Resiina-keskustelu

Ajankohtaiset => Uutiset => Aiheen aloitti: Pietu Tuovinen - Syyskuu 28, 2018, 07:38:38



Otsikko: Mielipide: Oulussa voitaisiin kokeilla pai­kal­lis­ju­na­lii­ken­net­tä
Kirjoitti: Pietu Tuovinen - Syyskuu 28, 2018, 07:38:38
Kalevan Mielipiteet-palstalta löytyy seuraavanlainen kirjoitus:

https://www.kaleva.fi/lukijalta/mielipiteet/oulussa-voitaisiin-kokeilla-paikallisjunaliikennetta-siirrettaan-tanne-muutama-paakaupunkiseudun-liikenteesta-poistettu-sahkomoottorijuna/806153/

Itsekkin olen miettinyt samaa. Pääkaupunkiseudun tapaista lähijunaliikennettä tänne ei kannata laittaa (ei ole matkustajia tarpeeksi) mutta sellainen pari vuoroa aamulla Ouluun ja illalla takaisin voisi olla hyvä...


Otsikko: Vs: Mielipide: Oulussa voitaisiin kokeilla pai­kal­lis­ju­na­lii­ken­net­tä
Kirjoitti: Sakari Kestinen - Syyskuu 30, 2018, 11:38:38
Rego-tyyppinen liikenne sopisi Oulun seudulle hyvin. Esim. Raahe/Ylivieska–Oulu–Kemi ja Oulu–Kajaani. Sm2 on ihan kuranttia kalustoa liikenteen pilotointiin. Isompi ongelma on laiturien rakentaminen, ne pitäisi pystyä rakentamaan pilottia varten puusta.

https://www.lvm.fi/-/ministerio-pyytaa-alueiden-nakemyksia-junaliikenteen-kehittamisesta-982647


Otsikko: Vs: Mielipide: Oulussa voitaisiin kokeilla pai­kal­lis­ju­na­lii­ken­net­tä
Kirjoitti: jarkkovoutilainen - Syyskuu 30, 2018, 12:46:23
Rego-tyyppinen liikenne sopisi Oulun seudulle hyvin. Esim. Raahe/Ylivieska–Oulu–Kemi ja Oulu–Kajaani. Sm2 on ihan kuranttia kalustoa liikenteen pilotointiin. Isompi ongelma on laiturien rakentaminen, ne pitäisi pystyä rakentamaan pilottia varten puusta.

https://www.lvm.fi/-/ministerio-pyytaa-alueiden-nakemyksia-junaliikenteen-kehittamisesta-982647


Puuta ei suoraan kielletä Liikenneviraston RATO 16.

16.5.2.5   Puiset matkustajalaiturit
Puisia matkustajalaitureita  voidaan  käyttää  ainoastaan  tilapäisinä ratkaisuina esimerkiksi rakentamisen  aikana. Puulaiturille on  merkittävä vaara-alue ja  laiturin  pääty. Laiturin  pinnan on  oltava  luistamaton sekä  heijastamaton. Puulaiturilla  on kiinnitettävä erityistä  huomiota laiturin ja junan välisen tumman  aukon näkyvyyteen  ja  muiden  tarvittavien kontrastierojen  aikaansaamiseen.  Suosituksena on käyttää kontrastiarvona  vähintään  30  %.

Sana esimerkiksi (rakentamisen) antanee mahdollisuuden tulkita myös esimerkiksi (pilotoinnin). Pilotointi ajallisesti määriteltynä täyttänee tilapäisyyden tunnusmerkit.

Luvan Liikenneviraston laatimasta ohjeesta poikkeamiseen antaa Liikennevirasto.