Otsikko: Sveitsi Kirjoitti: Vesa Höijer - Lokakuu 14, 2018, 21:18:07 Kertokaa, mihin kannattaa matkustaa (junalla), jos haluaa nähdä erityisen komeita alppimaisemia.
Otsikko: Vs: Sveitsi Kirjoitti: Andreas Ehnberg - Lokakuu 14, 2018, 21:46:09 Pari tulee nopeasti mieleen:
Gotthardin ja Lötschbergin vanhat reitit paikallisjunalla (siis ei basistunnelin kautta). Rhätische Bahnin Glacier Express, tai oikeastaan mitä tahansa Rhätische Bahnilla. Junanvaihto esim Chur:issa. Helppo ja nopea ratkaisu on käydä Rigillä, juna käy lähes huipulla. Junanvaihto Arth-Goldau:ssa johon pääsee nopeasti vaikka Zürich:istä. Otsikko: Vs: Sveitsi Kirjoitti: Uwe Geuder - Lokakuu 14, 2018, 21:52:15 Minulla ei ole paljon omia kokemuksa.
Tässä on liittovaltion rautateiden lista https://www.sbb.ch/en/leisure-holidays/travel-in-switzerland/panoramareisen.html Täytyy kuitenkin muistaa, että monta rautatielinjaa Sveitissä eivät ole liittovaltion, Tukholman suurlähestystön/valtion matkailuneuvonnan lista onkin pidempi https://www.myswitzerland.com/en-se/traveling-by-train.html Otsikko: Vs: Sveitsi Kirjoitti: Uwe Geuder - Lokakuu 14, 2018, 22:31:10 Helppo ja nopea ratkaisu on käydä Rigillä, juna käy lähes huipulla. Junanvaihto Arth-Goldau:ssa johon pääsee nopeasti vaikka Zürich:istä. Onhan Rigi kuuluisa vuori, mutta korkeus sillä on vain noin puolet Jungfraujochin asemasta. En tiedä, mikä on Vesan käsitys alppimaisemista, mutta minusta Rigi on enemmän jyrkkä metsä kuin oikea alppimaisema. Rigin hammasradalla ei taida esim. olla ei ainuttakaan siltaa. En sano, että se on huono eikä kannata missään nimessä käydä (olen itsekin käynyt), mutta kun hän nimenomaan kysyy komeista alppimaisemista olisin suositellut korkeampia paikkoja. Kuvissa näkee aina komeita siltoja. En ole itse käynyt siellä kovin paljon, siksi en uskalla sanoa, mitkä olisivat parhaita. Rigistä nähtynä järven toisella puolella on Pilatusbahn, joka on maailman jyrkin hammasrata. Kannattavatko maisemat, sitä en osaa sanoa. En ehtinyt silloin kun kävin seudulla. (Kannattaa kyllä etukäteen ottaa selvää hinnoista, ne ovat vielä korkeampia kuin vuoret.) Otsikko: Vs: Sveitsi Kirjoitti: Antero Airola - Lokakuu 15, 2018, 08:25:21 Minulla on omakohtaisia kokemuksia kaikilta radoilta.
Suosikkini on Rhätische Bahnin linja St Moritzista Tiranoon Italiaan Bernina-solan kautta. 14 frangin lisämaksusta voi matkustaa Bernina Express junalla, jossa on mukavat näköalavaunut. Toinen suosikkini on Pilatuksen rata (Alpnachstad - Pilatus Kulm) Luzernin lähellä. Glacier Express Zermatt - St Moritz kulkee myös koko matkan näyttävissä maisemissa. Lisäksi juna on mukava ja siinä on jopa ravintolavaunu (kapearaiteisella radalla ja 125 0/00 nousussa!). Zermattissa kannattaa ehdottomasti käydä myös Gornergratilla. Eräs tunnetuimmista on myös Jungfraujoch, "Top of Europe" Interlakenin lähellä: - Berner Oberland Bahn Interlaken - Grindelwald / Lauterbrunnen - Wengernalpbahn Grindelwald - Kleine Scheidegg - Lauterbrunnen - Jungfraubahn Kleine Scheidegg - Jungfraujoch (Euroopan korkeimmalla sijaitseva asema 3454 m) - Alueella on myös hammasrata Schynige Plattille sekä maisemarata Lauterbrunnen - Mürren Brienzer Rothornilla on komeat maisemat ja sinne vie höyryjuna Sveitsissä kannattaa olla joko interrail-matkalla tai hankkia Swiss Pass matkalippu. Muuten junailu tulee tosi kalliiksi. Otsikko: Vs: Sveitsi Kirjoitti: Hannu Peltola - Lokakuu 15, 2018, 20:11:41 Vaunut.orgista löytyy tietysti myös useita kuvia Sveitsistä, joiden pohjalta voi miettiä hyviä ja mielenkiintoisia paikkoja! http://vaunut.org/kuvat/?maa=164
Otsikko: Vs: Sveitsi Kirjoitti: Matti Lehtonen - Lokakuu 16, 2018, 17:12:39 Parasta aluetta on mielestäni Rhätische Bahnin alue kaakkoisessa Sveitsissä. Yksi heidän läntinen päätepisteensä on Disentis/Muster, josta sitten toinen yhtiö jatkoi ainakin muutama vuosi sitten Andermattiin ja eteenpäin, mikä myös on näkemisen arvoista seutua. Tämä on myös Glacier Expressin reittiä.
Ensimmäinen kosketukseni noiden seutujen rautateihin oli runsas parikymmentä vuotta sitten ennen nettiaikakautta reitillä Zurich - Andermatt - Fiesch ja takaisin erään tapahtuman puitteissa. Pääradan junasta jäätiin Göschenenin asemalla, mitä ennen kiipeämisvaiheessa jo ajettiin ees taas ja ristiin rastiin, yli siltojen ja läpi tunneleiden. Nousu Göschenenistä Andermattiin on matkana lyhyt, mutta jyrkkä ja ahdas ja oli ensikokemuksena hyvin vaikuttava. Hengen haukkominen jatkui Andermattin asemalla, kun katseli vuoren rinnettä idän/koillisen suuntaan ja siellä tulossa olevaa meidän jatkojunaa. Serpentiiniä oikealle ja vasemmalle ja välillä piilossa tunnelissa. Kotomaassa olin aikataulukirjasta onkinut tiedon, että reitti Andermattista länteen on 'rack railway' mikä painetun tietosanakirjan mukaan tarkoitti hammasratasvetoa. Mielikuvitus oli siten laukannut tuon matkaosuuden osalta, mutta se olikin sitten jo koettuun verrattuna melko pliisua ajoittaista tasankoajoa, pari lyhyehköä hammasrataspätkää kerkisi muistaakseni olla ennenkuin oltiin perillä. Noiden ensikokemusten jälkeen halusin mennä myöhemminkin, katsomaan mm. sen osuuden Andermattista itään ja olen sitä matkustanut molempiin suuntiin ja lisäksi melko laajasti Rhätische Bahnin verkkoa. RB:n kaakkoisesta päätepisteestä (Scuol) on postiautoyhteydet Itävallan puolelle tiettyyn kylään ja turistipaikkaan (Nauders), joka on hyvä yöpymispaikka. Sieltä taasen on bussiyhteydet pohjoiseen Itävallan rataverkolle Landeckiin. Ainakin jokunen vuosi sitten Sveitsin suuntaan tullessa hintataso tuplaantui rajalla. Otsikko: Vs: Sveitsi Kirjoitti: Uwe Geuder - Marraskuu 04, 2018, 02:11:37 Ihan sattumalta luin äsken, että viime joulukuussa on avattu Schwyz-Stoosin uusi funikulaari. Se on maailman jykrin funikulaari, jopa 110%. Jos nyt semmoisia ennätyksiä ja tekniikan ihmeitä kiinnostaa. Stoos kuulostaa varmaan mielenkiintoiselta kylältä joillekin rautatieharrastajille, koska se on täysin autovapaa. Se on aika lähellä Rigi ja Pilatus, joita jo mainittiin.
Sinänsä se ei ole semmoinen rata, jossa on matkalla ihan komeimmat alppimaisemat, mutta ehkä kohde, jos kiinnostaa myös muuta kun koko ajan junassa istuminen. Junalla pääsee Schwyziin. Stoosissa on ilmeisesti hienoja vaellusmahdollisuuksia https://stoos-muotatal.ch/wp-content/uploads/2017/12/18-03-Prospekt-297x210mm-Gratwanderweg-Stoos-07-web.pdf (En ole käynyt, löysin sen sattumalta verkosta.) P.S. Ja heti sen jälkeen kun olin kirjoittanut tämän tuli vielä satunnaiskuva http://vaunut.org/kuva/83839 Ei Schwyz, mutta Zermatt josta oli myös puhetta. Otsikko: Vs: Sveitsi Kirjoitti: Vesa Höijer - Marraskuu 11, 2018, 22:17:40 Tuonne lähden ensi vuonna.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Luzern Otsikko: Vs: Sveitsi Kirjoitti: Hannu Peltola - Marraskuu 12, 2018, 16:39:30 Luzernin Verkehrshaus on matkakohteena todella upea, siellä saa helposti vietettyä päivän-pari junia, autoja, lentokoneita ja laivoja ihmetellessä. Erityisen upea on museon H0-mittakaavainen pienoisrautatie Gotthard-solasta Wassenin kylän ympäristöstä:
https://www.verkehrshaus.ch/besuchen/museum/mobilitaet/schienenverkehr/gotthardbahn-modell.html Vorgista löytyy muutamia kuvia Luzernista: http://vaunut.org/kuvat/?paik=luzern Luzernin asema on vilkas ja SBB:n junien lisäksi siellä on mm. kapearaiteisen Zentralbanhin liikennettä. Luzernista ei ole myöskään pitkä matka Gotthardin solaan ja ainakin Altdorfiin saakka pääsee Luzernista lähijunilla: http://vaunut.org/kuvat/?s=3716 Otsikko: Vs: Sveitsi Kirjoitti: Uwe Geuder - Joulukuu 10, 2018, 23:10:06 Sattumalta tuli vastaan semmoinen matkaehdotus:
Saksaksi: https://blog.rail.cc/de/zuerich-mailand-albula-bernina-bahn/ Ja käännettynä englanniksi: https://blog.rail.cc/zurich-milano-albula-bernina/ En ole itse matkustanut kuin erittäin lyhyitä pätkiä siitä, mutta (mainos-)kuvien perusteella ei hassumpaa. |