Otsikko: Luokkavärityksen käyttö? Kirjoitti: Petri Sallinen - Heinäkuu 18, 2017, 14:03:21 Määräyskokoelmasta löytyy määräys Ktt. 6/1931: "Kaikki henkilövaunut, niihin luettuna erikoisvaunut litt A — paitsi vaunu N:o 30 — on maalattava ruskealla värillä". Tätä ennen henkilövaunuissa siis oli käytössä luokkaväritys.
Vuonna 1912 tuli käyttöön uusi korimalli, joka sittemmin vakiintui suomalaisten henkilövaunujen tavaramerkiksi. Mitä ilmeisimmin on oletettu, uuden korimallin mukaisia vaunuja ei olisi maalattu luokkaväreillä. Onko olemassa joku dokumentti, että näin olisi ollut. Itse en ole sellaista dokumenttia löytänyt. Päinvastoin voitaisiin olettaa, että kaikki henkilövaunut ennen vuotta 1931 olisi maalattu luokkavärein. Makuuvaunuista en ole tältä osin täysin varma. Minulla on muistikuva siitä, että jossain olisi todettu kaikkien makuuvaunujen luokasta huolimatta olleen ruskeita. En kuitenkaan pysty tarkistamaan tätä tietoa — voi siis olla toisinkin. Otsikko: Vs: Luokkavärityksen käyttö? Kirjoitti: Erkki Nuutio - Marraskuu 22, 2017, 11:02:17 Käsikirja liikenneosaston asema- ja junapalvelijoille II (1916), sanoo vielä, että:
"Kirjainta ei merkitä matkustaja- eikä postivaunuihin, koska niiden eri lajit ilmenevät [ulko]väreistä. Siten ovat matkustajavaunut: I l. tummansiniset, II l. viheriät, III l. ruskeat, jota vastoin kaikki postivaunut ovat keltaiset. Yhdistetyn vaunun eri osastot maalataan samanvärisiksi kuin osastoa vastaava luokka." lisäys II (määräykset 1917 &1918) kertoo muutoksesta lisähuomautuksella edellä olevaan: "Uusimmat I ja II luokan matkustajavaunut (boggie-) ovat samanväriset kuin III luokankin, nim. punaisenruskeat." Tämä lisäys ei siis määräile muuttamaan vanhempien matkustajavaunujen värejä. Otsikko: Vs: Luokkavärityksen käyttö? Kirjoitti: Kurt Ristniemi - Marraskuu 22, 2017, 12:04:22 lisäys II (määräykset 1917 &1918) "Uusimmat I ja II luokan matkustajavaunut (boggie-) ovat samanväriset kuin III luokankin, nim. punaisenruskeat." Tämä lisäys ei siis määräile muuttamaan vanhempien matkustajavaunujen värejä. "Käsikirja S.V.R. koneosaston henkilökuntaa varten" -kirja vuodelta 1920 määrää kuitenkin telivaunujen värityksestä: "Kaikkien päivä-bogievaunujen ensimmäisen luokan osastojen ulkoseinät maalataan tummansiniseksi". (ks. http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,8464.0.html ) Olisiko niin, että vanhemmat boggievaunut (alkaen 1898) ja "uusimmat boggievaunut" (v. 1912) maalattiin eri tavoin: Vanhat luokkavärein, ainakiin siis I lk, ja uudet punaisenruskeiksi? Vai tuliko maalausmuutos vasta itsenäistymisen myötä v. 1917? Maalattiinko 'uudet' paneelipintaiset vaunut alunperin luokkavärein? Ts. tuo määräys I ja II lk vaunujen maalaamisesta punaisenruskeiksi koski vain 'uusimpia boggievaunuja. Tosin tuo v 1920 kirja teksti on kummallinen, kun siinä määrätään kaikkien telivaunujen I lk vaunujen väri siniseksi. Siis myös uusien. Mutta olivatko 'vanhojen boggievaunujen' II lk vaunut vihreitä? Otsikko: Vs: Luokkavärityksen käyttö? Kirjoitti: Petri Sallinen - Marraskuu 22, 2017, 12:23:22 lisäys II (määräykset 1917 &1918) kertoo muutoksesta lisähuomautuksella edellä olevaan: "Uusimmat I ja II luokan matkustajavaunut (boggie-) ovat samanväriset kuin III luokankin, nim. punaisenruskeat." Tämä lisäys ei siis määräile muuttamaan vanhempien matkustajavaunujen värejä. Tämä on arvokas ja hyödyllinen löydös. Näin on aika moni olettanut, mutta ilman dokumentaatiota. Vuoden 1912 jälkeen käyttöön otetuissa uuden korityypin vaunuissa ei olisi ollut luokkaväritystä, mutta vanhemmissa vaunuissa sitä sen sijaan olisi noudatettu aina vuoteen 1931 asti. Toisaalta Erkin löytämä määräys on ilmeisesti voimassa vasta vuodesta 1917 eteenpäin — avoimeksi jää siis yhä uuden korityypin vaunujen väritys vuosien 1912-1917 välisenä aikana. "Käsikirja S.V.R. koneosaston henkilökuntaa varten" vuodelta 1920 sisältää runsaasti mielenkiintoista tietoa ja sanamuotojen perusteella teksti on peräisin määräyksistä. Harmillisesti käsikirjassa ei ole kuitenkaan enää viitettä alkuperäiseen määräykseen, joten ainoaksi aikaa määrittäväksi seikaksi jää kirjan painatusvuosi. Asiat hahmottuvat siis hiljalleen — määräyskokoelmista pitäisi saada kootuksi katkeamaton sarja, jotta voisi aina todeta minkä määräyksen uudempi määräys kumoaa. Otsikko: Vs: Luokkavärityksen käyttö? Kirjoitti: Teppo Niemi - Marraskuu 22, 2017, 12:27:17 "Käsikirja S.V.R. koneosaston henkilökuntaa varten" -kirja vuodelta 1920 määrää kuitenkin telivaunujen värityksestä: "Kaikkien päivä-bogievaunujen ensimmäisen luokan osastojen ulkoseinät maalataan tummansiniseksi". (ks. http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,8464.0.html ) Ts. tuo määräys I ja II lk vaunujen maalaamisesta punaisenruskeiksi koski vain 'uusimpia boggievaunuja. Tosin tuo v 1920 kirja teksti on kummallinen, kun siinä määrätään kaikkien telivaunujen I lk vaunujen väri siniseksi. Siis myös uusien. Onko tuossa Käsikirja S.V.R. koneosaston henkilökuntaa varten olevassa tekstissä viittausta alkuperäiseen kirjelmään tai ohjeeseen? Tuo voisi olla yksi avain asiaan. Entä mitä kertovat liikenne- ja koneosaston kiertokirjeet 1912 - 1920 vaunujen värityksestä. mielestäni ne olisivat ensisijaisia lähteitä verrattuna käsikirjoihin ja painettuihin, asiajaoteltuihin kiertokirjekokoelmiin. Otsikko: Vs: Luokkavärityksen käyttö? Kirjoitti: Erkki Nuutio - Marraskuu 22, 2017, 12:43:13 Muunlaista viitettä Lisäys II paperinipussa ei ole, kuin että muutokset aiheutuvat vuosina 1917 ja 1918 annetuista määräyksistä (mutta mahdollisia kapinan aikaisia määräyksiä tuskin on mukana).
Otsikko: Vs: Luokkavärityksen käyttö? Kirjoitti: Kurt Ristniemi - Marraskuu 22, 2017, 12:49:20 Muunlaista viitettä Lisäys II paperinipussa ei ole, kuin että muutokset aiheutuvat vuosina 1917 ja 1918 annetuista määräyksistä (mutta mahdollisia kapinan aikaisia määräyksiä tuskin on mukana). Tämä lisäys ei siis ole painettuna kirjassa (minun v. 1916 painetussa kirjassani ei ole), vaan erillisillä lisälehdillä? Lisälehdillä on varmaan muitakin lisäyksiä/muutoksia? Otsikko: Vs: Luokkavärityksen käyttö? Kirjoitti: Erkki Nuutio - Marraskuu 22, 2017, 17:13:26 Lisäys I koski muutoksia ja lisäyksiä 1.8.1916- 1.1.1917 väliseltä ajalta ja siinä on 21 sivua (Helsingin liikennepaikat -piirros oli ehkä sivu 22).
Lisäys II aiheutui 1917 ja 1918 annetuista määräyksistä, ja siinä on 82 sivua. Lisäysteksteissä on kerrottu mille sivulle tai sivuvälille kukin yksittäinen lisäys piti liimata. Muita lisäysnippuja tuskin oli, jos uudistettu kirja tuli jo 1920. Uusi korimalli aloitettiin III lk Ei-päivävaunuilla 1912-1914, jotka olivat luokkansa mukaan ruskeita. Seuraavaksi tuli 1915 Ci I&II lk päivävaunuja ja 1916 DEi II & III lk päivävaunuja. 1916-1917 Em III lk makuuvaunut olivat luokkansa mukaan ruskeita. Epävarmuus ruskeudesta rajoittuu siis vain 1915 Ci- ja 1916 DEi- vaunuihin ennen vuotta 1919. Toivottavasti alkuperäismääräykset löytyvät. Otsikko: Vs: Luokkavärityksen käyttö? Kirjoitti: Petri Sallinen - Marraskuu 23, 2017, 10:50:11 Onko tuossa Käsikirja S.V.R. koneosaston henkilökuntaa varten olevassa tekstissä viittausta alkuperäiseen kirjelmään tai ohjeeseen? Valitettavasti ei ole. Ilmeisesti nämä käsikirjat ovat varsinaisista määräyskokoelmista tehtyjä rankasti supistettuja versioita laajempaa jakelua varten ja muodoltaan ne on tehty haalarintaskuun sopiviksi. Viittauksia alkuperäisiin määräyksiin ei siis ole. Käsikirjat ovat myös rasittavaa luettavaa, koska aiheet ovat pitkälti pötkössä hyvin karkealla jäsentelyllä. Samassa kappaleessa voi olla kolmekin eri asiaa. Sanamuodot ovat kuitenkin sellaisia, että ne ovat suoria kopioita määräyskokoelmasta, joiden tekstit taas ovat kopioita alkuperäisistä määräyksistä. Määräyskokoelmien puutteena taas on se, että ne eivät sisällä määräysten liiteasiakirjoja — esim. on voitu määrätä, että F-vaunujen portaat uusitaan liitteenä olevan piirustuksen nro XXX/YYY mukaisesti. Määräyskokoelma ei kuitenkaan sisällä piirustusta. Kaiken kaikkiaan alkuperäinen määräys/käskykirje olisi parasta lähdeaineistoa. Otsikko: Vs: Luokkavärityksen käyttö? Kirjoitti: Kurt Ristniemi - Tammikuu 28, 2019, 12:40:43 "Käsikirja S.V.R. koneosaston henkilökuntaa varten" -kirja vuodelta 1920 määrää kuitenkin telivaunujen värityksestä: "Kaikkien päivä-bogievaunujen ensimmäisen luokan osastojen ulkoseinät maalataan tummansiniseksi". Tuo käsikirjan tarkoittama määräys on jo vuodelta 1907: Rh 10156/1907. Niinpä se ei anna tietoa vm. 1912 boggievaunujen väristä. Otsikko: Vs: Luokkavärityksen käyttö? Kirjoitti: Petri Sallinen - Tammikuu 28, 2019, 16:04:39 "Käsikirja S.V.R. koneosaston henkilökuntaa varten" -kirja vuodelta 1920 määrää kuitenkin telivaunujen värityksestä: "Kaikkien päivä-bogievaunujen ensimmäisen luokan osastojen ulkoseinät maalataan tummansiniseksi". Tuo käsikirjan tarkoittama määräys on jo vuodelta 1907: Rh 10156/1907. Niinpä se ei anna tietoa vm. 1912 boggievaunujen väristä. Vaikka käsikirjan määräys on jo vuodelta 1907, niin määräyksen sisältö on kuitenkin toistettu vuonna 1920 painetussa kirjassa. Tästä voinee vetää sellaisen johtopäätöksen, että määräystä ei oltu vielä kumottu vuonna 1920. Sen mukaan siis kaikki ensimmäisen luokan päivä-bogievaunut maalattiin sinisiksi myös vuonna 1920 — määräyshän ei sisällä poikkeuksia tai emme ole vielä löytäneet riittävästi uuden korityypin vaunujen rakentamista koskevia dokumentteja, esim. mahdollista poikkeusta em. määräykseen. Myös vuoden 1912 jälkeen rakennetut päivävaunut olivat tyypiltään bogie-vaunuja, eli telivaunuja. Pelkkä bogie-ilmaisu ei vielä riitä erottelemaan avosiltaista telivaunua uudentyyppisestä telivaunusta. Epäilen, että uuden korityypin vaunuissa ei enää käytetty luokkaväritystä, vaikka peltivuoratuissa luokkaväritys olikin yhä käytössä. Tosin epäilykseni tueksi ei ole kirjallisia dokumentteja, joten enpä rohkene ryhtyä väittelemään asiasta. Avosiltaisista bogie-vaunuista otetuissa kuvissa on kuitenkin havaittavissa luokkavärityksen mukaisia sävyeroja ja muutamassa matkailuaiheisessa julisteessa on piirrettynä mm. vihreä avosiltainen toisen luokan bogie-vaunu. Ei auta muu kuin jatkaa arkistojen penkomista. |