Otsikko: Keisarikunnnan yhdysliikenteen numeroiden etuseiska Kirjoitti: Kurt Ristniemi - Tammikuu 22, 2019, 14:18:50 Vuonna 1915 alkaneeseen keisarikunnan yhdysliikenteeseen tarkoitettujen yhdysliikennetavaravaunujen numeron eteen liitettiin numero 7.
Suomessa tämä 7 siis tarkoitti yhdysliikennevaunua, mutta tämä suomalainen näkökulma ei millään tavoin selitä sitä, että numero oli nimenomaan 7. Mutta selittäisikö venäläinen näkökulma? Mahtoiko muiden maiden tai rautateiden yhdysliikennevaunuilla olla kullakin omat etunumeronsa? Otsikko: Vs: Keisarikunnnan yhdysliikenteen numeroiden etuseiska Kirjoitti: Erkki Nuutio - Kesäkuu 30, 2019, 12:33:56 Suomen ja Venäjän kesken neuvoteltiin yhdysliikennesopimus 1912/13 vaiheilla. Tähän sisältyi vaunujenvaihtosopimus, ilmeisesti Nikolain rautatien (Pietari-Moskova) ja SVR:n välillä. Lähetetyt ja vastaanotetut vaunut kirjattiin päivittäin vaihtoasemilla (Piskarevka?) ja pyrittiin karkeasti tasapainotilanteeseen.
Kun suomalaisvaunu oli kuormansa vienyt jonnekin asemalle Venäjälle, luettiin tällä asemalla vaunun numero. Epäilemättä se seiska tuli tällöin havaituksi. Vain kyrilliset kirjaimet tunteva rautatieläinen ei SVR/FSJ -harakanvarpaita ymmärtänyt. 7-alkunumeroisia vaunuja koski epäilemättä määräys, että ne on viivytyksettä palautettava kuormatta tai Suomeen menevässä paluukuormassa vaihtoasemalle Pietarissa. Piskarevkassa olisi homma toiminut yhtä hyvin niin Valkeasaaren kuin Raasulin suuntaan. Oletan että Venäjän yksityisradoille (ja Puolaan) oli vastaavankaltaisia järjestelyjä, jotka käyttivät alkunumeroa hyödyksi. Sopimuksia ei ole hallussani. |