Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Kalusto => Aiheen aloitti: Tuukka Ryyppö - Maaliskuu 01, 2017, 11:34:43



Otsikko: Sähkömoottorillisen telin komponenteista
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Maaliskuu 01, 2017, 11:34:43
Törmäsin ilmauksiin "gear unit" ja "drive motor gear" puhuttaessa sähkömoottorin sisältävästä telistä. Jotenkin välittää voimaa. Mutta mitä tarkoittaa? Tuollainen tuskin kytkee vaihteelta toiselle, vaan on jatkuvasti samalla välityksellä. Vai onko siellä joku vaihtuvavälityksinen vaihteisto ihan oikeasti?
Mitä tuollainen edes olisi suomeksi?


Otsikko: Vs: Sähkömoottorillisen telin komponenteista
Kirjoitti: JSL - Maaliskuu 01, 2017, 13:24:05
Voisko se gear tossa yhteydessä tarkottaa vaan ratamoottorin alennusvaihdetta? Yleensähän jo raitiovaunujen aikaan sähkömoottorin ankkurin akselissa oli kiinni pienempi hammasratas joka pyöritti vetävällä akselilla olevaa suurempaa ratasta.


Otsikko: Vs: Sähkömoottorillisen telin komponenteista
Kirjoitti: Olli Keski-Rahkonen - Maaliskuu 01, 2017, 20:34:28
Akselinkäyttölaitteesta taidetaan puhua suomeksi?


Otsikko: Vs: Sähkömoottorillisen telin komponenteista
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Maaliskuu 01, 2017, 21:12:28
Mitä akselinkäyttölaite tekee?


Otsikko: Vs: Sähkömoottorillisen telin komponenteista
Kirjoitti: JSL - Maaliskuu 01, 2017, 21:17:39
Vastaa takavetosen auton perän murikkaa mutta siinä ei ole tasauspyörästöä ja yleensä yhtenäinen akseli.


Otsikko: Vs: Sähkömoottorillisen telin komponenteista
Kirjoitti: Joona Kärkkäinen - Maaliskuu 02, 2017, 03:15:56
Mitä akselinkäyttölaite tekee?
Eli "selkosuomeksi" välittää sähkömoottorin pyörivän liikkeen junan/veturin pyöriin. Sähkömoottori ei suinkaan ole kytketty suoraan akseliin.


Otsikko: Vs: Sähkömoottorillisen telin komponenteista
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Maaliskuu 02, 2017, 21:40:56
Kiitämme. Tulin taas viisaammaksi :)


Otsikko: Vs: Sähkömoottorillisen telin komponenteista
Kirjoitti: Kimmo T. Lumirae - Maaliskuu 06, 2017, 19:49:49
Akselinkäyttölaitteen tärkein ominaisuus on järjestää joustoa jousitetun vetoakselin ja jousittamattoman sähkömoottorin välille. Sähkömoottorin paino lasketaan tonneissa ja sellaisen "rullaaminen" epätasaisella radalla, jota kaikki radat enemmän tai vähemmän ovat, rikkoisi sekä radan että veturin. Hieman rohkeasti sanoen veturitekniikka ei tunne ajomoottoria, joka olisi jousittamattomana vetoakselissa kiinni (ja poikkeukset jossain teollisuusveturissa tai siirtokoneessa vahvistavat tämänkin säännön).

Helpoin tapa saada pystyjousto aikaiseksi olisi tehdä moottorin sisus niin avoimeksi, että vetoakseli mahtuisi liikkumaan siellä. Se heikentää kuitenkin ajomoottorin toimintaa niin, että nämä bi-polar -veturit ovat jääneet harvinaisuuksiksi.

Helppo ja halpa tapa on käyttää ns. käpälälaakeriakselinkäyttölaitetta. Siinä ajomoottori pääsee hieman kiertymään vetoakselin käyttöhammaspyörän ympärillä ja rataa rasittaa noin puolet ajomoottorin painosta. Käytännössä tämä rajoittaa linjaveturin, jossa on normaalit, painavat ajomoottorit, nopeuden luokkaan 100-110 km/h. http://www.abload.de/img/tatzlagerantriebs8z4.jpg

Parempia versioita saadaan kytkemällä käyttöhammaspyörä joustavasti vetoakselin pyörään. Veturissa, joka Ranskassa 1955 saavutti uskomattomat 331 km/h, oli Alsthomin tanssiva rengas -mallinen käyttölaite. BBC:n jousikäyttölaite mm. Dr12:ssa ja Sm1:ssä on suosittu, samoin sen lähisukulaiset.

Ajomoottori hammaspyörineen saadaan kokonaan irrotettua vetoakselin jousittamattomasta massasta käyttämällä kardaanivetoa, joka veturissa yleensä rakennetaan ajomoottorin sisään tai vetoakselin ympärille, kuten kuvassa, jossa on ontto kardaaniakseli, jonka sisällä on vetoakseli http://www.ew.tu-darmstadt.de/media/ew/bilder_2/tatz1~1.gif 

Ajomoottori voidaan myös asentaa pitkittäin vetovaunun runkoon, ja vetää siitä kardaanivälitys vetotelille.


Otsikko: Vs: Sähkömoottorillisen telin komponenteista
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Maaliskuu 06, 2017, 22:28:12
Opinpa paljon uutta. Hienoa, ja erinomaisella ulosannilla!