Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Kalusto => Aiheen aloitti: Jaakko Keränen - Toukokuu 12, 2019, 19:26:13



Otsikko: Säterin säiliövaunut Ssä
Kirjoitti: Jaakko Keränen - Toukokuu 12, 2019, 19:26:13
Kysymys: Säteri Oy polttoöljyvaunujen väritys

Säteri Oy yksityisvaunut litteralla Ssä kuuluvat numerosarjaan 15521 - 15533. Vaunuja oli yhteensä 13 kappaletta ja samalla litteralla on ainakin kaksi erinlaista vaunua joiden kuorma vaihteli 23 tonnista 26 tonniin.

Jorma Rauhalan erinomaiset kuvat aiheesta:

http://vaunut.org/kuva/67215 (vaunu nro 15523, kuorma 26 t, tikkaat keskellä)

http://vaunut.org/kuva/67216 (vaunu nro 15527, kuorma 23? t, tikkaat päädyssä)

Julkaisu "Erikoisyhdistelmä vaunuista - Vieraat vaunut" päivämäärillä 1.1.1958, 1.1.1960, 1.1.1962 ja 1.1.1963 sisältävät kaikki 13 kappaletta Ssä-vaunua. Muita vaunulistoja minulla ei ole. Ei myöskään tietoa million vaunut tehtiin tai poistettiin käytöstä.

Mietin vaunun kyljessä olevien tekstien väritystä. Säteri käytti mainoslogossaan punaista tekstiä. Ovaali tausta lienee valkoinen. Onko jollakin tietoa tai muistikuvaa mikä oli vaunun tekstien väritys?

Minulla ei ole tietoa vaunun piirustuksista mutta tuo 26 tonnin kuormalla varustettu vaunu muistuttaa ulkoisesti muita lämpöeristettyjä ja höyrylämitteisiä 10,180 metriä pitkiä säiliövaunuja sarjaa Goe ja Goa. Olenko väärässä jos oletan näin?


Otsikko: Vs: Säterin säiliövaunut Ssä
Kirjoitti: Petri Sallinen - Toukokuu 13, 2019, 11:28:15
Yritin aikoinani selvittää samaa asiaa. Vaunun kylkeen maalattu logo on mielestäni samankaltainen kuin yhtiön kirjelomakkeille painettu logo — Ä-kirjaimen pisteistä muodostuvaa piippua myöten. No jaa, kun katson tarkemmin, niin kirjasintyypissä on kyllä eroa. Vaunun logo saattaa olla uudemmalta ajalta kuin kirjelomakkeen logo.

Logossa on tummansinisellä maalatut ääriviivat, joista en ole ihan varma onko niitä vaunun kyljessä. Jostain syystä siniset viivat näkyvät tässä skannauksessa mustina. Ssä-vaunun kuva on Jorma Rauhalan ottama. Mahtaako mies vielä muistaa logon väriä :)

(https://imagizer.imageshack.com/v2/xq90/924/ZeuKxA.jpg)
(https://imagizer.imageshack.com/v2/xq90/924/428Kvf.jpg)


Otsikko: Vs: Säterin säiliövaunut Ssä
Kirjoitti: Jaakko Keränen - Toukokuu 13, 2019, 19:03:42
Kiitos Petri vastauksesta! Samanlaisista asioista olemme näemmä kiinnostuneet ;D

Samaa kirjelomaketta olemme myös pyöritelleet. Yksi vanha Säterin lasku on minulle tulossa nettiantikvariaatin kautta niin siitä näkee laskun päiväyksen ja pääsee liittämään logon käytön johonkin vuosilukuun.

Ehkä yksinkertaisin tapa päästä asiassa eteenpäin on rakentaa yksi pienoismallivaunu jollakin arvauksella ja laittaa se näytille messuille ja samalla laittaa kello käymään milloin joku yleisöstä rientää kertomaan, että toihan on ihan väärin kun oikea logon väri oli...



Otsikko: Vs: Säterin säiliövaunut Ssä
Kirjoitti: Simo Toikkanen - Toukokuu 13, 2019, 20:32:24
http://vaunut.org/kuva/67215 (vaunu nro 15523, kuorma 26 t, tikkaat keskellä)

Minulla ei ole tietoa vaunun piirustuksista mutta tuo 26 tonnin kuormalla varustettu vaunu muistuttaa ulkoisesti muita lämpöeristettyjä ja höyrylämitteisiä 10,180 metriä pitkiä säiliövaunuja sarjaa Goe ja Goa. Olenko väärässä jos oletan näin?
Kuvan perusteella 26 tonnin vaunu muistuttaa näkemistäni 3-akselisista lämpöeristetyistä säiliövaunuista eniten Petko Oy:n Spk-vaunuja 16301 ja 16302. Näissä oli höyrylämmitysliitäntä samalla tavalla kuin tässä Ssä-vaunussakin, eikä lieskatorvia Goa-vaunujen tapaan. Goe-vaunun höyrylämmitysliitäntä oli eristetty, toisin kuin Spk-vaunuissa ja tässä Ssä-vaunussa. Spk-vaunuissa oli toki koko säiliön mitalla käyntisilta, joka Ssä-vaunusta puuttuu.


Otsikko: Vs: Säterin säiliövaunut Ssä
Kirjoitti: Jaakko Keränen - Toukokuu 14, 2019, 21:06:24
Kiitos Simo kommenteista!

Katselen vaunua pienoismalliharrastajan silmin koska Goa-vaunusta on olemassa rakennussarja. Jättämällä lieskatorvet pois ja muuttamalla muutaman muun yksityiskohdan voisi Goa-vaunusta saada Ssä-vaunun pienoismallin. Olettaen että vaunujen pituusmitta ja säiliön koko sekä muoto ovat samat. Säiliöiden päätyjen kulmikkuus erottaa lämpöeristetyt vaunut selkeästi muista säiliövaunuista.


Otsikko: Vs: Säterin säiliövaunut Ssä
Kirjoitti: Kurt Ristniemi - Toukokuu 15, 2019, 07:35:39
Samaa kirjelomaketta olemme myös pyöritelleet. Yksi vanha Säterin lasku on minulle tulossa nettiantikvariaatin kautta niin siitä näkee laskun päiväyksen ja pääsee liittämään logon käytön johonkin vuosilukuun.
Pörssitiedossa on 30.3.1948 päivätty tilausvahvistus, jossa on tuo logo. Sivulla on myös logo vuodelta 1957. Sen väri on hieman erilainen. https://www.porssitieto.fi/poistuneet/sateri.shtml



Otsikko: Vs: Säterin säiliövaunut Ssä
Kirjoitti: Petri Sallinen - Toukokuu 15, 2019, 11:13:11
Elinkeinoelämän Keskusarkiston haku antaa tulokseksi seuraavat Säteriä koskevat dokumentit. "Säteri Oy" -haku ei tuottanut mitään valmiiksi skannattua, eli jos noita hankkii, niin sokkona mennään ellei pääse Mikkeliin käymään.

(https://imagizer.imageshack.com/v2/xq90/924/cnvWMR.jpg)


Otsikko: Vs: Säterin säiliövaunut Ssä
Kirjoitti: Jaakko Keränen - Toukokuu 15, 2019, 21:21:08
Kiitos Petri ja Kurt arkistojen penkomisesta.

Minulla on samanlainen Säterin logo parissa yrityksen laskussa ja laskujen päiväys on vuodelta 1949. Milloin Ssä-vaunut on rakennettu? Varmaan joskus sodan jälkeen mutta ainakin ennen vuotta 1958 jolta vuodelta minulta on vaunulista jossa Ssä on listattu. Muutaman 1960-luvulta oleva Säterin mainoslehtisen ostin sokkona nettidivarista mutta niissä ei sattunut olemaan logoa. Tosin eivätpähän maksaneet montakaan euroa. Selvisi samalla, että Säteri käytti viskoosin apuaineena Finnish Chemicalsin lipeää Äetsästä ja Rikkohappo Oy rikkahappoa Harjavallasta. Monenlaista säiliövaunua on siis aikanaa ollut Valkeakosken ratapihalla.

Täytyy suunnitella kesälomalle käyntiä Mikkeliin. Elkan arkistossa vierähtää varmasti tovi jos toinekin.


Otsikko: Vs: Säterin säiliövaunut Ssä
Kirjoitti: Kurt Ristniemi - Toukokuu 16, 2019, 05:42:39
Milloin Ssä-vaunut on rakennettu? Varmaan joskus sodan jälkeen mutta ainakin ennen vuotta 1958 jolta vuodelta minulta on vaunulista jossa Ssä on listattu.

Juha Telimaan pienoisrautatiesivujen mukaan Säterin säiliövaunut rakennettiin vuosina 1948-1955. Sivuilta ei käy ilmi, mistä tieto on peräisin.
Ks. http://www.dlc.fi/~jte/Junat/3-aks.html


Otsikko: Vs: Säterin säiliövaunut Ssä
Kirjoitti: Jorma Rauhala - Toukokuu 16, 2019, 22:23:57
Ssä-vaunun kuva on Jorma Rauhalan ottama. Mahtaako mies vielä muistaa logon väriä :)
Valokuvien ottamisesta on kulunut jo yli 48 vuotta (!), eli eipä Ssä-logon täsmävärit ole enää kyllä yhtään mielessä. On ehdotettu että ovat samoja värejä kuin kirjelomakkeessa, enkä pane siitä pahakseni. En ainakaan tule moittimaan millään mallimessuilla huonoa värivalintaa...
Yleensähän logot olivat just niin kuin ne olivat, ei ollut erilaisia käyttötarkoituksia ja värivaihtoehtoja myöhempien yritysilmekäsikirjojen tapaan. Siksi se kelpaa mikä on ollut lanketillakin.
Säterin kahdet erilaiset säiliövaunut kuvasin tehtaan ratapihalla, ja vain siksi kun en ollut moisia ennen nähnyt. Lienivät jo tuolloin laitettuina syrjään aktiivipalveluksesta.
1970-luvulla kun vain käveli tehdasraidetta pitkin leimaveromaksullinen "Rautatiehallituksen Radallakulkulupa" taskussa valmiina mahdollista teollisuusvartiointitarkastusta varten rataportista tehtaitten sisäisille ratapihoille, saattoi perillä nähdä monenmoisia "antiikkiesineitä". (Radallakulkulupa anottiin Rautatiehallitukselta erillisen vapaamuotoisen hakemuksen perusteella - ja minä ainakin perustelin Rataosaston johtaja Herbert Römerille osoitetuissa vuosittaisissa hakemuksissani että olen Pienoisrautatiekerho ry:n jäsen ja kulkulupa edesauttaisi harrastustani rautateihin... Nythän ainakin tässä Ssä-pienoismallitapauksessa se siis saattaa vihdoin toteutua - jonkun muun toimesta.)