Otsikko: Höyryveturi vanhassa kuvassa Paimiossa Kirjoitti: Jari Vuorisalo - Helmikuu 01, 2017, 11:13:11 Onkohan tuossa SSS:n kuvassa Paimion Vistan ylikäytävän ylittävä veturi (http://www.sss.fi/wp-content/uploads/2017/01/paimiokuva.jpg (http://www.sss.fi/wp-content/uploads/2017/01/paimiokuva.jpg)) Vk3 vai mikä? Veturin numerosta ei tuosta kuvasta kyllä saa kunnolla selvää.
SSS:n paperiversiossa sanotaan, että kuva on vuodelta 1937. Kuinka yleinen kulkupeli ko. veturi oli rantaradalla tuohon aikaa? Otsikko: Vs: Höyryveturi vanhassa kuvassa Paimiossa Kirjoitti: Eljas Pölhö - Helmikuu 01, 2017, 16:15:10 Etummainen vetopyörä on niin takana, että pyörästön on oltava 2'C (4-6-0). Sopiva vaihtoehto olisi H6 (Hk5), joita sattumoisin oli kolme Turussa: 1937 koko vuoden 493, 494 ja 495. Niitä käytettiin mm. Turun ja Paimion sekä Turun ja Salon välisissä paikallisjunissa.
Otsikko: Vs: Höyryveturi vanhassa kuvassa Paimiossa Kirjoitti: Matti Finneman - Helmikuu 21, 2017, 10:38:15 Heippa, en varsinaisesti vastaa ko kysymykseen. mutta haluan esittää kysymyksen koskien höyryveturia.
miten ns kattilakivi (kalkki) puhdistetaan veturin putkistosta ? vai onko sen muodostuminen vähäistä ? t matti Otsikko: Vs: Höyryveturi vanhassa kuvassa Paimiossa Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Helmikuu 21, 2017, 11:07:45 Heippa, en varsinaisesti vastaa ko kysymykseen. mutta haluan esittää kysymyksen koskien höyryveturia. miten ns kattilakivi (kalkki) puhdistetaan veturin putkistosta ? vai onko sen muodostuminen vähäistä ? t matti Kattilakiven muodostumiseen vaikuttaa kattilassa käytettävän veden kovuus (emäksisyys, korkea pH-arvo). Ainakin Haapamäellä höyryvetureissa käytetään veden sekaan lisättävää kattilanhoitoainetta, jonka tarkoitus on vähentää kattilakiven muodostumista. Puhdistamiseen käytetään natriumhydroksidia (lipeä), joka on hyvin emäksistä ja kuumana irroittaa tehokkaasti kiveä ja muita epäpuhtauksia kattilasta ja putkistosta. Otsikko: Vs: Höyryveturi vanhassa kuvassa Paimiossa Kirjoitti: Esko Ampio - Helmikuu 21, 2017, 12:12:40 Ja rauta sietää lipeätä hyvin. Onhan akkujakin, lipeä-nikkeli/rauta (NIFE).
Vanhemmat mallit vielä rautapeltikoteloissa. |