Otsikko: Vuoden 1904 komitea: Kotimainen veturi- ja vaunutyyppi Kirjoitti: Kurt Ristniemi - Elokuu 17, 2017, 14:07:57 Vuonna 1904 senaatti asetti komitean suunnittelemaan kotimaista veturi- ja vaunutyyppiä.
Järnvägsmannabladet N:o 88, Oktober 1904. Otsikko: Vs: Vuoden 1904 komitea: Kotimainen veturi- ja vaunutyyppi Kirjoitti: Erkki Nuutio - Elokuu 17, 2017, 15:27:21 Olen noin 50 vuotta sitten ostanut silloisesta Valtion painatuskeskuksesta luettelonsa perusteella kyseisen komitean mietinnön. Se on Komiteanmietintö N:o 4 / 1905 Keisarilliselle Suomen Senaatille Komitealta, joka on asetettu antamaan lausuntoa Suomen valtionrautateiden liikkuvan kaluston vastaisesta tyypistä.
Mietintö on 25s + 21s vihkonen. Kansallisarkistosta varmaan löytyy kansio, jossa on mietinnön lisäksi sen valmisteluaineisto. Suosituksissa ei ole vallan mullistavia asioita, kiinnostavia ehkä: - Vanhempia vetureita (1-8. 11-20, 44-47,63-66, 68-71, 72-73) voisi korjauksien sijaan poistaa tai myydä. - Lähinnä veturit 178-182 (A3) voisi kokeeksi muuttaa tankkivetureiksi paikallisliikenteeseen. - Tilattaisiin tälle vuodelle 5 kpl kuusikytkyisiä matkustajajunaveturia 4-pyöräisellä johtobogiella ja 3 kpl kuusikytkyistä tankkiveturia 2-pyöräisellä johto- ja 4-pyöräisellä laahus-bogiella. - Vastaisuudessa veturitilauksissa otettaisiin huomioon ehdotettu yhdysrata ja että vetureita voitaisiin mahdollisimman vähin muutoksin yhdysliikenteessä käyttää (puskimet, kytkimet, raideleveys jne). - Matkustajavaunut tälle vuodelle (12 kpl) tilattaisiin bogietyyppiä päiväjunia varten. - Kokemuksen saavuttamiseksi hankittaisiin esim. 50 kpl avonaista trukkivaunua tavaraliikenteeseen. - Avonaisten ja katettujen tavaravaunujen samanlaatuinen alurakennus tulisi ottaa harkittavaksi. - Tulisi harkita ilmajarruttomien vaunujen käytön rajoittamista tavarajunissa. - Jätetään RH:n harkittavaksi minkälaisia ja kuinka paljon erikoisvaunuja olisi hankittava. - Myös vaunutilauksissa tulisi ottaa huomioon eroavuudet Suomen ja Venäjän rautateiden väillä- 4.5.1905 O.Wuorenheimo Aug Granfelt, K.A.Nordman, Arvid Berner, Adolf Engström, Werner Ryselin Aleks. Friis Otsikko: Vs: Vuoden 1904 komitea: Kotimainen veturi- ja vaunutyyppi Kirjoitti: Kurt Ristniemi - Elokuu 17, 2017, 15:48:12 Kiitoksia tiedoista. Jotka joiltain osin ovat kiinnostavia ja minulle arvokkaita.
Komitea ei siis tuottanut sitä, mitä minä odotin, eli standardoituja veturi- ja vaunumalleja, vaan pikemminkin suosituksia kalustohankinnoiksi. Otsikko: Vs: Vuoden 1904 komitea: Kotimainen veturi- ja vaunutyyppi Kirjoitti: Erkki Nuutio - Elokuu 17, 2017, 17:56:58 Näin on. Komitean kyselyt mm. SVR:n eri konepajojen johtajille koskivat veturien kiertoa / nimikkovetureita, eri veturisarjojen käyttö- ja korjauskustannuksia jne.
Kun Bobrikov ehdittiin murhata 4.1904, laiskistui tulevaan yhdysrataan valmistautuminen. Lopultahan rata valmistui vasta 1913 lopussa. Silloin Venäjä oli pistänyt myös kalustoasiaan vauhtia mm. yhdysliikennekelposet Gd-vaunut. Silloinen SVR:n pääjohtaja Anders Ahonen oli määrätietoinen ja aikaansaava. |