Resiina-keskustelu

Ajankohtaiset => Uutiset => Aiheen aloitti: Timo Keski-Petäjä - Huhtikuu 23, 2018, 12:15:01



Otsikko: Suomen pääradalla mahdollisuuksia Euroopan liikenteen ydinverkkokäytävään
Kirjoitti: Timo Keski-Petäjä - Huhtikuu 23, 2018, 12:15:01
Asiasta kertoo (21.4.18) Tamperelainen-lehden uutinen:

https://www.tamperelainen.fi/artikkeli/630656-paarata-paasemassa-isoille-eu-rahoille


Otsikko: Vs: Suomen pääradalla mahdollisuuksia Euroopan liikenteen ydinverkkokäytävään
Kirjoitti: Simo Virtanen - Huhtikuu 24, 2018, 15:51:15
Eikö se jo ole sitä?

TEN-T -ydinverkkoon kuuluu Suomesta päärata Tornioon asti ja rantarata jatkuen Vainikkalaan.

https://www.liikennevirasto.fi/liikennejarjestelma/ten-t#.Wt8116KfZqM


Otsikko: Vs: Suomen pääradalla mahdollisuuksia Euroopan liikenteen ydinverkkokäytävään
Kirjoitti: Jari Välimaa - Huhtikuu 25, 2018, 07:41:13
Eikö se jo ole sitä?

TEN-T -ydinverkkoon kuuluu Suomesta päärata Tornioon asti ja rantarata jatkuen Vainikkalaan.

https://www.liikennevirasto.fi/liikennejarjestelma/ten-t#.Wt8116KfZqM

TEN-t korridoria ei Suomessa käytännössä ole, nyt olisi mahdollisuus siis muuttaa Pohjanmeri-Baltia korridoria siten että siitä tulisi Pohjanmeri-Tornio korridori.

https://ec.europa.eu/transport/themes/infrastructure_en


Otsikko: Vs: Suomen pääradalla mahdollisuuksia Euroopan liikenteen ydinverkkokäytävään
Kirjoitti: Jari Välimaa - Kesäkuu 18, 2018, 17:57:30

tai oikeastaan taitaa tulla Pohjanmeri-Tallinna-Helsinki-Luulaja korridori ja Ruotsiin Tukholma-Luulaja Korridori Narvikin lisäyhteydellä

https://ec.europa.eu/transport/sites/transport/files/2018-06-06-cef-annex-memo.pdf

Linkin takana komission esitys 2021-2027 vuosiksi CEF-ohjelmaan.


Otsikko: Vs: Suomen pääradalla mahdollisuuksia Euroopan liikenteen ydinverkkokäytävään
Kirjoitti: Jari Välimaa - Kesäkuu 20, 2018, 15:42:03
Liikenneviraston näkemys Euroopan liikenteen rautatieverkosta

https://www.liikennevirasto.fi/liikennejarjestelma/ten-t#.WykQKujRDrd

TEN-T ydinverkkoon on valittu yhdeksän multimodaalista ydinkäytävää. Ydinkäytävistä Skandinavia-Välimeri ja Pohjanmeri-Itämeri ulottuvat aivan eteläisimpään Suomeen, mutta suurin osa Suomesta on ollut ydinkäytävien ulkopuolella. Euroopan komissio on ehdottanut 6.6.2018, että Verkkojen Eurooppa – välinettä (Connecting Europe Facility, CEF) uudistetaan osana EU:n seuraavaa, vuosien 2021–2027 pitkän aikavälin budjettikautta. Verkkojen Eurooppa -välineen liikenteen alan investointeihin osoitettaisiin 30,6 mrd euroa. Uudistuksen yhteydessä on myös huomioitu mm. Suomen edistämän Pohjanmeri-Itämeri ydinkäytävän laajentamisen pohjoiseen. Pohjanmeri-Itämeri ydinkäytävää ehdotetaan jatkettavan Suomen kautta Ruotsin Luulajan ydinsatamaan, yhdistäen Suomen rautatieverkon ydinkäytävään. Skandinavia-Välimeri ydinkäytävää ehdotetaan myös jatkettavan Etelä-Ruotsista Luulajan ydinsatamaan, josta se jatkuisi Norjan Narvikin ydinsatamaan. Ehdotetut laajennukset ennakoivat arktisen politiikan kasvavaa merkitystä.