Kovasti on kutistunut, kuten kaiketi koko maapallo, kun sähköportaalitkin ovat nipussa...
27.03.2017 17:38
Tunnus poistettu
Vielä viime aikoinakin olen havainnut noita liikenteessä, mutta ajetaanko jotaitakin vuoroja ihan säännöllisesti?
26.03.2017 15:17
Tunnus poistettu
Kaiketi ollaan asettamassa lautakuntaa miettimään mistä päästä aloitetaan, mutta kun eri puolueilla on poikkeavat käsitykset...
22.03.2017 19:27
Tunnus poistettu
Todella ärsyttävää että on noita näyttöjä joita ei käytetä. Vai eikö henkilökunta osaa käyttää?
22.03.2017 15:42
Tunnus poistettu
Possujuna!
18.03.2017 19:48
Tunnus poistettu
Oletinkin että kuvaa on hieman korjailtu, mutta se ei muuta miksikään sitä, että kun valokuvaus oli kallista ja harvinaistakin, siihen paneuduttiin vakavasti linssin molemmin puolin. Nykyinen räpsiminen on ihan muuta, olisi niitä pikseleitä vaikka kuinka perhanasti!
18.03.2017 18:58
Tunnus poistettu
Nykykameroiden ja kuvankäsittelyohjelmien paremmuudesta riitelijät. Hiljentykää!
15.03.2017 17:15
Tunnus poistettu
Anteeksi kun en tunne paikkaa. Siis junat eivät kulje. Onko muuta liikennettä? Ainakin kuvittelisi, että ns. kevyttä liikennettä, ja silta on ihan hieno ellei ole pahasti ruosteen raiskaama. Meiiä täällä Lempäälässä on ns. "Hollon mutkan" oikaisun jäljeltä kyhyemmät pätkät saman tyyppistä siltaa. Toiselle on tehty hyvä kevytliikennetie jonka katulamput "Äidin kullat" käyvät vähintään kerran vuodessa rikkomassa. Toiselle sillalle olí oikaisusuunnitelmassa tehty väylä kevyelle henkilöautoliikenteelle, mutta ne "suomalaiset erityisolosuhteet"...
10.03.2017 15:52
Tunnus poistettu
Juuri niin. Vempele on pätevä kalu. Olen nähnyt demonstraation. Mutta nuo vasemman alarivin raudat nimua ihmetyttävät. Niillä voisi tietysti saada auki erikokoisia löysällä olevi muttereita, mutta tuskin ne sitä varten ovat.
10.03.2017 14:01
Tunnus poistettu
Siis Paven alkuperäiseen kysymykseen ei ole vastattu. Suurin osa avaimista on ihan yleiskäyttöisiä, mutta muutamat ovat ihan selvästi tarkoitettuja johonkin tiettyyn työvaiheeseen. Onko tietäjiä?
10.03.2017 13:45
Tunnus poistettu
Hevosen valjastuksessa käytetään usein vemmeltä,vempelettä,luokkia yms., mutta mikä on alamaailman slangissa vempele?
09.03.2017 13:21
Tunnus poistettu
Minun sanastossani jakari on avain jossa on liikkuvat leuat eri pultti/mutterikoille. Nämähän näyttävät ainakin melkein kaikki kiintoavaimilta.
28.02.2017 16:06
Tunnus poistettu
Noin 90 prosenttia allejäänneistä on tosin itsemurhia, mutta jos huomioväri estää prosentinkin muista, niin se on arvokasta.
Kaali on muuten edullista ja hyvää ravintoa!
27.02.2017 18:13
Tunnus poistettu
Taasha myö tavattii!
Tuli uudelleen vanha kuva vanhoilta hyviltä ajoilta jolloin junamatkustajia arvostettiin ja palveltiin.
Terveisin Hakkarista Markku
27.02.2017 13:15
Tunnus poistettu
Harrastusluonteisessa hommassa ei ymmärrettävästi ole turhia varoja reklaamin tekoon ja näin tieto jää sisäpiiriin. Laajempi julkisuus tosin toisi lisää matkustajia ja samalla rahaa museotoiminnan pyörittämiseen.
27.02.2017 11:04
Tunnus poistettu
Puupenkit ovat mukavat istua, mikäli ovat oikean muotoiset. Nykyvaunuissa on usein ihan kamala istua. Ei se pehmuste ja kangasmateriaali auta jos muoto on väärä.
27.02.2017 11:01
Tunnus poistettu
Kun ei ole tarpeeksi ammattitaitoa. Luulisi monopolifirmaakin kiinnostavan tuloksen teko...
17.02.2017 18:46
Tunnus poistettu
Kabinettivaunu!
17.02.2017 18:45
Tunnus poistettu
Ihan syötävän näköista. Itse en ole koskaan ravintolavaunua hyödyntänyt kun matka-ajat ovat olleet lyhyitä.
Eilen tulin kentältä p-junalla Tikkurilaan ja jatkoin IC-llä kotipuoleen. Kuulutus kertoi, että "uutuutena" on pyttipannua hintaan 10€ ja klassikko maksoi reilut 12. Ei mitenkään tolkuttoman kallista.
13.02.2017 19:41
Tunnus poistettu
Veturin nimityksestä käytiin taannoin kovaa väittelyä. Tässähän olisi tarjolla mukava nimi!
12.02.2017 10:47
Tunnus poistettu
Tästä kuvasta tulee elävästi mieleen se kun kevättalvisessa säässä hiihdin radan varteen katsomaan uutta ihmettä. Voi että oli hieno! Kyytiin pääsin vähän myöhennin kun lättä tuli sellaiselle vuorolle jolla tulin koulusta Tampereelta.
10.02.2017 20:00
Tunnus poistettu
Kiitos! Ehkä kaikki eivät ole varsinaisia matkustajaseisakkeita tai pysäkkejä, mutta paljon tuttua palasi mieleen.
Helsingin suunta Järvenpään jälkeen tuli tutuksi vasta 60-luvun lopulla, kun kävin Stadissa kesätöissä. Nykymatkustajilla on ihmettelemistä siitä miten Vr aikanaan palveli tavallisia ihmisiä.
10.02.2017 17:07
Tunnus poistettu
Mattila- Hulaus. Kippis ja kulaus... Seisakkeet Toijalasta Tampereelle tulivat aikoinaan tutuiksi. Osasin myös kaikki henkilöliikenteen pysähdyspaikat Tampereelta Helsinkiin asti. Laittaisiko joku listan niistä?
05.02.2017 18:12
Tunnus poistettu
Täällä lienee vielä joitain vanhoja jääriä jotka muistavat liikennepoliisit. Kun kävin oppikoulua Tampereella 1957-
65 oli Hämeenkadulla "ruuhkaa" ja monessa risteyksessä pliisit viuhtoivat siten, että jalan kulkeva koululainen oli rautatieasemalla ennen samaan aikaan Hämeenpuistosta lähteviä busseja. Kesällä 66 olin kesätöissä Helsingillä Aleksanterinkadulla ja kun joskus pääsi kaverin kyydissä maalle, kesti Mannerheimintien selvittäminen lähes tunnin.
16.01.2017 16:01
Tunnus poistettu
Samanlaisia rautarakenteita kuin Eifel-tornissa. Taitaa olla saman suunnittelijan töitä. Tuolla olen kerran käynyt joskus 20 vuotta sitten.
28.12.2016 20:19
Tunnus poistettu
Tätä rataa on lapsuuteni aikojen jälkeen oiottu ja korkeutta tasattu uiseampaan kertaan. Siinä meidän kohdilla oli "laakson pohja" ja myös etelän suuntaan oli mäki joka oli heikoimmille vetureille kovinkin haasteellinen. Usein piti ottaa pakkia ja yrittää uudelleen...
28.12.2016 15:45
Tunnus poistettu
Edessä on tunnettu "Hollon mutka".
Vieressä näkyvälle Katepalin tehtaalle menevä sivuraide oli Hollon ja Lempäälän liikennepaikkojen välissä.
Tehtaalla käyvän järjestelijän henkilökunta "heitti limppua".
Ei olisi ollut kovin kummoinen työ vetää sivuraide Lempäälän asemalle asti, mutta sittenhän liikenne hiipui monesta syystä. Myöhemmin, etenkin ennen hra Putinin sekoilua, tehtaalta oli runsaasti vientiä Venäjälle ja entiseen itäblokkiin ja junakuljetuksille olisi ollut käyttöä.
28.12.2016 15:37
Tunnus poistettu
Juuri niin. Suunnilleen tuon sähköaseman kohdalla on myös vaihteet.
28.12.2016 15:20
Tunnus poistettu
Rautatie halkaisi kotitilamme Vanattaran ja ensimmäinen seisake oli "meidän tontilla". Myöhemmin se siirtyi tähän vähän pohjoisempaan, ja kun vielä vähän siirrytään lisää, on siinä nykyisin raiteenvaihtopaikka.
28.12.2016 15:08
Tunnus poistettu
Aivan selvä Vanattara.
08.12.2016 20:25
Tunnus poistettu
Näihän se palvelu toimi ennen. Ei toimi enää vaikka olisi ns. "älykännykkä" tms. En ota kantaa kuvausajankohtaan, mutta mielestäni tämä palvelu pelasi ainakin jo 1950-luvulla. Kansakoulumatkoilla noita autoja jo katseltiin.
06.12.2016 10:36
Tunnus poistettu
Tulipa nostalginen olo. Aikoinaan oli Valmetilta raide Sääksjärjelle. Kun tuosta ohi sahasin koulumatkoilla, näki usein uusia tuliteriä vetureita ja moottorivaunuja.
29.11.2016 11:53
Tunnus poistettu
Ajoin tänään Toijalasta Lempäälään Metsäkansan kautta. Valkeakosken radallahan on turvalaitekokeilu. Yhdessä risteyksessä näytti olevan miehiä pällistelemässä. Littyiköhän noiden laitteiden hoitoon, en tiedä, mutta minkälaisia kokemuksia on saatu?
28.11.2016 19:51
Tunnus poistettu
Olivatko nuo puomit yleisesti puuta?. En väitä vastaan, mutta jouduin aikanaan kokemaan pahasti pelästyttävän tilanteen: Rekka lähti ylittämään risteystä puomin laskeutuessa ja puomi lensi kiskoille poikittain. Eihän siinä ollut enää mitään tehtävissä kun Sm1/2- juna tuli paikalle. Kuitenkin puomi meni näppärästi palasiksi. Se oli mielestäni jonkinlainen neliskanttinen "peltiputki".
24.10.2016 14:12
Tunnus poistettu
Hienoa työtä Robert! Onko rautatie ja kalusto vain omaa ja lasten leikkikalustoa, vai voivatko vieraat käydä tutustumassa?
24.10.2016 12:51
Tunnus poistettu
Optiikka tekee kiskoista lähes naurettavan näköisiä, mutta kaketi tuo on luonnossakin melko epätasaista. Ei voisi paljon nopeuksia käyttää. Mikän muuten mahtaa olla noiden turvejunien tavanomainen nopeus?
10.10.2016 15:52
Tunnus poistettu
Minkä ihmeen orgasmin tuosta saa?
Eilen olin saattamassa ystävääni bussipysäkille ja ajattelimme saavamme turvaa kovasta viimasta, mutta kaikki seinälasit oli särjetty. Eivtkä ne ihan vahinggossa rikki mene, tarvtaan minimissään iso vasara.
24.09.2016 13:38
Tunnus poistettu
Hiiltä kun ei löydy joka tolpalta. Puuta löytyy helpommin. Sillähän sota-ajatkin selvittiin.
09.09.2016 15:40
Tunnus poistettu
Ei liity rautateihin, mutta on niitä Kaukoja ollut muitakin. Palvelin aikoinaan erään suuren varuskunnan puhelinkeskuksessa. Ei ollut siellä vielä automatiikkaa, vaan yhteydet luotiin käsivälitteisesti. Virka-aikana keskusta hoitivat ammattilaiset ja yöaikana me varusmiehet. Ensimmäisinä päivinä ihmettelin kun keskustäti huuteli jatkuvasti: Kauko! Kaukoo... Kyse oli armeijan omasta kehnosta puhelinverkosta jonka kaukokeskukseen ei tahtonut saada yhteyttä millään. Aikaa on kulunut jo niin paljon, että tuskin tämä enää on sotasalaisuus. Me saimme opastuksen, että jos yhteys ei kohtuulliseen aikaan SA-verkon kautta onnistu, voi käyttää "oikeata" puhelinverkkoa. Joka-aamuinen puhelinrumba oli soitto armeijan rättikeskukseen, joka saattoi joskus onnistuakin, mutta...
15.08.2016 17:45
Tunnus poistettu
Saattaahan tuokin olla hyvän värinen, jos silmä tottuu. Minun silmäni ei vaan totu!
Markku 70v.
09.08.2016 19:26
Tunnus poistettu
Miten oli muuten joskus 60-70 kun liikenne oli ihan oikeaa. Jatkoiko joku lättä Porvoosta Helsinkiin, vai oliko aina vaihto toiseen junaan Keravalla, tai päinvastoin Helsingistä lähtien?
21.07.2016 10:30
Tunnus poistettu
Jonossa kuin köyhän talon porsaat tarkoittaa, että köyhällä oli korkeintaan yksi porsas joten järjestys säilyi!
10.07.2016 16:05
Tunnus poistettu
Jos vetovoimalla tässä tarkoitetaan väriä, ei nykyvihreä kummassakaan versiossa minun silmääni juuri viehättäisi.
21.05.2016 14:35
Tunnus poistettu
Mihin on kadonnut Besservisser Topi?
28.04.2016 15:36
Tunnus poistettu
Vaikka sota-asioista puhuttiin hyvin arkaillen, olen minäkin kuullut, että juna olisi suistunut juuri tuolla kohdin. Moision pysäkki sen sijaan on Vanattaran eteläpuolella. Seuraava oli Hakkari ja vielä Hollon seisake nykyisen Katepalin tehtaan kohdalla ennen Lempäälää. Jos kunnon tuhopaikkaa olisi haettu, juuri Hakkari olisi ollut oiva kohde, mutta juna tosiaan suistettiin Kuljun ja Moision välillä. Vanattaran seisake oli myöhäisempää tuotantoa.
28.04.2016 12:35
Tunnus poistettu
Kyllähän tuolla vahtitupa häämöttää. Seisake oli alunperin pienen matkan tuvasta eteenpäin, eli kotitilani Vanattaran pellolla.
01.04.2016 19:01
Tunnus poistettu
Tottakai vihreä Sm1 on olemassa. Onhan siitä valokuva! Isälläni oli tapana sanoa, että onhan se totta kun se on oikein lehteen painettu. Ja irvisti perään. Mikän mahtaa nykyään olla ns. turvakamerakuvien luotettavuus, rakeisia ja suttuisia kun ovat muutenkin.
16.03.2016 18:37
Tunnus poistettu
Hienoa työtä (kumpikin :)). Joskus ihmettelin, että noissa pienvetureissa yleensä istutaan poikittain kulkusuuntaan nähden, mutta sehän on järkevää: näkee tarpeen tullen sekä eteen että taakse.
16.03.2016 16:38
Tunnus poistettu
Miten muuten tapahtuu tuhkan poisto höyryveturista? Jätettähän syntyy melkoisesti.
11.03.2016 20:20
Tunnus poistettu
Todellakaan kukaan ei ole yhtä viisas kuin ihminen, paitsi tietysti INSINÖÖRI!
Mistä ihmeestä olet kaikki nämä dokumentit haalinut?