Resiina-keskustelu

Ajankohtaiset => Uutiset => Aiheen aloitti: Markus Räsänen - Huhtikuu 16, 2018, 22:25:50



Otsikko: Itä-Suomi haluaa nopeamman ratayhteyden pääkaupunkiin!
Kirjoitti: Markus Räsänen - Huhtikuu 16, 2018, 22:25:50
Itä-Suomen Maakuntaliitot ja Kouvolan Kaupunki haluaisivat uuden ratayhteyden suoraan pääkaupunkiseudulle. Uusi linjaus menisi Kouvolasta Porvoon kautta Helsinkiin. Nykyisin Itä-Suomesta pääkaupunkiseudulle tai Helsinki -Vantaan Lentoasemalle menevät joutuvat kiertämään Lahden kautta. Uuden linjauksen ansiosta junamatka lyhenisi Imatralta kahdesta tunnista alle puoleentoista tuntiin, mikäli arvio matka-ajan lyhenemisistä pitää paikkansa.

Uudesta linjauksesta hyötyisi myös Itä-Suomen raja -ja turismiliikenne. Uusi ratayhteys olisi tärkeä Itä-Suomelle siinäkin mielessä että Uudenmaan rakennekaavassa 2012 selvityksessä ollut linjaus Pääkaupunkiseudun ja Itä-Suomen välillä on häviämässä uudessa rakennekaavassa. Samalla paranisi Porvoon ja Pääkaupunkiseudun liikenneyhteydet, joita hoidetaan nykyisin busseilla kohtuu hyvällä vuorovälillä. Tämä johtuu puuttuvasta ratalinjasta. Tämä edistäisi puhtaampaa julkista liikennettä, millä pyritään siirtämään liikennöintiä kumipyöriltä kiskoille. Samalla Maakuntaliitot esittävät uutta yhteyttä Kotkasta Viipuriin. Tämän esteenä on se seikka että tämä ei tukisi Karjalan tai Savon radan nopeuttamista.

https://esaimaa.fi/uutiset/lahella/418f768e-1a98-4374-8fdd-acd8a009fa32 (https://esaimaa.fi/uutiset/lahella/418f768e-1a98-4374-8fdd-acd8a009fa32)


Otsikko: Vs: Itä-Suomi haluaa nopeamman ratayhteyden pääkaupunkiin!
Kirjoitti: Tuomas Pätäri - Huhtikuu 17, 2018, 21:30:53
Käytetäänpä uutisessa jostain syystä jännää termiä "rakennekaava" puhuttaessa maakuntakaavasta.


Otsikko: Vs: Itä-Suomi haluaa nopeamman ratayhteyden pääkaupunkiin!
Kirjoitti: Mikko Herpman - Huhtikuu 18, 2018, 11:44:01
Nopeuttaminen olisi kyllä mukava juttu, mutta millä hinnalla...

Jutussa keskitytään oikeastaan uuden oikoradan ajatukseen. No miksei voi miettiä, mutta meiltäpäin kun asiaa katsoo.. Luumäki-Joensuu väliä voisi myös nopeuttaa. Laskin piruuttaan keskinopeuksia parille henkilöjunalle Joensuu-Luumäki välille. Suurin sallittuhan on 140km/h.
S2 73km/h (4 pysähdystä)
Ic4 68km/h (7 pysähdystä)
Keskinopeuksien nousu tällä välillä noin arvoon 100km/h lyhentäisi matka-aikaa lähes tunnilla..

S2 Luumäki-Hakosilta 131km/h (Sn 200)
S2 Hakosilta-Kytömaa 186km/h (Sn220)

Nuo on laskettu aikataulun ajoista, Eli noihin keskinopeuksiin toki sisältyy pysähdyksetkin. Äkkiseltään voisi kai vähän ihmetellä Luumäen pohjoispuolen keskinopeutta, No toki väistellään rahtia tai vastaantuleviakin, mutta voisiko nopeasti kiihtyvät ja tehokkaat sähkövetoiset junat ajaa väliä paremmallakin keskinopeudella jo nyt?

lieneekö aikataulu miten tiukka, vai onkohan jätetty löysää. Löytyisikö joltakulta vaikka EP Karelian tai MK junien ajoaikoja/aikatauluja, voisi verrata miten paljon nopeammin nykyaikana vedellään vai voisiko yllättyä toisinkin päin..?

Sinällään olisihan se vallan kätevää jos täältä landelta pääsisi suoraan lentoasemalle, ilman vaihtamista Tikkurilasta.