näyttäisi olevan päällä resoluutio 640x480 eli pienin mahdollinen. Kannattaa laittaa kameran valikosta päälle paras laatu, niin kuvien nautittavuusaste paranee kovasti. Sitten kun vielä muistaa välttää suurta zoomin käyttöä, Sony DSC-W550 on ihan kelpo pokkari.
(Käyttäjä muokannut 02.09.12 13:28)
02.09.2012 13:34 Toni Lassila: Mistä tiedät että resuluutio on 640x480? Itsekkään en ole sitä huomannut.Olen todella kömplö käyttämään tietokonetta ja kameraa.
02.09.2012 13:51 Jimi Lappalainen: EXIF -tiedoista näkee ;)
02.09.2012 14:17 Kimmo T. Lumirae: OT: Jälkikasvulle hankittiin Sonyn DSC-570 ja se vaikutti kaikin tavoin pätevältä yleiskoneelta, ja pieni kuin mikäkin. Itse päädyin bridgeen eli superzoomiin: Panasonicin Lumix TZ-20:een, sillä pitäisi onnistua melkein kaikki, mihin kameraa voi käyttää. Laatu jää nähtäväksi mutta Leican lasi ja ilmeisen kehittynyt kuvaprosessointi antaa ainakin toivoa hyviä kuvia. (Vastaavilla ominaisuuksilla varustettu järkkäri olisi yksinkertaisesti maksanut mahdottomasti. Rauta kallis, softa halpa).
02.09.2012 14:22 Toni Lassila: Kyllä se järkkäri pitäisi tässä harrastuksessa jalustan kanssa,nyt pokkarilla tulee väkisinkin tärähtäneitä kuvia :(.
02.09.2012 14:23 Topi Pikkarainen: Vastalause! Canonin pokkarilla tulee vallan mainiota jälkeä, jolla suurin osa kuvistani on otettu! Kulkee sopivasti pienessä tilassa ja zoomin ystäville on 56-kertainen zoom.
02.09.2012 14:26 Toni Lassila: Juu, kattelin noita Topin kuvia ja ihan hyvää jälkeä sillä Canonilla syntyy.
02.09.2012 14:32 Valtteri Paakkari: Toni, ei se kamera siihen kuvan tärähtämiseen paljoakaan vaikuta. Tärkeä huomionarvoinen seikka kuvatessa on esimerkiksi suljinaika. Riittävän lyhyt suljinaika pysäyttää vaikkapa liikkuvan junan ja kuva ei välttämättä tärähdäkään.
02.09.2012 15:19 Kimmo T. Lumirae: Toni: kaiva kamerasi käyttöohje, joko paperiversiona tai netistä esiin tai sitten vain alat opiskella valikoita: aseta kameran paras tarkkuus eli resoluutio 4320 x 3240 pikseliä päälle. Tarkista, että SteadyShot-toiminto on päällä.

Aseta automaattinen tarkennusalueen määritys keskipainotukselle. ISO-herkkyys saa olla automaatilla. Kamerassa on peruskuvausvalikossa tai valintakytkimessä jonkinlainen "älykäs automaattitila", pidä se päällä.

Kamerassasi on paljon fiksua automatiikkaa ja näillä asetuksilla se tekee niin hyviä kuvia, kuin olosuhteiden mukaan on tehtävissä. Vielä kun tyydyt siihen 4x optiseen zoomiin, laatu pysyy hyvänä.

Unohda salama; sen teho riittää ehkä kahteen metriin. Pienoismalleja kuvatessa siitä saattaa olla jotain apua, mutta silloinkin pitää tietää, mitä tekee. Hanki pimeäkuvia varten joku pieni (halpa) jalusta, jonka voit asettaa jollekin pinnalle kuvausta varten (jalkakäytävä, kaide, sähkökaapin kansi tms). Aseta tällöin ISO-arvo esim. arvoon 200, ettei kameran automatiikka lähde sooloilemaan jollain ISO 3200:lla, jolloin kuvan kohina lisääntyy huomattavasti.

Seuraavaksi voit opetella käyttämään lyhyitä suljinaikoja junan liikkeen pysäyttämiseen, ja etsiä kamerastasi vastaavat manuaaliasetukset. Ja niin edelleen.

Hyvien junakuvien otto on aina haasteellista, tai ainakin täytyy tietää, mitä tekee ja miten sen tekee. Toivottavasti saat hyviä kuvia ja jatkat kuviesi julkaisemista vorgissa!
02.09.2012 15:25 Toni Lassila: Tämä kuva menee varmasti vaihtoon! Toista yhtä rumaa kuvaa tuskin tältä sivustolta löytää.
02.09.2012 15:56 [Tunnus poistettu]: Topi: Tuo pokkareiden/super-zoom pokkareissa on erinomainen tuo suuri optinen zoomi. Itselläni oli aikasemmin Nikonin super-zoom pokkari jossa oli muistaakseni joku 30x optinen zoom, erinomaista jälkeä silläki tuli. Jos vastaavanlaisen zoomin haluut järkkäriin niin sitten kannattaa lotto voittaa ;)
02.09.2012 16:00 Toni Lassila: Menivät jo aika kauaksi aiheesta nämä kommentit.
02.09.2012 16:21 Kimmo T. Lumirae: Välillä keskustelu rönsyilee mutta jos pysytään edes jossakin asiassa, on se mielestäni ihan OK. Asiattomuudet ovat asia erikseen.
02.09.2012 17:22 Valtteri Paakkari: Sitä paitsi, kyllä kuvauskalusto on melko oleellinen osa vaikkapa rautateiden kuvaamista.
02.09.2012 17:25 Toni Lassila: Niinpä, kyllä kameralla on väliä!
03.09.2012 01:18 Jorma Toivonen: Älä Toni lannistu, Niilankin (sorry Niila) kuvat olivat alkujaan pienehköt http://vaunut.org/kuva/360 , mutta vuosien saatossa hänenkin kuvansa ovat kehittyneet ylivertaisiksi http://vaunut.org/kuva/76892 näille sivustoille (liian hyviä mielestäni). Monen muunkin kuvasato on parantunut huomattavasti ajan kuluessa. Minulla (ei hääviä kuvia) on pää-asia tapahtumista, ei kuvan täydellisyydestä. Mielestäni ei kannata vaihtaa tapahtuman kuvia - minkä julkaisin, se on mielestäni oikein, muiden kommenteista huolimatta (taisi mennä nuo välimerkit taas kertaalleen päin he.....tiä)
03.09.2012 10:42 Kimmo T. Lumirae: Komppaan Jormaa. Kuvan taiteellisuus ja tekninen huipputoteutus voivat olla tavoittelemisen arvoisia, mutta niistä ei tarvitse tulla itsetarkoitus. Juurikin Niila on niin kokenut kuvaaja, jolla on tavattoman hieno taiteellinen silmä, ja sillä yhdistelmällä tulee paljon upeita kuvia. Joukossamme on itse asiassa paljon hyviä ja kokeneita kuvaajia ja onkin ilo silmäillä vorgin tarjontaa: täysosumakuvia on varmasti sadoittain.

Jos kuvaa junia dokumentointimielessä, kuten useimmat meistä, on tärkeintä, että kuvassa on erotettavissa se juna, mitä olet kuvannutkin, ja mielellään ympäristö. Tekninen huippusuoritus ja/tai hieno taiteellinen vaikutelma tulevat siinä sivussa, jos ovat tullakseen. Taitoja voi käyttää sitten maisemakuvaukseen ja luontokuvaukseen ja huomattavan vaikeaan henkilökuvaukseenkin (mielestäni hyvä henkilökuva ei ole sisätiloissa kuvattu puolipimeä räpsy, jossa salaman teho on loppunut kesken tai ulkona kirkkaassa auringonvalossa otettu kuva, jossa jäykästi poseeraava henkilö siristelee silmiään...).

Ja tosiaan, kuten Jorma korosti: kukaan ei ole seppä syntyessään. Kuvaamista oppii kuvaamalla ja omia virheitään tarkastelemalla. Minulla meni kauan sen ymmärtämiseen, että luova henkilö toimii silloin oikein, kun ei peittele menneitä tekemisiään vaan on ylpeä niistä tai niistä alkaneesta kehityksestä; silloin oli tuollainen kausi ja tuollaiset taidot ja nyt on erilainen tapa luoda. Ja luovuutta se on junakuvauskin.

Kirjoita kommentti Sinun täytyy kirjautua sisään, jotta voit kirjoittaa kommentteja!