Otsikko: Resiinan varhainen kehittäjä Karl Drais Kirjoitti: Jouni Halinen - Syyskuu 16, 2018, 16:47:53 ”Drais lähti vuonna 1822 Brasiliaan, jossa hän työskenteli maanmittarina. Hän palasi Saksaan vuonna 1827 ja jatkoi keksintöjen tekoa. Drais kehitti 16-kirjaimisen pikakirjoituskoneen vuonna 1827 ja teki kokeita jaloilla toimivasta rautatiekiskoilla liikkuvasta kulkuvälineestä. Resiinan nimi juontuukin Draisin nimestä (ranskaksi, englanniksi ja saksaksi draisine)” Lähde Wikibedia. Kukahan on vääntänyt nimen ja koska Suomeksi?. https://fi.wikipedia.org/wiki/Karl_Drais Otsikko: Vs: Resiinan varhainen kehittäjä Karl Drais Kirjoitti: Petri Sallinen - Syyskuu 16, 2018, 20:20:00 Vuonna 1907 julkaistiin Suomen valtionrautateiden asiakirja "Ohjesääntö dresiinain ja käsivaunujen (rullavaunujen) käyttämiselle ja hoidolle". Vielä tuolloin sanassa oli D-kirjain mukana.
Otsikko: Vs: Resiinan varhainen kehittäjä Karl Drais Kirjoitti: Kurt Ristniemi - Syyskuu 18, 2018, 07:12:58 Vielä vuonna 1925 näkyy käytetyn d:llistä muotoa 'dresiina': T-Fordista tehty Ford-dresiina.
Ks. Suomen Kuvalehti no 37, 12.09.1925 https://digi.kansalliskirjasto.fi/aikakausi/binding/889598?term=dresiina&page=16 'Dresiina'-nimitystä näytään käytetyn 1920-luvulla myös mm. ns. mäkiautosta. - Vai onko tuossa ajopelissä voimanlähteenä jonkinlainen 'pumppauslaite'? Toinen poika on vahvassa etunojassa lyhyen vetimen kanssa ja toinen nojaa taaksepäin pitkine vetimineen. Lasten dresiina-auto, Suomen Kuvalehti no 8, 23.2.1924. https://digi.kansalliskirjasto.fi/aikakausi/binding/889521?page=25&term=LASTEN&term=DRESIINA-AUTO Toisaalta d:töntä muotoa 'resiina' näkyy käytetyn ainakin jo vuonna 1891. Aamunairut no 8, 1.8.1891. https://digi.kansalliskirjasto.fi/aikakausi/binding/901614?page=12&term=resiinalla&term=resiinan |