Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Kalusto => Aiheen aloitti: Tapio Arvola - Kesäkuu 17, 2017, 21:53:59



Otsikko: Päätyikkunallisen kaluston väheneminen
Kirjoitti: Tapio Arvola - Kesäkuu 17, 2017, 21:53:59
Ei arvaa tavallinen harrastaja, mikä tuttu rautatieasia milloinkin häviää historian hämärään. Taitaa olla aika vähissä ne junat, joista voi katsella takaeteisestä taakse jäävää rataa. Edo tai perässä tuleva veturi tulppaa IC:t, pikajunia ei ole, Eilit jäävät pois. Osaako joku valveutuneempi kertoa, mitä takaikkunallisia junia jää kulkuun seuraavan aikataulumuutoksen jälkeen. Ovatko enää Sr 1 -vetoiset IC:t kulkiessaan Edo etupäässä ja yöjunat, jos autovaunut ovat veturin jälkeen. Dm 12:sta voi jotain nähdä eteen tai taakse, mutta ei kuitenkaan takaeteisen veroisesti.


Otsikko: Vs: Päätyikkunallisen kaluston väheneminen
Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Kesäkuu 17, 2017, 23:09:15
Ei arvaa tavallinen harrastaja, mikä tuttu rautatieasia milloinkin häviää historian hämärään. Taitaa olla aika vähissä ne junat, joista voi katsella takaeteisestä taakse jäävää rataa. Edo tai perässä tuleva veturi tulppaa IC:t, pikajunia ei ole, Eilit jäävät pois. Osaako joku valveutuneempi kertoa, mitä takaikkunallisia junia jää kulkuun seuraavan aikataulumuutoksen jälkeen. Ovatko enää Sr 1 -vetoiset IC:t kulkiessaan Edo etupäässä ja yöjunat, jos autovaunut ovat veturin jälkeen. Dm 12:sta voi jotain nähdä eteen tai taakse, mutta ei kuitenkaan takaeteisen veroisesti.

Dm12:n ohjaamon välioven ikkuna on tummennettu, joten ei niistä näe taakse eikä eteen, ellei matkusta ohjaamossa.


Otsikko: Vs: Päätyikkunallisen kaluston väheneminen
Kirjoitti: Tapio Arvola - Kesäkuu 17, 2017, 23:26:28
En ole vähään aikaan niissä matkustanut. Viimeinen muistikuva on, että läpi näki, kun istui sopivasti kurkotellen penkiltä. Ilmeisesti laseja on tummennettu tuon jälkeen.


Otsikko: Vs: Päätyikkunallisen kaluston väheneminen
Kirjoitti: Nikolas Peippo - Kesäkuu 18, 2017, 09:26:28
Lasissa on tummennus ja rullaverho. Jos verho on ylhäällä, läpi käkee kohtalaisen hyvin.


Otsikko: Vs: Päätyikkunallisen kaluston väheneminen
Kirjoitti: Jouni Hytönen - Kesäkuu 18, 2017, 21:59:20
Yöjunissa autovaunut ovat poikkeuksetta viimeisinä eli yöjunistakaan ei näe takaikkunasta ulos. Vai kuinkas IC 933 ja 904 Turun ja Tampereen välillä?

edit: näemmä tämän päivän IC 933 kulkee jo seuraavanlaisessa kokoonpanossa:

Sr1+Gd+Edm+Edm+Edm+EFits+Edfs+Edb+Edo (!)


Otsikko: Vs: Päätyikkunallisen kaluston väheneminen
Kirjoitti: Roope Prusila - Kesäkuu 19, 2017, 10:34:11
Yöjunissa autovaunut ovat poikkeuksetta viimeisinä eli yöjunistakaan ei näe takaikkunasta ulos. Vai kuinkas IC 933 ja 904 Turun ja Tampereen välillä?

edit: näemmä tämän päivän IC 933 kulkee jo seuraavanlaisessa kokoonpanossa:

Sr1+Gd+Edm+Edm+Edm+EFits+Edfs+Edb+Edo (!)

Edo + Edb + Edfs otetaan junasta pois Tampereella, eivät jatka pohjoiseen.