Otsikko: Biltema lisää rautatiekuljetuksia, hiilijalanjäljen pienentämiseksi. Kirjoitti: Tommi K Hakala - Elokuu 21, 2018, 15:19:26 https://www.biltema.fi/bilteman-konsepti/biltema-juna/ (https://www.biltema.fi/bilteman-konsepti/biltema-juna/)
Otsikko: Vs: Biltema lisää rautatiekuljetuksia, hiilijalanjäljen pienentämiseksi. Kirjoitti: Esko Ampio - Elokuu 21, 2018, 21:28:51 Siinähän olisi yksi hyvä syy palauttaa junalautat..
Otsikko: Vs: Biltema lisää rautatiekuljetuksia, hiilijalanjäljen pienentämiseksi. Kirjoitti: Juha Kutvonen - Elokuu 23, 2018, 10:00:11 Vaan kuinka moneen Suomen Biltemaan johtaa raide? Norjassa näyttää olevan ratainfra kunnossa, kun jopa 31:een myymälään voidaan tavaraa toimittaa junalla.
Otsikko: Vs: Biltema lisää rautatiekuljetuksia, hiilijalanjäljen pienentämiseksi. Kirjoitti: Tapio Nikula - Elokuu 23, 2018, 10:38:21 Ei tarvita raidetta, koska kuvan perusteella roinat kulkevat konteissa. Kontin siirtäminen vaunusta rekkaan vie vain muutaman minuutin ja rekka sitten vie kontin perille sen muutaman viimeisen kilometrin. Käsittääkseni Suomessakin on kaavailtu tulevaisuuteen konttiterminaaleja, joissa kontti voi vaihtaa kuljetusmuotoa (laiva/juna/rekka). Kontteja on aivan turhaa kuskata rekalla satoja kilometrejä. Tosin kontin siirto kuljetusvälineestä toiseen tarvitsee asianmukaisen nosturin, joita vain yleensä on terminaaleissa.
Otsikko: Vs: Biltema lisää rautatiekuljetuksia, hiilijalanjäljen pienentämiseksi. Kirjoitti: Mikko Herpman - Elokuu 23, 2018, 12:09:50 Sinänsä hienoa, mitenkähän monesta paikasta löytyy toiminnassa oleva nosturi ja sen alla kulkukelpoinen raide. No jos on niin saahan ne toki tarkastamalla käyttökuntoon..
Jyväskylän konttinosturista taisi ainakin olla "leimat" ummessa.. Toki varmaan tarvitaan iso konttiterminaali, ennen kuin alkaa homma toimimaan, nosturi laanilla ei palvele tarpeeksi hyvin...? Otsikko: Vs: Biltema lisää rautatiekuljetuksia, hiilijalanjäljen pienentämiseksi. Kirjoitti: Tapio Nikula - Elokuu 23, 2018, 12:21:22 Kyllä homma pyörii myös pienemmissä terminaaleissa. Ei tarvita suuria kiskoilla liikkuvia nostureita, vaan nostamiseen käytetään konttitrukkeja. Kyseiset trukit kulkevat kumipyörillä ja ovat erittäin ketteriä. Tarvitaan siis vain läpiajettava raide ja tuollainen trukki, niin junasta voidaan poistaa parissa minuutissa kontti. Raiteen vieressä on syytä olla tasaista laania jonkun verran, että rekat pääsevät paikalle.
Otsikko: Vs: Biltema lisää rautatiekuljetuksia, hiilijalanjäljen pienentämiseksi. Kirjoitti: Simo Virtanen - Elokuu 23, 2018, 14:43:59 Ei tarvita edes trukkia vaan rekan peräkärryssä oleva "sideloader":
https://hammar.com.au/wp-content/uploads/sites/2/2014/04/sideloader-hammar-195-lifting-2x20-container.jpg Toinen vaihtoehto on tavallinen koukkulaite kuorma-auton lavalla ja junan vaunussa 45 astetta kääntyvä kiskosto, johon kuorma-auto lykkää kontin ja sen jälkeen käännetään junan suuntaiseksi. Esimerkiksi Sveitsissä ilmeisen laajasti käytössä. Otsikko: Vs: Biltema lisää rautatiekuljetuksia, hiilijalanjäljen pienentämiseksi. Kirjoitti: Jouni Hytönen - Elokuu 23, 2018, 21:22:12 Jyväskylän konttinosturista taisi ainakin olla "leimat" ummessa.. Eikös se myös purettu pois jo useampi vuosi sitten. Joskus vuonna 1996 sitä pääsi kokeilemaan työharjoittelussa ollessa.Otsikko: Vs: Biltema lisää rautatiekuljetuksia, hiilijalanjäljen pienentämiseksi. Kirjoitti: Jorma Toivonen - Elokuu 23, 2018, 22:57:16 Eikö tuollaisia kääntyvällä konttialustalla varustettuja vaunuja on ollut/ on käytössä Suomessakin esim. Lcg http://vaunut.org/kuva/81495 ?
Otsikko: Vs: Biltema lisää rautatiekuljetuksia, hiilijalanjäljen pienentämiseksi. Kirjoitti: Riku Outinen - Elokuu 24, 2018, 07:04:57 Katsokaahan millaisia rahteja Norjassa menee. Ko. maassa yhdistettyjen kuljetusten osalta tilanne enemmän kuin hyvä. Melkein joka kaupunkiin joka on radan varrella tulee kuljetuksia. Junissa on mm. DB Schenkerin, Postnordin, DHL:n, Coca-colan jne kontteja.
|