10.06.2009 / Kerava asema

10.06.2009 Aikoinaan Keravalla asuessani Sr2-vetoinen Eil-runkoinen Z-juna, jonka lähtöaika Helsingistä oli klo 16.41, oli aina muutaman minuutin myöhässä Keravalle saapuessaan. Veturivetoisen junan huonon kiihtyvyyden vuoksi Z-junien ruuhka-ajan aikatauluja on sittemmin löysennetty.

Kuvan tiedot
Kuvaaja: Mikko Nyman
Lisätty: 18.05.2014 14:38
Muu tunniste
Sekalaiset: Matkustaja
Sijainti: Asemalla/Ratapihalla
Vuodenajat: Kesä

Kommentit

18.05.2014 14:48 Jukka Martio: Olisi kohteliasta, jos tällaisissa kuvissa mainittaisiin, että kuvatut henkilöt ovat halunneet kuvansa julkaistaviksi. Ellei lupaa ole, henkilöt voi rajata pois tai muuttaa tunnistamattomiksi.
18.05.2014 15:03 Mikko Nyman: Okei. En tiedä vorgin käytäntöä, mutta mielestäni julkisella paikalla kuvaaminen on sallittua ja kuvien julkaiseminen myös. Jos käytäntö vorgissa on eri, croppaan toki kuvaa. Olennaista tässä kuvassa nyt eivät kuitenkaan olleet yksittäiset henkilöt, vaan tuo veturivetoisen Tsetan taannoinen epätäsmällisyys.

Journalistiliiton ohjeissa kerrotaan näin: http://journalistiliitto-fi-bin.directo.​fi/@Bin/9201c798bcad7be2c054f17471567601​/1400414767/application/pdf/857370/SJL-k​uvauskortti.pdf
(Käyttäjä muokannut 18.05.14 15:05)
18.05.2014 15:09 Timo Keski-Petäjä: No ei varmasti tarvitse rajata matkustajia pois julkisella paikalla otetusta kuvasta! Hehän ovat esim. vanhojen kuvien "suola", kun voi katsoa vaikkapa vanhoja pukeutumistapoja ja erilaisia mukana kuljetettuja matkatavaroita. - Onhan kuvatageissakin "junamatkustaminen" ja "matkustaja" mainittu. Kuvausohjeita myös täällä: http://www.journalistiliitto.fi/journali​sti/lehti/2010/06/artikkelit/minullakin_​on_oikeus/missa_saa_ja_missa_ei_saa_kuva​ta/
18.05.2014 15:16 Jarkko Korhonen: Erinomaisen samaa mieltä kahden jälkimmäisen puhujan kanssa.
18.05.2014 15:17 Mikko Nyman: Juuri näin, kuten Timppa sanoi ja asian kiteytti.
18.05.2014 15:30 Jarkko Korhonen: Ja aiheeseen pakatakseni veturivetoiset Eil-junat 225 ja 235 lähtöaika Keravalta Lahteen ja edelleen Kouvolaan nykyisin 16:06 ja 17:06. Mustinkohan oikein, saa korjata. Normaali Z Sm4-kalustolla lähtee aina XX:03 Lahteen.
18.05.2014 15:34 Tommi Koskinen: Näyttää olevan CEmt siirrossa.
18.05.2014 15:39 Jarkko Korhonen: Ka, niin onkin CEmt ja joku Ein tms plootu.
18.05.2014 15:57 Mikko Nyman: Niinpä tosiaan onkin CEmt tuossa rungossa. Mitä CEmt teki kouvolassa vuonna 2009?
18.05.2014 15:59 Martin Hillebard: Olen käytellyt kameraa sekä työssä, että omaan arkistoon tallentamisessa 1960 -luvulta lähtien. Kuvatessani olen usein nimenomaa PYRKINYT siihen, että kuvissa näkyisi ihmisiä juuri senhetken arkielon tilanteissa. Rautatieasemalla junaan nousemassa matkalaukkuineen; lasta laiturilla vilkuttamassa ohi porhaltavan pikajunan veturinkuljettajalle.
Parhaat näkemäni lehtikuvat "kolleegojeni" näppäilemät ovat juuri näitä. Hopeakalvolle tallentui hetki juuri sen ajan elämän virran juoksusta. Minulla oli kerran virkatoveri, joka oli erikoistunut kuvaamaan suomalaista teollisuutta, toimeksiannosta. Hän ei KOSKAAN kuvannut jotakin paperikonetta tehtaan salissa sellaisenaan, vaan sen ympärillä piti hyöriä duunareita konetta hoitamassa.
Mitä juridiseen puoleen tulee, niin Suomessa on perustuslaissa määritelty ilmaisu- ja julkaisuvapaus. Monilla kansalaisilla vaikuttaa olevan käsitys jonkinlaisen itsesensuurin vaatimuksesta, mutta sellaisille ajatuksille pitää mielestäni ehdottomasti panna piste ja loppu.
Niin, tämä kuva herättää minussa mielteen:
"Iltapäiväjuna on juuri saapunut asemalle. Työstä väsyneet ihmiset kiiruhtavat koteihinsa. Huomenna odottaa uusi työpäivä."
Keksiikö joku toinen vieläkin sattuvamman kuvatekstin??
(Käyttäjä muokannut 18.05.14 16:06)
18.05.2014 16:06 Riku Outinen: Rungossa Ein 23210 + CEmt 24072. Olivat menossa 11.6.2009 kulkeneeseen Vuohijärvi-Niinisalo-junaan.

Havaintoa käsitelty täällä: http://vaunut.org/keskustelut/index.php/​topic,606.0.html
Video tuosta Vhj-Nns-junasta löytyy täältä: http://youtu.be/1RrF4ORV1rI
18.05.2014 16:14 Kimmo T. Lumirae: Mikko on oikeassa, ja tämä ei ole mielipidekysymys. Lakien ja asetusten mukaan henkilön kuvaaminen julkisella paikalla on pääsääntöisesti sallittua. Yksityisalueella, esim. kodissa tai tontilla asiasta voi päättää kiinteistön omistaja. Rajaa siirtävät esim. ostoskeskukset, jotka ovat toki yksityisomistuksessa siinä missä asemalaiturillekin on määritelty omistaja, mutta nämä paikat ovat yleisölle avoimina ja näin yleisiä paikkoja.
18.05.2014 16:34 Jukka Martio: Minunkin mielestäni ihmiset ovat tärkeä osa monia rautatiekuvia, mutta silti ei saisi kohteliaisuutta unohtaa. Suomessa ei ole julkisella paikalla otettujen henkilökuvien julkaisu kiellettyä poiketen monista muista maista. Silti monet lehdet ja esim. paljon kuvaava Google noudattavat Suomessakin tarkkaa häveliäisyyttä ja jopa autojen rekisterinumerot peitetään. Vaunut-org -sivut voisivat ottaa näistä esimerkkiä, muta tietysti suhteellisuuden tajun säilyttäen. Martin Hillebrand kuvaa terveitä periaatteita.

Minulle kuitenkin kuvatekstiksi sopisi Martinin ehdotusta peremmin: "Asemalle saapuneesta junasta poistuneet ihmiset katsovat harmissaan miestä, joka ärsyttävästi kuvaa heidän väsyneitä kasvojaan."

Mikko Nyman referoi Journalistiliiton ohjetta, mutta kannattaa korostaa, että siinä puhutaan lähinnä kuvaamisesta ei kuvien julkaisemisesta. Ohjeessa sanotaan selvästi, että kuvan julkaiseminen on eri asia kuin kuvaaminen.
18.05.2014 17:46 Kimmo T. Lumirae: En näe minkäänlaista tarvetta harjoittaa sensuuria tässäkään asiassa. Vorgilla on tärkeä merkitys niin nykyaikaa kuin menneitäkin aikoja kuvaavien kuvien jakamisessa tälle ja tuleville polville enkä todellakaan haluaisi jättää seuraavalle rautatieharrastuspolvelle sitä, että kun heidän lapsensa katsovat vorgin sutattuja kuvia tulevaisuudessa, he kysyvät että "isi, koska ihmisille alkoi kasvaa naama?"

Piirteiden suttaaminen myös tuhoaa jälkipolvilta tärkeän osan aikamme kuvasta. Kuva, jossa on ihmisiä, joiden kasvot on himmennetty, ei ole aito kuva.

Täten lupaan omalta kohdaltani, että jos otan asemalaiturilla kuvan, en myöskään ala kysymään jokaiselta henkilöltä, että saanko julkaista tämän kuvan vaunut.orgissa. Sanokaa tylyksi, jos haluatte.
18.05.2014 18:08 Jukka Martio: Sensuurista puhuvien kohdalla tuntuu joskus siltä, että omat periaatteet ovat tärkeämpiä kuin kohteliaisuus ja hyvät käytöstavat.
18.05.2014 18:28 Mikko Nyman: Ei minua ainakaan haittaa, jos minusta julkisella paikalla otettu kuva jossain joskus julkaistaan. Kääntäen niin, että jos minua ahdistaisi mahdollinen kuvieni julkaisu vaikkapa rautatieasemalla, pärjäisin huomattavasti helpommin pysymällä kotona.
18.05.2014 18:36 Kari Suominen: Hyvät käytöstavat ja kohteliaisuus eivät sentään velvoita SRHS:n sivuston toimivan minkään yrityksen imagon vartijana töhrykuvat kieltämällä. Yhtälailla kuvissa esiintyvien henkilöiden muuttaminen kasvottomiksi kuulostaisi vaaralliselta SRHS:n omaa imagoa ajatellen. Muunnellun ja peitellyn totuuden esittäminen söisi katu-uskottavuutta seuralta, joka ilmoittaa tavoitteenaan olevan rautateihin liittyvän asiatiedon kerääminen ja tallentaminen sekä pyrkimyksenään edistää rautatiehistorian tutkimista. Tätä taustaa vasten pidänkin outona näitä ajoittain jäsenistön keskuudesta esitettyjä ilmaisuja toimia "hienovaraisemmin" joitakin aihealueita käsiteltäessä. Ilman vapaasti toimivaa mediaa ei ole demokratialle välttämätöntä julkista keskustelua.
18.05.2014 18:57 Pertti Bruun: http://journalistiliitto-fi-bin.directo.​fi/@Bin/b706a0e2364ae70370999e5e523de2cb​/1400428742/application/pdf/857370/SJL-k​uvauskortti.pdf

Näin se vaan menee.

Julkaistakkin saa kunhan kuva ei loukkaa/halvenna henkilöä.
(Käyttäjä muokannut 18.05.14 19:01)
18.05.2014 19:10 Mikko Nyman: Minkäänlainen sensuuri ei kuulu länsimaisen sananvapauden perusperiaatteisiin. On syytä toki muistaa yksityisyyden suojan kunnioittaminen, mikä tarkoittaa sitä, ettei ihmisten kuvia tai tekemisiä yksityisoloissa julkaista missään. Sen sijaan sillä, että julkaistaan yleisellä paikalla otettu kuva, ei ole yksityisyyden suojan piirissä. On tärkeää ymmärtää näiden asioiden ero.

Kannattaa perehtyä vaikkapa STT:n Tyylikirjaan tai Journalistin ohjeisiin, joihin linkit alla:
http://www.stt.fi/content/tyylikirja
http://www.journalistiliitto.fi/pelisaan​not/journalistinohjeet/

Toimittajana olen näihin asioihin joutunut melko tarkasti paneutumaan.
18.05.2014 20:02 Heikki Kannosto: Tulee vastustamatta mieleen muuan lastenkasvatusohjelma jota vilkuilin jotain muuta odotellessani. Alastomien pikku riiviöiden jalkovälissä oli opaalilasiympyrät ja kiroilevien pikku riiviöiden kirosanat oli peitetty piipityksellä - kumpikin on totutusti anglosaksisessa ilmapiirissä ns. poliittisesti korrektia. Tässä oli menty kuitenkin vielä pitemmälle ja kiroilevien pikku riiviöiden suutkin oli peitetty opaalilasilla. Pelättiinkö huuliltalukutaitoisten oppivan tuhmia sanoja? Tällaista tapahtuu kulttuurissa jossa kaiken pitää olla hajutonta ja mautonta, mutta me emme onneksi (vielä) ole yhtä pitkällä. Tällä ilmoitan olevani samaa mieltä Kimmo T:n kanssa.
18.05.2014 22:29 Ari Palin: Oma kokemukseni tästä Sr2-vedolla ajettavasta klo 16.41 lähtevästä H 235:stä on se, että vaikka se monesti oli myöhässä Keravalla, niin usein se myös saapui sinne klo 17.03 tai 17.04. Näin ollen hidas kiihtyvyys ei ollut pääsyy myöhästelyille. Yleisemmäksi syyksi veikkaisin Helsingistä klo 16.36 lähtevää Sr1-vetoista H 227:ää ja sen myöhästelyä.
19.05.2014 13:15 Martin Hillebard: Tuttavapiirissäni on ollut sellaisia, jotka ovat kokeneet natsi-Saksan kauhut, sekä on sellaisia - omaa ikäpolveani - Neuvostoliiton sortovallan alla eläneitä. Nämä kuullostavat luonnollisesti äärimmäisyys-esimerkeiltä, mutta täytyy muistaa että myös demokraattisessa yhteiskunnassamme on kosolti fiskaaleita, jotka mielellään näkisivät eri vapauksia nykyisestään rajoitettavan. Sensuurin hyväksyminen on vähän niinkuin se piru: Kun sille antaa pikkusormen niin se vie kohta kaiken muunkin. Katsokaapa vain mihin Venäjä on parhaillaan menossa.
Katselin eilen Google street wiewistä joitakin kuvia joissa näkyi myös rautatiekalustoa. Huomioni kiintyi siihen, että maanteitten TAVALLISET TIENVIITAT = suunta Naantali, Pori jne. oli sutattu. Mtäs tämä nyt sitten on olevinaan?
19.05.2014 13:28 Jouni Hytönen: Eikös Suomen kuvissa ole myös autojen rekisterikilvet sumennettu? Aina välillä näkee automaattisumennuksen sumentaneen jotain muutakin.
19.05.2014 21:52 Jyrki Talvi: Olen Kimmon ja Mikon kanssa samaa, mieltä että ihmiset ovat. osa kokonaisuutta ja rautatieasemat ovat julkisia, paikkoja.
30.05.2014 10:31 Sakari Kestinen: Kuva ei ole mielestäni riittävän tarkka, jotta siitä voisi todeta ihmisten mulkkaavan juuri Nynnyä kuvauspuuhissa. Voi olla, että heitä vituttaa esimerkiksi paksujen takkien käyttö kesällä tai Kerava.

Kirjoita kommentti Sinun täytyy kirjautua sisään, jotta voit kirjoittaa kommentteja!