Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Reino Kalliomäki - Tammikuu 27, 2019, 19:34:02



Otsikko: Junanlähetyslevystä
Kirjoitti: Reino Kalliomäki - Tammikuu 27, 2019, 19:34:02
Liitteenä kuva vuoden 1938 Jt:stä.    50§ kuuluu:  Opaste Ko 7,  ”lähde”.
1.     Opaste Ko 7, joka annetaan matkajunalle, merkitsee, että sen on lähdettävä. Tätä opastetta ei anneta, jos opastetta Jlo 1käytetään. (junanlähetysopastin)
2.   Ylöskohotetulla kädellä saa opasteen Ko 7   p(äivä)   antaa vain konduktööri.
3.   Kun opasteen Ko 7 antaa konduktööri, on hänen aina vahvistettava se pilliopasteella Pio 1.
4.   Opasteen Ko 7  käyttämisestä ja antamisesta on määrätty tarkemmin 125 §:ssä.

Ruotsissa junanlähetyslevyn (signalstav) värit olivat käänteiset meihin verrattuna . Lisäksi malmiradalla levy oli keltainen mustalla reunuksella.
Signalstav oli käytössä SJ:llä 1929 – 2000. Liitteenä sketsi vanhasta  mallista, jonka sauva oli noin 90 cm pitkä. Koko ja mallikin on vaihdellut. Siitä on käytetty lyhennettä ”signstav”. Tarkempaa tietoa mm. ”MJ Säo”, Urban Johansson.
Milloin Suomessa aloitettiin junanlähetyslevyn käyttö?


Otsikko: Vs: Junanlähetyslevystä
Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Tammikuu 27, 2019, 19:53:45
Englannissa näkee yhä käytettävän junanlähetyslevyjä. Ovat varsin moderneja LED-valoilla höystettynä.


Otsikko: Vs: Junanlähetyslevystä
Kirjoitti: Petri P. Pentikäinen - Tammikuu 27, 2019, 21:46:19
Ovat varsin moderneja LED-valoilla höystettynä.
Ymmärrettävästi, koska täytyy näkyä sumun läpi.