Otsikko: Jokioisten museorautatielle uusi dieselveturi Kirjoitti: Marko Laine - Lokakuu 27, 2009, 07:26:47 Jokioisten Museorautatielle saapuu torstaina 29.10. uusi dieselveturi.
Viimeksi Jokioisten rautatielle on tullut uusia vetureita 1960-luvulla, jolloin Jokioisten Rautatie Oy osti lakkautetuilta Loviisan-Wesijärven sekä Hyvinkään-Karkkilan rautateiltä käytettynä 1940-luvun lopussa valmistuneita dieselvetureita. Museorautatielle on tämänkin jälkeen saapunut eri vuosikymmeninä useita höyry- ja dieselvetureita, mutta ne kaikki ovat tulleet joko museoitaviksi tai museojunaliikenteen käyttöön. Nyt saapuva veturi ei ole museoveturi, sillä se on hankittu museorautatien ylläpitoa palvelevaan työjunakäyttöön. Veturi on valmistettu Neuvostoliitossa, Udmurtiassa sijainneessa Kambarkin veturitehtaassa vuonna 1970. Näitä TU4-tyypin kapearaiteisia vetureita valmistettiin useita satoja kappaleita vuosina 1962-74. Museorautatieyhdistys ry:n nyt hankkima TU4-veturi on ollut käytössä muun muassa Liettuassa. Viimeksi sitä on käytetty keskiliettualaisella Tytuvenain turveradalla. Veturi jäi pois liikenteestä 2000-luvun alkupuolella ja on tämän jälkeen seissyt useita vuosia ulkosalla. Museorautayhdistyksen edustajat kävivät toukokuun ensimmäisenä viikonloppuna tutustumassa veturiin Liettuassa ja ostopäätös tehtiin varsin nopeasti. Kesäkuun alussa huonokuntoinen veturi siirrettiin rekkakuljetuksena Viroon ja sille tehtiin mittava korjaustyö Baltic Marine Groupin konepajalla. Entisen neuvostovalmisteisen panssarivaununmoottorin tilalle asennettiin käytetty ruotsalaisen Scanian valmistama linja-autonmoottori vuodelta 1990. Veturiin jouduttiin tekemään paljon myös erilaisia metalli- ja sähkötöitä sekä muita korjauksia. Lopuksi veturi maalattiin kauttaaltaan museorautatielle sopiviin väreihin. Veturi tuodaan laivalla Tallinnasta Helsinkiin ja edelleen rekkakuljetuksena Minkiölle, jossa se lasketaan kahden autonosturin voimin kiskoille. Jokioisten rautatien perinteitä kunnioittaen myös uuden tulokkaan nokka asetetaan kohti Humppilaa, sillä Jokioisten radalla on ollut tapana sijoittaa kaikkien vetureiden etupäät Humppilan suuntaan. Museorautatiellä uutta 18-tonnin painoista, neliakselista TU4-veturia käytetään pääasiallisesti työjunien vetäjänä ja vaihtotöissä, mutta myös museojunien varaveturina sekä tarvittaessa tilausliikenteessä. Veturin teho on 260 hevosvoimaa ja huippunopeus noin 50 kilometriä tunnissa. Otsikko: Vs: Jokioisten museorautatielle uusi dieselveturi Kirjoitti: MNa - Lokakuu 27, 2009, 08:33:21 Olikos veturin suunnan valinnassa syynä se, että jyrkän mäen takia (ainakin jossain veturityypissä) vedet virtasivat väärään paikkaan tms?
Otsikko: Vs: Jokioisten museorautatielle uusi dieselveturi Kirjoitti: Marko Laine - Lokakuu 27, 2009, 08:48:04 Minkiöltä Humppilaan mentäessä on Jokioisten rautatien jyrkin mäki, noin kilometrin mittainen Huhdinmäki, jossa höyryvetureilla ajettaessa veturin nokka oli kohti Humppilaa. Näin jyrkässä nousussa höyrykattilassa ollut vesi peitti varmasti tulipesän katon. Mikäli veturi olisi ollut toisin päin ja kattilassa olisi jostain syystä ollut vesi vähissä, olisi ollut riski, että tulipesän katto paljastuu veden kerääntyessä enemmän kattilan toiseen päähän. Eli käytäntö on tämän aikoinaan määrännyt ja samaa veturinsijoittelulinjaa on jatkettu myöhemmin myös dieselvetureiden osalta.
|