Otsikko: Suomen pääradalla mahdollisuuksia Euroopan liikenteen ydinverkkokäytävään Kirjoitti: Timo Keski-Petäjä - Huhtikuu 23, 2018, 12:15:01 Asiasta kertoo (21.4.18) Tamperelainen-lehden uutinen:
https://www.tamperelainen.fi/artikkeli/630656-paarata-paasemassa-isoille-eu-rahoille Otsikko: Vs: Suomen pääradalla mahdollisuuksia Euroopan liikenteen ydinverkkokäytävään Kirjoitti: Simo Virtanen - Huhtikuu 24, 2018, 15:51:15 Eikö se jo ole sitä?
TEN-T -ydinverkkoon kuuluu Suomesta päärata Tornioon asti ja rantarata jatkuen Vainikkalaan. https://www.liikennevirasto.fi/liikennejarjestelma/ten-t#.Wt8116KfZqM Otsikko: Vs: Suomen pääradalla mahdollisuuksia Euroopan liikenteen ydinverkkokäytävään Kirjoitti: Jari Välimaa - Huhtikuu 25, 2018, 07:41:13 Eikö se jo ole sitä? TEN-T -ydinverkkoon kuuluu Suomesta päärata Tornioon asti ja rantarata jatkuen Vainikkalaan. https://www.liikennevirasto.fi/liikennejarjestelma/ten-t#.Wt8116KfZqM TEN-t korridoria ei Suomessa käytännössä ole, nyt olisi mahdollisuus siis muuttaa Pohjanmeri-Baltia korridoria siten että siitä tulisi Pohjanmeri-Tornio korridori. https://ec.europa.eu/transport/themes/infrastructure_en Otsikko: Vs: Suomen pääradalla mahdollisuuksia Euroopan liikenteen ydinverkkokäytävään Kirjoitti: Jari Välimaa - Kesäkuu 18, 2018, 17:57:30 tai oikeastaan taitaa tulla Pohjanmeri-Tallinna-Helsinki-Luulaja korridori ja Ruotsiin Tukholma-Luulaja Korridori Narvikin lisäyhteydellä https://ec.europa.eu/transport/sites/transport/files/2018-06-06-cef-annex-memo.pdf Linkin takana komission esitys 2021-2027 vuosiksi CEF-ohjelmaan. Otsikko: Vs: Suomen pääradalla mahdollisuuksia Euroopan liikenteen ydinverkkokäytävään Kirjoitti: Jari Välimaa - Kesäkuu 20, 2018, 15:42:03 Liikenneviraston näkemys Euroopan liikenteen rautatieverkosta
https://www.liikennevirasto.fi/liikennejarjestelma/ten-t#.WykQKujRDrd TEN-T ydinverkkoon on valittu yhdeksän multimodaalista ydinkäytävää. Ydinkäytävistä Skandinavia-Välimeri ja Pohjanmeri-Itämeri ulottuvat aivan eteläisimpään Suomeen, mutta suurin osa Suomesta on ollut ydinkäytävien ulkopuolella. Euroopan komissio on ehdottanut 6.6.2018, että Verkkojen Eurooppa – välinettä (Connecting Europe Facility, CEF) uudistetaan osana EU:n seuraavaa, vuosien 2021–2027 pitkän aikavälin budjettikautta. Verkkojen Eurooppa -välineen liikenteen alan investointeihin osoitettaisiin 30,6 mrd euroa. Uudistuksen yhteydessä on myös huomioitu mm. Suomen edistämän Pohjanmeri-Itämeri ydinkäytävän laajentamisen pohjoiseen. Pohjanmeri-Itämeri ydinkäytävää ehdotetaan jatkettavan Suomen kautta Ruotsin Luulajan ydinsatamaan, yhdistäen Suomen rautatieverkon ydinkäytävään. Skandinavia-Välimeri ydinkäytävää ehdotetaan myös jatkettavan Etelä-Ruotsista Luulajan ydinsatamaan, josta se jatkuisi Norjan Narvikin ydinsatamaan. Ehdotetut laajennukset ennakoivat arktisen politiikan kasvavaa merkitystä. |