Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Radat ja laitteet => Aiheen aloitti: Jari Välimaa - Helmikuu 10, 2017, 12:39:59



Otsikko: ERTMS
Kirjoitti: Jari Välimaa - Helmikuu 10, 2017, 12:39:59
ERTMS omilla sivuilla on edistyskartta verkossa, oliko tämä siis European Rail Trafic Management System ?

http://www.ertms.net/?page_id=55

Kummassa maassa on enemmän ERTMS-järjestelmiä: Algeriassa vai Suomessa ?


Otsikko: Vs: ERTMS
Kirjoitti: Jari Välimaa - Marraskuu 05, 2017, 11:56:54

Suomen kansalliset ERTMS/ETCS-parametrit

https://julkaisut.liikennevirasto.fi/pdf8/lo_2015-20_suomen_kansalliset_web.pdf


Otsikko: Vs: ERTMS
Kirjoitti: Jari Välimaa - Helmikuu 03, 2018, 11:13:49

ERTMS tulee Suomeen, miksi ? Pilotti 2026 alkaen.

https://www.liikennevirasto.fi/documents/20485/417826/H%C3%A4rk%C3%B6nen_Aki_170123_ERTMS_RATA_2018.pdf/9aa7edbb-4a4f-49a1-99ae-5f8e6a3161a6



Otsikko: Vs: ERTMS
Kirjoitti: Jari Välimaa - Toukokuu 03, 2018, 09:18:07
Liikenneviraston dokumentti ERTMS Suomessa

ERTMS/ETCS-tason 1 pistemäinen junien kulunvalvonta-automaatio koko valtion rataverkolle

https://www.liikennevirasto.fi/documents/...45735e4498b2 (https://www.liikennevirasto.fi/documents/20473/441746/RATA+ERTMS-ETCS-taso+1+eurooppalainen+junien+kulunvalvontaj%C3%A4rjestelm%C3%A4+koko+valtion+rataverkolle+T%C3%84YT%C3%84NT%C3%96%C3%96NPANOSUUNNITELMAN+MUKAINEN+2018-01-08_AkH.pdf/d039d416-4886-4e04-a9a0-45735e4498b2)

// linkki lyhennetty


Otsikko: Vs: ERTMS
Kirjoitti: Jari Välimaa - Tammikuu 05, 2020, 10:27:00

ERTMS/ETCS-järjestelmän
suomalainen toiminnallinen
vaatimuseritelmä (ETCS FI-FRS)

https://julkaisut.vayla.fi/pdf8/lo_2018-40_frs_fin_web.pdf


Otsikko: Vs: ERTMS
Kirjoitti: Jari Välimaa - Tammikuu 07, 2020, 11:10:51

ERTMS tilaisuus 17.12.2019 Suomessa

https://digirata.fi/markkinainfo-avasi-rautatien-digitalisaation-mahdollisuuksia/


Otsikko: Vs: ERTMS
Kirjoitti: Jari Välimaa - Tammikuu 19, 2020, 18:03:54

Kouvola-Kotka/Hamina rata pilotiksi ?

"Esitetyn täytäntöönpanosuunnitelman jälkeen suunnitelmia on muutettu. Finrail ja Väylä lähtevät
toteuttamaan Digirata-hankkeen kyljessä ERTMS-pilottia Kouvola–Kotka/Hamina-kehittämishankkeessa. Radalle
tulee nykyisen JKV:n rinnalle ERTMS taso 1 ja taso 2, jota testataan uuden radioteknologian kanssa. Tämän
jälkeen rataosia lähdetään varustamaan etelästä edeten, priorisoiden rataverkon pullonkaulat. Taso 1 on
tarkoitus toteuttaa rataosille, joissa ei ole nähtävissä pulaa ratakapasiteetista. Taso 2 toteutetaan rataosille,
joiden kapasiteettia on tarve lisätä nykyisen opastinjärjestelmän ja JKV:n mahdollistamasta. Suunnitelmat
täydentyvät vuoden 2020 alkupuolella."


Otsikko: Vs: ERTMS
Kirjoitti: Jari Välimaa - Tammikuu 22, 2020, 11:34:31
Esitys rata2020 tapahtumassa

"Kytkeytyminen Euroopan rautatiejärjestelmiin (ERTMS)

Uusia kehityskohteita tutkitaan laajalti, ”game
changereita” ovat
• Automaattiset junatoiminnot (ATO)
• Satelliittipaikannus
• Tulevaisuuden radioverkko, FRMCS
• Jarrukäyrien kehittäminen vastaamaan moderneja
järjestelmätarpeita
• Dynaaminen suojastus, ETCS taso 3"

https://digirata.fi/wp-content/uploads/2020/01/Rata2020_Digirata_esitys.pdf


Otsikko: Vs: ERTMS
Kirjoitti: Jari Välimaa - Tammikuu 30, 2020, 07:50:15

Valtion Liikenne12 hankkeesta puomittua



Otsikko: Vs: ERTMS
Kirjoitti: Jari Välimaa - Tammikuu 31, 2020, 09:38:10
Väyläkin kirjoittaa asiasta, olisiko unohtunut koko asia ?

"Junien kulunvalvontajärjestelmä JKV on tulossa elinkaarensa päähän. Kulunvalvontajärjestelmä varmistaa esimerkiksi sen, että junat noudattavat nopeusrajoituksia. Järjestelmän uusiminen on elinehto sujuvalle junaliikenteelle.

"Lisäksi lainsäädäntö velvoittaa uusimaan järjestelmät. Suomen pitää EU-jäsenmaana päivittää rautatieliikenteenhallinnan järjestelmät yhteensopiviksi eurooppalaisiin vastineisiin", kertoo projektipäällikkö Juha Lehtola Väylästä."

https://vayla.fi/-/junien-kulunvalvonta-nykyaikaan-digirata-tuo-mukavampia-junamatkoja-ja-sujuvampia-kuljetuksia-pitkalle-tulevaisuuteen


Otsikko: Vs: ERTMS
Kirjoitti: Lauri Rantala - Joulukuu 14, 2020, 12:22:15


Digiratahankkeen loppuraportin lyhennelmä ERMTS:n tulemisesta

"Olemme rautatiejärjestelmien osalta murroksessa, koska Suomessa käytössä
olevan JKV:n luotettava käytettävyys ja taloudellinen käyttöikä on loppumassa
niin rata- kuin veturilaitteiden osalta 2020-luvun aikana. Tämän lisäksi Suomen
on osana Euroopan yhtenäistä rautatiealuetta huolehdittava säädetyistä
velvoitteista yhteentoimivuuden turvaamiseksi muun muassa Euroopan
laajuisen liikenneverkon (Trans-European Transport Network, TEN-T) osalta
sekä varustamaan rataosat eurooppalaisella raideliikenteen
hallintajärjestelmällä (European Rail Traffic Management System, ERTMS),
jonka kehitystä EU sääntelee. EU edellyttää myös uusiin ratahankkeisiin, kuten
esimerkiksi Tunnin juna ja Suomi-rata, teknologiaksi ERTMS-järjestelmän. "

https://digirata.fi/wp-content/uploads/2020/09/Digirata_Loppuraportti_Tiivistelma.pdf


Otsikko: Vs: ERTMS
Kirjoitti: Oula Ahlholm - Joulukuu 14, 2020, 14:23:53
Mikä on pilotti?


Otsikko: Vs: ERTMS
Kirjoitti: Jussi Laukkanen - Joulukuu 14, 2020, 14:48:41
Tässä tapauksessa tarkoittaa jonkin laajan teknisen uudistuksen ottamistä käyttöön ensivaiheessa jossain rajatussa ympäristössä, jotta saataisiin tarpeellisia kokemuksia ennen laajempaa käyttöön ottoa.

Aika kiemuraisesti tuli asia ilmaistua.


Otsikko: Vs: ERTMS
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Joulukuu 14, 2020, 16:59:27
Lyhyesti ja epätarkasti ilmaistuna pilotti tarkoittaa suunnilleen kokeilemista. Käyttöä kokeilutarkoituksessa.


Otsikko: Vs: ERTMS
Kirjoitti: Lauri Rantala - Joulukuu 15, 2020, 10:20:27

digirata ja business-finland yhteistyö kelmut

https://digirata.fi/wp-content/uploads/2020/05/Webinaari_Digirata_BusinessFinland_26052020.pdf


Otsikko: Vs: ERTMS
Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Joulukuu 15, 2020, 16:56:25
Esitys rata2020 tapahtumassa

"Kytkeytyminen Euroopan rautatiejärjestelmiin (ERTMS)

Uusia kehityskohteita tutkitaan laajalti, ”game
changereita” ovat
• Automaattiset junatoiminnot (ATO)

Automaattisia junatoimintoja on maailmalla sovellettu käytäntöön jo ainakin Lontoon Thameslinkillä tunneliosuudella St. Pancras - Blackfriars ja automaatilla ajettava alue vähitellen laajenee London Bridgen suuntaan. Uusi Elizabeth Line (vanhalta nimeltään Crossrail) tulee olemaan ATO-varusteltu jo uutena.

Saksassa on myös vuonna 2021 tulossa ATO-koekäyttöjä.
https://www.railjournal.com/signalling/german-mainline-ato-trials-to-commence-in-2021/


Otsikko: Vs: ERTMS
Kirjoitti: Lauri Rantala - Kesäkuu 26, 2021, 08:13:38

Eduskunnan liikenne ja viestintä valiokunta ERMTS:stä

"(67) Valiokunta on valtiovarainvaliokunnan tavoin tyytyväinen siihen, että suunnitelmassa sitoudutaan Digiratahankkeen toteuttamiseen, mikä vastaa eurooppalaisen rautateiden kulunvalvontajärjestelmän (ERTMS) vaatimuksiin. Kyseessä on mittava ja pitkäkestoinen investointi, jonka kustannusarvio vuosille 2021—2041 on noin 1,4 mrd. euroa. Tämän lisäksi siitä arvioidaan aiheutuvan kaluston omistajille noin 260 miljoonan euron kustannukset. Saadun selvityksen mukaan Digirata-ratkaisujen on oltava kustannustehokkaita kalustonäkökulmasta ja pilottirata tulee toteuttaa teknistaloudellisesti järkevällä tavalla. "


Otsikko: Vs: ERTMS
Kirjoitti: Lauri Rantala - Heinäkuu 03, 2021, 08:41:32
LVM tiedote . JKV poistuu, radioverkkopohjainen ERMTS tilalle

"Tavoite on, että Suomi ottaisi käyttöön modernin radioverkkopohjaisen rautateiden kulunvalvontajärjestelmän koko rataverkolla 2040-luvulle mennessä. Samalla vanha järjestelmä korvataan EU-vaatimusten mukaisesti eurooppalaisella järjestelmällä (ERTMS, European Rail Traffic Management System). "

https://www.lvm.fi/-/digirata-kohti-rautatieliikenteen-euroopan-karkea-1421039

http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-243-596-5


Otsikko: Vs: ERTMS
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Heinäkuu 03, 2021, 10:15:50
Mielenkiintoista. Tarkoittaisi, että olisi tulossa tason 2 ETCS, joka ainakin mahdollistaa opastimista luopumisen.


Otsikko: Vs: ERTMS
Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Heinäkuu 03, 2021, 10:45:35
Mielenkiintoista. Tarkoittaisi, että olisi tulossa tason 2 ETCS, joka ainakin mahdollistaa opastimista luopumisen.

Varustamattomien ratatyökoneiden ja museojunien liikkuminen rataverkolla taitaa hieman muuttua nykyisestä siinä vaiheessa, kun näkyviä opasteita ei enää ole.


Otsikko: Vs: ERTMS
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Heinäkuu 03, 2021, 12:22:01
Mielenkiintoista. Tarkoittaisi, että olisi tulossa tason 2 ETCS, joka ainakin mahdollistaa opastimista luopumisen.

Varustamattomien ratatyökoneiden ja museojunien liikkuminen rataverkolla taitaa hieman muuttua nykyisestä siinä vaiheessa, kun näkyviä opasteita ei enää ole.

Niiiinpä... Mutta, eipä tuo velvoita opastimien poistoon, vain mahdollistaa sen. Toisaalta taas: Aika iso hintalappu tulee noiden liikennöinnin helppoudelle. Siinä on aika nopeasti halvempaa asentaa ETCS-laitteet niihin ratatyökoneisiin ja harvoihin museojuniin... Mutta kenen rahalla sitten?

Höyryveturit + ETCS on kuitenkin ongelma, joka ei ilmene vain Suomessa, vaan koko EU:n alueella. Sinänsä olisi siis ihan uskottavaa, että siihen löydettäisiin myös ratkaisu.


Otsikko: Vs: ERTMS
Kirjoitti: Teemu Sirkiä - Heinäkuu 03, 2021, 12:56:57
Oman käsitykseni mukaan Suomessa ei ole vielä linjattu, miten ja millä edellytyksillä liikennöiminen ETCS-varustellulla radalla on mahdollista ilman ETCS-laitteistoa.

Se on kuitenkin lähes varmaa, että suurin osa opastimista tullee katoamaan tason 2 myötä. Tähän vaikuttaa se, että rakentamisessa säästetään kaapelointikustannuksissa ja toisaalta haluttuja kapasiteettihyötyjä ei voida saavuttaa, mikäli ajetaan näkyvien opasteiden mukaan eikä voida tihentää opastinvälejä.

Kakkostasolla vapaanaolon valvonta perustuu tyypillisesti akselinlaskentaan, joten tältä osin kalusto näkyy turvalaitejärjestelmässä riippumatta kaluston varustelusta. Kolmostasolla liikennöinti menee huomattavan vaikeaksi ilman kaluston varustelua, koska ei ole enää vapaanaolon valvonnan ratalaitteita, vaan kaluston laitteisto varmistaa junan kokonaisuuden ja lähettää sijaintitietoa. Tarkoittaa sitä, että kolmostasolla kaluston varustelu on käytännössä pakollista.

Saksassahan on tälläkin hetkellä ratoja, joilla voi ajaa jatkuvan kulunvalvonnan tai perinteisemmän pistemäisen kulunvalvonnan laitteiston avulla. Kun ajetaan kalustolla, jossa on jatkuvan kulunvalvonnan laitteisto, voidaan hyödyntää tiheämpiä suojavälejä, ja radan varressa olevat näkyvät opastimet eivät näytä opasteita. Kun kalustossa on vain pistemäinen kulunvalvontalaitteisto, opastimet näyttävät opasteita, mutta opastimien muodostamat suojavälit ovat pidempiä.

Mahdollisesti kakkostasolla voisi olla sellainen käytäntö, että lupa voidaan antaa esim. liikennepaikkavälille kerrallaan tms. Aika näyttää, kyllä näihinkin pitäisi varmasti tehdä kansallisia linjauksia lähitulevaisuudessa.


Otsikko: Vs: ERTMS
Kirjoitti: Lauri Rantala - Heinäkuu 05, 2021, 06:53:24

Suomi vaan on tavoittelemassa sellaista jota ei vielä ole pitkään saatavissa : radiopohjainen ETCS L3 junakulunvalvontaan  ja radioverkko FRMCS.

"Moderni järjestelmä mahdollistaa parhaan teknologisen alustan pitkälle tulevaisuuteen,
koska Euroopan laajuisessa rautatiejärjestelmässä valitut ”game changerit’’ kehittyvät vielä
vuosia."

taas halutaan viivyttää ?


Otsikko: Vs: ERTMS
Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Heinäkuu 05, 2021, 10:25:17

Suomi vaan on tavoittelemassa sellaista jota ei vielä ole pitkään saatavissa : radiopohjainen ETCS L3 junakulunvalvontaan  ja radioverkko FRMCS.

"Moderni järjestelmä mahdollistaa parhaan teknologisen alustan pitkälle tulevaisuuteen,
koska Euroopan laajuisessa rautatiejärjestelmässä valitut ”game changerit’’ kehittyvät vielä
vuosia."

taas halutaan viivyttää ?

Sivuuta kokonaan tuo lainaamasi teksti. Suomeen on tulossa kakkostason ETCS. Esim. tässä on asiantuntevampi kirjoitus: https://www.railjournal.com/signalling/thales-awarded-finnish-etcs-level-2-contract/


Otsikko: Vs: ERTMS
Kirjoitti: Teemu Sirkiä - Heinäkuu 05, 2021, 10:27:56
Sivuuta kokonaan tuo lainaamasi teksti. Suomeen on tulossa kakkostason ETCS. Esim. tässä on asiantuntevampi kirjoitus: https://www.railjournal.com/signalling/thales-awarded-finnish-etcs-level-2-contract/

Tämä hankinta koskee vain Kotkan testirataa, eikä varsinaisesti linjaa lopullista toteutusta muilla rataosilla.


Otsikko: Vs: ERTMS
Kirjoitti: Teemu Sirkiä - Heinäkuu 05, 2021, 10:36:53
Suomi vaan on tavoittelemassa sellaista jota ei vielä ole pitkään saatavissa : radiopohjainen ETCS L3 junakulunvalvontaan  ja radioverkko FRMCS.

Tuo FRMCS tarvitaan myös tason 2 ETCS-toteutusta varten, koska meillä ei ole enää GSM-R -verkkoa, jonka päällä tuo muuten toimisi.


Otsikko: Vs: ERTMS
Kirjoitti: Lauri Uusitalo - Heinäkuu 05, 2021, 11:39:55
Suomi vaan on tavoittelemassa sellaista jota ei vielä ole pitkään saatavissa : radiopohjainen ETCS L3 junakulunvalvontaan  ja radioverkko FRMCS.

Tuo FRMCS tarvitaan myös tason 2 ETCS-toteutusta varten, koska meillä ei ole enää GSM-R -verkkoa, jonka päällä tuo muuten toimisi.

Ja Suomen GSM-R:ssä ei datansiirtoa edes tainnut olla ollenkaan.


Otsikko: Vs: ERTMS
Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Heinäkuu 05, 2021, 11:40:52
Sivuuta kokonaan tuo lainaamasi teksti. Suomeen on tulossa kakkostason ETCS. Esim. tässä on asiantuntevampi kirjoitus: https://www.railjournal.com/signalling/thales-awarded-finnish-etcs-level-2-contract/

Tämä hankinta koskee vain Kotkan testirataa, eikä varsinaisesti linjaa lopullista toteutusta muilla rataosilla.

Voisi noita digiradan ulostuloja tulkita niinkin, että hankintoja tehdään saatavilla olevan tekniikan puitteissa, mutta samalla pidetään ovea auki edistyneemmille tekniikoille.


Otsikko: Vs: ERTMS
Kirjoitti: Lauri Rantala - Heinäkuu 06, 2021, 06:07:06

näin dokumentissä, testitrata on oma juttunsa:

"Digirata lähtee muodostamaan kyvykkyyttä kohti ETCS-tasoa 3, jossa hyödynnetään uudenlaista junien paikannusratkaisua, junien automaattisia toimintoja (ATO) tasolla 2 ja järjestelmä perustuu rautateiden uuteen viestintäjärjestelmän (FRMCS). Tulevan kehityksen aikana valmistaudutaan ketterästi muokkaamaan
vision tavoitteita kulloinkin voimassa olevan regulaation mukaiseksi."

kun näistä ETCS L 3 eikä FRMCS ei ole olemassa edes paperilla eikä tuotteina, vaan kenkälaatikkossa ideoina.


Otsikko: Vs: ERTMS
Kirjoitti: Lauri Rantala - Heinäkuu 06, 2021, 06:22:35
uutinen naapurista

"Målet är att Finland före 2040-talet ska ta i bruk ett modernt radionätbaserat system för kontroll av tågpassage på hela bannätet."

https://www.jarnvagsnyheter.se/20210705/12130/finland-satsar-pa-en-digital-jarnvag-i-riktning-mot-europatoppen


Otsikko: Vs: ERTMS
Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Heinäkuu 06, 2021, 09:18:52

näin dokumentissä, testitrata on oma juttunsa:

"Digirata lähtee muodostamaan kyvykkyyttä kohti ETCS-tasoa 3, jossa hyödynnetään uudenlaista junien paikannusratkaisua, junien automaattisia toimintoja (ATO) tasolla 2 ja järjestelmä perustuu rautateiden uuteen viestintäjärjestelmän (FRMCS). Tulevan kehityksen aikana valmistaudutaan ketterästi muokkaamaan
vision tavoitteita kulloinkin voimassa olevan regulaation mukaiseksi."

kun näistä ETCS L 3 eikä FRMCS ei ole olemassa edes paperilla eikä tuotteina, vaan kenkälaatikkossa ideoina.

Näitä on kuitenkin odotettavissa 5-10 vuoden aikajänteellä. ;)

FRMCS:n osalta on olemassa tarkempi arvio standardin valmistumisesta vuoden 2025 alussa.


Otsikko: Vs: ERTMS
Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Heinäkuu 06, 2021, 12:00:47
Suomi vaan on tavoittelemassa sellaista jota ei vielä ole pitkään saatavissa : radiopohjainen ETCS L3 junakulunvalvontaan  ja radioverkko FRMCS.

Tuo FRMCS tarvitaan myös tason 2 ETCS-toteutusta varten, koska meillä ei ole enää GSM-R -verkkoa, jonka päällä tuo muuten toimisi.

Ja Suomen GSM-R:ssä ei datansiirtoa edes tainnut olla ollenkaan.

Ja vaikka olisi ollutkin niin se kapasiteetti on luokkaa 14.4 kbit/s. FRMCS tuo 5G- tai LTE-teknologioiden myötä "hieman" enemmän kapasiteettia tiedonsiirtoon. Toisaalta olemassa olevaan radioverkkostandardiin tukeutuminen mahdollistaa myös sen, että erillistä radioverkkoa ei ole välttämätöntä rakentaa.


Otsikko: Vs: ERTMS
Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Heinäkuu 09, 2021, 13:42:14

näin dokumentissä, testitrata on oma juttunsa:

"Digirata lähtee muodostamaan kyvykkyyttä kohti ETCS-tasoa 3, jossa hyödynnetään uudenlaista junien paikannusratkaisua, junien automaattisia toimintoja (ATO) tasolla 2 ja järjestelmä perustuu rautateiden uuteen viestintäjärjestelmän (FRMCS). Tulevan kehityksen aikana valmistaudutaan ketterästi muokkaamaan
vision tavoitteita kulloinkin voimassa olevan regulaation mukaiseksi."

kun näistä ETCS L 3 eikä FRMCS ei ole olemassa edes paperilla eikä tuotteina, vaan kenkälaatikkossa ideoina.

Nyt kun tuota samaista dokumenttia ajatuksella luin niin onhan siellä mainittu myös:

"Nyt laadittu etenemissuunnitelma ei ota kohdekohtaisesti kantaa siihen, missä vaiheessa valmius ETCS L3 -järjestelmään tai muihin modernimpiin teknologioihin on olemassa. Digiradan jatkovaiheissa teknologisen ratkaisun valintaa ja vaikutusten arviointia on tarpeen tarkentaa etenemissuunnitelmaan ratkaisujen kypsyessä ja mahdollisesti tehdä teknologista rataosakohtaista arviointia."

On siellä dokumentissa kuvattu myös missä vaiheissa kyvykkyyksien rakentaminen etenee. Se on aivan totta, että nyt sitä L3:sta ei ole valmiina tuotteina markkinoilla. Toteutusvaihe on kuitenkin pitkä ja parin vuosikymmenen aikana ehtii tapahtua vaikka mitä. Täytyy huomata, että kyseessä on visio, johon voidaan tarttua tilaisuuden tullen.


Otsikko: Vs: ERTMS
Kirjoitti: Lauri Rantala - Heinäkuu 11, 2021, 08:22:16

Digirata hankkeen tiedotus 2.7.2021

"Jotta järjestelmä toimii, se tarvitsee radioverkon junan ja ratainfrastruktuurin väliseen viestintään. Radioverkoksi suositellaan 5G:hen perustuvaa tulevaisuuden rautateiden viestintäjärjestelmää (FRMCS, Future Railway Mobile Communication System), joka nojaisi saatavilla oleviin kaupallisten operaattorien radioverkkoihin. Järjestelmän toimintaperiaate on yhtenäinen Euroopan laajuisesti ja sen toiminnot tulee standardoituna EU:sta. Järjestelmän avulla junat pääsevät tulevaisuudessa keskeytyksettä liikkumaan maarajojen yli. Suomessa alkaa eurooppalaisittain ainutlaatuinen kokeilu, kun FRMCS-järjestelmää testataan kaupallisessa verkossa. Suomen kokeilu on herättänyt jo kiinnostusta Euroopassa."

https://digirata.fi/tiedote-digirata-kohti-rautatieliikenteen-euroopan-karkea/


Otsikko: Vs: ERTMS
Kirjoitti: Lauri Rantala - Heinäkuu 19, 2021, 18:43:07

Ihan ohjekin on tehty

"Nykyinen junien kulunvalvontajärjestelmä korvataan 2020-luvulta alkaen
yhteentoimivalla eurooppalaisella ERTMS/ETCS-järjestelmällä. ERTMS/
ETCS-liikennöinnin toimintaperiaatteet -ohje kuvaa käyttäjälähtöisesti
tämän eurooppalaisen rautatieliikenteenhallintajärjestelmän (engl.
European Rail Traffic Management System, ERTMS) ja sen eurooppalaisen
junien kulunvalvontajärjestelmän (engl. European Train Control System,
ETCS) toiminnallisuutta. "

https://julkaisut.vayla.fi/pdf11/vo_2019-08_ertms-etcs_liikennoinnin_web.pdf


Otsikko: Vs: ERTMS
Kirjoitti: Lauri Rantala - Lokakuu 30, 2021, 07:59:18

Tampere-Pori/Rauma väli digirata kokeiluun ?

"Digiradan pilotointi toteutetaan Tampere–Pori–Rauma-rataosuudella lähivuosina. Väylävirasto tiedotti asiasta torstaina. Kyse on noin 40 miljoonan euron investoinnista."

https://yle.fi/uutiset/3-12165512