Otsikko: Imatralle uusi rautatiesilta Kirjoitti: Mikko Ketolainen - Helmikuu 16, 2019, 22:42:28 230 metriä pitkän rautatiesillan rakennustyöt alkoivat Imatralla – voimakas Vuoksi hankaloittaa rakennustöitä
Uuden sillan paalutustyöt tehdään iltaisin, sillä Vuoksen voimakas virtaus estää työt päivällä. Tästä on kyse •Vuoksen yli rakennetaan kahden raiteen ratasilta. •Silta valmistuu marraskuussa vuonna 2020. •Ratasilta kuuluu Luumäki-Imatra -ratahankkeeseen, minkä kustannusarvio kuudelle vuodelle on 189 miljoonaa euroa. Imatralla on alkanut Vuoksi-joen yli kulkevan valtavan rautatiesillan rakentaminen. 230 metriä pitkä ja 13 metriä leveä silta tulee Imatran Mansikkalaan nykyisen rautatiesillan pohjoispuolelle. Siltaan tulee kahdet raideparit, kun nykyistä Karjalanrataa peruskorjataan kaksiraiteiseksi Lappeenrannan Joutsenosta Imatralle saakka. Uutta kaksiraiteista rataosuutta(siirryt toiseen palveluun) tulee 19 kilometrin matkalle. Lisäksi Luumäen ja Lappeenrannan Joutsenon välille tehdään radan perusparannus. Koko urakan kustannusarvio on 189 miljoonaa euroa. Urakoitsija NRC Finland aloitti tällä viikolla Vuokselle rakennustöitä varten tehtävän työlautan ja sen ajolaiturin rakentamisen. Sillan perustusten paalutustyöt alkavat runsaan viikon kuluttua. – Lautta tulee olemaan 20 metriä leveä ja noin 25 metriä pitkä. Sinne menevän koneen työpaino on 120 tonnia, joten kantavuutta lautalla pitää olla, sanoo siltatyönjohtaja Marko Kaukola NRC Finlandista. Melua lähialueille aiheuttavat paalutustyöt kestävät 2–3 viikkoa. Töitä tehdään iltaisin kello 18 ja 24 välisenä aikana. – Paalutustöiden teko iltaisin johtuu Vuoksen kovasta virtauksesta. Läheinen Fortumin voimalaitos tarvitsee päivällä tietyn virtausnopeuden sähköntuotantoon. Iltaisin virtausta voidaan vähentää, kertoo Kaukola. Vuoksi on Saimaan veden ainoa purkautumisjoki. Vuoksi laskee Venäjälle ja siellä Laatokkaan saakka. Vuoksessa vettä kulkee tällä hetkellä noin(siirryt toiseen palveluun) 600 kuutiometriä sekunnissa. Aluksi pelkkä silta Vuoksen yli rakennetaan nyt pelkkä silta, eikä siihen vielä rakenneta raiteita päälle. – Radan rakentamissuunnitelmia ollaan parhaillaan tekemässä. Syksyllä tulee kilpailutukset, ja jos suunnitelmat toteutuvat, niin vuonna 2021 uusi Vuoksen ylittävä silta on junien käytössä, sanoo projektipäällikkö Joonas Hämäläinen Suomen tie-, rata ja meriliikenteen suunnittelusta vastaavasta Väylävirastosta eli Väylästä. Uuden ja vanhan ratasillan väliin jää noin 8–10 metrin matka. Nykyinen yksiraiteinen rautatiesilta on valmistunut vuonna 1933. Se siirtyy Imatran kaupungin omistukseen, kun uusi otetaan käyttöön. Siltä jää mitä todennäköisimmin kävelijöiden ja autoilijoiden käyttöön. Vuoksen ylittävä uusi ratasilta ei ole ainoa silta, joka uuden kaksoisraiteen takia pitää rakentaa. Kaikkiaan uusia siltoja tulee 12, minkä lisäksi kahta olemassa olevaa siltaa pitää leventää. Otsikko: Vs: Imatralle uusi rautatiesilta Kirjoitti: Mika Hakala - Helmikuu 17, 2019, 10:00:00 Ohi aiheen sanottuna toivon tulevan rautatieremontin pakottavan Laitaatsalmen sillan rakentamiseen.
Otsikko: Vs: Imatralle uusi rautatiesilta Kirjoitti: Juha Puusaari - Maaliskuu 06, 2019, 21:57:27 Ilmeisimminkin tästä artikkelista on lainattu, olis kaino pyyntö vaikka laitatte lainauksen niin silti vois laittaa linkinkin! https://yle.fi/uutiset/3-10646014?fbclid=IwAR2rC_ImSIFODddEZ1lRSsZYoPg7hRHDHzpgwN__UEHq4LBWnbGRJANQzqk
Otsikko: Vs: Imatralle uusi rautatiesilta Kirjoitti: Simo Virtanen - Maaliskuu 07, 2019, 19:23:06 Ohi aiheen sanottuna toivon tulevan rautatieremontin pakottavan Laitaatsalmen sillan rakentamiseen. Mitenkäs se siihen pakottaisi? Vanha yksiraiteinen rautatie/katusilta palvelee liikennettä rakennusajan kuten on palvellut vuodesta 1933 lähtien. Ei sillä, ettenkö näkisi Laitaatsalmen siltaa tarpeellisena. Otsikko: Vs: Imatralle uusi rautatiesilta Kirjoitti: Mika Hakala - Maaliskuu 07, 2019, 20:12:55 Ohi aiheen sanottuna toivon tulevan rautatieremontin pakottavan Laitaatsalmen sillan rakentamiseen. Mitenkäs se siihen pakottaisi? Vanha yksiraiteinen rautatie/katusilta palvelee liikennettä rakennusajan kuten on palvellut vuodesta 1933 lähtien. Ei sillä, ettenkö näkisi Laitaatsalmen siltaa tarpeellisena. Lähinnä ajattelin tuota yksiraiteisena peruskorjattavaa osuutta Luumäki-Joutseno ja sen tuomia rajoituksia liikennöintimääriin remontointiaikana. |