Resiina-keskustelu

Ajankohtaiset => Uutiset => Aiheen aloitti: Tuomas Myllylä - Elokuu 10, 2017, 12:25:38



Otsikko: Veturimiesten työnseisaus 14.-15.8.
Kirjoitti: Tuomas Myllylä - Elokuu 10, 2017, 12:25:38
Veturimiesten liitto on ilmoittanut mielenilmauksesta, joka pysäyttää junaliikenteen ensi maanantaina 14.8. kello 18:
http://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005320944.html




Otsikko: Vs: Veturimiesten työnseisaus 14.-15.8.
Kirjoitti: JSL - Elokuu 10, 2017, 14:53:01
Kommarit pitää jo potkia ulos VR:ltä ja virolaiset tilalle - eivät vikise jos sataa tai muuten vituttaa, parempi työmoraali!


Otsikko: Vs: Veturimiesten työnseisaus 14.-15.8.
Kirjoitti: Esko Ampio - Elokuu 10, 2017, 15:50:06
Mikä, kenen moraali. Olisiko vastatahon moraali jotenkin parempaa. Varsinkin viimeaikaisten juttujen perusteella.


Otsikko: Vs: Veturimiesten työnseisaus 14.-15.8.
Kirjoitti: Vesa Höijer - Elokuu 10, 2017, 16:54:14
Kannattaa lukea tuo Helsingin sanomien artikkeli.


Otsikko: Vs: Veturimiesten työnseisaus 14.-15.8.
Kirjoitti: Kimmo T. Lumirae - Elokuu 10, 2017, 17:46:47
Missähän niitä mainittuja kommareita mahtaa olla? KTP:n kannatus viime eduskuntavaaleissa oli 0,14% eli 99,86% uurnille vaivautuneista äänestäjistä valitsi jonkun muun puolueen kuin KTP:n.

Mutta tuohon Hesarin artikkeliin mennäkseni:

"Tapasin jo eilen henkilöstöjärjestöjen puheenjohtajia. Mielestäni tapaaminen oli rakentava”, Berner sanoi tiedotteessa.

Jos Berner on tavannut henkilöstöjärjestöjen puheenjohtajia eilen ja tapaaminen oli rakentava ja tänään yksi henkilöstöjärjestö ilmoittaa poliittisesta lakosta, niin minkähänlaisia ne Bernerin vähemmän rakentavat tapaamiset mahtavat oikein ollakaan? Alkaa varmaan revolutsiooni tai joku pienempi vallankaappaus, kuten eräs kirjailija kerran luonnehti.


Otsikko: Vs: Veturimiesten työnseisaus 14.-15.8.
Kirjoitti: Juha Riihimäki - Elokuu 10, 2017, 17:57:41
Antaa lakkoilla vain. Meneepähän siirtymä monopolimallista monen toimijan malliin joutuisammin kun asiakkaat huomaavat VR:n puuttuvan palvelun lakkopäivänä ja varmaan kirittävät poliitikkoja muutoksen tekemisessä.

Hassu juttu on että veturimiehethän hyötyvät muutoksesta, miksi lakkoilla?


Otsikko: Vs: Veturimiesten työnseisaus 14.-15.8.
Kirjoitti: Juha Mäkinen - Elokuu 10, 2017, 18:38:41
Ihmiset ja ihmisten yksinkertaisuus ja tähän pari lyhyttä kommenttia perusteluiksi.

Mikä yksinkertaisuusgeeni pitää omata, että olettaa tulevaisuudessa vain VR:n junien pysähtyvän VML:n tehdessä mielenilmaisun? Siinä saa olla Sir ja toinenkin ajelemassa vuokravankkureilla rauteillamme keräämässä lisäomaisuutta itselleen ja samoin hänen junansa pysähtyvät liiton niin päättäessä.

Ja kapitalismiin ja markkinaehtoisuuteen mielestäni kuuluu vahvasti se, että jokainen yritys vastaa itse omaisuudestaan ilman että yksikään kansa sen toimintaan osallistuu. VR on valtion ja sitämyöden kansan ja sen kalustoa ei tarvitse uhrata yksityistämisen alttarille. Eikä myöskään ole mitään syytä eriyttää VR:ää henkilö- ja tavaraosioiksi jne. Synergia yms edut katoavat samantien ja hallintokulut vain paisuvat.

Monopolin purku on mielestäni erinomainen juttu, mutta sen verholla ei saa edes vähäisimmässä määrin antaa mahdollisuutta valtion omaisuuden myyntiiä pilkkahinnalla.


Otsikko: Vs: Veturimiesten työnseisaus 14.-15.8.
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Elokuu 10, 2017, 19:12:44
Ruotsin SJ pilkottiin yli sataan osaan. Osa jäi valtiolle, osa myytiin. Valtio möi ja vuokrasi sähkövetureita, sähköjunia, sieselvetureita, matkustajavaunuja, tavaravaunuja ym. SJ:n kilpailijoille. Ei syntynyt ongelmaa, ellei sellaiseksi lasketa, että kiskoilla on täyttä, kun yli 50 firmaa hinkuaa lisää kulkuteitä.

Rautatiekonepajojakin Ruotsissa on jäljellä pitkälti yli kymmenen, monta Suomessa? Eikö olisi parempi myydä toimivana, jolloin työpaikatkin säilyvät, kuin lyödä maan tasalle? Katso vaikka Swemaint ja laske kuinka monta yksistään sillä on toiminnassa.

Skånessa on kilpailijoiden toimesta avattu suljettuja asemia ja palautettu matkustajaliikenne sen menettäneille rataosille. Liikenteen kasvu Skånessa 2006-2016 on 62%. Sitä se kilpailu teettää.

Henkilö- ja tavaraliikenne on eriytetty jo koko muussa Euroopassa. Onko Suomi jokin erikoistapaus, jossa se on pahasta?

Eikö liikennekuntoisen verovaroilla ostetun kaluston romutus ilman yritystä myydä tai vuokrata ole juuri pilkkahinnalla myyntiä? Ruotsilla ei ollut varaa sellaiseen tuhlaukseen.


Otsikko: Vs: Veturimiesten työnseisaus 14.-15.8.
Kirjoitti: Simo Virtanen - Elokuu 10, 2017, 20:10:07
Ja kapitalismiin ja markkinaehtoisuuteen mielestäni kuuluu vahvasti se, että jokainen yritys vastaa itse omaisuudestaan ilman että yksikään kansa sen toimintaan osallistuu.

Kyllä, ja siksi kalusto onkin syytä eriyttää kuljetusbisneksestä. Kansa lahjoitti omaisuuttaan Vr osakeyhtiölle 1.1.1995, vaikka jo silloin VR osakeyhtiön liikemiesten olisi pitänyt maksaa vuokraa kansalle sen omistamasta kalustosta.

Nyt kansa siirtää omaisuuttaan toiseen yhtiöön, eikä kansan omaisuus hupene pätkääkään. Kansan omaisuutta on sitävastoin tärvätty VR osakeyhtiön romuttaessa toimivaa kalustoa. Sitä kansan omistamaa kalustoa.


VR on valtion ja sitämyöden kansan ja sen kalustoa ei tarvitse uhrata yksityistämisen alttarille

Mitä tässä nyt mukamas yksityistetään? Kansa omistaa kalustoyhtiön.

Eikä myöskään ole mitään syytä eriyttää VR:ää henkilö- ja tavaraosioiksi jne. Synergia yms edut katoavat samantien ja hallintokulut vain paisuvat.

Mikään ei estä saman operaattorin harjoittavan edelleen sekä tavara että matkustajaliikennettä. Myöskään alihankintana tapahtuva toiminta onnistuu.

Monopolin purku on mielestäni erinomainen juttu, mutta sen verholla ei saa edes vähäisimmässä määrin antaa mahdollisuutta valtion omaisuuden myyntiiä pilkkahinnalla.

Mitä nyt ollaan myymässä?


Otsikko: Vs: Veturimiesten työnseisaus 14.-15.8.
Kirjoitti: Bo Jansson - Elokuu 10, 2017, 20:50:33
Jostain luin että Ruotsiissa Revisionverket oli melko tylyin sanakääntein moittinut rautateiden yksityistämistä.


Otsikko: Vs: Veturimiesten työnseisaus 14.-15.8.
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Elokuu 10, 2017, 21:25:12
Jostain luin että Ruotsiissa Revisionverket oli melko tylyin sanakääntein moittinut rautateiden yksityistämistä.
Jos puhutaan samasta vuodesta, niin ei moittinut yksityistämistä vaan sitä kuinka Trafikverket on huolehtinut rautateiden kunnossapidosta ja eri projektien kilpailuttamisesta.