07.04.2013 / Hajala

07.04.2013 Uusi lumi on vanhan surma? Tässä kuvassa kalusto onkin uutta ja tavanomaista, eli IC2 953 Hki-Tku. Myöhässä 10 min vastaantulleen 960:n Salon lähellä ilmenneiden veturiongelmien vuoksi (lähde VR verkkosivut). 960 kuitenkin sivuutti Hajalan ajoissa, mutta saapui Saloon 7 min myöhässä.

Kuvan tiedot
Liikennepaikka: Hajala (Liikennepaikan tiedot)
Kuvaaja: Jarkko Korhonen
Lisätty: 07.04.2013 15:11
Junatyyppi
IC2: 953
Muu tunniste
Sijainti: Linjalla

Kommentit

07.04.2013 17:39 Mikael Sahervo: Eiköhän vuodenaika ole kevät?
07.04.2013 17:57 Jimi Lappalainen: Kevät tulee sitten kun vuorokauden keskilämpötila on yli 10 astetta. Eikö se niin ollut?
07.04.2013 18:02 Marko Vornanen: Terminen kevät: Vuorokauden keskilämpötila pysyy 0 ja +10 asteen välillä. Kestää keskimäärin 1,5-2 kuukautta.
(Käyttäjä muokannut 07.04.13 18:02)
07.04.2013 18:18 Valtteri Paakkari: Sielläpä on ollut luminen sää!
07.04.2013 18:19 Jarkko Korhonen: Onko joku mennyt tuon muuttamaan talveksi vaikka minä nimenomaan yritin sohia kevät-tunnistetta? Nääs kun vaikka tuo kuinka näyttää talvelta, niin kevättä tämä minun päässäni ainakin on. Ja kevääseen kuuluu nämä ripeät säänvaihtelut. Ps. Lumen alla mitä suurimmalla todennäköisyydellä myös kuva-alalla leskenlehtiä. Kun olisin ehtinyt paikalle edes tuntia aiemmin ja nähnyt paljaan maan...
07.04.2013 18:20 Jarkko Korhonen: Ja just nyt tulee paljon sakeammin lunta, kuin kuvassa.
07.04.2013 18:24 Mikael Sahervo: Kevät on maaliskuu, huhtikuu ja toukokuu.
07.04.2013 19:28 Jorma Rauhala: Jimi: Mainitsemasi keskilämpötila on "kesän" määritelmä, Suomessa.
07.04.2013 19:32 Tuomas Pätäri: Kevät ei kyllä ikinä kestä kolmea kuukautta, kuten Markokin jo kertoi :) Mielestäni tunnisteiden tärkein tarkoitus on palvella kuvahakua mahdollisimman hyvin, jolloin vuodenajaksi olisi parasta valita nimenomaan miltä kuvassa NÄYTTÄÄ. Ja talveltahan tämä näyttää. Onkohan ko. vuodenaika-asian osalta tullut ylläpidolta koskaan mitään täsmällistä ohjeistusta, vaikkei ehkä elämän ja kuoleman kysymys olekaan?-)
07.04.2013 19:36 Mikael Sahervo: Suomessa on neljä vuodenaikaa. Kevät on maalis,huti ja toukokuu. Kesä on kesä,heinä ja elokuu. Syksy on syys,loka ja marraskuu ja talvi on joulu,tammi ja helmikuu.
07.04.2013 19:38 Jimi Lappalainen: Kiitoksia tarkennuksesta.
07.04.2013 19:39 Jimi Lappalainen: Tuostapa piti mainita, tuosta Tuomaan kommentista. Olen samaa mieltä, että kannattaa valita talvi, jos näyttää talviselta.
07.04.2013 19:48 Pasi Utriainen: Mikaelin kanssa samaa mieltä. Tuolla logiikalla olen valinnut kuviini vuodenajat. Mutta kukin taaplaa tyylillään.
07.04.2013 21:15 Jarkko Korhonen: Vuodenajoista ja säästä on mielenkiintoista keskustella. Suomessa sää voi olla niin jyrkästi vaihteleva, että kuvan tilanne ehkä hieman miedompana voisi olla toukokuun lopultakin. Siis maa valkoisena. En mä kyllä silloin talvea laittaisi. Ja korjaan tämän kyllä kevääksi nyt. Viimeiset pari viikkoa ainakin yöpakkasista huolimatta ovat olleet erittäin keväisiä. Ei se mun mielestä talvea tee, korkeintaan takatalven kevään keskelle. Toivottavasti lumet pian sulavat pois ja tulisi lämmin.
07.04.2013 22:22 Mika T. Polamo: Mikaelin ja Pasin ehdotuksen mukaan toimien kyseinen tunniste olisi turha. Kalenteri-informaation saa kuvauspäivästä. Termiset määritelmät ovat varsin mainioita, kun yritetään ennakoida eläinten käyttäytymistä, siis vaikka nokkoperhosen (A. Urticae) tai Suden (Sr 1) hyytymistä.

Tässä taitaa olla talvi. Mutta onko kevät Hajalassa jo? En löytänyt näitä ajantasaisempaa tietoa:
http://yle.fi/uutiset/kevat_koittaa_aika​isintaan_ensi_viikolla/6561551
http://ilmatieteenlaitos.fi/kevattilasto​t

Jos mennään puhtaasti kuvan tunnelman mukaan sekin on mielestäni parempi kuin kalenteritiedon toisto.

Otetaanko kisa? Kuka saa julkaistua ensimmäisenä kolme eri termisenä vuodenaikana otettua kuvaa jotka on otettua samana vuorokautena? (Paikkaa, vaan ei maata, saa vaihtaa)
07.04.2013 23:21 Tuukka Ryyppö: Kas, vorkin kuvahaulla todellakin on mahdollista etsiä esim. kaikki tammi-helmikuussa otetut kuvat vuodesta riippumatta. Silloin tuo vuodenaikatunnista on fiksua varata ihan vaan kuvaamaan sitä, mikä vuodenaika kuvassa näyttäisi olevan. Jos haluan löytää kuvan junasta lumen keskellä, minua ei suuremmin haittaa se, että kuva on otettu huhtikuussa. Siksi minulla ei olisi mitään sitä vastaan, että hakiessani talvikuvia saisin näkyviin myös tämän. Jos joku haluaa katsoa 1.3. ja 31.5. välillä otetut kuvat, se onnistuu kevät-tunnistetta täsmällisemmin tätä kautta: http://vaunut.org/kuvat/?kp=1&kk=3&kp2=3​1&kk2=5 .
07.04.2013 23:49 Olli Keski-Rahkonen: Kyllä, Tuukka, juuri näin. :) Tunnisteiden ideana on juurikin ilmentää sitä mitä kuvassa näkyy: tämä on myös kerrottu kuvanlisäyssivulla. Vaikka kuvan päivämäärä olisi elokuulla, mutta maassa on reilusti lunta, on vuodenaikatunnisteeksi tarkoitus tägätä talvi. Talven ja kevään rajamailla toki määritelmä häilyy, ovathan sulaneet ratapenkat jo selvä kevään merkki. Mikään ei estä tägäämästä kahta vuodenaikaa kuvaan, jos oma tulkinta epäilyttää.
08.04.2013 12:47 Mikael Sahervo: Piti sanoa hutikuu eikä hutikuu. Harmi kun kommentteja ei voi muokata jälkikäteen.
08.04.2013 12:56 Kari Haapakangas: Sanoisin jopa, jotta nyt on h:sta puutetta

Kirjoita kommentti Sinun täytyy kirjautua sisään, jotta voit kirjoittaa kommentteja!