Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Kalusto => Aiheen aloitti: Kurt Ristniemi - Elokuu 17, 2017, 14:07:57



Otsikko: Vuoden 1904 komitea: Kotimainen veturi- ja vaunutyyppi
Kirjoitti: Kurt Ristniemi - Elokuu 17, 2017, 14:07:57
Vuonna 1904 senaatti asetti komitean suunnittelemaan kotimaista veturi- ja vaunutyyppiä.

    – Statsjärnvägarnas lokomotiv- och vagnstyp. Senaten har beslutit tillsätta en kommitté, bestående af chefen för kommunikationsexpeditionen senator O. Wuorenheimo, maskindirektören K. A. Nordman samt ingeniörerna A. Engström och A. Ryselin, för att afgifva förslag till den typ, som skall användas vid tillverkning af lokomotiv och vagnar för statsjärnvägarnas behof.
    Järnvägsmannabladet N:o 88, Oktober 1904.

En ole mistään onnistunut löytämään komiteasta mitään muita tietoja kuin tuon yllä olevan sanomalehtiuutisen. Saiko komitea aikaan jotakin? Määrittikö se kotimaisen veturi- ja vaunutyypin?


Otsikko: Vs: Vuoden 1904 komitea: Kotimainen veturi- ja vaunutyyppi
Kirjoitti: Erkki Nuutio - Elokuu 17, 2017, 15:27:21
Olen noin 50 vuotta sitten ostanut silloisesta Valtion painatuskeskuksesta luettelonsa perusteella kyseisen komitean mietinnön. Se on Komiteanmietintö N:o 4 / 1905  Keisarilliselle Suomen Senaatille  Komitealta, joka on asetettu antamaan lausuntoa Suomen valtionrautateiden liikkuvan kaluston vastaisesta tyypistä.

Mietintö on 25s + 21s vihkonen.
Kansallisarkistosta varmaan löytyy kansio, jossa on mietinnön lisäksi sen valmisteluaineisto.
Suosituksissa ei ole vallan mullistavia asioita, kiinnostavia ehkä:
- Vanhempia vetureita (1-8. 11-20, 44-47,63-66, 68-71, 72-73) voisi korjauksien sijaan poistaa tai myydä.
- Lähinnä veturit 178-182 (A3) voisi kokeeksi muuttaa tankkivetureiksi paikallisliikenteeseen.
- Tilattaisiin tälle vuodelle 5 kpl kuusikytkyisiä matkustajajunaveturia 4-pyöräisellä johtobogiella
   ja 3 kpl kuusikytkyistä tankkiveturia 2-pyöräisellä johto- ja 4-pyöräisellä laahus-bogiella.
- Vastaisuudessa veturitilauksissa otettaisiin huomioon ehdotettu yhdysrata ja että vetureita voitaisiin
  mahdollisimman vähin muutoksin yhdysliikenteessä käyttää (puskimet, kytkimet, raideleveys jne).
- Matkustajavaunut tälle vuodelle (12 kpl) tilattaisiin bogietyyppiä päiväjunia varten.
- Kokemuksen saavuttamiseksi hankittaisiin esim. 50 kpl avonaista trukkivaunua tavaraliikenteeseen.
- Avonaisten ja katettujen tavaravaunujen samanlaatuinen alurakennus tulisi ottaa harkittavaksi.
- Tulisi harkita ilmajarruttomien vaunujen käytön rajoittamista tavarajunissa.
- Jätetään RH:n harkittavaksi minkälaisia ja kuinka paljon erikoisvaunuja olisi hankittava.
- Myös vaunutilauksissa tulisi ottaa huomioon eroavuudet Suomen ja Venäjän rautateiden väillä-

4.5.1905 O.Wuorenheimo
Aug Granfelt, K.A.Nordman, Arvid Berner, Adolf Engström, Werner Ryselin
Aleks. Friis


Otsikko: Vs: Vuoden 1904 komitea: Kotimainen veturi- ja vaunutyyppi
Kirjoitti: Kurt Ristniemi - Elokuu 17, 2017, 15:48:12
Kiitoksia tiedoista. Jotka joiltain osin ovat kiinnostavia ja minulle arvokkaita.

Komitea ei siis tuottanut sitä, mitä minä odotin, eli standardoituja veturi- ja vaunumalleja, vaan pikemminkin suosituksia kalustohankinnoiksi.


Otsikko: Vs: Vuoden 1904 komitea: Kotimainen veturi- ja vaunutyyppi
Kirjoitti: Erkki Nuutio - Elokuu 17, 2017, 17:56:58
Näin on. Komitean kyselyt mm. SVR:n eri konepajojen johtajille koskivat veturien kiertoa / nimikkovetureita, eri veturisarjojen käyttö- ja korjauskustannuksia jne.
Kun Bobrikov ehdittiin murhata 4.1904, laiskistui tulevaan yhdysrataan valmistautuminen.
Lopultahan rata valmistui vasta 1913 lopussa.
Silloin Venäjä oli pistänyt myös kalustoasiaan vauhtia mm. yhdysliikennekelposet Gd-vaunut.
Silloinen SVR:n pääjohtaja Anders Ahonen oli määrätietoinen ja aikaansaava.