Otsikko: Pressnitztalin kapearaiteinen rata Erzgebirgessä Kirjoitti: Jarmo Porkka - Toukokuu 13, 2019, 22:38:32 PRESSNITZTALIN KAPEARAITEINEN RATA
Preßnitzinlaakson rautatie (Preßnitztalbahn) oli Saksissa toiminut kapean raidevälin rata Saksassa. Rata alkoi Wolkensteinista, joka sijaitsi vakiolevyisellä Annaberg-Buchholz – Flöhan radalla ja kulki Preßnitzjoen laakson halki Böömin rajalle Jöhstadtiin. Se puretiin 1980-luvun jälkipuoliskolla, mutta siihen kuulunut Steinbach – Jöhstadtin osuus rakennettiin uudelleen museoradaksi Saksojen yhdistymisen jälkeen. Radan rakentaminen alkoi 1891 ja se avattiin 1.61892. Toukokuussa 1893 rataa jatkettiin Böömin rajalle. Useita suunnitelmia oli yhdistää rautatie Böömin vakiolevyiseen rataverkkoon tarkoituksena kuljettaa rataa hyväksikäyttäen ligniittiä Mostin altaalta Saksaan. Ehdotettu yhteys, johon olisi kuulunut raja-asema Komotau/Chomutov – Reitzenhain – Flöhan ratojen varrella sijaitsevassa Reizenhainissa, hylättiin kuten myös suunnitelmat jatkaa Chomutov – Vejprty/Reitzenhainin rataa. Vuodesta 1911 rahtia kuljetettiin käyttäen rahtitrailereita. Preßnitzinlaakson rata oli viimeinen Saksissa toiminut kapean raidevälin rata, jonka Itä-Saksan hallinto sulki. Matkustajapalvelut lopetettiin 1984, Niederschmiedebergissä sijainneen jääkaappitehtaan rahdin kuljetus lopetettiin 1986. Radan vaiheittainen purkaminen kesti vuosia, aina kesään 1989. Radalla käytössä olleita vetureita ja vaunuja siirrettiin palvelemaan muita kapean raideleveyden ratoja ja osa poistettiin käytöstä. Jo niinkin aikaisin kuin vuonna 1988 perustettiin Interessengemeinschaft Preßnitztalbahn -seura Goßrückerswaldessa suojelemaan rataa. Sen tarkoituksenä oli säilyttää ne viimeiset viimeiset rippeet radasta, jotka siitä oli jäljellä sen purkamisen jälkeen. Saksojen yhdistymisen jälkeen kerho järjestäytyi ja esitti aikomuksensa rakentaa uudelleen ainakin osan entisestä kapean raideleveyden radasta. PRESSNITZTALIN MUSEORATA Radan uudelleen rakentaminen alkoi Jöhstadin aseman veturitallin kunnostamisella vuonna 1990. Sitä seuranneina vuosina rata Jöhstadtistä Steinbachiin saatiin hiljalleen rakennettua. Kahdeksan kilometriä kunnostettua 750 mm kapearaiteinen rautatietä välillä Jöhstadt (kork. 684 m.) – Schmalzgrube – Steinbach mukaan lukien asemat ja suuri määrä vaunuja ja vetureita, on kunnostettuna 1970-luvun tyyliin. //otsikko korjattu |