Otsikko: Ruotsin rautatieyhtiö tekemässä jätti-investoinnin uusiin nopeisiin juniin Kirjoitti: Pietu Tuovinen - Lokakuu 04, 2017, 17:34:06 https://yle.fi/uutiset/3-9865060
Mitähän kalustoa ottavat...ensimmäisenä tulee mieleen 250km/h kulkeva Stadlerin EC250 Otsikko: Vs: Ruotsin rautatieyhtiö tekemässä jätti-investoinnin uusiin nopeisiin juniin Kirjoitti: Eljas Pölhö - Lokakuu 04, 2017, 18:41:40 Ruotsissa asuvalle tämän uutisin mielenkiintoisin anti oli, että se pohjaa SJ:n kahden viikon takaiseen pressitiedotteeseen. Eli miten se juuri nyt on päätynyt uutisiin Suomessa? Asiasta puhuttiin täällä eniten viime keväänä, olisiko ollut helmikuussa. Pikaisesti etsimällä (google viimeisen viikon uutiset) löysin vain yhden paikallislehden (Uppsalasta), joka on käsitellyt uutista. Kaikki muut normaalit haut viittasivat uutisiin tuossa 21-22 syyskuuta tienoilla, jolloin pressitiedote oli tuore.
Sinänsä itse asiaan liittyen on varmaan jo korkea aika alkaa miettiä korvaajaa X2000-junille tärkeimmille yhteysväleille. Kyllähän niiden ikä alkaa painaa, kun huoltoajat on typistetty säästösyistä. Ensimmäinen tuli koeajoihin 1989 ja viimeiset kolme liikenteeseen 1997. Otsikko: Vs: Ruotsin rautatieyhtiö tekemässä jätti-investoinnin uusiin nopeisiin juniin Kirjoitti: Tuomas Masalin - Lokakuu 07, 2017, 03:45:04 ^ X2000:t modernisoidaan: http://www.railwaygazette.com/news/traction-rolling-stock/single-view/view/sj-to-refurbish-and-repower-its-sj2000-fleet.html
Otsikko: Vs: Ruotsin rautatieyhtiö tekemässä jätti-investoinnin uusiin nopeisiin juniin Kirjoitti: Jouni Hytönen - Lokakuu 16, 2017, 13:09:17 ^ X2000:t modernisoidaan: http://www.railwaygazette.com/news/traction-rolling-stock/single-view/view/sj-to-refurbish-and-repower-its-sj2000-fleet.html Mitä nyt itse olen tuota seurannut, onkohan tuo aikataulu pitänyt? Ymmärtääkseni liikenteessä olisi edelleen vain noin yksi modernisoitu junayksikkö (käsite on epämääräisempi kuin vaikka yksi Pendolino, koska X2000-junan vaunut voidaan irrottaa toisistaan ja liittää yhteen erilaiseksi kokoonpanoksi).Vai onko peräti tuosta vuoden 2014 artikkelin suunnitelmasta luovuttu alkukokemusten perusteella ja nyt oltaisiinkin hankkimassa kokonaan uusia nopeita junia? edit: modernisoinnista löytyy myös tuoreempi artikkeli (http://www.railwaygazette.com/news/traction-rolling-stock/single-view/view/x2000-interior-refurbishment-contract-awarded.html). Eli molemmat näyttäisivät toteutuvan. Otsikko: Vs: Ruotsin rautatieyhtiö tekemässä jätti-investoinnin uusiin nopeisiin juniin Kirjoitti: Juha Riihimäki - Marraskuu 01, 2017, 16:33:05 Tämäpä mielenkiintoinen "vanha" uutinen. Montakohan junayksikköä on tarkoitus tilata tällä kertaa. Ja tietysti on hyvä muistaa ett SJ:n Reginathan voisivat jo ajaa 250 km/t (vaatii pikkumuutoksen), jos tuollaisille nopeuksille rakennettuja pätkiä olisi olemassa.
Nelivaunuinen Regina X55: (http://bonbytes.eu/swe/swe_sj_x55nr3755_2_180_umea_2014_1000.jpg) Tuolta pohjalta säänkestäviä junia saisi tehtyä lisääkin tätä mallia pidentämällä? Jounin veikkaus voi kuitenkin olla ihan oikein, koska Stadler on menestynyt junatoimittajana Ruotsissa ja Norjassa viime aikoina tosi hyvin. Tässä EC250 SBB:n maaleissa: (http://bonbytes.eu/swi/swi_stadler_sbb_ec250_bene_1_182_2014_1000.jpg) |