Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Ulkomaat => Aiheen aloitti: Lauri Kivijärvi - Heinäkuu 09, 2018, 06:35:31



Otsikko: RoadRailer - puoliperävaunu kiskoilla (USA)
Kirjoitti: Lauri Kivijärvi - Heinäkuu 09, 2018, 06:35:31
Huomasin Miro Salon aikoinaan maininneen RoadRailer-junista erään valokuvan kommentissa (http://vaunut.org/kuva/72181?). Vaunut.orgissa ei ole koskaan laajemmin käsitelty kyseistä kuljetusmuotoa, joten ajattelin kirjoittaa lyhyen esittelyn aiheesta. Aiheesta enemmän tietäviltä kuulisin mielelläni tarkennuksia aiheeseen. Lähteinä olen käyttänyt palvelua tarjoavan Triple Crown-yhtiön kotisivua (http://www.triplecrownsvc.com/who-we-are-and-what-we-do/bi-modal-transportation) ja englanninkielistä Wikipedia-artikkelia (https://en.wikipedia.org/wiki/Roadrailer). Keskityn kirjoituksessa järjestelmän nykyiseen olomuotoon, jossa perävaunut nostetaan irtotelien varaan. Esittelyn lopussa olisi lisäksi video- ja valokuvalinkki havainnoillistamaan kirjoitusta.

RoadRailer-järjestelmässä rekan puoliperävaunu nostetaan kahden erityisesti suunnitellun rautatietelin varaan, jolloin perävaunu muuttuu kiskokulkineeksi. Kukin perävaunu jakaa kummankin rautatietelin vierekkäisten perävaunujen kanssa, minkä johdosta perävaunujen välille ei tarvita rautatiekytkimiä. Näin perävaunuista voidaan koota pitkä letka, joka on periaatteessa yksi pitkä ja nivelletty tavaravaunu. Perävaunuletkan ensimmäinen teli on varustettu normaalilla rautatiekytkimellä, jonka avulla letka voidaan kytkeä muuhun junaan.

Perävaunun muuttaminen kiskokulkineeksi tapahtuu seuraavasti: Puoliperävaunu ajetaan asvaltoidulla ratapiha-alueella kiskoille. Tämän jälkeen perävaunua nostetaan perävaunun omien ilmajousien varassa joitakin senttimetrejä ylös, jotta rautatietelit voidaan ujuttaa perävaunun alle. Perävaunu lasketaan telien varaan ja kiinnitetään rautatieteleihin (sokkakiinnityksin?). Tämän jälkeen kumipyörät nostetaan irti maasta/kiskonpinnasta. Toimenpidettä toistetaan, kunnes perävaunuletka on tavoitepituudessa.

Menetelmän etuna on energiatehokkuus: koska puoliperävaunu toimii itse junarungon osana, ei perävaunun kuljettamiseen tarvita painavaa avotavaravaunun runkoa. Menetelmän haittana on koko junarungon liikennekelvottomuus, jos yksikin letkan perävaunu tai rautatieteli vaurioituu: hajonnutta osaa ei voi helposti poistaa letkasta, koska osien välissä ei ole perinteisiä rautatiekytkimiä.

Kuva RoadRailer-telistä: https://en.wikipedia.org/wiki/File:Roadrailer_Detroit107_MI.jpg (https://en.wikipedia.org/wiki/File:Roadrailer_Detroit107_MI.jpg)
Youtube-video Norfolk Southernin vetämästä RoadRailer-junasta vuonna 2017: https://www.youtube.com/watch?v=LX1HTso3RaU (https://www.youtube.com/watch?v=LX1HTso3RaU)

EDIT: oikoluku


Otsikko: Vs: RoadRailer - puoliperävaunu kiskoilla (USA)
Kirjoitti: Risto Sollo - Heinäkuu 10, 2018, 10:15:10
Tuossa videossa,olipahan junalla pituutta...Ja paljon lovipyöriä! ;)