Reijo Kankkunen: Aikataulut vaihtuvat

Viimeiset junat!

kuva
Välillä Toivala–Siilinjärvi

Rata oli katkaistu että saatiin alikulkutunneli nostettua paikoillen,Hitsaumiesten pitää jossakin vaiheessa käydä kiskot hitsaamaassa kiinni.
Ei kommentteja
19.06.2016 Reijo Kankkunen
kuva
Välillä Toivala–Siilinjärvi

Kortepolulle tasoristeykseen oli viikonloppuna tehty kevyen liikenteen alikulkutunneli.
6 kommenttia
19.06.2016 Reijo Kankkunen
kuva
Kuopio asema

Sinne meni viimeisen kerran Ic-​77 veturina oli Sr-​2 3222,Yöllä juna tulee Pieksämäelle Mv junana.
Ei kommentteja
19.06.2016 Reijo Kankkunen
kuva
Kuopio asema

Ic-​77 tuli tällä kertaa vielä Ic-​rungolla.aamulla junasta tulee Pendolino.
Ei kommentteja
19.06.2016 Reijo Kankkunen
kuva
Kuopio asema

Vielä näytössä luki Ic-​77, huomenna lukeekin S 69 junasta tulee Pendolino.Mitenkähän Vr saa sopimaan Ic-​ junan matkustajat...
Ei kommentteja
19.06.2016 Reijo Kankkunen
kuva
Kuopio asema

Possujuna P 710 Oulusta saapui raiteelle 2 kahdella vaunulla, huomisesta alkaen junasta tulee Ic juna jossa on myös ravintolavaunu mukana.
Ei kommentteja
19.06.2016 Reijo Kankkunen
kuva
Kuopio asema

Millioiaka seuraavan kerran nähdään asemalla 3 junaa yhtäaikaa?Vasemalla S 75, Ic-​917 ja S 89
Ei kommentteja
19.06.2016 Reijo Kankkunen
kuva
Kuopio asema

Ei tule enää huomenna Ic-​917 Turusta-​Kuopioon 40 min seisomaan.Huomenna juna tulee S 67 ja menee Ouluun.
Ei kommentteja
19.06.2016 Reijo Kankkunen
kuva
Kuopio asema

Ic-​78 Kajaainista-​Helsinkiin on ottamassa matkustajia Kuopiosta.Viimeisen kerran numerolla Ic-​ 78,huomisesta lähtien...
Ei kommentteja
19.06.2016 Reijo Kankkunen
kuva
Kuopio asema

Ic-​715 oli tänään viimeisen kerran ajossa Ouluun.J`HUomenna pitäsi menna Helsingiistä lähtevä juna Ouluun.
Ei kommentteja
19.06.2016 Reijo Kankkunen

Hakuehdoilla löytyi 10 kuvaa

Kommentit

19.06.2016 21:58 Panu Saarikuru: Onko sillä Kankkusella vikaa näppäimistössä vai silmissä?
19.06.2016 22:59 [Tunnus poistettu]: Annetaas nyt Reijon olla..
20.06.2016 07:17 Lari Nylund: Erittäin hyvä kommentti Jannelta. Reijo on mitä mahtavin persoona, jota ilman Kuopion asema olisi erilainen. Monta mukavaa juttua vaihdettu asemalaiturilla ja niin ovat vaihtaneet muutkin konduktöörit. Mitä olisi kyseinen asema ilman "Kuopijjjon asemapiällikköä", jonka tittelin kyllä voi hyvällä omallatunnolla luovuttaa Reijolle. Mukavaa kesää Reijolle!
(Käyttäjä muokannut 20.06.16 07:17)
20.06.2016 10:12 : Ei se siihen liity, vaikka olisikin mukava persoona, mutta kyllä niitä kirjoitusvirheitä(siis suuria) on melkein joka lauseessa, joten ei ihme että joku siitä kyselee.
20.06.2016 12:00 Teemu Tuomisto: Mutta täytyy muistaa se, että ollaan kaikki periaatteessa yhtä suurta perhettä, eikä 'perheenjäseniä' haukuta. Lipsahduksia sattuu välillä jokaiselle, joten ei takerruta pikkuasioihin aina niin tarkkaan.
20.06.2016 12:33 Lari Nylund: Mitä niistä kyselemään. Heittäköön ensimmäisen kiven järveen, joka on täydellinen ja virheetön... Ymmärrän toisaalta, että kirjoitusvirheet saattavat häiritä, mutta ainakin itse katson näitä kuvapäivityksiä Reijolta Kuopiosta pysyäkseni kärryillä mitä siellä suunnilla tapahtuu.
20.06.2016 12:44 Miro Salo: Hyvin olen aina ymmärtänyt mitä Reijo kuvateksteissään kertoo, vaikka kirjoitusvirheitä onkin. 5 - 10% väestöstä on jonkinasteinen dysleksia, eivätkä he itse sille voi mitään. Ällin puutteesta tai huolimattomuudesta ei siis välttämättä ole kyse. Mun mielestä halpamaista, suorastaan munatonta touhua pilkata harrastajatoveria moisen takia. Että kiitos vaan Panu kontribuutiostasi harrastuksen eteen...
20.06.2016 18:09 Tero Korkeakoski: Ja onhan tilanne parantunut huomattavasti siitä mitä alkuun oli. Ensimmäisten kuvien teksteissä oli niin paljon kirjoitusvirheitä että asiasta ei saanut selvää. Nyt on enää jonkin verran asiavirheitä.
20.06.2016 19:58 Pasi Utriainen: Useita vuosikymmeniä käytössä olleet Savon radan junanumerot 71, 74, 77 ja 78 hävisivät aikataulujen vaihtuessa. :(
Mutta uutta kuvattavaa tuli Pendolinojen myötä. :)
(Käyttäjä muokannut 20.06.16 20:01)
20.06.2016 21:50 Panu Saarikuru: Pahoittelen kovasti pilkunnussijamaista suhtautumistani Reijo Kankkusen teksteihin. En vaan yksinkertaisesti tiennyt, että kirjoitusvirheet ovat osa Reijo Kankkusen persoonaa, koska en kuulu "harrastajasisäpiiriin". Itseltäni en moista tekstiä ikinä hyväksyisi, vaan kävisin virheen huomattuani pikimmiten sen korjaamassa.
21.06.2016 20:12 Mikko Nyman: Luettuani yllä olevia kommentteja ja mietittyäni asiaa moneltakin eri kantilta, komppaan kyllä Saarikurun Panua. Toisaalta ymmärrän myös Miro Salon kommenttia 20.6.2016 klo 12.44, mutta sitä en ymmärrä, että miksei (tässä tapauksessa) Reijo korjaa ilmiselviä kirjoitusvirheitä, joista on huomautettu niin tässä kuin lukuisissa muissakin yhteyksissä? Täydellistä suomen kielen hallintaa ei voi keneltäkään edellyttää, mutta tässä tapauksessa oikeinkirjoituksen yritys ei ole rangaistavaa.

Kuten Pyrykin tuolla edellä mainitsee, Reijon mukavalla persoonalla ei ole mitään tekemistä oikeinkirjoituksen kanssa: erinomainen tai ala-arvoinen suomen kielen taito, oli se sitten kirjallista tai suullista ulosantia, ei tee kenestäkään sen parempaa tai huonompaa ihmistä. Sen sijaan jokainen meistä voi ainakin yrittää tsempata oikeinkirjoituksessaan.

Mitä yllä olevaan Panun ensimmäiseen kommenttiin 19.6.2016 tulee, en löydä siitä mitään (Reijon) kiusaamiseen, haukkumiseen tai dissaamiseen liittyvää pontta. Kuten hyvin usein kaikenlaisissa internet-keskusteluissa, tässäkin luotiin ongelma, jota oikeasti ei ole edes olemassa. Toisaalta suomalaisissa erityisolosuhteissa sellaista asiaa ei ole keksittykään, josta ei saataisi ongelmaa aikaiseksi... :-)

Tähän loppuun vielä hieman pohdintaa aiheen ympäriltä: kun rautatieharrastus kerran on sellainen marginaaliharrastus kuin on, taitavat vastaavasti hermoilu- ja hermostumismarginaalit olla sitäkin pienempiä. Jossain tuolla internetin pohjoisella pallonpuoliskolla eräs rautatieharrastaja hermostui taannoin siitä, kun kukaan harrastajakollega ei ollut erikseen tykännyt hänen kuvastaan ja siitä jos mistä vasta hermoilu alkoikin. Tosin se hermoilu taisi jäädä enemmänkin monologiksi.
24.06.2016 14:33 Juha Liimatta: Kyllä tosiasiat voi myöntää. Ko. "ihmereijon" teksti ei vaikuta äidinkieleltään suomenkielisen kirjoitukselta. Kuvat on hienoja mutta kirjoitus kuin apukoulusta. Ei siitä mihinkään pääse.
24.06.2016 19:55 Eero Karttunen: Käsittääkseni tämä on nimenomaan kuvaosasto. Reijon kuvat ovat mielestäni suurelta osin erittäin hienoja ja katselen niitä mielelläni. Toki Reijon tekstissä on kirjoitusvirheitä, mutta tämä ei olekaan mikään kaunokirjallisuusosasto tai suomenkielen opetusosasto. Eräillä yhdistyksen jäsenillä näyttää olevan nimenomainen tarkoitus loukata Reijoa suhteellisen joutavan asian johdosta. Jos teksti häiritsee näitä pilkunnussijoita, niin teksiä ei kenenkään ole pakko edes lukea. Mahtavatko nämä arvostelijat olla itse kaikin tavoin virheettömiä?

Keskustelussa on jo viitattu mahdolliseen dysleksiaan. mutta se ei näytä pidättelevän arvostelijoita. Itse ollessani ansiotyössä jouduin kirjoittamaan tekstiä, jonka virkatekstinä oletettiin olevan täysin virheetöntä. Vaikka kuinka yritin tarkastaa tekstiä, niin sittenkin tekstistäni puuttui kirjaimia tai kirjoitin muuten väärin, enkä tosiaan yrityksistäni huolimatta pystynyt kirjoittamaan virheetöntä tekstiä. Kollegoiden jatkuvaan narinaan kyllästyneenä kerroin ohimennen ongelmasta työterveyslääkärille, joka kiinnostui asiasta ja pani minut testeihin. Lopputuloksena oli, että minulla todettiin pahanlaatuinen lukihäiriö. Sain lääkäriltä todistuksen, että en kerta kaikkiaan pysty kirjoittamaan virheetöntä tekstiä. Tätä todistusta sitten näyttelin tekstistäni naljaileville ja minun työpaikassani naljailu loppui siihen. Asiaan tuli sittemmin suuri parannus, kun tekniikka edistyi ja sain työkoneeseeni kunnollisen järjestelmän, joka poimi tekstistä selkeät kirjoitusvirheet. Kaikilla kuten minulla, ei siis kerta kaikkiaan ole kykyä kirjottaa virheetöntä tekstiä.
27.06.2016 13:32 Jouni Halinen: Kyllähän kaikille on aivan selvää että Reijon teksti sisältää paljon virheitä, mutta ei sitä täällä tarvitse kokoajan toitottaa. Teksti on kuitenkin ihan jouhevaa, vain sanoissa on kirjoitusvirheitä.

Itselläkin on ollut samoja ongelmia, sen takia kirjoitan vähänkin pidemmät ”jorinat” Vöödillä, ja siellä sitten suoritan ”kieliasun tarkistuksen” ja tämän jälkeen teksti on suhtkoht kelvollista.

Tässä voisi olla sullekkin Reijo oiva ratkaisu. Onko sulla ko. ohjelma? Sitten on olemassa ilmainen tosi simppeli Wordpad ohjelma, mutta minä en löytänyt siitä versiota jossa olisi kieliasun tarkistusta, onko sellaista olemassa?, onko muita vastaavia ilmaisia ohjelmia?.

En tiedä miten muilla on, mutta mulle tuli uuden koneen mukana (Windows 10) tekstin tarkistus vorgkiin (alleviivaa virheelliset sanat punaisella)?. Vai onko ylläpito lisännyt ko. ominaisuuden?

Reijo ”tykittää” myös aikalailla kuvia Kuopiosta, niiden arvo kuitenkin kasvaa aivan varmasti vuosien mittaan. Suurin ilo näistä kuvista (nyt) on varmaan heille jotka ovat hyvinkin kiinnostuneita eri veturi/vaunu yksilöiden ”liiteroista/lätteröistä”, sairaan pitkistä numerosarjoista, junanumeroista, aikatauluista ym. muusta, joista osa täällä olevasta porukasta ei ole pätkääkään kiinnostunut (mm. minä).

Luin aikanaan jostain kommentista jonkin harrastajan pohdiskelua näistä ”liikakuvista” hän pähkäili, että liikaa kuvia on mm. Kouvola-Hamina suunnalta. Kyseessä on siis pääosin Muurisen Tapsan kuvat, jos joku on vielä samaa mieltä, niin nostaa käden ylös.

Kieliasun tarkistus ei hyväksynyt sanoja jorinat, pähkäili, mulle, sulla, sullekkin ja suhtkoht. Ainakin minusta ne ovat ihan kelvollisia sanoja?. TL varmaan tietäisi, mutta hän poistui jostain syystä keskuudestamme helmikuussa 2015, myös kiskoarkea on ”telakalla”? Ei kai kyse ole mistään vakavammasta?
27.06.2016 13:51 Riku Outinen: Reijo kuvaa sitä josta minä, ja toivoakseni jotkut muutkin ovat kiinnostuneita - rautateiden arkisesta tavaraliikenteestä. Liikaa kuvia ei voi olla koskaan.
27.06.2016 13:58 Jouni Ijäs: Joo itsekin kirjoitan vähänkin virallisemmat tekstit wordin suomenkielisellä versiolla ja sen jälkeen copypastetan ne. Aikoinaan inssityössä ei sellaista sivua ollut, jossa punakynä ei olisi käynyt ja sempä takia arvosana laski kolmosesta kakkoseen.
27.06.2016 23:19 Uwe Geuder: Voikko on ilmainen oikolukuohjelma, itse käytän sitä Libreofficen kanssa, mutta sen saa ilmeisesti myös Firefox-selaimelle http://voikko.puimula.org/ports.html (Paitsi ilmaisia, myös kaikki mainitut ovat vapaita, jos joku tietää, mitä se tarkoittaa,)
28.06.2016 06:57 Kari Haapakangas: Nykyään saa kyllä itse kukin olla tarkkana kirjoittamisensa kanssa, kiitos helpottavan nykytekniikan. Droidi-padi tuntuu useinkin tietävän minua paremmin mitä aioin kirjoittaa, ja tästä avusta johtuen lopputulos saattaa olla... hämmentävä.

Ehkä pitäisi kytkeä yli-innokas ennakoiva pois?
28.06.2016 16:53 Heikki Kannosto: Kokeilin aikoinaan WordPerfectin oikolukumoduulia ja sen ja WordStar 2000:n suomenkielisiä tavutusmoduuleja ja tulin siihen tulokseen että silmä- ja käsipelillä saadaan parempi tulos.
28.06.2016 17:15 Hannu Peltola: Heikki, WordPerfectiä huomattavasti paremman tuloksen ja nopeammin sai aikaan myös käsin kirjoittamalla! Se oli kyllä niin ihmeellinen tekstieditori, ettei ole sitten kultaisen 1990-luvun alun tullutkaan vastaavaa vastaan! Onhan se tietysti hellyttävää, että henkilöille, joilla on kaksi vasenta kättä ja kummassakin seitsemän sormea, oli tehty oma tekstieditori....
13.07.2016 10:07 [Tunnus poistettu]: Kiitän Lari!
Vaikka vastailenkin helvetin usein täällä kusipäisesti ja tylysti, niin mua vituttaa tää ainanen vinkuminen ja vikinä jostain pilkun paikasta. Toinen juttu on kun joka tasurikolarista ja itsarista avataan oma ketju. Kuitenkin saitin taso on mennyt hurjasti eteenpäin alkuvuosista, jolloin tää oli lähinnä täynnä junnujen märinää siitä kun Dv15 paalataan.
13.07.2016 15:13 [Tunnus poistettu]: Joo mut on se kumma ku aikuiset ihmiset aukoo päätään täällä vuodesta toiseen jostain kirjoitusvirheistä eikä ymmärrä että se oikein kirjoittaminen voi joillekkin syystä olla vaikeeta, tää vorg on kyl välil semmone ihmeen jankutuspalsta mut ei sille sit voi mitään. Mitä välii sil loppujen lopuks on minkälainen kuvateksti on ku ei sil oo mitään merkitystä onko kirjoitusvirheitä vai ei eli miks siitä pitää valittaa :D
14.07.2016 09:07 Henri Korpela: Kyllä se Dv15/6 paalausmärinä oli tyystin aiheellista, nyt "ammattiukkona" vielä entistäkin katkerampi :)

Kirjoita kommentti Sinun täytyy kirjautua sisään, jotta voit kirjoittaa kommentteja!