Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Radat ja laitteet => Aiheen aloitti: Jorma Toivonen - Joulukuu 07, 2018, 16:39:41



Otsikko: Nikkilään matkustajalaituri
Kirjoitti: Jorma Toivonen - Joulukuu 07, 2018, 16:39:41
 https://www.liikennevirasto.fi/-/rautateiden-puurakenteinen-matkustajalaituri-nikkilan-asemalle-sipooseen#.XAp330CobTp


Otsikko: Vs: Nikkilään matkustajalaituri
Kirjoitti: Niila Heikkilä - Joulukuu 07, 2018, 17:01:12
Toivottavasti koelaituri osoittautuu hyväksi. Sillä saataisiin mm. Jyväskylä-Äänekoski -liikenteen aloittamiseen aivan uudenlaista puhtia. Kevytrakenteisuudessa on vielä sekin hyvä puoli että aina liikenteen loppuessa se on helppo ja nopea purkaa pois. :)


Otsikko: Vs: Nikkilään matkustajalaituri
Kirjoitti: jarkkovoutilainen - Joulukuu 07, 2018, 21:24:21
Tällä hetkellä voimassa oleva RATO 16 Väylät ja laiturit (2017) jo sallii puun käytön laiturirakenteissa tilapäisinä ratkaisuina. Nyt sitten tietysti voi pohtia tilapäisyyden määritelmää, sillä sellaista en ainakaan vielä löytänyt tässä asiayhteydessä.

https://julkaisut.liikennevirasto.fi/pdf8/lo_2017-43_rato16_web.pdf

16.5.2.5
Puiset matkustajalaiturit
Puisia  matkustajalaitureita voidaan  käyttää  ainoastaan  tilapäisinä  ratkaisuina  esimerkiksi rakentamisen aikana. Puulaiturille on merkittävä vaara-alue ja laiturin pääty. Laiturin pinnan on oltava luistamaton sekä heijastamaton.
Puulaiturilla  on  kiinnitettävä  erityistä  huomiota  laiturin  ja  junan  välisen  tumman  aukon  näkyvyyteen  ja  muiden tarvittavien  kontrastierojen  aikaansaamiseen.  Suosituksena on käyttää kontrastiarvona vähintään 30 %.