Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Kurt Ristniemi - Syyskuu 18, 2017, 17:38:53



Otsikko: Rautatientorin valaisimet Helsingin uuden asematalon aikaan
Kirjoitti: Kurt Ristniemi - Syyskuu 18, 2017, 17:38:53
Kuvan http://vaunut.org/kuva/122114 yhteydessä pohdiskeltiin, mikä kuvassa näkyvä katuvalaisin on laadultaan; kaasu- vai sähkövalaisin.
'Helsingin rautatieasema' -kirjassa on vuodelta 1919 kuva, jossa hallintorakennuksen edustan valaisin näkyy ehkä vähän paremmin. En kumminkaan lähde arvailemaan, mikä valaisimessa on valonlähteenä.

Joka toinen valaisintolppa näyttää olevan tyhjä, ja joka toisessa on kuvan tapaan vain yksi valaisin.


Otsikko: Vs: Rautatientorin valaisimet Helsingin uuden asematalon aikaan
Kirjoitti: Kurt Ristniemi - Syyskuu 19, 2017, 06:40:23
Tässä vielä toinen skannaus samasta kuvasta. Yritys saada detaljeja paremmin näkyviin.

Kummallekin valaisimelle näyttää olevan on kolme liitintä. Ja tuo ilmeisesti rautalangasta kierretty vipu vaikuttaa katkaisimelta tai venttiilin varrelta: vasemmalle: kiinni, oikealle: auki, tms. 


Otsikko: Vs: Rautatientorin valaisimet Helsingin uuden asematalon aikaan
Kirjoitti: Reino Kalliomäki - Syyskuu 19, 2017, 21:17:42
Tässä 1921 kulkeneessa postikortissa (osasuurennos) näkyy samanlainen valaisin pidemmässä pylväässä. ja venttiilinsulku-"vipstaaki". Ovatko nämä mallit alkuperäistä designia ?
Ainakin Berliinissä on kaasuvalomuseo, "Gaslaterne Freilichtmuseum". Hämmästyin netin tietoa katukaasuvalojen laajasta käytöstä Euroopassa. Mm.vanhojen suojeltujen alueiden valaistuksessa kaasuvaloja pidetään haitoista huolimatta tavoiteltavina.