Resiina-keskustelu

Ajankohtaiset => Uutiset => Aiheen aloitti: Petri Tuovinen - Tammikuu 20, 2019, 15:06:27



Otsikko: Helsinki-Oulu -junan vaunussa kuultua pamausta ja tärähdystä tutkitaan
Kirjoitti: Petri Tuovinen - Tammikuu 20, 2019, 15:06:27
https://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/vr-ja-onnettomuustutkintakeskus-selvittavat-helsinki-oulu-junan-vaunussa-kuultua-pamausta-ja-tarahdysta-juna-jai-lahteen-tutkittavaksi/813857/


Otsikko: Vs: Helsinki-Oulu -junan vaunussa kuultua pamausta ja tärähdystä tutkitaan
Kirjoitti: Mikko Herpman - Tammikuu 20, 2019, 15:49:23
Erikoista, oikoradalla tömähti mutta Lahteen on ajeltu kuitenkin ilman ongelmia. Ettei vaan ole jäitä paukkunut irti ja ryskännyt... Tokihan pakkanen olisi voinut vaikka kiskon katkaista, olisiko jytissyt kovin paljoa. Joskus omallekin kohdalle sattunut että jäitä irtoaa kovassa vauhdissa ja kyllähän sen huomaa kun vaunu tärähtää.


Otsikko: Vs: Helsinki-Oulu -junan vaunussa kuultua pamausta ja tärähdystä tutkitaan
Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Tammikuu 20, 2019, 18:06:41
VR:n mediatiedotteen mukaan kenellekään ei onneksi käynyt huonosti. Vaunu kylläkin vaurioitui:
"Tämänhetkisen tiedon mukaan yhdessä vaunussa oli kuulunut kova ääni, ja tömähdys oli tuntunut matkustajille asti. Vaunun sisäkaton ja sisäovien rakenteisiin sekä muutamaan istuimeen tuli vaurioita. Osalle matkustajista aiheutui tilanteesta lieviä vammoja, mutta paikan päälle ei tarvittu ensihoitohenkilökuntaa."


Otsikko: Vs: Helsinki-Oulu -junan vaunussa kuultua pamausta ja tärähdystä tutkitaan
Kirjoitti: Simo Virtanen - Tammikuu 20, 2019, 18:43:37
Erikoista, oikoradalla tömähti mutta Lahteen on ajeltu kuitenkin ilman ongelmia. Ettei vaan ole jäitä paukkunut irti ja ryskännyt... Tokihan pakkanen olisi voinut vaikka kiskon katkaista, olisiko jytissyt kovin paljoa. Joskus omallekin kohdalle sattunut että jäitä irtoaa kovassa vauhdissa ja kyllähän sen huomaa kun vaunu tärähtää.

Melko kaukana kuitenkin tuollainen tärähdys siitä, että matkustajia loukkaantuisi.

Ne junamatkojen tärähdykset jotka oikeasti täräyttävät vaunua ja matkustajia johtuvat ennemmin vedossa tapahtuvasta lyhyestä katkosta ja kun sen yhdistää jossakin oleviin välyksiin, niin nykäys voi olla hyvinkin terävä. Tai ainakin olen joskus sellaiset itselleni perustellut näin.


Otsikko: Vs: Helsinki-Oulu -junan vaunussa kuultua pamausta ja tärähdystä tutkitaan
Kirjoitti: Reijo Kankkunen - Tammikuu 20, 2019, 20:21:13
eikös Edossa ol ilmajousitus joka vi pamahtaa?Kerran kuopio asemallaoli Edo lähdössä etellä kohti kuului pamaus!kuski kävi katsomassa 0,5 h ihmettelivät jä sitten lähtivät.


Otsikko: Vs: Helsinki-Oulu -junan vaunussa kuultua pamausta ja tärähdystä tutkitaan
Kirjoitti: Henrik Hietala - Tammikuu 20, 2019, 21:21:19
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/turmajunan-matkustaja-kuvailee-mtv-uutisille-hetkea-kun-matkanteko-katkesi-rysahdykseen-aivan-kuin-junaa-olisi-lyoty-isolla-lekalla-kaksi-penkkia-hajosi/7248548

"Aivan kuin junaa olisi lyöty isolla lekalla alhaalta päin, matkustaja kertoo."

"Rysäyksen voima oli miehen mukaan niin suuri, että kahden penkin selkänojat rikkoituivat matkustajien istuessa niissä.
– Myös yhden käytävän oven mekaniikka hajosi ja jäi kiinni-asentoon. Kyseisen oven yläpuolella ollut pintarakenne näytti siirtyneen hieman pois paikoiltaan."


Otsikko: Vs: Helsinki-Oulu -junan vaunussa kuultua pamausta ja tärähdystä tutkitaan
Kirjoitti: Markus Räsänen - Tammikuu 20, 2019, 23:38:45
Nopeasti Lahteen saatiin uusi runko, kun ajattelee miten kauan alkuperäinen runko on joutunut nilkuttamaan Lahteen. MV11921 on saapunut vajaa tunti tapahtuneesta. Tästä täytyy antaa pisteet VR:lle.

Syy selvittäminen on minusta tärkeä selvittää, ettei vastaava toistu. Kumma kun Otkes tutkii onko asiassa tutkittavaa kun syytä ei tiedetä, vaikka vauriot ovat huomattavat. Ihme kun liikenne ei pysähtynyt kokonaan oikoradalla, kun vaurio junassa ovat olleet näinkin suuret. Se on ollut omasta mielestä onni, ettei juna suistunut kiskoilta näin voimakkaan iskun voimasta.


Otsikko: Vs: Helsinki-Oulu -junan vaunussa kuultua pamausta ja tärähdystä tutkitaan
Kirjoitti: Martti Pulkkinen - Tammikuu 21, 2019, 00:04:09
Kuinka ollakaan katselin juuri muutama päivä sitten tämän saksalaisen dokumentin Escheden 1998 turmasta.

https://www.youtube.com/watch?v=XIcAXRAw4Zc

Tässähän juna myös nytkähti vauhdissa kun yhdestä pyörästä irtosi kehä ja iskeytyi vaunuun matkustamon lattian läpi penkkien väliin. Matkustaja lähti hakemaan konduktööriä joka ei heti pysäyttänyt junaa vaan halusi tulla toteamaan mikä on vialla. Samalla kuluivat kalliit sekunnit ja junaa ei ehditty pysäyttää ennekuin kun jo kolisi.

Matkustamon lattian läpi lentänyt pyörän kehä roikkui vaunun alla kipinöiden ja seuraava vastavaihde oli kohtalokas ja suisti junan peräpään päin siltapilaria joka vielä romahti junan peräpään päälle. Junan etupää säilyi täysin vaurioitta.


Otsikko: Vs: Helsinki-Oulu -junan vaunussa kuultua pamausta ja tärähdystä tutkitaan
Kirjoitti: Olli Keski-Rahkonen - Tammikuu 21, 2019, 13:43:28
OTKES on julkaissut kuvia vaurioituneen Ed-vaunun pohjasta: https://twitter.com/otkes_siaf/status/1087307773644288000?s=12

Kuvissa näkyy nirhaumia ja ilmeisesti pari läpireikääkin alumiinissa. Kolhut ovat niin suuria, että niitä tuskin on jääklöntti saanut yksin aikaan. Myös ratapölkyistä luulisi löytyvän vastaavia jälkiä, kunhan osataan mennä etsimään tarkasti oikeasta paikasta.


Otsikko: Vs: Helsinki-Oulu -junan vaunussa kuultua pamausta ja tärähdystä tutkitaan
Kirjoitti: Mikko Herpman - Tammikuu 21, 2019, 14:24:21
Mielenkiintoinen vaurio ja tutkinta.. Onko tuo pohjalevy tosiaan alumiinia, olisin epäillyt olevan terästä..?

Veturinkuljettaja ei ollut nähnyt mitään radalla.. Miten lienee, onkohan Sr2 veturi vaiko kakskerrosvaunu matalampi..

Jos kyseessä oli jääpaakku, lienee se jauhautunut aika pieneksi ja betonipölliin tuskin jää tuosta mitään jälkiä..

Mahtoiko olla kyseessä siis "jääluoti"... No tämähän kyllä selvinnee, ennemmin tai myöhemmin.


Otsikko: Vs: Helsinki-Oulu -junan vaunussa kuultua pamausta ja tärähdystä tutkitaan
Kirjoitti: Tommi K Hakala - Tammikuu 21, 2019, 15:06:12
Olisiko voinut olla se keltainen JKV-tunnistin irronnut, jälki näyttää litteän levymäisen kappaleen aiheuttamalta ja keskellä pohjaa.


Otsikko: Vs: Helsinki-Oulu -junan vaunussa kuultua pamausta ja tärähdystä tutkitaan
Kirjoitti: Markus Räsänen - Tammikuu 21, 2019, 15:40:21
Mielenkiintoinen vaurio ja tutkinta.. Onko tuo pohjalevy tosiaan alumiinia, olisin epäillyt olevan terästä..?

Veturinkuljettaja ei ollut nähnyt mitään radalla.. Miten lienee, onkohan Sr2 veturi vaiko kakskerrosvaunu matalampi..

Jos kyseessä oli jääpaakku, lienee se jauhautunut aika pieneksi ja betonipölliin tuskin jää tuosta mitään jälkiä..

Mahtoiko olla kyseessä siis "jääluoti"... No tämähän kyllä selvinnee, ennemmin tai myöhemmin.

Olisiko voinut olla se keltainen JKV-tunnistin irronnut, jälki näyttää litteän levymäisen kappaleen aiheuttamalta ja keskellä pohjaa.

Teknisten tietojen mukaan Ed-vaunun korkeus kiskosta lattiaan on 55cm http://www.transtech.fi/kiskokalusto/matkustajavaunu/tekniset_tiedot.

Sr2:sta en ole löytänyt näitä tietoja. Mutta mitä silmämääräinen omista valokuvista tutkiskelu osoittaa Sr2:n ja Ed-vaunun korkeuden kiskosta pohjaan olevan liki yhtä korkea. Kuitenkin Sr2:n alustarakennehan on vahvempi ja kestää ainakin teoriassa suurempan iskun/iskuja. Kuitenkin kuvat todistavat vaunuun kohdistuneen voiman olleen suuri. Mutta epäilisin syyksi edelleen jäätä, koska en pysty uskomaan terroriin tai ilkivaltaan, joita on esitetty uutisoinnin yhteydessä olevissa kommenteissa. Myöskään baliisilevy ei tule minusta kyseeseen, koska vaurioita on koko vaunun pohjan matkalta, eikä vain yhdessä kohtaa. Sillä jos baliisilevy olisi lähtenyt irti syystä tai toisesta, ei se ampuisi levyä suoraan ylös. Vaan eteen, taaksi tai sivuille!



Otsikko: Vs: Helsinki-Oulu -junan vaunussa kuultua pamausta ja tärähdystä tutkitaan
Kirjoitti: Roope Prusila - Tammikuu 21, 2019, 16:02:53
Laitetaan täältä(kin) veikkaus siihen, että jää aiheuttanut ko tapahtumat. Perustan väitteeni siihen, että viimeksi eilen ajoin autolla auraamattomilla teillä josta lumi kasaantui auton alustaan ja jäätyi paakuiksi. Sitten isolla tiellä ajaessa 80 - 100km/h paakut irtosivat ja pitivät hyvin kuultavaa kolinaa. Junassa tämä kaikki kolina toki isompana ja voimakkaampana koska enemmän kertynyttä lunta ja isompi vauhti.

Tiedossa on myös, että vaunu josta havainnot tehtiin, oli heti seuraava veturista + sitten se että Edo-rungoissa veturin ja vaunun väli voi kerätä lunta ja jäätä melko paljon, sillä veturia ei välttämättä kovin usein irroteta rungosta.


Otsikko: Vs: Helsinki-Oulu -junan vaunussa kuultua pamausta ja tärähdystä tutkitaan
Kirjoitti: jarkkovoutilainen - Tammikuu 21, 2019, 17:10:30
Kokoonpanotiedot kertovat veturin olleen Sr1: https://junat.dy.fi/liikenne/juna/65/2019-01-20


Otsikko: Vs: Helsinki-Oulu -junan vaunussa kuultua pamausta ja tärähdystä tutkitaan
Kirjoitti: Jouni Halinen - Tammikuu 21, 2019, 17:33:15

Tässä näkyy tuon Saksan tapauksen ns. "H-hetki".  https://youtu.be/XIcAXRAw4Zc?t=2154     

Oli kyllä matkustajalla onnea, pyöränkehä ohitti hänet "perskannikkaa" hipoen.


Otsikko: Vs: Helsinki-Oulu -junan vaunussa kuultua pamausta ja tärähdystä tutkitaan
Kirjoitti: Petri Soronen - Tammikuu 21, 2019, 17:48:39
Vaunun rakenne on lattiassa ja seinissä sekä katossa samaa materiaalia yhtä paksusti. Pohjassa ei ole ylimääräisiä vahvikkeita. Eli n. 10 cm alumiini kenno profiilia jotka levyinä tulee tehtaalle ja hitsataan kasaan. Eli kaksi päälekkäistä levyä joiden välissä on w- muodossa alumiinia pitäen levyn kasassa. Musta aine tuossa on vain pohjamassaa suojaamassa korroosiolta.


Otsikko: Vs: Helsinki-Oulu -junan vaunussa kuultua pamausta ja tärähdystä tutkitaan
Kirjoitti: Tommi K Hakala - Tammikuu 21, 2019, 18:43:48
Kuvissa näkyy sellaiset raapimisjäljet, joita ei jää voi jättää. Kirkkaaksi ja urille kulunutta jälkeä iskusta sulava jää ei saa aikaiseksi, vaan metalli. Mutta onko jää irrottanut toisesta vaunusta osan, joka sen jälkeen iskeytyi tuon vaunun pohjaan?


Otsikko: Vs: Helsinki-Oulu -junan vaunussa kuultua pamausta ja tärähdystä tutkitaan
Kirjoitti: Jouni Halinen - Tammikuu 21, 2019, 18:57:34


Saksan onnettomuudesta on FIN -Wikissä artikkeli, siinähän kuoli 101 ihmistä.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Escheden_junaturma   

"Kello 10.59 juna sivuutti Escheden eteläpuolella olevat vaihteet. Pyöränrenkaan kappaleet osuivat vaihteen vastakiskoon ja repivät sen irti ratapölkyistä. Vastakisko tunkeutui vaunun lattian lävitse ja jumiintui siihen nostaen vaunun telin pois kiskoilta. Tämän jälkeen yksi raiteilta suistuneista pyöräkerroista osui vaihteenasettimeen, jolloin vaihteen asento muuttui. Tämän seurauksena kolmannen vaunun takateli ohjautui rinnakkaiselle raiteelle, minkä jälkeen se osui radan vierellä oleviin 300 tonnin painoisen maantiesillan tukirakenteisiin ja tuhosi ne kokonaan".


Otsikko: Vs: Helsinki-Oulu -junan vaunussa kuultua pamausta ja tärähdystä tutkitaan
Kirjoitti: Tauno Hermola - Tammikuu 21, 2019, 19:05:15
Kuvissa näkyy sellaiset raapimisjäljet, joita ei jää voi jättää. Kirkkaaksi ja urille kulunutta jälkeä iskusta sulava jää ei saa aikaiseksi, vaan metalli. Mutta onko jää irrottanut toisesta vaunusta osan, joka sen jälkeen iskeytyi tuon vaunun pohjaan?

Tuo vaunuhan oli ensimmäinen, joten ei ainakaan saman junan toisesta vaunusta. Ja jos ei esteenraivaajaan osunut, niin silloinhan se olisi voinut irrota vain veturista. Luulisi sen nyt äkkiä huomaavan, mitä veturista puuttuu. Tai sitten on tapahtunut jotain ihan muuta..


Otsikko: Vs: Helsinki-Oulu -junan vaunussa kuultua pamausta ja tärähdystä tutkitaan
Kirjoitti: Mikko Herpman - Tammikuu 21, 2019, 19:41:14
No jää tekee aika pahaakin jälkeä jos sopivasti sattuu.. Taisi upottaa ainakin yhden laivankin, no varmaan ei ollut jäävuoria radalla.. No, mikä se muu voisi olla, mikäli osia irtoaa veturista tämä varmaan havaitaan, ennemmin tai myöhemmin.

Joo veturina oli Sr1, eli veturi lienee kytketty Ilmalassa ennen reissua. Voisi arvella tuolloin on ainakin koukun/letkujen ympäristöä kopisteltu auki. Miten lie kalustokierto, onko ollut miten sulatettavana ja/tai pitkään ajossa ilman sisäsulattelua. Toki jos runko on pitkillä siivuilla, luntakin sopivalla kelillä kertyy aikalailla.



Otsikko: Vs: Helsinki-Oulu -junan vaunussa kuultua pamausta ja tärähdystä tutkitaan
Kirjoitti: Petri P. Pentikäinen - Tammikuu 21, 2019, 21:00:17
Olipa jää tässä tapauksessa se vielä tunnistamaton lentävä esine tai ei, niin kyllähän raskas jääkimpale saa sopivissa olosuhteissa melkoista jälkeä aikaiseksi. Jää on riittävän paksuksi muodostuessaan myös erittäin sitkeää, sanamukaisesti ei hajoa välttämättä kirveelläkään. Tulee mieleen, olisiko tämä U.F.O. voinut lyhyeksi hetkeksi kampeutua esimerkiksi raiteessa olevaan baliisiin ja saanut siitä tuon ylöspäin tuuppaavan voiman. Vaikkei raiteessa nyt vikoja ole löytynytkään.


Otsikko: Vs: Helsinki-Oulu -junan vaunussa kuultua pamausta ja tärähdystä tutkitaan
Kirjoitti: Antti Rautiainen - Tammikuu 22, 2019, 04:30:59
Onko mitenkään mahdollista että radalla on kuitenkin ollut jotain mitä ei ole nähty? joku levy tms maannut pölkkyjen välissä ja veturin jälkeen noussut ilmavirrasta pystyyn ja lyönyt pohjan ja pölkkyjen väliin?
Sitä kun en tiedä millaisen imun veturin alusta aiheuttaa että nousisko jotain sitten ylöspäin takana?? radallehan voi tippua mitä vaan ja mistä vaan vaikkapa edellä aikasemmin menneestä tavaravaunusta joskus lennelly jopa vastasuunnasta tulevasta ja lentänyt toisen kiskoparin väliin.


Otsikko: Vs: Helsinki-Oulu -junan vaunussa kuultua pamausta ja tärähdystä tutkitaan
Kirjoitti: Timo Vainio - Tammikuu 23, 2019, 01:12:23
Selkänojat hajosivat ja heilahdus tuntui jollakin niskassa, joten ehkä se oli pituussuuntainen nykäys, eikä pinnoitteen irtoaminen välttämättä liity asiaan.


Otsikko: Vs: Helsinki-Oulu -junan vaunussa kuultua pamausta ja tärähdystä tutkitaan
Kirjoitti: Arto Lopia - Tammikuu 23, 2019, 07:31:01
Nyt olisi jo VR:n aika muuttaa nimensä takaisin SVR:äksi kun edellinen, on ensinnäkin jotenkin liittynyt virtuaalitodellisuuteen. On tommonen niskavamman mahdollisuus jo melkein sellainen rysäys jota ei useimpien vihreiden niskat kestä, autolla liikkuessahan pitää aina jännittää niskalihakset kun se seuraava kuoppa saattaa olla edelistä suurempi. No evoluutio toimii juuri nyt erittäin tehokkaasti, tietyn kansanosan selkäruoto on surakastunut.


Otsikko: Vs: Helsinki-Oulu -junan vaunussa kuultua pamausta ja tärähdystä tutkitaan
Kirjoitti: Timo Vainio - Tammikuu 24, 2019, 18:27:19
Vähän parempi kuva.


Otsikko: Vs: Helsinki-Oulu -junan vaunussa kuultua pamausta ja tärähdystä tutkitaan
Kirjoitti: Olli Keski-Rahkonen - Tammikuu 24, 2019, 19:47:47
MTV:n uutisten haastattelussa VR:n turvallisuusjohtaja:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mika-aiheutti-pamauksen-ja-nama-mystiset-jaljet-vr-n-junaan-mtv-paasi-tutustumaan-tutkijoitakin-ihmetyttaviin-vaurioihin-tallaiset-saa-aikaan-vankkarakenteinen-esine/7254462

Tällä hetkellä epäilyksenä on radalla ollut vieras esine (ei siis jää), jota edelleen etsitään. Voi olla, että se löytyy vasta lumien sulattua.



Otsikko: Vs: Helsinki-Oulu -junan vaunussa kuultua pamausta ja tärähdystä tutkitaan
Kirjoitti: Markus Räsänen - Tammikuu 24, 2019, 20:41:10
Onko kellään tietoa mikä vaunun tämä kovia kokenut yksilö on? en ole löytänyt vaunun numeroa. MTVUutisien video on niin epäselvä että siitä ei saa selvää.


Otsikko: Vs: Helsinki-Oulu -junan vaunussa kuultua pamausta ja tärähdystä tutkitaan
Kirjoitti: Esko Ampio - Tammikuu 24, 2019, 21:08:37
Jos olisi ollut irrronnut (ratapölkystä)baliisi, sen puuttuminen olisi näkynyt seuraavalla junalla. Baliiseja on aina 2 kpl, liki peräkkäin. Toisen baliisin puuttuminen aiheuttaisi hyvät jarrutukset seuraavassa junassa. Turvallisuuskysymys, yksi baliisi ei anna veturilaitteelle tärkeätä suuntatietoa.


Otsikko: Vs: Helsinki-Oulu -junan vaunussa kuultua pamausta ja tärähdystä tutkitaan
Kirjoitti: Petri Tuovinen - Tammikuu 24, 2019, 22:15:03
Onko kellään tietoa mikä vaunun tämä kovia kokenut yksilö on? en ole löytänyt vaunun numeroa. MTVUutisien video on niin epäselvä että siitä ei saa selvää.
Ed 28007, näkyy selvästi MTV:n videolla  1.27 min. kohdalla.


Otsikko: Vs: Helsinki-Oulu -junan vaunussa kuultua pamausta ja tärähdystä tutkitaan
Kirjoitti: Martti Pulkkinen - Tammikuu 24, 2019, 23:53:43
Tänään kuulin eräältä Ilmalan mieheltä että olivat  huomanneet kyseisen rungon yhden vaunun päässä olevan 1500V muuntajalaatikon suojan, joka on 3-4 millistä plootua,  olleen kadoksissa. Jälki vaunun pohjassa sopisi kyllä tämän aiheuttamaksi.  Kyseistä suojaa ei ole kuitenkaan löydetty radalta eikä sen läheisyydestä. Saas nähdä löytyykö keväällä.


Otsikko: Vs: Helsinki-Oulu -junan vaunussa kuultua pamausta ja tärähdystä tutkitaan
Kirjoitti: Simo Virtanen - Tammikuu 25, 2019, 14:44:17
Nysse on löytynyt, mutta dosentti Nurmi ei halua vielä paljastaa mitä on löytynyt.

Mystisen junatömähdyksen aiheuttaja löytynyt? ”Kun saamme varmuuden, tulemme julkisuuteen”

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4dfb9f2a-6a1d-4f45-a85c-e9cd70251899


Otsikko: Vs: Helsinki-Oulu -junan vaunussa kuultua pamausta ja tärähdystä tutkitaan
Kirjoitti: Teppo Niemi - Tammikuu 28, 2019, 13:29:03
Yleisradion Yle-uutisten sivuilla kerrotaan, että vaurion on aiheuttanut vaunusta irronnut suojalevy, joka on pyöriessään kiilautunut ratapölkkyjen ja vaunun alustan väliin. https://yle.fi/uutiset/3-10617321


Otsikko: Vs: Helsinki-Oulu -junan vaunussa kuultua pamausta ja tärähdystä tutkitaan
Kirjoitti: Antti Rautiainen - Tammikuu 28, 2019, 13:38:17
Eli aika nappiin meni mun arvaus mitä olis voinu olla,onneksi ei sentään mitään pahempaa tapahtunu.


Otsikko: Vs: Helsinki-Oulu -junan vaunussa kuultua pamausta ja tärähdystä tutkitaan
Kirjoitti: Olli Keski-Rahkonen - Tammikuu 28, 2019, 13:39:44
Yleisradion Yle-uutisten sivuilla kerrotaan, että vaurion on aiheuttanut vaunusta irronnut suojalevy, joka on pyöriessään kiilautunut ratapölkkyjen ja vaunun alustan väliin. https://yle.fi/uutiset/3-10617321

Tässä vielä OTKES:in tiedote: https://turvallisuustutkinta.fi/...20.1.2019.html (https://turvallisuustutkinta.fi/fi/index/tutkintaselostukset/raideliikenneonnettomuuksientutkinta/tutkintaselostuksetvuosittain/2019/r2019-e1ic65-junantormaaminenradallaolleeseenesineeseenoikoradallahaarajoenjakorvensuonvalilla20.1.2019.html)

// linkki lyhennetty


Otsikko: Vs: Helsinki-Oulu -junan vaunussa kuultua pamausta ja tärähdystä tutkitaan
Kirjoitti: Rainer Silfverberg - Tammikuu 28, 2019, 20:46:37
Miten ihmeessä ruuvikytkin on voinut irrota ilman että koko juna katkeaa? :o

Ja toinen kysymys, jos junaa todella veti Sr1 eli nopeus korkeimmillaan 140, niin olisiko suojalevy voinut tulla "lattiasta läpi" jos veturina olisi ollut Sr2 ja nopeutta 200?

t. Rainer


Otsikko: Vs: Helsinki-Oulu -junan vaunussa kuultua pamausta ja tärähdystä tutkitaan
Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Tammikuu 28, 2019, 21:35:36
Miten ihmeessä ruuvikytkin on voinut irrota ilman että koko juna katkeaa? :o

Väleissä on kaksi ruuvikytkintä joista toinen on aina irti. Päädyssä on lepokoukku, johon irti oleva ruuvikytkin ripustetaan.


Otsikko: Vs: Helsinki-Oulu -junan vaunussa kuultua pamausta ja tärähdystä tutkitaan
Kirjoitti: Jorma Toivonen - Tammikuu 28, 2019, 23:23:30
Veturina oli Sr1, jossa SA3, joten vaunut on kytketty apulenkillä (vaunun ruuvikytkin on ollut tarpeeton tässä tilanteessa).