Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Kalusto => Aiheen aloitti: Mikko Koho - Maaliskuu 01, 2017, 04:47:59



Otsikko: Helsingin metrojunien taajarit/vonkuna
Kirjoitti: Mikko Koho - Maaliskuu 01, 2017, 04:47:59
Tuli aikoinaan otettua tuollainen kirjanen poistohyllystä mukaan ja ihan hyvä, varsin mielenkiintoista luettavaa. Lueskelin useampaan otteeseen artikkelia josta on pari kuvaa liitteenä ja ajattelin kysyä/varmistaa että olenko ymmärtänyt asiat oikein. Sähkömiehenä minulle ovat periaatetasolla tuttuja taajuusmuuttajien hakkureiden aiheuttamat yliaallot ja niiden vaikutus moottorien käämeihin, levypakkoihin ja jopa laakereihinkin. Helsingin metrojunathan vonkaisevat kiihdyttäessään, ja myös pysähtyessään, muutaman kerran ja tuli mieleen että johtuisiko tuo ääni siitä että vaihtosuuntaaja muuttaa kommutointitaajuutta (=puolijohteiden johtavaksiliipaisutaajuus) ja pulssilukua sen mukaan kuinka monta hertsiä moottoreille halutaan ja onko pulssien leveysmodulaation tehtävänä hoitaa moottorin taajuuden ja jännitteen suhde oikeaksi? Vai olenko ymmärtänyt ihan väärin?


Otsikko: Vs: Helsingin metrojunien taajarit/vonkuna
Kirjoitti: Jaakko Mäkilä - Maaliskuu 15, 2017, 20:50:36
Muistaakseni metrojen tamuilla vaihtosuuntaajalla on käytettävissä useita eri tulojännitteitä ettei tyristorien taajuutta tarvisisi nostaa lähdössä korkeaksi tai pulssinleveyttä pieneksi, tyristorien häviötehokin pysyy pienenä. Moottorien jännitettä (pulssinleveyttä) nostetaan taajuuden noustessa koska moottorin impedanssi nousee l. magnetointiin saadaan tarpeeksi virtaa. Usea vonkaisu kiihdytettäessä aiheutuu jännitetasolta toiselle noustaessa.

Siitä on jo aikaa kun metrosta keskustelin ABB:llä joten jos muistan väärin niin korjatkaa.