Otsikko: Powder River Basin Kirjoitti: Hannu Peltola - Tammikuu 30, 2018, 19:13:08 Olen kesällä toteuttamassa pitkäaikaisen junabongaushaaveeni - kuvausmatkan Powder River Basinin alueelle Wyomingiin. Onko vorgilaisia vieraillut alueella ja onko teillä hyviä vinkkejä esim. kuvauspaikkoihin?
Otsikko: Vs: Powder River Basin Kirjoitti: Eljas Pölhö - Tammikuu 30, 2018, 20:39:51 Mitä haluat kuvata? Kauniita maisemia, isoja ratapihoja vai vilkkaita risteysasemia? Ilmeisesti vuokraat auton. Silloin esim Casper on kohtuullisen hyvä keskus. Siitä itään ja koilliseen ovat parhaat hiilikaivosalueet ja länteen parhaat maisemat.
Mielestäni tärkeä apuneuvo on "SPV's Comprehensive Railroad Atlas of North America: Mountain Plains" by Mike Walker. ISBN 1874745137 (vuoden 1999 painos, en tiedä onko uudempaa). Siitä näkee kaivosten ja voimalaitosten sivuraiteiden paikat sekä tietysti kaikki entiset ja nykyiset ratalinjat, asemat ym. Jenkkien maantiekartoissa nämä tiedet ovat enemmän summittaisia. SPV:n kartoissa on tärkeimmät joet ja järvet/tekojärvet, mutta ei maanteitä. Otsikko: Vs: Powder River Basin Kirjoitti: Hannu Peltola - Tammikuu 31, 2018, 10:53:09 Mitä haluat kuvata? Kauniita maisemia, isoja ratapihoja vai vilkkaita risteysasemia? Ilmeisesti vuokraat auton. Silloin esim Casper on kohtuullisen hyvä keskus. Siitä itään ja koilliseen ovat parhaat hiilikaivosalueet ja länteen parhaat maisemat. Mielestäni tärkeä apuneuvo on "SPV's Comprehensive Railroad Atlas of North America: Mountain Plains" by Mike Walker. ISBN 1874745137 (vuoden 1999 painos, en tiedä onko uudempaa). Siitä näkee kaivosten ja voimalaitosten sivuraiteiden paikat sekä tietysti kaikki entiset ja nykyiset ratalinjat, asemat ym. Jenkkien maantiekartoissa nämä tiedet ovat enemmän summittaisia. SPV:n kartoissa on tärkeimmät joet ja järvet/tekojärvet, mutta ei maanteitä. Kiitoksia Casper-vinkistä! Olin suunnitellut ajelua ainakin Douglasiin ja Gilletteen, jotka ovat ilmeisesti keskellä hiilikaivosaluetta. Lisäksi, jos aika antaa myöten, teen lyhyen vaelluksen Yellowstonessa. Se tosin on melkein päiväajon päässä Gillettestä! SPV:n "kartoista" minulla on huonot kokemukset. Aikanaan tilasin Washingtonin alueen vihkosen ja siinä oli pahimmillaan kokonaan valkoinen "karttasivu", jonka poikki oli piirretty musta viiva - ilmeisesti ratalinja. Ainakaan Washingtonin painoksella ei tehnyt yhtään mitään. Melkein tekisi mieli sanoa, että nykyisin radoista voi katsoa nykytilanteen koska tahansa Google Earthistä - myös maastossa! Otsikko: Vs: Powder River Basin Kirjoitti: Lauri Uusitalo - Helmikuu 01, 2018, 01:07:58 Sopiva radio radioliikenteen kuunteluun voi olla myös avuksi.
Otsikko: Vs: Powder River Basin Kirjoitti: Hannu Peltola - Helmikuu 01, 2018, 08:33:04 Sopiva radio radioliikenteen kuunteluun voi olla myös avuksi. Totta, edellisillä jenkkimatkoilla ei ole tullut huomioitua sopivaa skanneria, mutta se voisi tuoda mukavan lisämausteen! Skannerilla on myös helppoa seurata liikennettä pidemmältäkin. Ei muuta kuin Radio Shackin kautta maastoon!Otsikko: Vs: Powder River Basin Kirjoitti: Miro Salo - Maaliskuu 16, 2018, 14:50:28 Skanneriin hyvä lisuke on magneetilla esim. auton katolle kiinnitettävä lisäantenni, parantaa vastaanottoa enimmillään merkittävästi. Skannereita myyvässä liikkeessä osaavat varmasti myydä sopivan. Optimaalisin sijoituspaikka autossa moiselle antennille on keskellä kattoa, vuokra-auton ollessa kyseessä, voi olla hyvä idea suojata auton katto magneetin kohdalla esim. kontaktimuovilla.
Jenkit käyttävät jnaliikenteen yhteyksissä simplex-radioita, liikenteenohjaajien käyttämät tukiasemat kuuluvat melko varmasti ihan normaaliin käsiradioon, liikkuvat asemat taas vaihtelevammin, siksi moinen lisäantenni ihan suositeltava. EOT-laatikoita voi myös paikantaa skannereilla käsittääkseni, toimivat rautatieradioiden VHF:stä poiketen UHF:llä, kun taajuudella kuuluu sirinää, on juna lähettyvillä. Nykyskannerit on melko laajakaistaisia, kummatkin taajuusalueet löytyy yleensä vakiona halvimmistakin malleista. Otsikko: Vs: Powder River Basin Kirjoitti: Hannu Peltola - Elokuu 12, 2018, 10:51:19 Tein kuvasarjaan http://vaunut.org/sarja/4399 liittyen oheisen kartan kuvauspaikoista.
Otsikko: Vs: Powder River Basin Kirjoitti: Hannu Peltola - Elokuu 28, 2018, 20:50:58 Video tältä alueelta löytyy osoitteesta: https://www.youtube.com/watch?v=93Q6YsBtJ-k
Otsikko: Vs: Powder River Basin Kirjoitti: Hannu Peltola - Elokuu 29, 2018, 22:59:13 Tässä on vielä tekemäni matkan matkaohjelma, siitä toivottavasti on apua muille, jotka suunnittelevat matkaa alueelle.
Minulla oli Iceland Airin lennot Helsinki-Reykjavik-Denver ja samaa reittiä takaisin. Denverin kentällä oli auto varattuna ja se oli hyvä ratkaisu, koska kone tuli illalla ja Denveristä oli vielä parin tunnin ajomatka ensimmäiseen yöpymispaikkaan. Ensimmäinen yöpymispaikka tulee olla varattuna USA:an matkustettaessa, sitä kysytään monessa yhteydessä! 27.7. Lähtö ja saapuminen Denveriin, ajo Cheyenneen (n. 2 h) ja yö Cheyennessä. 28.7. Bongaus Cheyennessä, ajo (n. 4 h) Douglasiin ja yö Douglasissa 29.7. Powder River Basinin bongaus, ajomatkaa kaikkine koukkauksineen n. 300-400 km, yö Gillettessä 30.7. Powder River Basinin bongaus, ajomatkaa kaikkine koukkauksineen n. 300-400 km, yö Gillettessä 31.7. Pitkä siirtyminen West Yellowstoneen (n. 800 km ja 8h), Yellowstonen tärkeimpien nähtävyyksien bongaus ja yö West Yellowstonessa. Yellowstonessa on useita vaihtoehtoja yöpymiselle, mutta minusta Wet Yellowstone oli sijainniltaan suorastaan loistava. 1.8. Bozeman Passin, Livingstonin ja Laurelin bongaus, ajomatkaa n. 600 km, yö Billingsissä 2.8. Billings, ajo Casperiin n. 300 km, Casperin bongaus, yö Casperissa 3.8. ajo Denveriin n. 400 km, yö Denverissä 4.8. paluu Suomeen |